تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد؛

افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی رغبت خاصی برای سرمایه گذاری در بانک ایجاد نمی‌کند/ بهترین مقصد سرمایه گذاری کجاست؟

علی حیدری می گوید: سود بانکی تعیین شده برای سپرده ها، با تورم اسمی اعلام شده هم اختلاف زیادی دارد بنابراین رغبت خاصی برای سرمایه گذاری در بانک ایجاد نمی‌کند.

سیگنال بانک مرکزی برای افزایش سود بانکی چیست؟ / بهترین مقصد سرمایه گذاری کجاست؟

اقتصاد۲۴ - این روز‌ها شاید کمتر کسی به فکر سپرده گذاری در بانک‌ها باشد. میزان سود بانکی از میزان تورم اسمی هم کمتر است و همین مسئله به عدم جذابیت بانک‌ها برای سرمایه گذاری کمک کرده است. از سوی دیگر پایین بودن نرخ سود بین بانکی نیز انگیزه را از بانک‌ها برای جذب سپرده‌ها کم کرده است. با اینحال، اما بانک مرکزی تصمیم گرفت تا سقف نرخ سود‌های بانکی را افزایش دهد، موضوعی که شاید بتواند سیگنال جدیدی برای نوع دیگری از مدیریت بانک مرکزی در بازار باشد.

حال سوال اینجاست که حداکثر سود ۱۸ درصدی سپرده گذاری در بانک‌ها می‌تواند با توجه به شرایط بازار‌هایی مانند بورس، ارز، طلا و مسکن برای مردم جذاب باشد؟ در شرایط فعلی شاید پاسخ به این سوال منفی است، اما می‌توان تضمینی برای ادامه سودآوری بازار سرمایه، ارز و طلا به میزان فعلی به سرمایه گذاران داد؟
 
علی حیدری، کارشناس مسائل اقتصادی البته در این باره می‌گوید: «توصیه ما همیشه به افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند این است که نیم نگاهی هم به سپرده گذاری در بانک داشته باشند. در واقع بخشی از سبد سرمایه گذاری خود را به سپرده گذاری در بانک اختصاص دهند.»

با این همه، اما در ادامه روند اقتصادی کدام بازار برای سرمایه گذاری می‌تواند جذاب باشد؟ از سوی دیگر بالا بردن سود بانکی توسط بانک مرکزی چه سیگنالی را به فعالان بازار می‌دهد؟ آیا قرار است بخشی از نقدینگی سرازیر شده به سمت بازار‌های بورس، سکه و طلا به سمت بانک‌ها سرازیر شود؟

حیدری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ در این باره می‌گوید: باید در نظر داشت که همواره پول در سیستم بانکی وجود دارد حتی اگر پول تبدیل به کالا شود باز هم در نظام بانکی به چرخش در می‌آید؛ بنابراین نقدینگی در هر بازاری هم که باشد باز مقصد اصلی آن سیستم بانکی است.

سیگنال بانک مرکزی با افزایش سود بانکی

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که سود اعلام شده برای سپرده گذاری می‌تواند جذاب باشد یا خیر؟ اظهار می‌کند: سود بانکی تعیین شده، با تورم اسمی اعلام شده هم اختلاف زیادی دارد بنابراین رغبت خاصی برای سرمایه گذاری در بانک ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح می‌کند: افزایش سود بانکی در این شرایط می‌تواند یک سیگنال از سوی بانک مرکزی باشد که می‌تواند نقدینگی را تحت کنترل خود درآورد. این یک نشانه اولیه است که قدرت اثرگذاری خود را در بازار بیشتر کند.

حیدری خاطرنشان می‌کند: اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم انضباط پولی در دوره ریاست جدید بانک مرکزی بیشتر شده است و شاید حاکمیت باید بیشتر از بانک مرکزی حمایت کند.
 
وی می‌افزاید: در مجموع این نرخ سود با توجه به تورم موجود چندان جذاب نیست و بازار‌هایی که دولت و حاکمیت به طریقی از آن حمایت می‌کند مانند بازار سرمایه همچنان جذاب‌تر است و سیستم بانکی در حال حاضر نمی‌تواند گره تورمی را باز کند، اما در مجموع حرکت‌های علمی خوبی را انجام می‌دهد.


بازار سرمایه زیر تیغ نظرات کارشناسی؟


حیدری همچنین به جذابیت‌های بازار سرمایه اشاره می‌کند و می‌گوید: درباره دیدگاه‌های کارشناسی و حتی سیاستگذار، باید بگویم در کمال احترام به همه نظرات آنها هم دانای کل و عاقل کل نیست، اما دو دیدگاه غالب وجود دارد که یک دسته اظهارنظر‌هایی که بیشتر از آنکه مبنای علمی داشته باشد بر پایه هیجانات و احساسات بیان می‌شود. دیدگاه دوم کارشناسانی هستند که از دهه پنجاه تا به حال حضور دارند و قائل به دخالت و کنترل بیشتر حاکمیت در بازار است و نگرانی بیشتر خود را از سرمایه دار، سهامدار، ثروت و سود مدام ابلاغ و به هر طریقی با افزایش سرمایه گذار در جامعه اعلام می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: نمونه این افراد در مجلس جدید حضور دارند و قوانین احتمالی و عجیبشان ممکن است متوجه بازار سهام هم شود.

بازار سهام حباب ندارد

حیدری همچنین تاکید می‌کند: اما آنچه که در بازار سهام رخ می‌دهد تورمی است که باعث افزایش قیمت مواد اولیه شرکت‌ها شده است و قیمت کالا‌های آن‌ها به دلیل این افزایش بالا رفته است و خروجی آن‌ها نیز به دلیل این سلسله تورمی افزایش پیدا کرده است. همین باعث می‌شود که صورت‌های مالی شرکت‌ها از حالت منفی به سمت سودآوری سوق پیدا می‌کند و در سهم آن‌ها خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین قیمت سهم‌ها عمدتاً نزدیک به قیمت تعادلی است و نگرانی از حباب در بیشتر سهام شرکت‌ها بی مورد است و همین قیمت خود را ثبت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سهام شرکت‌ها ناشی از تورم است، اظهار می‌کند: تورم نیز به دلیل ضعف اقتصادی مسئولان است و این تورم کماکان ادامه خواهد داشت و عملکرد مثبت شرکت‌ها به دلیل شرایط خوب اقتصادی نیست.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: مردم نیز در این بین برای ذوب نشدن سرمایه‌های خود آن را به بازار سهام می‌آورند. از سوی دیگر دولت نیز از آن حمایت می‌کند و بهترین جا در حال حاضر برای سرمایه گذاری بازار سهام است.


انتظار کاهش تورم طی ۵ سال آینده


حیدری همچنین می‌گوید: این تجربه تاریخی در آلمان بعد از جنگ جهانی دوم و یا ترکیه تا ۲۰ سال پیش نیز وجود داشت که همزمان با کاهش ارزش پول ملی، مردم پول خود را تبدیل به کالای منقول و غیر منقول برای حفظ ارزش می‌کنند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر نیز مردم چشم انداز مثبتی از تغییر روند نمی‌بینند بنابراین سرمایه‌های خود را برای جلوگیری از ذوب به بازار‌های مختلف می‌برند. اگر در این میان سود بانکی هم جذاب باشد و از تورم بالاتر باشد مردم پول خود را به سپرده‌های بانکی تبدیل می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی یادآور می‌شود: اما این افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند سیگنال جدیدی از سوی بانک مرکزی برای ورود با قدرت‌تر در بازار باشد که به زودی بانک مرکزی به همراه دولت مدیریت خوبی را در بازار اعمال کند.

حیدری تصریح می‌کند: اولین بار است که بانک مرکزی و تیم مدیریتی آن از سیستم مهار تورم به شیوه مدیریت تورم تغییر داده اند. از سال ۱۳۵۰ تاکنون این نخستین بار است که این کار ارزشمند در حال انجام است در مرحله بعد اگر وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه نحوه سیاست گذاری و حتی نوشتاری خود را همسو با بانک مرکزی کنند به زودی و در یک پروسه ۵ ساله تورم در ایران مدیریت خواهد شد. در نهایت البته انتظار معجزه در این شرایط نمی‌توان داشت.

بهترین مقصد سرمایه گذاری کجاست؟

وی در پاسخ به این سوال که بهترین مقصد سرمایه گذاری در حال حاضر کجاست؟ می‌گوید: در وهله نخست اگر شخص در کار و تخصص خود توانمند است بهترین کار این است شغل خود را تقویت کند و در بازار‌های سرمایه‌ای حضور پیدا نکند.

حیدری می‌افزاید: همچنین برای ورود به بازار سرمایه هم باید ضمن داشتن اطلاعات کلی درباره بازار و مفاهیم اقتصادی، منابع خبری دقیق و موثقی از شرکت‌هایی که قصد سرمایه گذاری در آن را دارد، داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: در نهایت اگر قصد ورود به بازار‌های موازی مانند سکه، دلار و... را دارند باید دیدگاه بانک مرکزی و قسمت انس جهانی را رصد کنند. در شرایط فعلی تمامی اخبار کرونا بر بازار‌های بین المللی اثر مستقیم خواهد گذاشت. همچنین برای ورود به بازار مسکن هم در صورت داشتن یک مشاوره خبره و حرفه‌ای می‌توان سود خوبی کسب کرد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناصر
2
2
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
اینکه اقتصاد و ثروت جامعه را به ثروتمندان بسپاریم ضد اخلاق جمهوریت و مردم ومنافع ملی است سرمایه داری محض ضد انسانی است
ناصر
از اول کاهش سود بانکی خیانت به اقتصاد مملکت بود و متاسفانه دو باره تکرار اشتباه برای کنترل نقدینگی و کاهش تورم سود بلند مدت بانکی نباید کمتر از ۲۵ درصد باشد
حسن
0
8
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
بهترین بازار برای سرمایه گذاری همان بورس میباشد.بافزایش دلار وسکه و مسکن هیچگونه حبابی دربورس وجود نداردوسودبانکی با این وضعیت تورم هیچگونه جذابیت و مطلوبیتی ندارد.
ناشناس
بورس یعنی خیانت به ایران
این همه روستایی سن بالا داریم که نمیتوانند بورس بازی کنند . فقط بفکر منفعت خودتان هستید ، همین امثال شماها مملکت را نابود کردید
امیر
نظر شخصی من....بی ارزش شدن ریال یعنی کسی داره سود میبره که صاحب وچاپ کننده ریال هستش یعنی دولت چون داره این ریال بی ارزش رو
که درازای کارگری،کارمندی،کشاورزی،وووووخون ودل خوردن بدست آمده رومفت مفت بااهن سیمان،کود،سم،،،ووووهزارچیزی که صد برابر گرونتر به ما میندازن، دارند ازما پس میگیرن.خودشون هم بادلار وسکه بازی میکنن
ناشناس
2
3
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
ازوقتی که سودبانکی راکم کردنداقتصادمملکت رابهم زدندنتیجش این شدالبته اقای همتی میخاست هواس مردم راپرت کنه تاکسی متوجه نشه داره زیر ابی میره.
ناشناس
1
4
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
آخه سود یکساله بیست درصدی تبدیل شده به دوساله هجده درصدی.اونم با این تورم
ناشناس
1
2
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلام ایندفه استقبالی ازسپرده گذاری نمیشود دست بانک مرکزی برای مردم رو شده روزی که وضعیت دلار سکه بازار ان افزایشی میشود بانک مرکزی باافزایش سود دو سه درصدی میگه بیان سپرده گذاری کنند اما تا مقداری بازار در ارامش بسر می برد از کاهش سود بانکی صحبت میکنند اینطوری نمیشه همتی جون بگذار در کوزه ابش را بخور
ناشناس
1
2
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
آمدند و بورس را اختراع کردند ، دیدند کسی دنبال بورس بازی نرفت ، هرچی توی مغزشان آمد را به بورس بردند تا ملت مجبور شوند در کار انجام شده قرار بگیرند ، باز هم کسی دنبال بورس بازی نرفت و آمدند سود بانکی را کم کردند این کار مادر گرانی و تورم شد.
هر مقامی از بورس و بورس بازی حمایت کند باید مجازات شود .
اگر بورس را کنار بگذارند و سود بانکی بالا برود اتوماتیک وار پولهایی که در بازار آزاد است متوجه بانکها می شود.
سپهوند
1
4
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
آقای همتی چرا سودسپرده ها روکم کردی سود.سپرده هانبایدکمتراز20درصدباشن این چه وضعشه آقای همتی
ناشناس
1
3
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
اقای همتی این زرنگ بازیاروبزاربرای توخونت انجام بده این تورمی که بااون مغزفندقیت به وجودآوردی میخوای بادودرصداضافه درستش کنی مردحسابی کی توروگذاشته مدیر،بااین گرونی بجای اینکه نرخ سودوبیشترش کنی میای همه چیزمملکتونابودمیکنی خدانابودت کنه حالابیاوجمعش کن اگرمیتونی،خرابکاری که توبه وجودآوردی تا۲۰۰سال دیگه هم درست نمیشه
اقتصاد دان
0
3
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
آقایون خانما اینقدر ساده نباشید، پول توی بانک بزارین حتی اگه ۲۰ درصد سالیانه سود بده بازم پولتون در سال ۳۵ درصد بی ارزش شده، به نظرم هر موقع سود سپرده های بانکی به ۵۰ یا۵۵درصد رسید اون وقت پول بزارین توی بانک
ناشناس
0
5
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
دلار وبورس رو ثابت نگه دارین.سپرده گذاری رونق پیدا میکنه
Mas
0
1
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگه بانک مرکزی سوده سپرده هارو24و25 کنه شاید کسانی هم پیدا بشه که در بانکها سپرده گذاری کنن
سپرده گذار
0
0
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹
اززمانیکه بادستور غیر عادلانه وبدون کارشناسی سود گوتاه مدت از روز شمار به ماه شمار تبدیل شد بسیاری ازسپرده گذاران سرمایه خودرا حتی سرمایه بلندمدت را ازبانک خارج کردند. این تصمیم غلط باعث ناراحتی بسیاری از مشتریان شده است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

درآمد دولت از مالیات در سال ۱۴۰۲

خبر فوری وزیر کار درباره افزایش حقوق کارگران

هزینه عملیات وعده صادق چقدر بود؟

علت استارت نخوردن خودرو چیست؟

صف طولانی تعمیر خودرو‌های مردم/ بی‌کیفیت‌ترین قطعات چینی به ایران می‌آیند؟

هشدار جدی میرسلیم به دولت رئیسی درباره فساد+ عکس

تصمیم مهم سرمربی پورتو در مورد مهدی طارمی

دعوای هادی چوپان با رئیس فدراسیون پرورش اندام

فرهاد مجیدی به لیگ برتر برمی‌گردد؟

اعلام آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳

عکس/حال خوب دریاچه ارومیه

فیلم/ چالش جالب هواداران دختر استقلالی در ورزشگاه آزادی

فیلم پربازدید از جشن تولد دختر کریستیانو رونالدو

ریخت‌وپاش نجومی در پتروشیمی بندر امام

سرنوشت سینما آزادی چه شد؟

عکس/ سفره کارگران در سال جدید کوچک‌تر شد

جزییات افزایش کرایه‌ حمل و نقل عمومی پایتخت

قیمت جدید روغن مایع امروز ۱ اردیبشهت ۱۴۰۳+ جدول

آمادگی نهاد وکالت برای همکاری با دولت در دو محور آموزشی و پژوهشی/ آماده دفاع از کشور در مجامع حقوقی بین‌المللی هستیم

فیلم/جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟