تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
کارشناسان از دلایل ریزش بورس می‌گویند

۴ دلیل عمده ریزش بورس/ آیا حقوقی‌ها در افت شاخص نقش دارند؟

فشار عرضه و فروش به دلیل هیجان و جو روانی بازار باعث شد تا روی خوشی که در روز ۲۸ مرداد به سهامداران نشان داده شد، دوام نداشته باشد، به طوری که در روز گذشته دوباره شاخص با افت ۶۸ هزار و ۵۷ واحدی معادل ۳.۷ درصد مواجه شد.
ریزش بورس
اقتصاد۲۴ - فشار عرضه و فروش به دلیل هیجان و جو روانی بازار باعث شد تا روی خوشی که در روز ۲۸ مرداد به سهامداران نشان داده شد، دوام نداشته باشد، به طوری که در روز گذشته دوباره شاخص با افت ۶۸ هزار و ۵۷ واحدی معادل ۳.۷ درصد مواجه شد.
بدین ترتیب از روز ۲۰ مرداد که آغاز ریزش شاخص دراین دوره محسوب می‌شود تا دیروز شاخص بورس تهران با افت ۳۲۱ هزار و ۲۴۱ واحدی مواجه شده و درواقع ۱۵.۴ درصد عقب نشسته است.
دراین روز با وجود ارزش معاملات ۵ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومانی که درمقایسه با روز‌های قبل اندک است، اما صف‌های سنگین فروش بخصوص برای نماد‌های شاخص ساز و شرکت‌های بزرگ باعث شد تا بورس روز قرمزی را تجربه کند.
دراین بازه زمانی مهم‌ترین دلیل ریزش بورس را می‌توان کاهش اعتماد سهامداران بویژه تازه وارد‌ها به بورس دانست که با تکذیب عرضه صندوق دارا دوم آغاز شد. برهمین اساس بخشی از سهامداران به دلیل نگرانی وارد صف‌های فروش شده‌اند. البته دراین شرایط دلایل دیگری نیز در افت شاخص بورس مؤثر بوده‌اند. چرا که افزایش عرضه و فروش تنها به دلیل رفتار سهامداران حقیقی نبوده و دراین میان پای حقوقی‌ها هم درمیان است. درواقع چند عامل به افزایش عرضه از سوی حقوقی‌ها منجر شده است که آزادسازی سهام عدالت، تکلیف صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت برای کاهش سهم سهام در صندوق‌های خود از ۱۰ به ۵ درصد و همچنین جلوگیری از زیان مهم‌ترین آن‌ها هستند.
بدین ترتیب با دست به دست هم دادن گروهی از عوامل شاخص بورس طی این روز‌ها عقب نشینی کرده است.
با وجود این به اعتقاد کارشناسان، با توجه به رشد قابل توجه بازار که حتی به رغم ریزش‌های اخیر از ابتدای سال ۲۴۶ درصد افزایش یافته است، کاهش ۱۵ درصد شاخص موضوع نگران کننده‌ای نیست و جزو ذات بازار سرمایه است.
برهمین اساس بسیاری از صاحبنظران بازار سرمایه معتقدند که طی روز‌های آینده و بتدریج بازار به روند عادی خود بازخواهد گشت.
بیشتر بخوانید: ریزش 3.7 درصدی بورس

به این دلایل بازار متعادل می‌شود

حمید مهرآور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «ایران» دراین باره گفت: واقعیت این است که در یکسال اخیر بورس بشدت روند صعودی داشته است و افت اخیر نگران کننده نیست. به گفته وی، سال گذشته و زمانی که شاخص به یک میلیون واحد رسید نیز شاهد نوسان بودیم که توانست از این کانال عبور کند، اما درمدت بسیار کوتاه‌تری شاخص به کانال دو میلیون واحد رسید.
وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته بخشی از سهامداران که دراین دوره سود قابل توجهی نصیب‌شان شده بود، بخشی از سرمایه خود را وارد بازار‌های فیزیکی مانند مسکن و خودرو کردند، اما همچنان تعداد سهامداران موجود در بازار و سرمایه وارد شده به آن قابل توجه است.
مهرآور اضافه کرد: اگر مسئولان با دقت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کنند و مانع فرار نقدینگی از این بازار نشوند به طور قطع بورس همانند ماه‌های گذشته به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.
وی با اشاره به دلایلی که به رشد شاخص بورس منجر می‌شود، اظهار کرد: یکی از دلایلی که چشم‌انداز مثبتی از بازار ایجاد می‌کند، این است که در سال جاری قیمت اکثر محصولات با افزایش روبه‌رو شده است و این افزایش قیمت محصول به سودآوری شرکت‌های بورسی منجر خواهد شد. وی ادامه داد: علاوه براین بررسی عملکرد شرکت‌های بورسی در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که عملکرد مثبتی داشته اند به طوری که عملکرد شش ماهه آن‌ها بهتر از عملکرد سه ماهه آنهاست.
مهرآور همچنین درخصوص عملکرد حقوقی‌های بازار نیز گفت: ریزش اخیر بورس دلایل مختلفی دارد و نمی‌توان حقوقی‌ها را عامل آن دانست به هر روی حقوقی‌ها نیز درحیطه وظایف و اختیارات خود در بازار اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

بررسی رفتار برخی از حقوقی‌ها

اکبر حامدی میخوش، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با «ایران» گفت: در یک هفته اخیر فشار فروش در بازار افزایش قابل توجهی پیدا کرده است که این موضوع دلایل مختلفی دارد. وی توضیح داد: هفته گذشته ناهماهنگی میان دو وزارتخانه در عرضه صندوق دارا دوم باعث بی اعتمادی سهامداران به بازار شد. با توجه به حساسیت‌های بازار سرمایه و ریسک‌های موجود درآن سخنان و تصمیمات مسئولان اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی ادامه داد: علاوه براین تکلیف به صندوق‌های با درآمد ثابت برای کاهش حدنصاب سهام خود از ۱۰ به ۵ درصد نیز یکی از دلایلی بود که موجب افزایش عرضه‌ها شد البته براساس آخرین شنیده‌ها نهاد ناظر بازار فرصت بیشتری برای انجام این تکلیف به صندوق‌ها داده است که تأثیر مثبتی در پی خواهد داشت.
حامدی میخوش افزود: فروش سهام عدالت و عرضه یکجای سهام توسط برخی از کارگزاری‌ها نیز دلیل دیگری که در افزایش عرضه مؤثر بوده است به طوری که یکی از کارگزاری‌ها به یک باره اقدام به عرضه سهام پالایشی‌ها کرد و موجب ریزش آن شد.
این کارشناس تأکید کرد: با بررسی روند بازار طی روز‌های اخیر به طور طبیعی سهم حقوقی‌ها در عرضه و فروش بسیار بیشتر از حقیقی‌ها بوده است. هرچند فروش توسط حقوقی‌ها موضوعی طبیعی در بازار است، اما برخی از حقوقی‌ها با رفتار‌های غیرمعمول خود باعث منفی شدن برخی از سهم‌ها شده‌اند که جا دارد نهاد ناظر بازار این موارد را بررسی و در صورت تخلف با آن برخورد کند.
وی درخصوص چشم‌انداز بازار در روز‌های آینده نیز گفت: به نظر می‌رسد طی روز‌های آینده بازار به تعادل بازگردد. دراین شرایط سهامداران بخصوص تازه وارد‌ها باید از رفتار‌های هیجانی پرهیز کنند. این درحالی است که این شرایط که تهدید محسوب می‌شود می‌تواند فرصتی برای کسب سود تلقی شود چرا که برخی از سهم‌ها همچنان جای رشد بالایی دارند و می‌توان با خرید آن‌ها که تا چند روز قبل در صف خرید قرارداشتند، اقدام کرد.
به گفته وی، با وجود این بهترین مسیر برای ورود به بورس برای تازه وارد‌ها روش‌های غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که ریسک حضور مستقیم در معاملات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.


۷ خبر مؤثر در بورس

طی روز‌های اخیر و درحالی که بازار سهام با نوسان و افت مواجه شده است، بررسی تصمیمات دولت و مجلس نشان از اقداماتی دارد که در نهایت به نفع بورس تمام می‌شود. طی روز‌های اخیر و از ۲۸ مرداد ماه شش خبر مثبت برای بازار سهام منتشر شده که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.
حمایت دوباره دولت
طی روز‌های اخیر علاوه بر رئیس جمهوری بسیاری از مسئولان ارشد دولت اعلام کردند که حمایت از بازار سرمایه یکی از سیاست‌های اصلی دولت است و همچنان از این بازار حمایت می‌شود.
افزایش عرضه‌های اولیه
خبر مثبت دیگری که به عمق بازار می‌افزاید، افزایش عرضه‌های اولیه سودآور در بورس است که خبر آن توسط رئیس جمهوری اعلام شد. قرار است تا پایان سال‌جاری ده‌ها شرکت پس از پذیرش به سهامداران عرضه شود.
افزایش سرمایه بورسی‌ها
روز ۲۹ مرداد ماه با موافقت نمایندگان مجلس دستورالعمل‌های اجرایی لایحه دوفوریتی افزایش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران ظرف مدت یک ماه با تصویب نهایی شورای عالی بورس اوراق بهادار تدوین و نهایی می‌شود.
معافیت مالیاتی بورسی‌ها
در روز ۲۹ مرداد نمایندگان مجلس شرایط معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و فرابورسی در صورت افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم را تعیین کردند.
براساس این تصمیم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران تا ۲۰ درصد مبلغ افزایش سرمایه از سود سال مالی قبل آنها، مشمول مالیات به نرخ صفر می‌شود.
تغییر نحوه فروش سهام عدالت
پس از اینکه فروش سهام عدالت به عنوان یکی از دلایل افت مطرح شد، مدیرعامل سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص تغییر در نحوه فروش سهام عدالت در بازار بورس اعلام کرد: برای حمایت از بازار سرمایه و حقوق سهامداران، فروش سهام عدالت به صورت بلوکی با نماد ۲ در بورس انجام می‌شود.
کاهش نرخ خوراک پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها
براساس اعلام وزیر نفت قرار است که نرخ فروش خوراک به واحد‌های پالایشی و پتروشیمی کاهش یابد که این باعث افزایش سودآوری این واحد‌ها می‌شود.
الزام بانک‌ها به نگهداری درصدی از سپرده‌ها به صورت اوراق دولتی در ترازنامه
طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی بانک‌ها بایستی درصدی از سپرده‌های خود را به صورت اوراق دولتی در ترازنامه‌هایشان نگهداری کنند. این موضوع باعث می‌شود تا استقبال از اوراق دولتی که در بستر بازار سرمایه انجام می‌شود افزایش یابد.
منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

بهترین فیلم های تاریخ سینمای هند

لئوناردو دی کاپریو کیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟

عکس/ نماز جماعت پشت سر محمود احمدی‌نژاد!

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

عکس/ تمرینات ویژه سیدحسین حسینی در کنار دخترش

عکس/پاریس‌گردی خانم بازیگر مشهور با استایل جذاب

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ترکیه

عکس/پاسخ خلاقانه یک دانش‌آموز به سوال امتحان ریاضی

خرید و فروش سهمیه ارزی و رجیستری در فرودگاه امام خمینی!/ جولان سرخوشانه دلال‌ها در فرودگاه

عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن

رییس جمهور دنبال حیا است نه رای

حمله پهپادی به خودروی تروریست‌ها اطراف زاهدان/ ۲ تروریست کشته شدند

فیلم/لایی الحاجی دیوف به امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه

۷ اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

عکس/سانسور کراوات غلامرضا تختی در بنر‌های شهرداری تهران

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند

وضعیت ترسناک تابستان ۱۴۰۳

نگرانی آمریکایی‌ها درباره ریاست‌جمهوری مجدد بایدن

الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند

تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

پریسا صالحی کیست و چرا به زندان احضار شد؟

حکم اعدام توماج صالحی لغو می‌شود؟

پیشنهاد هلندی برای مهدی قایدی

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود

خاطره منشوری فریدون زندی از وحید هاشمیان!

در واگذاری سرخابی‌ها، کدام تیم سود کرد؟ کدام تیم ضرر؟

فرهاد مجیدی مهمان مخصوص فینال لیگ قهرمانان آسیا

سریال جدید مهران مدیری خبرساز شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف

پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد

بکارگیری منشی‌های خانم ممنوع شد!

تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند