اقتصاد۲۴ - هرقدر هم که گوشها به شنیدن خبر گرانی لبنیات عادت کرده باشد باز هم شنیدن از سرعت گرانی آن اسباب تعجب و حیرت است، فقط کافی است که در چند هفته گذشته یک برند خاص و یک قلم از محصولات لبنی داخلی را خریداری کرده باشید تا از جهش قیمتها در این بازار متحیر شوید؛ محض نمونه تصویر ذیل است که یکی از مخاطبان اقتصاد۲۴ آن را تهیه و برای انتشار و اطلاع رسانی در اختیار تحریریه قرار داده است.
بیشتر بخوانید: نظارت بر قیمتگذاری اقلام لبنی بر عهده کدام نهاد است؟
در روایتهای غیر رسمی صحبت از گلایه شهروندخبرنگارانی است که به نظر میرسد در مواجهه با گرانی ناگهانی این ماده غذایی اساسی درمانده و ناتوانتر از گذشته شده اند و در مقابل در روایتهای رسمی صحبت از اختلاف نظری است که میان پرورش دهنگان دامهای شیرده، تولید کنندگان لبنیات و مسئولان نظارتی بازار به وجود آمده است؛ در این بُعد از داستان دامداران گرانی علوفه و دیگر اقلام ضروری برای پرورش دامهای شیر ده را عامل گرانیهای اخیر لبنیات دانسته و در عین حال تولیدکنندگان محصولات لبنی را متهم میکنند که قصدشان از گرانیهای اخیر، زمینه چینی برای گرفتن مجوز واردات اقلامی مثل شیر خشک و کره است؛ در سوی دیگر داستان، سازندگان محصولات لبنی دولت را مقصر میدانند که هم با دخالت نابجا در قیمت گذاری برخی اقلام و هم اتخاذ سیاستی اشتباه در تخصیص ارزِ ارزان قیمت وضعیت بغرنج موجود را به وجود آورده است و در سوی مقابل مسئولان نهادهای نظارتی بر بازار لبنیات کشور از شناسایی و جریمه تولیدکنندگان متخلفی خبر میدهند که فعالیتشان تامین بخشی از تقاضای بازار محصولات لبنی مردم است.
مسبب و مقصر اصلی این گرانی هرکه و هرچه هست از ابتدای فصل تابستان بهای فراوردههای لبنی با چراغ سبز دولت ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافته است؛ نتیجه این وضعیت چیزی نیست اِلا اُفت سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران امروز، کالای اساسی و ضروری که بودنش در سبد مصرفی هر خانوار رابطه مستقیمی با تضمین نسبی سلامت اعضای آن خانوار دارد حالا در این روزگار شیوع ویروس کرونا چنان گران شده است که بیشتر مردم توان تهیه و مصرف میزان استاندارد آن را ندارند.
بیشتر بخوانید: دلیل آشفتگی قیمت اقلام مواد غذایی چیست؟
شاهد این ادعا هم نقل قول متاخری است از مسئولان مطلع که میگویند سرانه مصرف لبنیات در اروپا و آمریکا به ترتیب ۳۵۰ و ۵۰۰ کیلوگرم است؛ در مقابل میانگین مصرف جهانی ۱۶۰ کیلوگرم محصولات لبنی، سرانه مصرف لبنیات ایرانیان با اختلافی فاحش به مراتب کمتر است و با ارفاق در خوش بینانهترین حالت ۸۰ کیلوگرم میشود.
بیشتر بخوانید: افسار بازار لبنیات رها شده است
همین وضعیت کافی است که این روزها، گرانی غیر متعارف محصولات لبنی دست کم به ابزاری مبدل شود تا کاربران شبکههای مجازی قیمتهای جهش یافته فراوردههای لبنی را دستمایه تولید محتوایی کنند که هم طعنه، هم خبر و هم انتقاد از وضع موجود است؛ محتواهایی از این دست؛ «به دلیل ممنوعیت واردات کره از خارج از این به بعد مثل خودروی ملی، کره ملی خواهیم داشت»، «توزیع فرآوردههای لبنی از این پس ثبت نامی است و هرخانوار به شرط نداشتن سابقه مصرف در چند ماه گذشته میتواند چند قالب پنیر خریداری کند»، «هنگام خرید شیر حتما کارت ملی معتبر با خود داشته باشید»، «در این فروشگاه دوغ و کشک به مشتریان تایید شده فروخته میشود»، «تا اطلاع ثانوی از فروش انواع شیر به افراد زیر ۱۸ سال و افراد ناشناس معذوریم».