اقتصاد۲۴ - بنابر اخبار رسیده از بازار، منحنی قیمت خودروهای داخلی پس از آرامشی نسبی و با پایان ایام سوگواری محرم، برای چندمینبار در چند ماه گذشته صعود کرد تا رکوردهایی جدید بهثبت برسد. همینکه قیمت پراید از مرز ۱۰۰ میلیون تومان گذشت که خود بهوضوح گویای اوضاع ملتهب بازار خودرو است.
طبق اعلام اتحادیه نمایشگاهداران اتومبیل، قیمت پراید ۱۱۱ در بازار به ۱۰۱میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۸۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان و پراید۱۳۲ هم به ۹۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان صعود کرد.
بر این اساس قیمت تیبا صندوقدار از ۹۴ به ۱۰۳میلیون و تیبا۲ از ۱۰۷ به ۱۱۹میلیون تومان افزایش یافت؛ همچنین قیمت ساینا هم ۱۰میلیون گرانتر شد و در بازار امروز به ۱۲۰میلیون تومان رسید.
در بازار آزاد، دارندگان کوییکدستی قیمت را تا ۱۳۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان و کوییکآر تا ۱۳۸میلیون تومان بالا بردهاند.
بنابر اعلام اتحادیه، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ۲ در بازار امروز با ۱۳میلیون افزایش نسبت به آخرین روز معاملات هفته اول شهریور، به ۱۷۸میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ۵ به ۲۱۵میلیون و پژو۲۰۶ صندوقدار هم به ۲۰۸میلیون تومان رسید.
قیمت پژو ۴۰۵ جیالایکس ۱۶۰میلیون، پژو پارس سال ۱۸۷میلیون و سمند الایکس ۱۶۴میلیون تومان اعلام شد؛ همچنین قیمت پژو۲۰۷ دستی در نیمه شهریور ماه با ۲۰میلیون افزایش به ۲۵۳میلیون و مدل اتوماتیک این خودرو با حدود ۴۸میلیون جهش قیمت به ۳۵۸میلیون تومان رسید؛ مشتریان رانا نیز میتوانند این خودرو را با قیمت ۱۷۷میلیون، دنا را ۲۴۳میلیون و دنا پلاس را ۲۸۰تومان از بازار آزاد بخرند.
خودروهای مونتاژی هم این هفته از قافله افزایش قیمت عقب نماندند به طوریکه هایما اس۷ توربو به ۶۱۰میلیون، سراتو ۶۶۷میلیون و پژو۲۰۰۸ به ۷۸۰میلیون تومان صعود کرد.
صعود نرخ ارز، اما طی دو سال گذشته همواره نقشی مهم در بالا رفتن قیمت خودرو داشته است. طی حدودا یک هفته گذشته نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته و دیگر بازارها از جمله خودرو را نیز تحتتاثیر قرار داده است. شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که بازارها با اندک تکانی در نرخ ارز، دچار نوسان میشوند و از آنجا که خودرو نیز به کالایی برای حفظ ارزش پول تبدیل شده، سرکشیهای ارز، منحنی قیمت خودرو را هم صعودی میکند و این اتفاق حالا برای بار چندم رخ داده است.
بیشتر بخوانید: خودرو باز هم گران میشود؟
البته صعود نرخ ارز تنها دلیل رشد قیمت خودرو در دورههای مختلف (طی دو سال گذشته) نیست و مسائل مهم دیگری نیز در این ماجرا نقش دارند. از جمله مهمترین این دلایل میتوان به کمبود عرضه خودرو اشاره کرد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، عرضه خودرو به بازار بهدلیل مشکلات تولید، مناسب نیست، ضمن آنکه تقاضای کاذب نیز وجود دارد.
هرچند گفته میشود دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع روزی بیش از چهار هزار دستگاه تیراژ دارند و تولید پنج ماه ابتدایی آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی بوده، با این حال بخشی از تولیدات آنها به دلیل کمبود قطعات امکان عرضه به بازار را پیدا نمیکنند.
این خودروها که تحتعنوان محصولات ناقص به پارکینگ شرکتهای خودروساز میروند، باید منتظر رسیدن قطعات تکمیلی بمانند و آنگاه راهی بازار شوند، بنابراین با توجه به وجود خودروهای ناقص، همه تولیدات روزانه خودروسازان روانه بازار نمیشوند و این موضوع، کمبود عرضه در مقابل تقاضا را به دنبال داشته و دارد.
این را هم نباید فراموش کرد که آمار کلی تولید همچنان پایین است و حتی اگر خودروهای ناقص نیز در میان نباشند، بازهم تولید فعلی کفاف تقاضای کاذب موجود را نخواهد داد. التهاب چندباره بازار، اما در شرایطی رخ داده که وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان قصد داشتند بهواسطه فروشهای پیدرپی و با حربه قرعهکشی، افسار رشد قیمت را بکشند، با این حال هنوز موفق به این کار نشدهاند.