تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

توقف ۱۵۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، از افزایش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به ۱۵۰ هزار دستگاه خبر داد.
 خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان
 
اقتصاد۲۴ - "آرش محبی نژاد" امروز پنجشنبه در نشست هم اندیشی انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی استان تهران با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین نمایندگان گمرک در محل هتل المپیک، افزود: قراردادهای قطعه‌سازان با خودروسازان تاکنون اصلاح نشده و مبنای محاسبه نرخ ارز هنوز بر پایه دلار ۱۱ هزار تومانی است.
بیشتر بخوانید:خودرو دیگر گران نمی‌شود
وی بیان داشت: مطابق محاسبات فنی انجام شده، در شرایط کنونی نیازمند افزایش دست کم ۶۵ درصدی قیمت قطعات هستیم، یعنی هم اکنون هر قطعه ای که تحویل خودرو ساز می شود ۶۵ درصد زیر قیمت واقعی است.

محبی نژاد، خواستار آن شد که همچون سایر نقاط جهان روابط برد-برد در قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان حاکم شود و در این پیوند، قرارداد پژو- سیتروئن را مثال زد که وقتی رنوپارس مطالب خود را با ۱۰ روز تاخیر پرداخت کرد، ناچار به پرداخت ۱۰ روز جریمه دیرکرد شد.
وی یادآور شد: اکنون مجموع مطالبات زنجیره تامین از خودروسازان به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۴ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق ۱۲۰ روزه است.


 پیشنهاد برای پرداخت مطالبات قطعه سازان


دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان ادامه داد: قطعه‌سازان در تحریم‌ها همراهی زیادی داشتند، به طوری که سهام خودروسازان در بورس جان گرفت و اکنون سهام دو خودروساز بزرگ کشور از نظر ارزشی بیش از ۱۵ برابر شده است.

وی گفت: اکنون انتظار داریم خودروسازان دست کم به فروش سهام یا املاک و دارایی های غیر مولد خود بپردازند تا بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.


نبود تناسب بین قیمت خودرو و مواد اولیه


محبی نژاد، با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود مجلس جدید قوانین و مقررات دست و پاگیر را از پیش روی تولیدکنندگان بردارد، یادآوری کرد: محصولات نهایی خودروسازان و قطعه‌سازان با قیمت دستوری، اما مواد اولیه بر اساس نرخ فوب خلیج فارس به قیمت آزاد ارز محاسبه می‌شود و هیچ تناسبی بین آنها وجود ندارد.
وی گفت: سالیانه ۳.۵ میلیارد دلار برای تولید خودرو و ۵۰۰ میلیون دلار به منظور تولید قطعه برای بازار یدک مورد نیاز است، اما با اجرایی شدن هشت میز ساخت داخل، صرفه‌جویی ارزی بالای سه میلیارد دلاری متصور است.

این مقام صنفی با اشاره به مشکلات ارزی، تاکید کرد: در این شرایط داخلی‌سازی راهکار اساسی است که باید سرعت بگیرد، زیرا فشار از بالا یا قیمت های دستوری هیچ فایده ای ندارد و در این پیوند نیازمند بسته مشوق ساخت داخل هستیم.

وی اظهار داشت: اگر این بسته مشوق به همت دولت و مجلس مصوب شود، "جهش تولید" در صنعت قطعه سازی حداقل سرعتی ۱۰ برابری خواهد گرفت که شامل اختصاص تسهیلات با بهره پایین، اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی، تدوین مشوق‌های مالیاتی، حمایت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، حفاظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل است.

محبی نژاد ادامه داد: در این صورت، تعهد حدود ۳۰۰ میلیون یورویی امسال خودروسازان برای داخلی سازی، با هجوم قطعه سازان و سایر سرمایه‌گذاران داخلی حداقل به یک میلیارد یورو افزایش خواهد یافت.


لزوم ورود بخش خصوصی به صنعت


در این نشست، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص الزام ورود و حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصادی، راه نجات صنعت خودروسازی را واگذاری آن به بخش خصوصی عنوان کرد.

"عزت الله اکبری تالارپشتی" گفت: دولت باید سهام خود در خوردوسازی‌ها را واگذار کند، از میدان کنار رود و بخش خصوصی وارد کار شود تا شرکت‌های خودروسازی قدرت رقابت در عرصه جهانی را داشته باشند.
وی تاکید کرد: دولت باید حمایت لازم از صنعت را داشته باشد، اما تصدی گری در کار نباشد.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات قطعه سازان، بیان داشت: چرا باید شرایط به گونه ای باشد که قطعه ساز با وجود مشکلات اقتصادی بسیار، به موقع و در زمان مشخص قطعات لازم را به خودروسازان تحویل دهد اما مطالبات خود را بعد از ماه ها دریافت کند؟

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: باید بخش خصوصی قوی تر بوده و مطالبات بیشتری داشته باشد، شما حتی می توانید افراد زبده و توانمند را برای کاندیدا شدن برای وزارت صنعت به رئیس جمهوری معرفی کنید.

اکنون از حدود یکهزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و نیمه تعطیل هستند.
منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نگرانی از موج جدید همه‌گیری کرونا در اروپا

آیا رئیس‌جمهور بعدی ایران زن است؟

شکایت تیک تاک از دولت آمریکا

فیلم/ جشن تولد فرزاد حسنی

مسن‌ترین زن ژاپن رکورد زد + عکس

تکمیل ۶۰ هزار خودروی ناقص و تحویل به مشتری

حضور ۲۳ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس

صالحی: آژانس درخواست دیگری برای بازرسی از ایران ندارد

خشم ترامپ از رئیس FBI احتمال اخراج او را قوت بخشید

صدور مجوز پرواز‌های ترکیه

افزایش قیمت طلا برای دومین هفته متوالی

در آخرین نفس‌های تابستان، این میوه را فراموش نکنید!

تردد برخی از مسئولان با آمبولانس

نماد شستا بازگشایی می‌شود

عصر امروز؛ موعد واریز حقوق شهریورماه بازنشستگان کشوری

حرکت دلار بازهم صعودی شد

خبر خوش درمورد فروش فوق العاده خودروها

فیلم/ طعنه ترامپ به کنگره آمریکا

دفاعیات سعید مرتضوی در دادگاه رد شد

فیلم/ فراستی: آرزو داشتم در جنگ تحمیلی می‌بودم

فیلم/ حمله وحشیانه با قمه به یک مغازه‌دار در صباشهر

آملی لاریجانی به توئیتر پیوست!

روزهای پایانی سریال سلمان فارسی در شاهرود + عکس

حواله میلگرد در قرارداد‌های بازیکنان لیگ برتری

سهام وسپهر هم عرضه اولیه می‌شود

مشکلات مالی سریال جشن سربرون حل شد

گذرنامه اجاره‌ای محلل رجستر تلفن همراه

واکسن کرونا برای ایرانی‌ها چقدر آب می‌خورد؟

شنبه نوسانی بورس

فیلم/ ریشه آشفتگی و نابسامانی بازار خودرو کجاست؟

دهه ۷۰ چه کردیم که بازار خودرو چندین سال آرامش داشت؟

فیلم/ احداث یک جزیره جدید در کنار کیش

ستاره استقلال مشتری جدید پیدا کرد

به زودی یک جزیره جدید در کنار کیش احداث می‎شود

موج سوم کرونا شدیدتر خواهد بود

ایرانی‌ها سالانه چند میلیون جفت کفش مصرف می‌کنند؟

حال‌ و هوای مدارس در سال تحصیلی جدید