تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

گشتی در بازار محصولات مرتبط با محرم؛ کرونا ذائقه مشتریان را تغییر داد/ امسال بیشتر عزاداران خریدار پرچم‌های کوچک هستند

به نظر می‌رسد که کرونا امسال تاثیرش را بر مراسم عزاداری دهه اول محرم گذاشته باشد، اما این تاثیر نه از جنس تعطیلی مجالس عزاداری که از جنس تقسیم شدن هیات‌های بزرگ سال‌های گذشته به مجالس کوچکتر و محافل خانوادگی است؛ شاهد این ادعا، افزایش چشمگیر متقاضیان خرید انبوه پرچم‌های عزاداری قطع کوچک در اندک زمان باقیمانده تا شروع ایام محرم است.
بازار محصولات مرتبط با محرم
اقتصاد۲۴- امسال همه شئون زندگی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است؛ از مراسم عید نوروز، ماه رمضان و اعیاد قربان و غدیر خم گرفته تا کنکور‌های دانشگاه همه تحت تدابیر ویژه و ضدکرونایی برگزار شدند و در ادامه همین تغییر و تحول قرار است جامعه مذهبی ایران نیز با شرایطی مشابه به استقبال دهه محرم سال ۹۹ برود.
 
به رغم همه تاکیداتی که در شرع مبین بر ضرورت محفوظ ماندن جان انسان‌ها شده است به نظر می‌رسد ریشه‌ها و تعلقات مذهب تشیع آنقدر در جامعه معاصر ایران ریشه دوانده است که اغلب مردم باورمند تصمیم گرفته اند تا مراسم عزاداری امام سوم شیعیان را متناسب با ایام کرونایی پیشرو برگزار کنند.
 
به صورت مشخص اگر این روز‌ها گذرتان به پاساژ مهستان تهران، بورس توزیع اقلام فرهنگی مذهبی خورده باشد متوجه ازدحام غیر معمول مشتریانی می‌شوید که در واپسین روز‌های باقیمانده تا شروع دهه محرم قصد خرید انواع پرچم و... عزاداری را دارند؛ هرقدر که حال و هوای این روز‌های محلی مثل پاساژ مهستان به نسبت با ایام مشابه سنوات گذشته خلوت‌تر به نظر برسد باز هم ازدحام و مراجه مشتریان از زن و مرد و پیر و جوان آنقدر هست که کمتر فروشنده‌ای فرصت صحبت کردن دارد.
بیشتر بدانید: دستورالعمل بهداشتی محرم در ایام کرونا

مشتریانی که ذائقه‌شان را تغییر دادند

سوای این مسئله سازندگان محصولات فرهنگی ویژه این ایام نیز حالا با یکی از شلوغ‌ترین دوران کاری خود مواجهند؛ شاهد این مدعی صحبت‌های حمید هاشمی راد، مسئول فروش محصولات پرچمی کارخانه نساجی بافت آزادی در تهران است که می‌گوید با وجود شرایط خاص سال ۹۹ بازهم این کارخانه با انبوه متقاضیان خرید پرچم‌های مذهبی ایام محرم و عاشورا روبروست و در این روزگار کرونایی همزمان مشتریانی از چهار گوشه کشور و کشور‌های شیعه همسایه مثل عراق، افغانستان و سوریه متقاضی خرید پرچم‌های مذهبی ساخت این کارخانه هستند.
 
وی در عین حال می‌گوید: امسال به دلیل شرایط کرونایی مشتریان پرچم‌های مذهبی تغییر ذائقه داده اند، تا پیش از این بیشتر سفارش‌ها مربوط به تزئینات فضا‌های داخلی مساجد، هیات ها، تکایا و حسنیه‌ها بود، اما حالا عمده سفارشات مربوط به محصولاتی است که برای تزئین فضای بیرونی این اماکن استفاده می‌شود؛ به صورت مشخص امسال فروش انواع کتیبه، پارچه‌های سیاه منقش و هر آنچه که ماهیتا کاربرد داخلی داست در قیاس با سال گذشته به یک سوم رسیده است و در مقابل انواع پرچم، بیرق و ریسه که برای نصب در اماکن عمومی و معابر و سردرخانه‌ها و تکایا استفاده می‌شدند حالا تا سه برابر افزایش داشته است.
 
وی ادامه می‌دهد: این تغییر الگوی مصرف به رغم همه گرانی‌هایی است که در چند ماه گذشته در بازار مواد اولیه نخ و رنگ اتفاق افتاده است؛ به صورت مشخص از حدود دو ماه پیش نخ مخصوصی که در کارخانه بافت آزادی از آن برای بافت پارچه‌های پرچم استفاده می‌شود با ارز ۲۲ تا ۲۵ هزار تومانی خریداری می‌شود، این نخ که ماده اولیه بافت پارچه‌های پرچمی و حتی طرح‌های روی آنهاست از چین و اندونزی وارد ایران می‌شود.
 
هاشمی راد وی در ادامه گفتگو با اقتصاد ۲۴ تصریح می‌کند: علاوه براین قیمت رنگ‌های اصلی به کار رفته در پرچم‌های ملی و مذهبی نیز از پیش عید نوروز تاکنون افزایشی سه تا چهار برابری داشته است و دستکم قیمت هر کیلوی آن از ۴۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.
 
وی که مدعی است کارخانه بافت آزادی تهران تنها کارخانه موجود در کشور است که قابلیت بافت پرچم‌های منقوش به طرح‌های مختلف را از نخ خام دارد، ادامه می‌دهد: کافی است فروشندگان مواد اولیه رنگ و نخ بفمهند که قرار است جنس آن‌ها توسط یک کارخانه و نه یک کارگاه کوچک خریداری شود، آنگاه در کمال بی انصافی قیمت‌های فروش مبنا دستکم ۳۰۰ هزار تومان بیشتر می‌شوند و این در شرایطی است که عمده واحد‌های نساجی این روز‌ها با مشکل کمبود نقدینگی مواجهند.
 
وی در نهایت صحبت‌های خود را اینطور جمع بندی می‌کند: کارخانه بافت آزادی از آغاز در زمینه تولید پرچم ملی و مذهبی فعالیت داشت؛ گواه این ادعا انواع پرچم‌های رنگارنگ مذهبی هستند که می‌بینید در تصاویر و فیلم‌های مربوط به دوران جنگ تحمیلی توسط رزمندگان ایرانی به دوش گرفته شده اند؛ واقعیت این است که محصولات به قدرکافی بادوام و با کیفیت هستند که بعد از یک دوره مثلا یک ساله افراشته شدن در فضای عمومی فرسوده و کثیف و دورانداختنی نشوند؛ منظورم از این صحبت این است که مشتریان کنونی پرچم‌ها دنبال جایگزینی اجناس قدیمی و فرسوده نیستند بلکه یا مشتریان جدید هستند و یا اینکه می‌خواهند محصولاتی را اضافه بر سازمان خریداری کنند؛ این معنی آن است که با همه محدودیت‌های کرونا با یک استقبال گسترده مواجهیم و برای همین حالا بخش تولید پرچم بافت آزاد که بیشتر فعالیتش جنبه مناسبتی دارد بدون توقف مشغول فعالیت است تا سفارش‌ها را به موقع تحویل مشتریان داخلی و خارجی دهد.

انتظار این شلوغی را نداشتیم

از سوی دیگر مهدی روستا، یکی از فروشندگان محصولات فرهنگی مذهبی در پاساژ مهستان درباره حال و هوای این روز‌های محل کارش به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: انتظار نداشتیم که با شرایط امسال آنقدر مشتری و مراجعه کننده داشته باشیم؛ به دلیل گرانی‌های اخیر خواه ناخواه با افزایش چشمگیر مبالغ پرداختی توسط مشتریان روبرو هستیم؛ از بابت تعدد مراجعه کنندگان هم امسال افراد بیشتری برای خرید می‌آیند و از بابت محصولات هم تفاوت چشمگیری با سال گذشته به چشم می‌خورد.
 
این فروشنده پرچم‌های مذهبی در دنباله صحبت‌های خود که به نوعی تایید کننده حرف‌های مسئول فروش پرچم کارخانه بافت آزادی است، می‌گوید: به صورت مشخص امسال بیشتر مشتریان متقاضی پرچم‌های عزاداری در ابعاد کوچک هستند؛ علت این کار تاثیری است که کرونا بر کوچک شدن مجالس عزاداری سابق داشته است؛ در گذشته اگر کار‌های بزرگ مثلا کتیبه ۵ متری خواهان بیشتری داشت حالا برعکس کار‌های کوچک مثل پرچم‌های یک متری طالب بیشتری دارد. در بحث سایر اقلام عزاداری مثل زنجیر، سنج و... که بیشتر جنبه کوچه و خیابان را دارند امسال با مشتری کمتری روبرو هستیم. خود من از معدود فروشندگانی هستم که در طول سال کارم عرضه انواع محصولات فرهنگی مراسم عزاداری است و به صورت مشخص در این خصوص فروش آنچنانی نداشته‌ام؛ سایر فروشندگان هم که در بیشتر مواقع سال به طراحی و چاپ و فروش تابلو مشغولند معمولا در این موقع از سال به صورت فصلی چنین اجناسی را برای فروش می‌آورند برای همین سر آن‌ها هم حالا به نوعی شلوغ است.

روستا که تولید کننده کوچک اقلامی مثل انواع پرچم‌های عزاداری است درباره تغییر قیمت‌ها نیز می‌گوید: هرآنچه که در مغازه‌ام وجود دارد ساخت کارگاه خودم است؛ هرچه از افزایش قیمت‌ها بگوییم کم است، سال گذشته پارچه ساتن که ماده اولیه کارگاه‌های تولید پرچم است متری ۱۲ هزار تومان قیمت داشت و حالا قیمت آن به بیشتر از ۲۰ هزار تومان رسیده است؛ سوای این افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پارچه در بحث عرضه زنگ نیز با یک شوک قیمتی مواجه بودیم؛ همین حالا یک لیتر رنگ باکیفت و ماندگاری بالا افزایشی تقریبا سه برابری را پشت سر گذاشته و نزدیک به ۴۵۰ هزار تومان قیمت دارد؛ عمده این اقلام خارجی است و از کشور‌هایی مثل کره و آلمان وارد می‌شوند. افزایش قیمت مواد اولیه ناخواسته موجب افزایش قیمت محصولات می‌شود، اما با این حال این روز‌ها به طرز باورنکردنی شلوغ است.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

ریزپرنده چیست؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته