اقتصاد۲۴ - برای هواداران استقلال سفر احمد سعادتمند به ایتالیا اولین نشانه امیدوارکننده در پرونده بازگشت آندرهآ استراماچونی بود. سفری پرحاشیه که در نهایت باعث شد تا رابطه فرهاد مجیدی و مدیرعامل تیم بیش از پیش شکرآب شود. اتفاقی که به استعفای فرهاد مجیدی بعد از فینال جام حذفی منجر شد و باشگاه استقلال با انتشار اطلاعیه کوتاه در کانال تلگرامیاش از «رایزنی مسئولان باشگاه استقلال جهت رفع موانع گذشته و بازگشت استراماچونی با انجام مذاکرات رسمی» خبر داد. در همین راستا نیز مدیران باشگاه استقلال هدایت این تیم را بهصورت موقت در لیگ قهرمانان آسیا به مجید نامجومطلق سپردند. اما موضع هواداران استقلال برخلاف آنچه در باشگاههاشان میان تیم مدیریتی و تیم فنی رخ داد همواره مشخص بود؛ استراماچونی را برگردانید. آنها برای رسیدن صدایشان به مسئولان باشگاه از این هشتگ استفاده و تلاش کردند با ترند کردن هشتگ «استراماچونی را برگردانید» تنها کاری که از دستشان بر میآید را انجام دهند.
درخواست بازگرداندن استراماچونی تنها برای یکبار از سوی هواداران استقلال مطرح نشد. وقتی روزهای زیادی از جدایی استراماچونی از استقلال نمیگذشت و مذاکرات میان دو طرف در جریان بود، آنها با هشتگ Comebackstra از بازگشت استراماچونی حمایت کردند.
بیشتر بخوانید: هشتگ استراماچونی ترند یک توئیتر فارسی شد
اما مذاکرات میان دو طرف به نتیجه نرسید و در این میان استقلال سه بازی بدون سرمربی انجام داد و تنها یک برد کسب کرد. این اتفاق درحالی رخ داد که تا پیش از آن استقلال در هشت بازی گذشته خود در لیگ تنها یک بار موفق به پیروزی نشده بود. درنهایت مدیران استقلال به این نتیجه رسیدند که فرهاد مجیدی را بهعنوان سرمربی این تیم انتخاب کنند. این انتخاب، اما چندان به مذاق هواداران استقلال که هنوز انتظار حضور دوباره استراماچونی را داشتند چندان خوش نیامد و در همان ابتدای کار نیز اعتراضاتی از سوی هواداران استقلال مطرح شد.
شاید آندرهآ استراماچونی و هواداران استقلال بهترین نمونه از استفاده هشتگها در فضای هواداری باشند، اما طبیعتاً در موضوعات دیگری نیز هواداران با استفاده از هشتگ نظرات خود را بیان میکنند. هواداران برای بیان کردن عقیدهشان درمورد تمدید یا عدم تمدید، از هشتگ استفاده میکنند. شاید این هشتگها بهصورت مستقیم تاثیری روی انتخاب باشگاهها نگذارند، اما از زمان استفاده از آنها رابطه هوادار و بازیکن مانند قبل نیست و بازیکن میداند که عدهای از هواداران تیم او را دوست دارند یا علاقهای به او ندارند. اتفاقی که مانند شمشیر دولبه عمل میکند.
در دو سال ابتدایی برانکو و زمانی که هنوز نتوانسته بود جامی برای پرسپولیس کسب کنند، هواداران پرسپولیس با هشتگ «هرچی برانکو بگه» از او حمایت کردند. حمایتی که تنها درمورد مسائل فنی نبود و هنگام بروز اختلاف میان تیم مدیریتی باشگاه پرسپولیس و برانکو نیز استفاده میشد. همچنین در زمان حضور علیرضا منصوریان در باشگاه استقلال عبارت «حمایت تا قیامت» از سوی هواداران استقلال برای حمایت از او در فضای مجازی استفاده میشد، اما برخلاف برانکو، عمر این هشتگ چندان طولانی نبود و منصوریان در اوایل دومین فصل حضورش در استقلال از این باشگاه جدا شد.
از فریاد زدن برای حضور دوباره استراماچونی گرفته تا گفتن نظرات درباره تمدید قرارداد یک بازیکن، هشتگها در فوتبال ایران به ابزاری برای بیان نظرات هوادران تبدیل شدهاند؛ هواداران، کسانی که در یک محیط ایدهآل یکی از سرمایههای اصلی باشگاهها به حساب میروند، اما باتوجه به شیوه اداره باشگاهها در ایران نقشی در اداره باشگاهشان ندارند، از طریق هشتگها نظراتشان بیان میکنند. هشتگها برای آنها بیش از آنکه راهی برای به کرسی نشاندن حرفشان باشد، آخرین پناهگاه است.