تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴۵ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

پیش‌بینی دو ماه آینده صنعت خودرو دردناک است/ خودروسازان ورشکست شده‌اند اما دولت باور ندارد!/ طرح‌هایی مثل قرعه‌کشی واقعا احمقانه است

فربد زاوه گفت: دولت با سیاست‌های خود توپ تامین سرمایه صنعت خودرو را به زمین خریدار انداخته و تکلیف خودروساز را مشخص کرده است و با این رویه تا دو سه ماه آینده باید در انتظار شوک بزرگی در این صنعت باشیم.

صنعت خودرو

اقتصاد۲۴ - نبود سیاست های کارآمد از سوی متولیان صنعت، بازار خودرو را آنقدر پیچیده کرده که خود مسئولان هم با حرف های ضد و نقیض دنبال راه چاره ای برای آن می گردند.

اگرچه طی سه سال گذشته قیمت خودرو به طور افسار گسیخته ای رو به افزایش است، اما فعالان بازار خودرو این بار از قیمت های نجومی خودرو طی یک هفته گذشته به نوعی شوکه هستند و می گویند نوسانات نرخ ارز متهم اصلی این گرانی است، اما ضعف مدیریت این صنعت موجب شده تا روز به روز قیمت خودروهای داخلی گران شود.

سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت در رابطه با علت افزایش قیمت خودروها در بازار گفت: اتفاقاتی که در بازار خودرو می‌افتد تابعی از شرایط عرضه خودرو نیست و از شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور پیروی می‌کند؛ بنابراین بخش عظیمی از افزایش قیمت‌ها به حوزه بانک مرکزی و تامین نقدینگی و بخش دیگری به تعهدات معوق خودروسازان برمی‌گردد.

رضا شیوا، رییس شورای رقابت هم با تاکید بر اینکه وظیفه این شورا، تنظیم دستورالعمل قیمت و مشخص کردن دستورالعمل قیمت کالاهای انحصاری است، گفت: بایستی قیمت‌ها متعادل تعیین شود تا خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. از اردیبهشت امسال که مجددا قیمت‌گذاری خودروها از سوی وزارت صمت به شورای رقابت سپرده و در حقیقت بازگردانده شد، حدود ۱۴ ماه می‌شد که افزایش قیمتی برای خودروها در کارخانه اعمال نشده بود.

به اعتقاد این مسئول، انتظار این است که هر خودروساز حداقل برای نیاز سه ماه خود کالا داشته باشد و به همین علت افزایش‌ها را برای هر سه ماه یکبار در نظر گرفتیم. سه ماه حداقل مدتی است که یک خودروساز باید موجودی انبار خود را تامین کند. همچنین با توجه به اینکه وضع کشور و ارتباط ما با خارج هم ویژه است، به لحاظ علمی و محاسباتی امکان قیمت‌گذاری خودرو به صورت روزانه وجود ندارد. به لحاظ اقتصادی نیز اگر بخواهیم ماه به ماه تغییر قیمت داشته‌ باشیم، بازار از حالت عادی خود خارج خواهد شد.

شیوه تعیین نقدینگی صنعت خودرو به بن بست رسید

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی گرانی خودرو و بی ضابطه بودن بازار آن به اقتصاد 24 گفت: مدت ها بود که درباره تاثیر قیمت های دستوری بر صنعت خودرو تاکیدات زیادی شد و درباره اینکه سیاست های دولت در نهایت منجر به نابودی سیاست خودروسازی در کشور می شود، هشدارهایی داده شد اما به نظر دولتمردان این حرف ها بیهوده است. در حال حاضر شاهد تاثیر این نوع سیاست ها بر اقتصاد صنعت خودرو و معیشت مردم هستیم.

به گفته زاوه، قرار نیست فقط از خودروساز حمایت شود،  بلکه تمام تذکرات، برای بقای صنعت خودروسازی کشور و همینطور رفع نیاز مردم برای استفاده از این محصول است. منتهی از اینجا به بعد واقعیت این است که دیگر نمی توان به نقطه ای که طی یکی دو سال گذشته در صنعت خودرو قرار داشتیم، بازگردیم.

این تحلیلگر بازار خودرو گفت: امروز به نقطه ای رسیده اند که افزایش لجام گسیخته خودرو باعث نگرانی مردم و مسئولان شده و شیوه تعیین نقدینگی در صنعت خودرو که سال‌هاست در پیش گرفته شده به بن بست رسیده است.

زاوه تاکید کرد: امروز متولیان نحوه مداخله خود در صنعت خودروسازی را کارآمد می دانند در حالی که این صنعت ورشکسته شده و در ظاهر خود را هنوز سرپا نگه داشته است.

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، دلیل اصلی همه مشکلات، وجود تورم در کشور و بی انضباطی پولی و مالی در سه نهاد وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است که به عنوان متولیان درآمدی کشور مشغول به فعالیت هستند؛ این 3 نهاد متهمان اصلی وضعیت آشفته پولی و مالی و تورم در کشور هستند.

وی تصریح کرد: شرکت های خودروسازی در تشدید تورم کم نگذاشتند و کارهای دستوری ابلاغ شده را انجام دادند که یکی از آن کارها این است که این شرکت ها، خودرو به مشتری تحویل می دهند و بخشی از پول را نمی گیرند؛ در واقع با قیمت دو سال گذشته خودرو را به‌روز به مشتری می فروشند.

زاوه تاکید کرد: کجای دنیا این بلا را سر صنعت در می آورند که ما دومی آن باشیم. بله همیشه خودرو باید با قیمت مناسب به خریدار تحویل داده شود؛ این زمانی است که صنعت خودروسازی در زمان مقرر تولید داشته باشد و در همان پیک تعیین شده تحویل مشتری بدهد نه با فاصه یکی دو سال پس از پیش فروش کردن، تازه خودروی تولید روز را با قیمت دو سال گذشته تحویل مشتری بدهد؛ این یعنی بازار برای دلالی فراهم شده است.


بیشتر بخوانید: تلاش مافیای تولید خودرو‌های قدیمی/ نقش دلالان یا فرافکنی سازمان دولتی در گرانی خودرو!


این تحلیلگر بازار خودرو ادامه داد: درست است که مشتری یکی دو سال صبر کرده اما به هرحال شرکت ها ضرر کرده و  این زیان ها را در تجدید ارزیابی درست کردند، لذا مقداری نقدینگی وارد صنعت شد و با این شیوه خلق نقدینگی کردند و دولت و سازمان بورس و بانک مرکزی هم چشم خود را روی این اتفاق بستند و خود ریشه تورم شدند و لذا الان صرف آزادسازی قیمت نمی توان امیدوار بود صنعت خودرو بتواند از این دوران عبور کند.

زاوه گفت: طرح هایی مثل قرعه کشی و اینجور کارها واقعا احمقانه است و هیچ واژه دیگری نمی توان برای این به کار برد؛ وقتی یک فردی به تنهایی سالهاست بازار خودرو را آشفته می کند و حتی حاضر نیست یکبار مسئولیت را قبول کند به نظر به نتیجه مطلوب خواهیم رسید ؟ لذا من فکر می کنم عبور از این بحران غیر ممکن و در دو سه ماه آینده به نقطه اوجش خواهد رسید .

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بازگشت به آرامش در بازار و توسعه در صنعت خودرو به این سادگی نخواهد بود و تبعات اقتصادی اجتماعی بسیار بسیار سنگینی در کشور خواهد داشت. خودروسازی کشور در مرز ورشکستگی است و واقعا هم ورشکست شده اند. این 800 هزار نفر که پول خود را به این صنعت برای خرید خودرو پرداخت کرده اند باید بپذیرند پولشان سوخت شده و دیگر نمی توانند پس بگیرند.

پُز صنعت خودروسازی

وی افزود: متاسفانه برخی مسئولان با صنعت خودروسازی پُز کارهایی را می دهند که نشأت گرفته از سیاست های اشتباه است و خود بهتر می دانند صنعت خودرو را به تباهی کشانده اند مثل اینکه طراحی محصولات جدید را بدون تزریق نقدی به رُخ می کشند و خبری از خط تولید نیست.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، سیاست اینها تماماً حمایت از رانت است و دیگر جای دفاع ندارد. امروز تمام اتهامات به سمت خودرو ساز است اما مردم بهتر از ما می دانند که خودروسازی که در تملک دولت است چطور می تواند تصمیم بگیرد و چطور می تواند بازار را آشفته کند؟ پس قطعاً دست هایی پشت پرده است که این نوع بحران را در صنعت به وجود آورده است تا تنها صنعت بزرگ کشور را به تعطیلی بکشاند.

زاوه گفت: توقع مردم بجاست؛ مشتری برای استفاده بهینه از تکنولوژی نیاز به خودرو دارد و هزینه آن را پرداخت می کند اما صنعت خودروی سازی توان تولید ندارد اما دولت نمایش هایی مانند قرعه کشی، پیش فروش، فروش فوری و غیره را راه می اندازد تا پولی به جیب بزند و اینجا یک صنعت بی پول می ماند با کلی تعهد به مردم!

این تحلیلگر صنعت خودرو تصریح کرد: حالا به فکر این افتاده اند که هر سه ماه یک تغییر قیمتی بر نرخ محصولات اعمال کنند آن هم به صورت دستوری دستوری! با این رویه صنعت خودروسازی را ورشکست کرده‌اند. البته این مسئله فقط به دولت مربوط نیست و شبکه خصوصی قطعه سازی هم در در نابودی این صنعت دخالت داشته است. این افزایش قیمت ها هرچند گریزناپذیر باشد اما باعث مرگ می شود؛ اتفاقی که افتاده این است که یک تعدادی خودرو با نرخ های عجیب وارد بازار شده و اینها می توانند زیر قیمت بازار بفروشند و این، شرکت خودروسازی را برای دو سال متوقف می کند.

وی در پایان تاکید کرد: امروز موضوع حمایت از خودروسازی کشور تنها یک درخواست نیست، بلکه با کاهش قدرت خرید مردم که ناشی از تورم ایجاد شده از سوی بدنه دولت است، خودروساز نمی تواند با وجود کمبود نقدینگی چشم امید به خریداران داشته باشد، از سوی دیگر دولت هم با سیاست‌های خود توپ تامین سرمایه صنعت خودرو را به زمین خریدار انداخته و تکلیف خودروساز را مشخص کرده است و با این رویه تا دو سه ماه آینده باید در انتظار شوک بزرگی در این صنعت باشیم.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
1
12
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ورشکسته نشده ایدبه بیرون نگاه می کنیدطمعه همه ماایزانیان را گرفته انشاالاه روزی قیمت خودرو سقوط بکند تا یادبگیرندطمعه یعنی چه
ناشناس
چند گرفتی اینو بنویسی.
reza
2
11
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
اگر خودشان عرضه دارن نجات دهند
ناشناس
1
6
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
ورشکست نشدن مافیای خودرو قصد افزایش بیشتر قیمت و خالی کردن جیب ملت را دارد، در مورد هزاران دستگاه خودرو دپو شده در بابل و دیگر جاها چه جوابی دارند
محمدرضا
1
21
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
صنعت خودرو ایران چندین سال ورشکست شده
محمد
0
7
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
مردم چه گناهی کردند خود حضرات هم میدانند با پول هر یک از این خودرو ها کدام خودرو خارجی را در کشورهای دیگر سوار میشن
خجالت هم خوب چیزیه
چه شورای رقابت یا سازمان حمایت یا وزارت صمت در همدیگه برای تحمیل مصوباتشان به مردم در هم ذوب شده اند
ناشناس
0
16
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
خیلی هم خوب ورشکست بشن از شرشون راحت شیم.
م
1
18
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
در این وضعیت نابسامان و فجیع اقتصادی تمام بودجه و هزینه های جاری کشور از جیب مردم پرداخت میشود، از مالیات های هولناک گرفته تا افزایش خودسرانه ی کالاهای پر تقاضا..
واردات رو آزاد کنید اگر ذی نفع گرانی خودرو نیستید.
خان
3
22
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
مگه میشه با این همه فروش پیش فروش ورشکسته بشه یگم زده و بند کم بشه و اختلاس کم بشه تو صنعت ماشین سازی مدیران بی لایق و افراد سود جو باعث این بی بند باری شده البته انشالله که درست باشه ورشکست بشه
سالی ۳بار افزایش قیمت دارن
مگه من در سال چقدر افزایش حقوق داریم یا دیگر افراد جامعه
تازه همه قطعات را تو کشور دارن تولید میشه
سایپا و ایران خودرو از قطعه ساز میخوره از مردم میخوره از دولت میخوره بازم ورشکسته میشه
بابا جمع کنید انشالله که ورشکسته بشن
ناشناس
2
20
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
این رضا شیوا ی .... که دومی نداره
متین
3
9
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
چقدر شر و بر به خورد مردم دادین
الان قیمت کارخونه 405 بشه 200 میلیون تو راضی میشه
قیمت کرولا رو برو تو سایتش ببین
فکر میکنی ملت پشت کوهن خبر ندارن قیمت خودرو خارج این مرز چقدره؟
میلاد
داداش جان ایشون فقط یه شخصه
ناشناس
1
17
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
شما و ورشکستگی پول مردم و میگیرید می‌خورید بعد یه سال میگید ورشکست شدیم.
شهریار
0
13
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
واقعا متاسفم براتون. توروخدا این که داره صحبت اینچنینی میکنه مدرک تحصیلی چی داره. خدااااااااا. ببین اقصاد کشور دست کیه. بخدا دارم دیونه میشم با این صحبت‌های این آقا.
میلاد
0
19
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
نمایندگیه خوده شرکت ایرانخودرو یا سایپا تشریف ببرید میگه پرایدو 100تومن کارت بکش ببر ینی چی ینی خودشون عامل گرونین اگه عرضه داره بگه 40بکش ببر اونوخت ببینم تو بازار چجوریه قیمتا 41م بگن کسی نمیخره میگن 40نمایندگی میده سیاسته خودشونه
محمد
1
16
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خودرو سازاها هرچی تولید می کنن مردم می خرن حقوق کارگرومهندس که زیاد نشده نسبت به افزایش قیمت خودرو تو هر صنفی هرچی مشتری بیشتر باشه میصرفه که با قیمت مناسب تر به مشتری برسه در کل هرجوری حساب میکنی میبینی بازم برد باخودرو سازیه .نمدونیم چرا هی داره ضرر میده ومخواد ورشکسته شه!!!!!!
حسین
0
5
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
ای خدادرهردوخودروسازبسته بشه یعنی خالص ورشکسته بشن من یه گوسفندپروارقربانی میکنم صددرصد...ارابه رابه خردملت میدن بازچشمشون بالابردن قیمت .. اقاشماواقعاسودنمیکنیدچراخودروتولیدمیکنید.برامدم دروغگولعنت صدبار
ناشناس
0
6
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خدا کنه ورشکست بشن
ناشناس
3
4
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
شرکت ورشکسته نباید تولید کنه چون سودی برای تولید کننده نداره.نه این خبرا نیست یه مافیای گردن کلفت پشت این قضیه داره سودبیشتری از خودرو ساز میگیره خودرو ساز هم حق داره فشار رو روی مردم میاره چون زورش به اون نمیرسه.انشالله که سپاه عزیز به این مشکل گرانی خودرو و بی لیاقتی مسئولین ورود کنه .
ناشناس
2
4
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خودرو پانزده میلیونی رو‌ صد میلیون میدن به مردم تازه پولشم چند ماه قبلش پیش میگیرن چطوری ورشکست شدن !!!!!! با اینحساب کارخونه بنز و بی ام و و تویوتا و ... حتما نیست و نابود شدن و عکساشون رو به مردم دنیا میفروشن ، وااااای از. این بی تدبیری و بی لیاقتی و بیسوادی مدیرانمون
مهدی
0
6
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
تا زمانی که خودرو سازی درایران انحصاری باشد و دولت از آنها حمایت کند متأسفانه همین طور خواهد بود.البته نه تنها خودرو بلکه اقتصاد ایران باید از حالت دولتی و خصولتی بیرون بیاید و مثل تمام اقتصاد های دنیا خصوصی سازی شود مطمئنأ با خصوصی سازی آنهم واقعی تمام مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد. حتئ در شدید ترین تحریم ها. اما کو گوش شنوا
محمد حسنی
0
6
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
بعد از 29 سال خدمت، خودروام را فروختم تا خودرو نو بخرم و در دوران بازنشستگی اگر عمری باشد، حداقل یک خودرو جدیدی داشته باشم، ولی الان باید30 سال دیگه کار کنم تا شاید خودرو خودم را بخرم. مگر مملکت صاحب نداره. کی این فرصت جولان را به دلالان داده تا هر طوریکه بخوان جولان بدن. صنعت خودرو بعد از 40 سال هنوزهم نتونسته حداقل رضایت مشتری رو فراهم کنه. چرا و به چه قیمت بایستی از صنعت بیمار خودرو حمایت بشه. چرا مردم قربانی بشن. دولت تو لاک خود فرو رفته. انحصار خودرو یعنی خیانت به تولید داخلی .چرا نباید امکان رقابت بر اساس قیمت و کیفیت برای خودوی داخلی با خودروی خارجی وجود داشته باشه؟ چرا تعرفه واردات خودرو حذف نمیشه؟ چرا مردم ایران نباید مثل سایر ملل جهان بهترین ماشین ها رو با قیمت مناسب سوار بشن.حمایت از تولید داخلی به چه قیمتی؟ به قیمت نابودی جان و مال مردم!
ناشناس
0
7
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خوب تعطیلش کنید تا بیشتر از این ورشکست نشدید جلوی ضرر رو از هرجا بگییرید منفعته ما هم راضی به ضرر شما نیستیم یه کم از طمعتون کم کنید بذارید ماشین خارجی وارد بشه به نفع هردومونه
علي
1
4
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خدا كنه همين طوري قيمت خودرو بالا بره . خيلي خوبه
موسوی
0
3
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
من مرزنشینم خدایه تویوتا ازژاپن میاد دبی قیمت یه سمند نمیشه یعنی شرکت تویوتا سود نمیکنه تجاردبی سود نمکنه اینا همش الکی میگن ضرر میکنه رورتویوتادوکشورسودمیکنند ماتوکشور تولید می کنیم قیمت تویوتا میفروشیم میگم ضرر میکنه ملت را...حساب کردن
ساجد
0
5
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
این کارشناس از کجا اومده تو کدوم کشور زندگی میکنه خودروسازها که ماشینو با قیمت روز به مردم تحویل میدن من ماشین اسم نوشتم موعد تحویلش شهریور بوده الان دوتا افزایش قیمت بهش خورده حالا این بر میگرده میگه به خاطر اینکه ماشینو دوسال قبل مینویسن با قیمت همون موقع میفروشن ورشکست شده. اینا که با قیمت روز کارخونه میفروشن من نوشتم سمنو 70 بودش الان باید 95پولشو بدم
مجید
3
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
خودروسازان مقصر نیستن.مواد اولیه گران شده
علی
5
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
تیبابشه ۲۰۰میلیون شما راضی میشی؟
ناشناس
0
1
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
عزیز اینها دیگه تولید ندارن همین هایی را هم که میدن دست مشتری خودروهای کسر قطعه هستش
توی کل دنیا همه خودروها روز به روز پیشرفت میکنن ولی خودروسازی ما هر روز یه اپشن رو حذف میکنه
یکی نیست به اینا بگه سمندی که نه سخن گو داره نه مولتی پلکسه مال چند سال پیشه که امروز اونم با قیمت ۱۰۰ملیون قالب مردم میکنید
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
احمقانه ترین تحلیل بود. مطمئنم نویسنده ذی نفعه که این خزعبلات را به خورد مردم داده
کارشناس صنایع
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
در این مملکت کل اقتصاد داغونه خودرو هم یکی از اون داغونهاست قیمت طلا و ارز و،،،، مگه پایدار و ارزون هست که انتظار داشته باشیم خودرو هم ازش الگو بگیره. رانت و فامیل بازی بهتر ازین نخواهد شد.
کیان
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
شماها که تریبون دستتون هست و یه مشت دروغ تحویل می دید مدیون این ملت هستید
اسمتو گذاشتی کارشناس ، یعنی وجدانا از قیمت خودرو ( نه گاری ) در کشورهای دیگه بی خبری !! بجون عزیزترین کسات قسم بخور که مطالبت حقه .
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
بی انصافها چقدر شما بی چشم رو هستید. خودروسازان یادتونه سال 96 خودرو ساندرو ثبت نام کردید.پول مردم زدین به جیب.هنوز از ماشین خبری نیست.همان موقع خرید 6 تا 9 ماه لوازم کرده بودید.انبارها پر لوازم بود چی شد.خودروها ساخته شد تو نمایشگاها به قیمت بالا به سرمایه داران و از ما بهترون فروخته شد.بیچاره مصرف کننده های که به شما اطمینان کرده و 3 سال انتظار میکشند و شما با پول آنها به عرش رسیده اید .قیمت دلار سال 96 چقدر بود.آخر سال ۴۲۰۰ یادتونه.خجالت.
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
این کارشناس بی سواد چیه اجازه می دین حرف بزنه؟ مثل بقیه مسئولین
حسین
0
0
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹
بابا دلتون خوشه خصوصی هم بشه بازم همان آش است و همان کاسه چون فساد نهادینه شده واین همان ظلمی هست که با گران فروشی به مردم روا می دارند ومقصر هم خود مردم هستند که تحمل می کنند. اینها همه اش بهانه است چندین برابر می فروشه می گه ورشکست شدم یعنی هرچه بیشتر بهتر وقتی قیمت‌ها می رفت بالا مردم باید برای تعادل حقوقشون هم می بردن بالا وکار گران هم مزد دست اون وقت مجبور می شدن فکری به حال این نا به سامانی بکنند متأسفانه سود یه طرفه بوده وحالا هم مدعی ضرر هم هست
امیرعلی
0
0
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
اگر ورشکست شدن غلط میکنند طرح فروش میگذارند پول مردم بیچاره رو میگیرند
علی
0
0
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
شرایط این روز خودرو و این قیمت های نجومی حاشیه ی بازار فقط عمدی و حاصل فکر و نیت خودشون هست تا بازار رو داغ نگه دارن و از این طریق درآمد مضاعفی داشته باشن، الان کاملا مشخصه که این تقاضاها برای خودرو کاذبه و فقط برای سود هست و الا مخضوصا در این شرایط بد اقتصادی نیازی به این مقذار تقاضا نیست، و همه ی این مسایل کاملا عمدی هست تا قیمت خودرو رو بالا ببرن تا از این ورشکستگی دربیان، همه جای دنیا بهترین خودرو ها رو با مناسب ترین قیمتها استفاده میکنن ولی متاسفانه تو کشور ما مردم رو مجبور به خرید و استفاده از خودروهای منسوخ شده ی بی کیفیت و اونم با بیشترین و گرانترین و نامعقول ترین قیمت ها میکنن
ArAsh
0
1
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
اینکه همیشه خودروسازان ادعای ورشکستگی دارن دیگه واسه ما مردم عادی شده تا جایی که خاطرم هست ۱۰ الی ۱۵ سالی هست که میگن صنعت خودرو همش رو به زیان دادنه پس چطور درش تخته نمیشه،حداقل اگه قیمتا مثل ۱۰ سال پیش بود حق اینو داشتن که بگن داریم ورشکست میشیم نه اینکه هر روز قیمتا رو بالا ببرن بعد همچین ادعایی هم داشته باشن،خواهشا یکم به شعور مردم احترام بزارید
همیا و همدرد مردم
0
1
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
اینجا دهن ملت رو سرویس کنید خدا هم روز قیامت میدونه چیکار کنه
امیر حمزه
0
1
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
والا تا این حد ندیده بودیم آخه با پراید که به قیمت بنز دارین به مردم میدید باز هم دارید میگید ورشکست شدیم ،اونم پیش فروش و با تحویل با تاخیر!!!!!!!!!!!!!!!
آرش
0
1
جمعه ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
به بهانه حمایت ازصنعت داخلی خون مردم تو شیشه شده حالا میگین ورشکسته این؟
پس بجز مردم بیچاره کی میتونه پول عیش و نوش آقازاده ها رو تامین کنه؟
am8n
0
1
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
ورشکسته؟؟ حالا کدوم شرکتی تو مملکت ورشکسته نیست؟ کره و برنج و روغن تو مملکت گیر نمیاد صنعت تخم مرغ ورشکسته شده
Farhad
0
1
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
وضعیت جوری هست که ۵۰ تومنو بدی به دام و گوسفند سال دیگه میشه صد تومن قیمتش ، طرف ۵۰ تومن حداقل فرضا میده به پیش فروش یکسال دیگه قیمت روزشم هزش میگیرن تازه ۵۰ تومن یکسال پیشش هم الان شده اندازه سی تومن خوب میخواد ضرر نکنه ، نمیدونم میگن دلال و ... باعثش میشن چرا قیمت لبنیات ، خواروبار اللخصوص مسکن رو دلیلش رو یه چیز دیگه میگن ؟ تا اقتصاد خرابه همینه ، همه چیز گرونه بخاطر ضرر نکردن مردم تو میش فروش یکساله مردم قیمت بازار این میشه نه سر ما رو شیره بمالین نه خودتون رو
ایمان
0
0
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹
ای مردم فهیم ایران نخرید نخرید نخرررررررررررررررررررررررررررررررییییییییییییییییددددد تا ببینم کی ضررررر می کند .ای مردم عزیز ایران گول اینا را نخورید
رضا
0
0
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
زیاد ناراحت نباشین طوری نشده که پس فردا قیمت بازار پراید و میکنن ۳۰۰ میلیون قیمت کارخونه ۲۰۰ میلیون
بعدشم داد و فریاد که آی مردم بشتابید قرعه کشی داریم خوشا به حال اونی که بختش بزنه و پراید فقط ۲۰۰ میلیون تومن گیرش بیاد و همه میریزن جلو جلو پول میدن از ورشکستگی در میان
تف تو این وضع
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

جشن تولدی خاص برای بهار نوروزپور همسر امیرعلی نبویان + عکس

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی + متن

قیمت مرغ زنده چقدر شد؟

اولین برد سال تراکتور با کنترل از راه دور یحیی؟

مقایسه مجید واشقانی با بازیگر سریال بلک لیست

فیلم/ خاطره جالب فریدون زندی از دلار هزار تومانی!

عکس/ تازه‌ترین تصاویر از حضور محمدرضا گلزار در آمریکا

عکس/ شروط جنجالی یک عروس برای داماد

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران

مصوبه‌ای که خریداران را از بازار طلا فراری می‌دهد!

بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سهام هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ اشک‌های رادان با شعار تشکر تشکر تجمع کنندگان قمی‌

«مست عشق» رکورد فروش روز اول اکران را شکست

بازیگر جنجالی و بازداشتی تلویزیون از ایران رفت

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»

پرچمداران سامسونگ در آستانه ۱۰۰میلیونی شدن + جدول

بازی پرسپولیس در جام حذفی با یک کاپیتان جدید

پیش‌بینی مهم بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده