تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۹
در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با حمید حاج اسماعیلی بررسی شد؛

رشد بیکاری در جامعه معلول کروناست یا بورس بازی مردم؟/ اقتصاد ایران دلال محور است؟

حاج اسماعیلی می‌گوید: در حال حاضر بسیاری از افراد مشغول بورس بازی شده اند و هر کس گوشی تلفن همراهی دست گرفته و می‌گوید در کار بورس است. اما این درآمد‌ها از کجا می‌آید؟ آیا تولید بیشتر شده یا صادرات افزایش پیدا کرده است؟
بورس اوراق بهادار
اقتصاد۲۴- جواد حسین زاده رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ٢ میلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند که بیش از ١ میلیون و ٢٠ هزار نفر آن را زنان و ٩٧٠ هزار نفر آن را مردان تشکیل می‌دهند. وضعیت اشتغال کشور البته نه محصول کووید که ماحصل سلسله علل به مرتبط اقتصادی است که حالا کرونا حقیقت آن را عریان‌تر کرده است.

این روز‌ها البته مشکل بیکاری گو اینکه با سرمایه گذاری در بورس پوشش داده شده است. رشد‌های عجیب شاخص و قیمت سهم‌ها حتی برخی از افراد را به صورت خودخواسته از بازار کار خارج کرده است. چنانکه گزارش‌هایی مبنی بر ترک و یا استعفای برخی از کارمندان برای خرید و فروش در بورس به گوش می‌رسد. حالا انگار مانند روزگار شرکت‌های هرمی که عده‌ای به طمع سود‌های عجیب در آن وارد شدند بورس نیز پوششی برای پنهان کردن واقعیت اقتصاد مریض کشور شده است.

اما آیا به واقع بورس می‌تواند به عنوان یک شغل پایدار برای اقتصاد و مردم به حساب آید؟ حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصاد کار در این خصوص به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «اگر کسی فکر می‌کند با رونق بورس شغل ایجاد شده است آدرس غلط می‌دهند. بورس مردم را سرگرم کرده است و ایجاد خواب در اقتصاد می‌کند. این می‌تواند تبدیل به یک آفت بزرگ در اقتصاد شود و مسئولان باید آگاهانه به این مسائل توجه کنند.»

اقتصاد ایران این روز‌ها درگیر مسائل حادی مانند تحریم، کرونا و سوء مدیریت است. قیمت‌ها ساعت به ساعت تغییر می‌کند و دود این نابسامانی‌ها در چشم مردمی می‌رود که هر روز قدرت خریدشان پایین می‌آید. این وضعیت قطعاً بیکاری را عمیق‌تر می‌کند و در آینده می‌تواند تبدیل به یک بحران تمام عیار برای جامعه شود.
اما سوال اینجاست که بیماری بیکاری در کشور که سال‌هاست گریبان مردم را گرفته است محصول چیست؟

رشد بیکاری در جامعه معلول کروناست یا بورس بازی مردم؟/ اقتصاد ایران دلال محور است؟
بند نافی که هنوز از اقتصاد جدا نشده است


حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: اقتصاد ایران از گذشته وابسته به درآمد‌های نفتی بوده که مبنای آن بر دولتی بودن است. همچنین اقتصاد در چنبره دلالی و واسطه گری گرفتار شده که وجه بارز آن خدماتی بودن آن است.

وی می‌افزاید: اقتصاد ما سه بخش جدی دارد که با اقتصاد‌های دنیا تفاوت جدی دارد. نخست آنکه بخش دولتی بسیار برجسته است و علت آن این است که علیرغم تحریم‌های بین المللی طی چند سال گذشته و صفر شدن درآمدها، وابستگی به نفت در آن هنوز وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد: در وهله بعد اقتصاد ما خدماتی است که در این نوع اقتصاد، دلالی، واسطه گری و سفته بازی در آن به شدت پر رنگ است؛ بنابراین برای ساماندهی این وضعیت، باید زیر ساخت بخش اقتصادی دچار تحول شود. به این معنی که دولت تصدی گری اش را در اقتصاد کم کند و راه را برای حضور مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم کند. کاری که با وجود ۶ برنامه مهم توسعه‌ای هنوز محقق نشده است.

حاج اسماعیلی تصریح می‌کند: باید در نظر داشت که بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت اشتغال در کشور مربوط به بخش خدمات است و اقتصاد خدماتی مبتنی بر مصرف و ناپایدار است. زمانی که با کاهش قدرت خرید مردم روبرو هستیم این ضعف خود را نشان می‌دهد.

وی یادآور می‌شود: مشکلاتی مانند کرونا، طوفانی را در اقتصاد خدماتی ایجاد می‌کند که منجر به از دست رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود. بخش‌هایی مانند گردشگری و هتل داری تعطیل شده است و این مسئله به اشتغال آسیب جدی وارد کرده است.

بازی جدیدی به نام بورس

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید جهت گیری اقتصاد را از خدمات به سمت تولید هدایت کنیم، اظهار می‌کند: دلالی، واسطه گری و سفته بازی در بخش‌های اقتصادی ما برجسته است. مردم به راحتی سمت ارز، طلا و کار‌های بدون شناسنامه می‌روند و بازی جدیدی توسط دولت به نام بورس راه افتاده است که چیزی شبیه سفته بازی در بخش ارز و طلاست.

وی تصریح می‌کند: بورس در کشور‌های توسعه یافته آئینه اقتصاد است. بورس به خودی خود جایگاهی ندارد، اما زمانی که اقتصاد رونق دارد و حالش خوب باشد بورس فعال است و مردم سهام شرکت‌هایی را می‌خرند که سودده هستند و هر روز در کسب و کار خود توسعه پیدا می‌کنند. سرمایه‌های نقدی مردم زمانی که به بورس می‌رود از آنجا به سمت توسعه و ارتقاء تکنولوژی، ایجاد پنجره‌های جدید صادراتی و تولید بیشتر حرکت می‌کند.

حاج اسماعیلی می‌گوید: حال سوال اینجاست چگونه در اقتصاد بی حال ما بورس رشد کرده است؟ پاسخ این است که شکل سفطه بازی و دلالی تغییر کرده و به سمت بورس رفته است. اکثر شرکت‌های حاضر در بورس مربوط به بخش خصوصی نیست بلکه وابسته به دولت یا نهاد‌های عمومی هستند.

این کارشناس اقتصادی توضیح می‌دهد: بنابراین وقتی ارزش دارایی‌های شرکت‌ها بالا می‌رود این دولت است که سود می‌برد و نه مردم؛ بنابراین دولت در این تورم افسارگسیخته دوباره سهام شرکت‌ها را در بورس بالا برده است تا این بازار را جذاب کند در حالی که اتفاق مثبتی در اقتصاد ما رخ نداده است تا حال بورس خوب باشد.

حاج اسماعیلی در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ تاکید می‌کند: در حال حاضر بسیاری از افراد مشغول این بورس بازی شده اند و هر کس گوشی تلفن همراهی دست گرفته و می‌گوید در کار بورس است. اما این درآمد‌ها از کجا می‌آید؟ آیا تولید بیشتر شده یا صادرات افزایش پیدا کرده است؟ خیر اتفاقا برعکس محدودیت‌هایی که به دلیل تحریم و سوء مدیریت در کشور ایجاد شده است، مشکلات را در کشور بیشتر کرده است.

وی می‌افزاید: بورس هم مانند سایر بخش‌ها دولتی است و نمی‌توانیم از آن شفافیت بورس‌های دنیا را انتظار داشت چرا که ساز و کار بورس ایران را دولت اداره می‌کند. دولت بخشی از مشکلات خود را با افزایش قیمت‌های سهام شرکت‌های دولتی حل می‌کند، اما در واقعیت اقتصاد شاهد افزایش ساعت به ساعت قیمت ارز، طلا و قیمت کالا و خدمات هستیم.

اگر اژد‌های خفته بیکاری بیدار شود...

حاج اسماعیلی همچنین می‌گوید: بیکاری‌ها در کشور ما با ابهام روبرو است چرا که هنوز بانک جامع اطلاعاتی ما هنوز شکل نگرفته است. مرکز آمار سالهاست آمار بیکاری، اشتغال و جمعیت فعال را استخراج می‌کند، اما همچنان در این زمینه مشکلات جدی وجود دارد.

وی می‌افزاید: توجه داشته باشیم که قبل از شیوع کرونا مسئله مهم در اقتصاد و اشتغال کشور مربوط به تحریم‌ها بود که از یک سال گذشته بر روی اقتصاد و ظرفیت‌های اشتغال تاثیر گذاشته است. بسیاری از شرکت‌های ما دچار مشکل شدند، ارز گران شدن و قیمت مواد اولیه نیز بالا رفت در عین حال به دلیل مشکلات واردات و صادرات ناشی از تحریم‌ها به مشکل خوردند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کرونا نیز به دلیل فعال بودن بخش خدمات در اقتصاد در اشتغال تاثیر فراوانی گذاشت و کرونا این بخش را نشانه گرفته است، اظهار می‌کند: بخش گردشگری، تفریحی، رستوران ها، بخش‌های خدماتی و خرید مردم تحت تاثیر این اپیدمی قرار گرفته است. بخش اعظم اقتصاد و اشتغال ما مربوط به کارگا‌ه‌های کوچک و خدمات است که کرونا و تحریم هر دو این‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
 
حاج اسماعیلی تصریح می‌کند: اگر کسی فکر می‌کند با رونق بورس شغل ایجاد شده است آدرس غلط می‌دهند. بورس مردم را سرگرم کرده است و ایجاد خواب در اقتصاد می‌کند. این می‌تواند تبدیل به یک آفت بزرگ در اقتصاد شود و مسئولان باید آگاهانه به این مسائل توجه کنند.

وی یادآور می‌شود: اقتصاد کشور چاره‌ای جز اینکه به صورت ریشه‌ای درست شود؛ ندارد. باید بدانیم که تحریم‌ها همچنان وجود دارد و حتما باید برای برون رفت از مشکلات آن راهکار عملی ارائه شود و گرنه اژد‌های خفته بیکاری ممکن است در مقطعی بیدار شود که تبدیل به بحران تمام عیار در جامعه شود و دیگر هیچ دارویی برای درمان آن وجود نداشته باشد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس

تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل حجاب

کشمکش تازه دولت و مجلس بر سر برداشت سه هزار میلیارد تومان از صندوق تامین خسارت بدنی

فیلم/ دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش ارومیه

ادعای بازیگر سریال «نون. خ» درباره رسکیومن بودنش

فیلم/چرا بچه‌های مردم را برای حجاب مجرم می‌کنند؟

۲۰ میلیون حاشیه‌نشین محصول فقر و تورم!

گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی

اعلام آمار مرگ و میر ایرانیان در سال ۱۴۰۲

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

بلایی که جومونگ بر سر سوسانو آورد

در پرونده چای دبش، لاپوشانی و در پرونده صدیقی، کوتاهی کردند

وب‌سایت SJ مایگریشن رونمایی شد: مشاوره رایگان مهاجرتی!

عصبانیت پسر معاون سابق قوه قضائیه از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش

قیمت عجیب و غریب سنگ قبر+ عکس