اقتصاد۲۴ - موعود شمخانی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان برگزار شد گفت: از سال ۹۲ فرودگاه بین المللی آبادان به عنوان اصلیترین موضوعات منطقه مورد توجه قرار گرفت و نیازمندیهای این فرودگاه بررسی و مقرر شد که به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاههای کشور سالنهای آن نوسازی شود.
شمخانی افزود: منطقه دیری فارم به عنوان یک شهر فرودگاهی پیش بینی شد و این منطقه بر اساس توسعه فرودگاه طراحی گردید، زیرا منطقهای برای پشتیبانی از فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان به شمار میرود.
وی گفت: برای ساخت فرودگاه آبادان پیش بینیهایی شد که فراتر از فرودگاه منطقهای بود، به طوری که جز محدود فرودگاههایی بود که دارای دو باند و ترمینال باری بود و اکنون نیز جز فرودگاههای پیشرفته کشور نیز به شمار میرود.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اختصاص اعتبار ۳۰ میلیارد ریالی جهت خرید دستگاه ILS در فرودگاه آبادان اظهار داشت: در سال ۹۲ هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در بدو ورود نخستین چک خود را جهت تجهیز فرودگاه آبادان و خرید دستگاه ILS برای پیشگیری از لغو پروازها در هنگام گرد و خاک و دیگر شرایط نامساعد کشید، زیرا یکی از نقصهای اساسی فرودگاه آبادان به شمار میرفت.
شمخانی افزود: پیش بینی شد در صورت برقراری پرواز خارجی ممکن است ظرفیت ترمینال فعلی کم باشد، مقرر شد یک ترمینال جدید نیز به صورت مشارکت ۵۰ درصدی با شرکت فرودگاهها احداث شود.
وی اظهار کرد: با توجه به انجام تعهدات سازمان منطقه آزاد اروند و تکمیل عملیات ساختمانی، همزمان با پیشرفت فیزیکی ۹۲درصدی ساخت ترمینال جدید این فرودگاه، در ماه آینده آماده بهره برداری خواهد شد تا به ظرفیت فرودگاه اضافه شود.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: اساس کار سازمان منطقه آزاد اروند ساخت ترمینال جدید، ایجاد زیرساختها و توسعه ترمینال فعلی بود.
شمخانی افزود: هزار میلیارد ریال به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاهها در فرودگاه بین المللی آبادان هزینه شد تا پروازهای داخلی و خارجی پس از تکمیل ترمینال جدید، تفکیک شوند.
وی با اشاره به نیاز ترمینال باری در فرودگاه آبادان تصریح کرد: با توجه به نیاز مبرم فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان ترمینال باری با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاهی کشور در این فرودگاه احداث شد.