تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
اقتصاد ۲۴ بررسی کرد؛

قیمت یک جین لباس زیر چند؟/ شورت و زیرپوش هم تابع دلار است!

چه کسی گمان می‌کرد لباس زیر یا همان پوشش بدوی که انسان‌های نخستین آن را خیلی جلوتر از اختراع پول با برگ درختان و پوست حیوانات درست کرده بودند، چنان در مناسبات اقتصادی با ارزش و گران شود که بیشتر مردم نتوانند برای خریدش به راحتی دست به جیب شوند؟

قیمت لباس زیر

اقتصاد۲۴ - این روز‌ها به هر طرف که سر بچرخانیم ردی از گرانی نفس‌گیر به چشم خواهد خورد؛ زوال اقتصاد ایران دیگر آنقدر شدید است که لازم نیست برای سنجشش گرانی کالا‌های سرمایه‌ای را رصد کرد؛ کار آنقدر بیخ پیدا کرده است که با نگاه کردن به قیمت مصرفی‌ترین کالا‌ها هم می‌توان پی به عمق فاجعه برد.

نمونه دم دست، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته این وضعیت، حال و روز قیمت‌ها در بازار لباس زیر است که اوج گیری قیمتش حالا دست کمی از بازار‌های چهارگانه ارز، طلا، خانه و ماشین ندارد؛ ابتدایی‌ترین نوع پوشاک که پوشیدنش جنس و سن نمی‌شناسد حالا در بازار عمده فروشان تهران چنان گران است که کسی نمی‌داند با این وضعیت چه برسر الگوی مصرف آن در نزد خانوار‌های معاصر خواهد آمد.

کالایی به ظاهر ساده و پیش و پا افتاده که تا به امروز محال بود کسی حاضر شود تا بدون بر تن داشتن آن ولو برای یک لحظه در خلوت‌ترین و خصوصی‌ترین فضا‌ها حاضر شود؛ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر گران شده است.

نزدیکترین سند قبل اعتنایی که می تواند صحت این ادعا را تاحدودی تایید کند گزارشی است که مرکز آمار ایران در مورد تغییرات هزینه های زندگی در مردادماه امسال منتشر کرده است و در آن آمده است: در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالا‌ها را شاهد بودیم به گونه‌ای که در مقایسه مرداد ماه سال جاری با مرداد ماه سال ۹۸، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد ۳۲.۷ درصدی و در دوازده ماه منتهی به مرداد ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش ۳۲.۹ درصدی داشته است.

بهای یک جین کامل لباس زیر در عمده فروشی‌های تهران

بررسی میدانی خبرنگار اقتصاد ۲۴ نشان می‌دهد که همین حالا برای خرید یک جین (بسته ۱۲ تایی) زیرپوش و شورت و جوراب مردانه از عمده فروشی‌های مستقر در مرکز پایتخت باید بین ۲۷۰ هزار تومان تا ۸۸۰ هزار تومان خرج کرد؛ مطابق این بررسی‌ها هزینه تهیه اقلام زنانه این فهرست بین ۲۳۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت تولید در صنعت نساجی/ کاهش ۶۰ درصدی تقاضای خرید پوشاک


به بیان دیگر بر اساس این مفروضات در حال حاضر میانگین هزینه‌ای که یک خانوار دو نفری (زن و شوهری) باید به نرخ عمده فروشان مقیم پایتخت برای لباس زیر پرداخت کند بین ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۵ هزار تومان خواهد بود؛ البته طبق همین تحقیقات میدانی چنانچه اقلام مورد نظر از جایی غیر از بازار عمده فروشان تهیه شود ممکن است هزینه یک جین از آن تا نزدیک به ۶۰ درصد هم افزایش یابد؛ براین اساس نیازی به گفتن نیست که در بازار معاملات لباس زیر، فروشندگان بابت تک فروشی انواع اقلام این کالا مبلغ بیشتری از خریداران مطالبه کنند.

یک جین زیرپوش مردانه (بسته ۱۲تایی)

حداقل ۸۰ هزار تومان

حداکثر ۳۵۰ هزار تومان

یک جین شورت مردانه

حداقل ۱۶۰ هزار تومان

حداکثر ۴۰۰ هزار تومان

یک جین جوراب مردانه

حداقل ۳۰ هزار تومان

حداکثر ۱۳۰ هزار تومان

یک  جین زیر پوش زنانه

حداقل ۱۴۰ هزار تومان

حداکثر یک میلون تومان

یک جین شورت زنانه

حداقل ۶۵ هزار تومان

حداکثر ۲۲۰ هزار تومان

یک جین جوراب زنانه

حداقل ۲۵ هزار تومان

حداکثر ۹۰ هزار تومان

رابطه دلار و لباس زیر 

هرچند عمر بهینه لباس زیر، در عمل بسته به کیفیت جنس الیاف مورد استفاده، وضعیت بدنی هرشخص و شرایط آب و هوایی مدت متفاوت است، اما نقل قول واحد کارشناسان پوشاک و بهداشت فردی بر این است که نباید از یک لباس زیر برای مدتی بیش از یک سال استفاده کرد؛ حتی اگر فرد با تعویض به موقع و شستشوی موقع نهایت مراقبت ممکن را به عمل آورده باشد باز هم پوشیدن مستمر این نوع پوشاک برای مدت بیش از ۱۲ ماه مناسب و بهداشتی نیست.

اگرچه با این مقدمه می‌توان نتیجه گرفت که میانگین هزینه برآورد شده بالا هرقدر هم با دخل و خرج ماهانه مزدبگیران حداقلی (ماهانه سه میلیون تومان حقوق دریافتی) ناهمخوان باشد، اما پولی که قرار است بابت خرید یک جین آن پرداخت شود در عمل نیاز یک سال اعضای یک خانواده زن و شوهری را تامین خواهد کرد.

اما در وضعیت اقتصادی کنونی که مصرفی‌ترین کالا‌ها نیز مانند سرمایه ای‌ترین کالا‌ها قیمتشان با یک نوسان دلار مدام بالا و بالاتر می‌رود آیا می‌توان انتظار داشت که بهای کالای پیش و پا افتاده‌ای مثل لباس زیر هم ثابت بماند و یا حداقل با یک آهنگ جزئی روند افزایشی را در پیش بگیرد؟

برای درک بهتر موضوع کافی است به یاد داشته باشیم که این روز‌ها بعد از خانه و ماشین، بهای هر چیزی از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد هم به تابعی از تغییرات قیمت دلار تبدیل شده است؛ محض نمونه در جدول قیمت‌های امروز، بهای هر دلار آمریکا معادل ۲۷.۷۵۰ هزار تومان ثبت شد و باید منتظر ماند و دید که تاثیر این رقم جدید مثلا در عوامل تعیین کننده قیمت بازار لباس زیر چه خواهد بود؟

تردیدی نیست که اگر روند گران شدن دلار بازهم در روز‌های آینده ادامه یابد؛ قیمت‌های کنونی بازار لباس زیر نیز دوباره افزایش خواهند یافت؛ براین اساس اگر بخواهیم قیمت‌های میانگینی را که در این گزارش آمده اند را از ریال به دلار قیمت روز تبدیل کنیم ارزششان چیزی بین ۹ تا ۳۰ دلار خواهد شد بنابراین با فرض ادامه گرانی دلار طبیعی است که بازهم شاهد افزایش معادل ریالی آن‌ها در بازار عمده فروشان لباس زیر باشیم.

حال و روز این روزهای عمده فروشی‌ها

خیابان‌های حوالی راسته بازار مولوی تهران از نقاطی است که همزمان کارگاه‌های تولید پوشاک به اتفاق توزیع کنندگان عمده در آن حضور دارند و دور از انتظار نیست که در تقسیم کار صورت گرفته میان اهالی این صنف، عده‌ای باشند که به صورت تخصصی در حوزه لباس زیر فعالیت کنند.

سهیل فروشنده جوانی که تا حالا در چند تولیدی و فروشگاه مختلف کار کرده است در مورد آخرین قیمت این گروه از پوشاک به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: اگر بگویم در همین چند هفته چند بار قیمت‌ها تغییر داشته اند، دروغ نگفته ام؛ موضوع اصلی صحبت‌های صاحب مغازه و طرف حساب هایش چیزی غیر از گران شدن پارچه و نخ و کش و... نیست؛ سفارش معمولی که تا پیش از آن در ازای چک هشت ماهه قابل خرید و فروش بود حالا دیگر وجود ندارد؛ آن‌ها که کارشان دوختن شورت و زیر پوش بود دیگر پول خریدن مواد اولیه را ندارند و آن‌ها هم که بار عمده شان از خارج می‌آمد حالا برای آوردن سفارش جدید با مشکل جدی مواجهند.

آقای مولایی هم که جایی در همان چهارراه مولوی تهران به تولید و توزیع انواع لباس زیر مردانه و زنانه مشغول است در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: از شهریور پارسال تاحالا قیمت پوشاک زیر دستکم ۱۰۰ درصد گران شده است؛ این روز‌ها که گرانی لحظه‌ای است و قیمت‌ها به ساعت نکشیده تغییر می‌کند؛ قصدم اغراق نیست، اما شده که دوخت سفارش انبوهی را به قیمت ۱۰ میلیون تومان قبول کنیم و بعد از تحویل جنس و دریافت پول متوجه شویم که باید حداقل همین پول را بابت خرید مواد اولیه خرج کنیم تا بتوانیم سفارش مشابهی را تحویل دهیم؛ این تغییری نیست که به فاصله چند ماه با آن مواجه شویم؛ در بهترین حالت از فروش سفارش پول مواد خام را درآورده ایم و بابت سایر هزینه بدهکاریم؛ می‌خواهم بگویم که نه فقط دیگر از حاشیه سود خبری نیست بلکه وضعیت بازار از حالت سر به سری سود و زیان گذشته و به زیان متمایل است.

اینکه از سر شرم بود یا از سر تعقل فرق چندانی ندارد؛ خیلی سال پیش از این، انسان‌های نخستین برای ستر عورت ابتکاری به خرج دادند که صورت تطور یافته آن حالا با نام لباس زیر جزء لاینفکی است از زندگی انسان‌های امروزی اما چه کسی گمان می‌کرد پوشش بدوی که خیلی جلوتر از اختراع پول با برگ درختان و پوست حیوانات درست شده بود، در مناسبات اقتصادی عصر حاضر چنان با ارزش و گران شود که بیشتر مردم نتوانند برای خریدش به راحتی دست به جیب شوند؟

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مصطفی
1
2
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹
عالی بود
محمدرضا
1
4
يکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۹
عالی عالی
حلما
0
1
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹
شما اینارو میگید کی ب اینا گوش میده که بخواد مشکلات مردم بیچاره رو حل کنه، حق الناس کردین اگر نظر من رو حذف کنید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد