تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ تاکید شد؛

دولت صنعت سیمان را ذلیل کرده است/ صنعتی که گرفتار خصولتی‌ها شده/ سیمانی‌ها در انتظار افزایش مجدد قیمت

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه گفت: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و سایر ملزومات، تولید سیمان همچنان ادامه دارد، اما قطعاً معضلاتی در پایان سال گریبان این صنعت را خواهد گرفت؛ بنابراین بهتر است پیش از ایجاد بحران جدید در صنعت سیمان، دولتی‌ها فکری به حال چالش‌های این صنعت کرده و وعده افزایش قیمت در مرحله دوم را اجرایی کنند.

سیماناقتصاد۲۴ - صنعت سیمان ایران در سال‌های اخیر با رکود ادامه‌داری مواجه بوده است. عوامل مختلفی در این رکود و کاهش تولید سیمان اثرگذار بوده‌اند. افزایش قیمت سیمان و طرح‌هایی همچون مسکن ملی، امید‌ها را به بازگشت این صنعت به روز‌های خوشش زنده کرده است، اما هنوز روزنه‌های امید برای این صنعت به طور کامل گشوده نشده و با فرازو فرودهای زیادی مواجه است .

یکی از مشکلات کنونی صنعت سیمان کشور، مازاد ظرفیت تولید این ماده در کشور است. در سال ۱۳۸۶ با آغاز طرح مسکن مهر که با هدف خانه‌دار کردن قشر‌های کم درآمد و بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت، صنعت سیمان به یک‌باره با حجم بالایی از تقاضا مواجه شد که نتیجه آن سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در راستیا افزایش ظرفیت تولید سیمان به منظور پاسخگویی به تقاضای بازار بود؛ این وضعیت رکودی حاکم بر بازار سیمان تاکنون ادامه داشته است.

از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تولید این صنعت را با چالش جدیدی مواجه کرده است. بر اساس توافقات به عمل آمده با وزارت صنعت قیمت سیمان برای سال جاری ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد؛ اما فعالان این عرصه معتقدند که این صنعت همچنان با هزینه‌های سنگین تولید دست به گریبان است.

افزایش دو مرحله‌ای قیمت سیمان

کمال صدیقی، مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در همین رابطه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: با هماهنگی‌هایی که درباره قیمت گذاری با وزارت صمت صورت گرفت مشکل خاصی در بحث افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان در سال جاری ایجاد نشد.

وی ادامه داد: طبق اعلام وعده‌ای که از سوی وزارت صمت داده شد قرار است افزایش قیمت سیمان طی دو مرحله در سال جاری افزایش یابد که در مرحله نخست آن ۲۰ درصد بر قیمت سیمان افزوده شد و در مرحله بعدی هنوز زمان باقی است و تاکنون هیچ اقدام و بررسی اعلام نشده است.

صدیقی با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت سیمان ۳۷ درصد افزایش یافت، ادامه داد: متاسفانه این صنعت از سوی دولت بسیار ذلیل شده است؛ در حالی که ظرف ۵ ماه از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش قیمت‌ها در بیشتر محصولات و اقلام مورد استفاده در ساخت و ساز هستیم، اما گرانی سیمان سروصدا‌هایی را به پا کرده است.

وی تصریح کرد: به طور مثال در سال جاری قیمت میلگرد از ۶ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسید و هیچ کسی پاسخگو نبود، اما برای سیمان حاشیه‌های زیادی ایجاد شد و همین ۲۰ درصد افزایش قیمت سیمان را هم با مشکلات زیادی تعیین کردند.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه، علت ایجاد این سرو صدا‌ها و انتقادات را به دلیل شانتاژ شرکت‌های تعاونی‌های توزیعی دانست و گفت: شرکت‌های تعاونی عامل توزیع سیمان هستند و همین مسئله باعث شد که بتوانند به راحتی بازار را شانتاژ کنند.

سهم سیمان در ساخت و ساز عدد بزرگی نیست که شانتاژبازی درمی‌آورند

به گفته این فعال اقتصادی در بخش تولید و صادرات سیمان، در حالی که همه می‌دانند سهم سیمان در ساخت و ساز عدد بزرگی نیست یعنی چیزی حدود ۳ و نیم تا ۴ درصد است، پس قطعاً نمی‌تواند تاثیر زیادی در گرانی و یا ارزانی مسکن داشته باشد چراکه بیشترین تاثیرات را سایر محصولات عمده مانند فولاد، میلگرد و ... بر قیمت مسکن خواهد داشت، اما به دلایلی که تاکید شد انتقادات زیادی به بخش تولید سیمان وارد شد که هیچ یک پایه و اساس درستی ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان چرا باید این مشکلات همواره گریبان این صنعت را بگیرد گفت: مجموع سیمانی‌ها از شرکت‌های دولتی، خصولتی و خصوصی‌ها تشکیل شده است، هرچند بیشتر شرکت‌های سیمان فعال یعنی حدود ۷۰ درصد آن‌ها در کشور دولتی و خصولتی هستند، از اینرو شرکت‌های حاضر در انجمن نمی‌توانند به دلیل ملاحظات سیاسی اقدام خاصی را انجام بدهند.


بیشتر بخوانید: سیمانی‌ها به دنبال شفاف سازی قیمت‌ها


وی ادامه داد: این شرکت‌ها که غالباً دولتی و خصولتی هستند وقتی در انجمن حضور می‌یابند به دلیل همین ملاحظات حاضر نیستند به غیر از حرف دولت مطلب دیگری را بیان کنند.

به گفته صدیقی، این در حالی است که هزینه‌های سربار تولید بیش از رقم افزایش قیمت سیمان است. مواد اولیه مورد نیاز این صنعت تماماً بالای ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. یکسری اقلام وارداتی نیز با قیمت بیش از ۱۵ برابر روبرو شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه ادامه داد: ۲۰ درصد افزایش قیمت سیمان در برابر این همه افزایش قیمت‌ها بسیار ناچیز است و تاثیر آن بر این صنعت در پایان سال نشان داده خواهد شد.

هدف‌گذاری‌های کلان در تولید و صادرات سیمان

وی در پاسخ به این سوال که شرکت سیمان ساوه چه برنامه تولیدی برای سال جاری داشته و تا چه میزان به آن دست یافته است، گفت: شرکت سیمان ساوه در سال جاری برای اولین بار در بحث تولید سیمان خاکستری با ظرفیت کامل فعالیت داشته است. ظرفیت عملی سیمان ساوه ۲ میلیون و ۶۰ هزار تن در سال و ظرفیت اسمی این شرکت ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تن در سال است.

به گفته این مسئول در صنعت سیمان، درشرکت سیمان ساوه دنبال این هستیم که ظرفیت اسمی را افزایش دهیم و برنامه را روی ۱۰۰ درصد هدفگذاری تنظیم کرده ایم و خوشبختانه پس از گذشت ۵ ماه از ابتدای سال تاکنون بیش از برنامه هدف گذاری شده برنامه تولید محقق شده است.

صدیقی تاکید کرد: دربحث تولید سیمان سفید هم در واقع تا ۵ ماه سال بیش از برنامه هدف گذاری حرکت شده است. درباره عرضه سیمان خاکستری نیز تاکنون حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته به لحاظ مقداری به بازار عرضه شده است.

مدیرعامل شرکت سیمان ساوه ادامه داد: در ۵ ماهه سال جاری ۲۲۰ هزار تن کلینکر صادرات شده است که عمده کشور‌های هدف صادرات کلینکر خاکستری این شرکت، کویت، بنگلادش و اندونزی است و در صادرات سیمان سفید نیز کشور‌های روسیه، قزاقستان، افغانستان، قطر، کویت، امارات، عمان، عراق و آذربایجان از کشور‌های مهم بشمار می‌آیند.

 وی با اشاره به اینکه هرچند در مقطع مشخصی به دلیل تعطیلی بازار صادرات، محصولات شرکت سیمان ساوه به این کشور‌ها روند کاهشی داشت، اما تا پایان سال با تمام توان تولید و صادرات شرکت ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: حدود ۵۰۰ هزار تن برای صادرات محصولات سیمان ساوه برنامه ریزی شده و قطعاً به این مقدار خواهیم رسید.

صدیقی در پایان تاکید کرد: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و سایر ملزومات، تولید سیمان همچنان ادامه دارد، اما قطعاً معضلاتی در پایان سال گریبان این صنعت را خواهد گرفت؛ بنابراین بهتر است پیش از ایجاد بحران جدید در صنعت سیمان، دولتی‌ها فکری به حال چالش‌های این صنعت کرده و وعده افزایش قیمت در مرحله دوم را اجرایی کنند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خرید جت خصوصی برای عموم آزاد است

عکس/زیبایی بهار در دیواندره کردستان

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

خواهر زن علی اوجی کیست؟ + عکس

ماجرای خواستگاری مازیار لرستانی از رابعه اسکویی حقیقت دارد؟

این جیلی، خودرو ارزنده‌ای است! + عکس

کاهش میلیونی قیمت سکه در بازار

جزییات طرح یارانه‌ای دولت برای کودکان

جشن هزار دف پالنگان

قرص لاغری ناف، هیچ مبنایی ندارد

استایل جذاب و ورزشکاری بهنوش طباطبایی + عکس

غیبت یک پرسپولیسی در جام حذفی

قیمت دلار؛ از آرامش سیاسی تا ورود بازارساز

گزارش بورس امروز شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

عملکرد وزیر اقتصاد در زمینه جبران کسری بودجه

سهم یورو در سوئیفت کاهش یافت

تایید طلاق مهدی قائدی و همسرش؛ تمام اموال به ستاره رسید!

دلیل بی توجهی به سیل در ایران چیست؟

رونمایی سام درخشانی از خانه لاکچری اش + عکس

فوتبالیستی که مالش را به زنش باخت

احضار مدافع خاطی پرسپولیس به کمیته انضباطی

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ سورپرایز ملیکا رسولی، دختر کاراته‌کای زنجانی برای علی دایی

میزان دستمزد کارگران در کشورهای خاورمیانه

نرخ رهن در بازار مسکن تهران نجومی شد + جدول

معاف شدن بازنشستگان از همسان سازی حقوق!

جدیدترین قیمت مسکن در شهرک غرب و منطقه ۲ تهران + جدول

افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها و تورم تاریخی که می‌رسد

فیلم/ماجرای پرسه‌زنی یک دسته گرگ در تهرانپارس

علت افزایش قیمت‌ مواد غذایی در ابتدای سال چیست؟

بزرگترین شرکت‌های فروش عمده موبایل در ایران

فیلم/ پشت صحنه جذاب سریال گناه فرشته

رشد ۳۸ درصدی حق بیمه تولیدی در سال ۱۴۰۲

تعطیلی پنجشنبه‌ها به جای شنبه، تیر خلاص به اقتصاد خصوصی کشور!

فیلم/بازگشت فلامینگو‌ها به تالاب گاوخونی اصفهان

قطع درختان در پارک ستارخان+ عکس

تخت جمشید را قارچ گرفت

روسیه از درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد