تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹

سایپا دارای بیشترین سهم از بازار در سال ۹۸

نایب رئیس و دو نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، در جریان فعالیت‌های این گروه خودروسازی در راستای رشد تولید و افزایش کیفیت قرار گرفتند.
سهم شرکت سایپا از بازار در سال 98
 
اقتصاد۲۴ - سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، در ابتدای این نشست تخصصی، با بررسی شرایط تولید سایپا و فرآیندی که در این گروه خودروسازی دنبال می‌شود، اظهارداشت: اقتصاد ایران، کارکرد سیاسی پیدا کرده و این امر در مورد صنعت مهمی، چون خودرو هم تسری پیدا کرده است؛ از آنجا که صنعت خودرو در ویترین قرار گرفته و اکثر مردم با آن سروکار دارند، موضوعات محور خودرو که از قیمت تا فروش است، نُقل کلام بخش‌های مختلف شده است.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو از سوی مردم با حساسیت زیادی دنبال می‌شود، تصریح کرد: مردم به صورت کلی از عملکرد صنعت خودرو به جهت کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و سایر موارد مرتبط گله‌مند هستند و این امر زمانی که با خودرو‌های خارجی قیاس می‌شود، بسیار بدتر می‌شود؛ لذا برای آنکه از حساسیت‌ها کاسته شود توصیه می‌کنم که خودروسازان مجدانه به سمت رشد کیفی محصولات خود بروند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیفیت خودرو برای مردم اهمیت زیادی دارد و قیمت جایگاه دوم را دارد، اظهارداشت: اگر خودروسازان در موضوع رشد کیفیت اقدام کنند، مردم حاضر هستند در مقابل خودرو‌های کیفی و با امکانات بالا، بهای بیشتری را پرداخت کنند.

سعی سایپا باید بر رضایت مشتری باشد

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه خودروسازان باید تمام تلاش خود را بکنند تا رضایت مشتریان جلب شود، افزود: اگر چنین اتفاقی رخ دهد، به مرور زمان مردم به خودرو‌های تولید داخل اطمینان و اعتماد پیدا خواهند کرد. اعتماد در مدت یک سال و دو سال به وجود نمی‌آید و حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است؛ بنابراین از مدیران خودروسازی می‌خواهم که در این مسیر استراتژیک گام بردارند تا پایه ریزی برای افزایش اعتماد بیشتر صورت گیرد.

سایپا می‌تواند اعتمادسازی کند

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه گروه خودروسازی سایپا بیشترین سهم بازار در سال ۹۸ را در اختیار داشته، افزود: سایپا نقش موثری دارد تا مردم احساس کنند صنعت خودروی داخلی پناهگاه و پشتیبان آن‌ها است؛ وقتی خودروسازی کشور کره می‌تواند چنین اطمینانی را به مردم دهد، به طور قطع خودروسازی ایرانی هم می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

حرکت به سمت تولید خودرو‌های گازسوز

موضوع دیگری که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به آن پرداخت، برنامه ریزی برای کاهش مصرف سوخت خودرو‌های داخلی بود.

وی گفت: ما تنها کشوری هستیم که شبکه گسترده گاز را دارد و به همین دلیل می‌تواند از این امر فرصت سازی کند؛ خودروسازان به جای آنکه تولید خودروی بنزین سوز را دنبال کنند، به سمت تولید خودرو پایه گاز سوز بروند؛ گاز سوخت سالم تری نسبت به بنزین است.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: ایران با صادرات بنزین و سایر فرآورده‌های مرتبط، می‌تواند درآمد ارزی سالانه خود را تامین کند، لذا حرکت خودروسازان برای تولید خودرو‌های پایه گاز سوز، انقلابی در موضوع سوخت خواهد بود.

وی افزود: ایران حداقل تا ۳۰۰ سال آینده گاز دارد، بدین جهت در این بخش باید برنامه ریزی درستی صورت گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم خودروسازان با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و جامعه دانشگاهی به سمت تولید خودرو‌های گازسوز بروند.

خودروسازان باید بر اساس ذائقه و خواسته مردم حرکت کنند

گیربکس اتومات هم از سوی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی مورد اشاره قرار گرفت. او اظهار کرد: به نظر می‌رسد، گیربکس اتومات کمتر مورد توجه شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته است، این امر یک ضرورت است چرا که مردم به دنبال خودرو‌های اتومات هستند. خودروسازان باید بر اساس ذائقه و خواسته مردم حرکت کنند.

سمت طراحی‌های نوآورانه بروید

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: ضرورت دارد در این برهه زمانی خودروسازان به سمت طراحی بومی و طراحی‌های نوآورانه حرکت کنند؛ قطعا ما طراحان بزرگ داریم که با حمایت خودروسازان می‌توانند کار‌های بزرگی را انجام دهند؛ در این شرایط شرکت‌های خودروسازی بایستی از بنگاه داری فاصله بگیرند و نقش شتابنده و سرمایه گذار را ایفا کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:"باید فکری برای کاهش ارزبری خودرو‌های داخلی شود. خودروسازان می‌توانند با سفارش نیاز‌ها و خواسته‌های خود به شرکت‌های دانش بنیان داخلی از خروج ارز جلوگیری کنند. "
بیشتر بخوانید: هتریک بازار خودرو در کاهش قیمت +جدول

نهضت داخلی‌سازی و قطعه‌سازی را دنبال کنید

علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این نشست، گفت: گروه خودروسازی سایپا طی چند وقت اخیر برای عبور از مشکلات و ساماندهی بازار خودرو، کار‌های خوبی انجام داده است، اما برای ادامه این روند و تلاش برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم ضروری است که نهضت قطعه سازی و داخلی سازی عملیاتی شود و همانگونه که مقام معظم رهبری برای سال جهش تولید عنوان کردند، صنایع در راستای اقتصاد مقاومتی، داخلی سازی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه خودروسازان بایستی به نحوی عمل کنند تا از واردات و وابستگی به قطعات خارجی رها شوند، افزود: نهضت داخلی سازی که با صنایع دفاع دنبال می‌شود بسیار ارزشمند است در این میان توقع داریم، که سطح همکاری‌های طرفین بیشتر شود تا محصولات و قطعات مشترک با سرعت بیشتری آماده شود.

عضو هیات رئیسه مجلس: ذائقه مردم را به سمت خودرو‌های وطنی ببریم

نکته دیگری که از سوی عضو هیات رئیسه مجلس مطرح شد، ایجاد اعتماد و اطمینان به صنعت خودروسازی کشور بود. وی گفت: با تبلیغات منفی که علیه صنعت خودرو صورت گرفته است، خیلی از مردم به خودرو‌های داخلی اعتماد و اطمینان ندارند و حتی احساس نا امنی می‌کنند، لذا برای آنکه ذائقه مردم به سمت خودرو‌های ایرانی برود و باور کنند که خودروسازان در حال تلاش برای ارتقاء سبد محصولات خود هستند، توصیه می‌کنیم که شرکت‌های خودروسازی برنامه‌هایی تولید کنند که در آن به خودروی ایرانی پرداخته شود؛ خودروسازان باید تلاش کنند که ذهنیت مردم را به سمت خودرو‌های وطنی ببرند و البته در این مسیر بر کیفیت بیافزایند.

داشتن مشتری یک نعمت بزرگ است

همچنین در این نشست، مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در کشور‌های مختلف، شرکت‌های خودروسازی برای جذب مشتری تلاش می‌کنند، اما در ایران به دلیل ممنوعیت واردات و افزایش قیمت ارز، مردم پیگیر خودرو‌های ایرانی هستند، لذا داشتن مشتری یک نعمت بزرگ برای صنعت خودرو است که باید از آن بهره برد.

صادرات بنزین با همکاری خودروسازان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره مصرف سوخت خودرو‌ها گفت: خودروسازان با یک برنامه ریزی مناسب و استفاده از تکنولوژی‌های جدید که قطعا از بخش تحقیق و توسعه به دست می‌آید، می‌توانند در کاهش مصرف بنزین کارنامه خوبی را بر جای بگذارند؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد مصرف بنزین که اکنون بین ۹۰ الی ۹۱ میلیون لیتر است به ۵۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد و دولت امکان صادرات بنزین که ارز آوری بیشتری دارد را به دست می‌آورد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا: ایرادات صنعت خودروسازی را انکار نمی‌کنیم

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این نشست، گفت: سایپا ۳۵۰ هزار دستگاه خودروی معوق داشت که توانست این تعداد را با افزایش تیراژ تولید کاهش داده و تا پایان شهریور ماه به نزدیک صفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه اگرچه با شیوع ویروس کرونا میزان تولید شرکت‌های خودروسازی در جهان کاهش یافت، اما رشد تولید خودروسازان در ایران تداوم داشت، اضافه کرد: در حال حاضر تولید هر خودرو به صورت میانگین ۲ هزار دلار ارزبری دارد که برنامه‌های ما کاهش ارزبری از طریق انعقاد قرارداد با صنایع دفاعی و تولید قطعات در داخل است.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه خودروسازان نقشی در ایجاد انحصار و ممنوعیت واردات خودرو نداشتند، بلکه این موضوع ماحصل اقتصاد کشور است، ادامه داد: ما ایرادات صنعت خودروسازی را انکار نمی‌کنیم، اما این موضوع به دلیل عدم دقت دولت و نهاد‌های نظارتی در گذشته اتفاق افتاده و به ما ارث رسیده است، اما تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت به کار خواهیم بست.
 
منبع: فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف