تاریخ انتشار: ۰۷:۰۱ - ۱۱ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
اقتصاد ۲۴ کسب اطلاع کرد؛

وضعیت مبهم پرداختی‌های اخیر دولت به سازمان تامین اجتماعی/ لشگری‌ها و کشوری‌ها یک سر و گردن جلوتر از بقیه

مهلت دو هفته‌ای بازنشستگان صندوق کشوری برای دریافت وام ۲۵ میلیون تومانی ازدواج فرزندان در حالی ظرف روزهای گذشته آغاز شد که در مورد مستمری بگیران تامین اجتماعی ابدا چنین مزایایی وجود ندارد و تازه به گفته حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این اوضاع و احوال ممکن است موضوع تامین اعتباری که قرار بود از سوی دولت برای متناسب سازی مستمری‌ها اختصاص یابد با شبهاتی مواجه شود.

حقوق بازنشستگی

اقتصاد۲۴- بازنشستگان کشوری و لشگری هر قدر هم از کیفیت خدمات مالی و رفاهی دولت شاکی و معترض باشند باز هم به اندازه یک سروگردن از بازنشستگان تامین اجتماعی جلوترند؛ غرض از گفتن این حرف مطلوب جلوه دادن زندگی خانوار‌های بازنشسته کشوری و لشگری نیست، اصلا کیست که نفهمد ارزش ۲.۸ میلیون تومانی که سال گذشته مجلس وقت آن را به عنوان حداقل حقوق همه شاغلان و بازنشستگان تعیین کرده است این روز‌ها به قدری ناقابل است که دیگر دخل و خرج هیچ خانواری با هم جور نیست.

مراد از پیش کشیدن این مقایسه یادآوری سرنوشت متفاوتی است که روزگار برای کارگران بازنشسته و سایر مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رقم زده است؛ بی تعارف هرقدر هم که زندگی با جامعه حدودا ۴.۵ میلیون نفری مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری سرناسزگاری داشته باشد بازهم شواهدی متقنی در دست هست که نشان می‌دهد اوضاع برای جمعیت ۳.۵ میلیون نفری مستمری بگیران تامین اجتماعی به مراتب بدتر است.


بیشتر بخوانید: دلیل نارضایتی کارگران بازنشسته از متناسب‌سازی مستمری‌ها چیست؟


دلیلی برای رد وضعیت متفاوت مستمری بگیران تامین اجتماعی با همتایانشان در دو صندوق بازنشستگی دیگر نیست؛ هرکس منکر است کافی است به این چند پرسش خوب فکر کند:

۱- در ۱۲ سال گذشته از میان سه گروه بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی کدام گروه نخستین بار از مزایای متناسب سازی/همسان سازی برخوردار شدند؟

۲- در تمامی این سال‌ها کی پیش آمده است که بازنشستگان تامین اجتماعی هم بتوانند مانند لشگری‌ها و کشوری‌ها از ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اعتباری برای خرید قسطی لوازم خانگی برخوردار شوند؟

۳- هرچند قانون افزایش مستمری تامین اجتماعی طوری است که درآمد بازنشستگان این سازمان هرسال با تاخیری یک تا چند ماهه افزایش می‌یابد، اما آیا تا به حال سابقه داشته است که در شرایط ناگوار اقتصادی مثل امسال، مستمری‌های کشوری‌ها و لشگر‌ها هم به دلیلی مثل بی نتیجه ماندن مذاکرات مزدی برای مدت چهار ماه علی الحسابی پرداخت شود؟

۴- چطور در صندوق بازنشستگی کشوری برای مهلت دو هفته‌ای ثبت نام وام ۲۵ میلیون تومانی ازدواج فرزندان مستمری بگیرانشان فراخوان عمومی می‌دهد، اما در سازمان تامین اجتماعی نهایت اعتباری که قرار است تحت عنوان وام ضروری به بازنشستگان پرداخت شود بیش از ۵ میلیون تومان نیست؟ تازه بنا به اذعان فعالان صنفی بازنشستگان در برخی استان‌های کشور هم به دلیل بالا بودن آمار متقاضیان سقف وام را از ۵ میلیون تومان به سه میلیون تومان کاهش داده‌اند تا شمار بیشتری بتوانند با پولی که ارزشش کمی بیشتر از یک ماه حداقل مستمری است برای تامین خرج دوا و درمان و تحصیل عروسی اولاد یا جور کردن پول پیش اجاره خانه برنامه ریزی کند!

۵- در روز‌هایی مثل بهار امسال که بازار سهام ایران روز‌های سبز خود را سپری می‌کرد؛ آیا دولت که این همه بر عرضه بلوکی از مجموعه سهام‌های شستا (شرکت سرمایه گزاری سازمان تامین اجتماعی) اصرار داشت حاضر شد تا به بازنشستگان تامین اجتماعی (صاحبان اولیه شستا) هم مانند بازنشستگان دیگر صندوق‌ها در دو نوبت بابت خرید سهام صندوق‌های دارایکم و مدیریت ثروت، تسهیلات اعتباری پرداخت کند؟

پرسش‌هایی از این دست تمامی ندارد، اما پاسخ هر کدامشان گواهی است براین ادعا که حتی شرایط دشوار کنونی، بازنشستگان کشوری و لشگری به نسبت هم صنفانشان در سازمان تامین اجتماعی به طرز از یک برتری موضعی محسوس برخوردارند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره این وضعیت یک بام و دو هوا به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: کاش درد کارگران بازنشسته برخوردار نبودن از تسهیلات اعتباری خرید وام کالا بود!‌ ای کاش مشکل در حد تعریف نشدن اعتبار مالی برای پرداخت وام ازدواج فرزندان به مستمربگیران سازمان تامین اجتماعی بود! واقعیتش سال‌هاست که میان مستمربگیران تامین اجتماعی با غیر تامین اجتماعی‌ها تبعیض بیداد می‌کند؛ به جابجا شدن کابینه‌ها نگاه نکنید تقریبا در همه دولت‌ها با بازنشستگان تامین اجتماعی مثل طفل سرراهی رفتار شده است؛ اگر تسهیلات و امکاناتی توزیع شده، اما از همه به کشوری‌ها و لشگری‌ها که نورچشمی هستند تعلق گرفته و دولت‌ها بعد از یک دوره نسبتا طولانی تازه یادشان می‌افتاد که باید سراغی هم از طفیلی تامین اجتماعی بگیرند؛ عجبا که همیشه در بزنگاه‌های انتخاباتی فیل دولت یاد هندوستان می‌کند و روغن ریخته را نذر کارگران بازنشسته می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: چهارده سال از تصویب و اجرای قانون متناسب سازی یا همسان سازی مستمری بازنشستگان گذشته است؛ در تمام این مدت فقط دو بار پیش آمد که بازنشستگان تامین اجتماعی مشمول این مزایا شوند و هر بار هم دولت با پولی که متعلق به مجموع بیمه شدگان شاغل و بازنشسته بود منت همسان سازی را بر سر جامعه بازنشستگان گذاشت. در دولت احمدی نژاد که فقط بخش کوچکی از هزینه‌های همسان سازی به سازمان پرداخت و مابقی هزینه‌ها تا به امروز از خود دارایی‌های سازمان هزینه شده است؛ در دولت روحانی هم درست است که قرار شد ۳۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان بابت متناسب سازی اختصاص یابد، اما تا حالا حتی یک ریال آن هم پرداخت نشده و از ماه گذشته که پرداخت این مزایا به بازنشستگان آغاز شده تامین تمامی هزینه‌ها برعهده سازمان بوده است.

این فعال صنفی کارگران بازنشسته می‌افزاید: درست است که در اجرای متناسب سازی منافع بازنشستگان پیش از موعد نادیده گرفته شد، اما انصافا سازمان تامین اجتماعی تا به اینجا همه هزینه‌ها را بدون دریافت حتی یک ریال از دولت اجرا کرده است؛ حتی گفتنش هم آسان نیست دولت راه به راه برای کشوری‌ها و لشگری‌ها از محل اعتبارات عمومی یا همان اموال انفال که به همه مردم تعلق دارد پرداخت هزینه‌های جور واجور را متقبل می‌شود، اما تا نوبت به سازمان تامین اجتماعی می‌رسد اعتبار‌ها تمام می‌شوند؛ اصلا انگار بیمه شدگان این سازمان هرگز، هیچ سهمی از همان دارایی‌های عمومی یا همان اموال انفال نداشته اند با اینکه سال‌ها اندوخته حاصل از حق بیمه‌های آن‌ها در بخش‌های مختلف کشور برای توسعه و عمران سرمایه گذاری شده است، اما حتی برای گرفتن پول خودشان هم باید منتظر بمانند. این وضعیت را نمی‌توان طور دیگری تعبیر کرد؛ تامین اجتماعی هیچ وقت به اندازه لشگری و کشوری‌ها عزیز کرده دولت‌ها نبوده اند.

صادقی می‌گوید: دولت بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است؛ جالب است بدانید حتی همین حالا هم که از نظر خیلی‌ها تکلیف اجرای پروژه متناسب سازی در سازمان تامین اجتماعی محرز است اشخاصی در مجلس و سازمان بازرسی کل کشور پیدا شده اند تا جلوی واگذاری‌های اخیر را بگیرند؛ کسی نمی‌داند شاید اگر زورشان بچربد جلوی نقل و انتقال همین ۳۲ هزار میلیارد تومان هم گرفته شود و آن وقت است که سازمان تامین اجتماعی باید برای اجرای متناسب سازی مستمری بازنشستگان از منابع خود هزینه کند؛ یکی از دلایلی که با گذشت نیمی از سال هنوز حکم جدیدی برای مستمری بگیران صادر نشده همین مسئله است و حالا تصور کنید در این میان هنوز در سازمان تامین اجتماعی رایزنی برای ترمیم متناسب سازی مستمری بازنشستگان سخت و زیان آور به نتیجه نرسیده است؛ برای همین است که می‌گویم‌ ای کاش فقط دغدغه بازنشستگان تامین اجتماعی دریافت وام ازدواج فرزندان و برخورداری از تسهیلات خرید لوازم خانگی بود؛ مشکلاتمان خیلی خیلی بیشتر از اینهاست.

از خیلی وقت پیش میان برخی از مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی مثلی رایج وجود دارد که مبنی بر اینکه هرقدر لشگری‌ها و کشور‌ها نیمه حلال دولت باشند تامین اجتماعی‌ها نیمه نامشروع دولت محسوب می‌شوند؛ نیازی به گفتن نیست که با شرایط متفاوتی که برای دسترسی بازنشستگان کشوری - لشگری و تامین اجتماعی‌ها به خدمات رفاهی به وجود آمده، مفهوم نیمه حلال دولت بودن بیش از هر زمان دیگری مفهوم و مصداق پیدا کرده است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
عذرا
3
1
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹
آواز دهل شنیدن از دور خوش است و این اشکال دولت است که نظام هماهنگ بازنشستگی ندارد. در حال حاضر حقوق بازنشستگان کشوری بخصوص در اقدامات اخیر نصف باز نشستگان تامین اجتماعی است. این در حالی است که میانگین تحصیلات بازنشستگان کشوری بسیار بالاتر از بازنشستگان تامین اجتماعی است
یه بازنشسته تامین
توهم زدی نصف؟؟؟!!! حقوق شما فروردین شد 2800 حالا هم رفت بالای 4 میلیون!!! مال ما شهریور شد 2400... دست پیش نگیر ما همه این کلکهارو بلدیم!!!!!
ناشناس
2
5
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹
خدا لعنت کند کسانی را که باعث یأس و ناامیدی مردم بخصوص زحمت کشان کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی را فراهم میکنند
طافی
دوست عزیزاشتباه نکن این آقا راست گفته اند منظورش سقف بگیران تامین اجتماعی است که صددرصداین طرح درراستای منافع آنان اجراشدوافزایشها ی درحد3و4میلیونی داشته اند درواقع طرح همسان‌سازی رابا ترفندعدالت بیمه ایی وباهماهنگی کانون عالی مستمری بگیران ربودند درحالی که در صندوق کشوری عکس این اتفاق افتادو سطوح بالای مستمری وسقف بگیران ازشمول همسان‌سازی به دلیل دریافتی بالا وبه حق حذف شدند وخبری هم ازعدالت بیمه ای نبودوهمسانسازی جهت ترمیم سطوح حداقلی مستمری وبسیاربیشترازسازمان تامین اجتماعی انجام شد/یک بام ودوهوا
یه بازمانده تامین
1
4
جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹
دایی من بازنشسته کشوری با سابقه کمتر از پدر من (هر دو از دنیا رفتن) حقوقش الان نزدیک به دوبرابر ما شده درحالی که تا اسفند 98 حقوقمون یکی بود!!! دولت کارگران و بازنشسته هارو به چشم الیور توئیست میبینه که باید کار کنند فقط و ی وعده غذای آبکی بخورند چیزی هم نخوان!!!!
ناشناس
0
2
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹
کسی نیس از تامین اجتماعی حمایت کنه آخر همینه تبعیض که چه عرض کنم اصلا وجود ندارن
مستمری بگیر
0
0
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹
2800 شد حقوق برای مستمری بگیران؟ ما 30 سال حق بیمه پرداخت کردیم دریافتی 2800،چرا بازنشستگان لشکری و کشوری حقوق بالای 4 میلیون بگیرن مستمری بگیران حقوق زیر 3 میلیون؟ نان آنها گران‌تر است یا نان ما مستمری بگیران ارزان‌تر؟ تورم زندگی مستمری بگیران را فلج کرده، عدالت ندارید، ظالمین کشور به خودتان بیایید بدبخت شدیم
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹
باسلام نسنجیده حرف زدن درست نیست بازنشستگان عزیز هر بازنشسته نسبت به خدماتی که انجام داده حقوق میگیرد همه موارد رادرنظر بگیرید
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹
دولت بالای سیصد هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است . زورش از بازنسسته ها بیشتره و پولشان را نمیده ولی از پول ما برای بازنشسته های عزیز خودش ‌بذل و بخشش میکنه . این عین عدالت است
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!