تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹

چه خوراکی‌هایی ایمنی بدن را در برابر کرونا بالا می‌برد؟

یک کارشناس تغذیه گفت: علاوه بر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت نکات تغذیه‌ای در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن، ضروری به نظر می‌رسد.

خوراکی‌های مفید برای ایمنی بدن در برابر کرونا

اقتصاد۲۴ - ابوالفضل محمد کریمی عنوان کرد: بیماری ویروسی کرونا طیف خفیف تا شدید را شامل می‌شود و می‌تواند همه‌ی گروه‌های سنی را در درگیر کند، اما در این میان برای برخی گروه‌ها مثل سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران دیابتی، بیماران کلیوی و افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند، امکان مقاومت در برابر بیماری در مقایسه با سایرین، کم‌تر است، با توجه موارد مذکور، علاوه بر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت نکات تغذیه‌ای در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن، ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: اولین نکته برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب که بتواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند، مصرف کافی مایعات در طول شبانه روز است، افراد باید در طول روز مایعات کافی را از طریق نوشیدن آب، آبمیوه‌های طبیعی، شیر کم چرب و غذا‌های تامین کننده آب مثل انواع سوپ‌ها دریافت کنند، اما در عین حال باید از نوشیدنی‌های بسیار شیرین و حاوی قند و شکر نیز پرهیز داشته باشند چرا که در نوشیدنی‌های شیرین و قندی می‌توانند در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد کنند.

برای نوشیدن آب منتظر تشنگی نباشید

این کارشناس حوزه‌ی تغذیه بیان کرد: به طور کلی نباید در تابستان برای نوشیدن آب منتظر حس تشنگی باشیم و آهسته، در فواصل زمانی متعدد در طول شبانه روز مایعات لازم را مصرف کنیم، حتی اگر برخی از اگر افراد چندان تمایلی به نوشیدن آب ندارند، می‌توانند آن را با مقدای آب‌لیمو با نعنا طعم‌دار کنند، اما نباید به طور کلی نوشیدن آب کافی را فراموش نمایند، نکته دیگر این است که نباید در مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا زیاده‌روی کرد چرا که می‌تواند موجب دفع آب از بدن نیز باشد.

وی ادامه داد: دیگر ویژگی روش تغذیه‌ای که تقویت کننده سیستم ایمنی بدن باشد، وجود مقادیر کافی از میوه‌ها و سبزیجات است، هر فرد روزانه به ۲ الی ۴ واحد میوه و ۳ الی ۵ واحد سبزیجات نیاز دارد، منظور از یک واحد برای میوه‌هایی هم‌چون سیب یا پرتقال، یک عدد میوه‌ی متوسط و برای میوه‌های ریز مثل انار و انگور و مانند آن، نصف لیوان است، ربع لیوان میوه‌ی خشک‌شده و نصف لیوان آبمیوه نیز با یک واحد میوه برابری می‌کند، برای مثال ۲ واحد میوه، برابر با یک عدد سیب و نصف لیوان انگور است.


بیشتر بخوانید: با این میوه‌های پاییزی خود را در برابر کرونا مقاوم کنیم


این کارشناس تغذیه گفت: هر واحد سبزی نیز به معنای یک لیوان سبزی خام یا یک عدد گوجه متوسط یا پیاز متوسط است، نکته مهم در مصرف سبزیجات این است که بهتر است افراد سبزی را با رنگ‌های مختلف سبزی دریافت کنند و از انواع سبزیجات سبز، قرمز، زرد و سبز تیره استفاده کنند تا از مواد مغذی موجود در هر کدام بی‌بهره نمانند، اما سبزیجات در صورتی مفید خواهند بود که قبل از مصرف به خوبی شسته و ضدعفونی شوند و هر روز و به صورت تازه میل شوند، به علاوه باید با رعایت تعادل مصرف شوند تا به سایر گروه‌های غذایی صدمه‌ای وارد نشود.

چگونه می‎توان از ویتامین‌های موجود در مواد غذایی محافظت کرد؟

محمد کریمی تشریح کرد: ویتامین‌های A و C که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارند، درمیوه‌ها و سبزیجاتی هم‌چون هویج، فلفل دلمه‌ای، گوجه و لیموی تازه به وفور یافت می‎شوند، اما باید توجه داشت که ویتامین C، از ویتامین‌های حساس به هوا است و اگر میوه‌های حاوی این ویتامین برش داده شوند، ویتامین‌های موجود در آن‌ها در واکنش با هوا با کاهش می‌یابند، بنابراین باید بلافاصله پس از برش و به صورت تازه مصرف شوند.

مصرف خودسرانه مکمل‌ها، ممنوع!

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: برخی مکمل‌ها مانند زینک، روی و ویتامین D هر چند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند، اما به عللی مانند شرایط خاص سلامتی هر فرد و احتمالاتی هم‌چون تداخلات دارویی در بدن هر فرد، لازم است تا با توصیه‌ی پزشک، متخصص تغذیه یا تحت نظر پایگاه‌های بهداشت و درمان مصرف شوند و باید از مصرف خودسرانه آن‌ها اجتناب کرد، در این میان نوزادان زیر ۲ سال، مادران شیرده، سالمندان و نوجوانان بیش از سایرین در معرض کمبود مکمل‌های دارویی مذکور هستند و باید وضعیت خود را در خصوص نیاز به این مکمل‌های دارویی بررسی کنند و توصیه‌ی پزشک را در این مورد جویا شوند.

وی ادامه داد: اگر کمبودی در این زمینه وجود داشته باشد افراد می‌توانند روزانه از مواد غذایی حاوی پروتئین استفاده کنند تا کمبود روی و سلنیوم جبران شود، مواد غذایی حاوی پروتئین به دو دسته‎ی گوشت و تخم مرغ و و حبوبات و مغزی‌ها تقسیم می‌شوند و برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است، هر فرد بزرگسال در طول روز به یک واحد مواد پروتئینی احتیاج دارد، یک واحد پروتئین به معنای ۶۰ گرم گوشت بدون چربی (نصف ران مرغ یا یک سوم سینه مرغ) یا ۶۰ گرم گوشت ماهی و یا دو عدد تخم مرغ است، در دسته حبوبات و مغزی‌ها نیز یک واحد پروتئین به معنای نصف لیوان حبوبات پخته یا ربع لیوان حبوبات خام و نصف لیوان از مغزی‌ها است، البته این میزان برای افراد سالم توصیه می‌شود و درخصوص افراد با بیماری‌های خاص این مسئله متفاوت است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال کرونا در هنگام خرید نان، باید نان را بلافاصله پس از خروج از تنور در پارچه‌ای نخی تمیز قرار داد و به این صورت تا منزل حمل کرد، نباید در نانوایی‌ها از وسایل مشترک مانند فرچه‌ی جدا کننده سبوس استفاده کرد و یا اینکه نان را پس از خرید روی پیشخوان نانوایی قرار داد، اگر افراد در سلامتی نان خریداری شده شک داشتند و اطمینانی در خصوص عدم آلودگی نان به ویروس وجود نداشت، می‎توان نان را در فر و یا ماکروویو قرار داد و سپس از آن استفاده کرد.

این کارشناس حوزه تغذیه گفت: حین طبخ غذا حتما باید از ماسک استفاده شود، نکته‌ی دیگر اینکه غذای خام و غذای پخته باید در ظروف جداگانه‌ای نگهداری شوند، به علاوه باید از خرید غذای نیم پخته خودداری شود چرا که ویروس کرونا به دما حساس است و پختن غذا می‌تواند موجب از بین رفتن آن شود، البته ویروس کرونا در سرما پایدار است و در دمای منفی ۲۰ درجه می‌تواند تا دو سال پایدار بماند، پس باید نسبت به سالم‌سازی مواد غذایی فریز شده نیز اقدامات لازم را انجام داد.

وی ادامه داد: از دیگر راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن، فعالیت بدنی و تحرک روزانه است، به علاوه داشتن خواب کافی و منظم در شبانه نیز در این امر بسیار موثر است.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سرمایه گذاری صنعتی ۷۲ درصد افزایش یافت

کاهش قیمت وام مسکن +جدول

فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون

ترامپ بار دیگر مدعی تماس از ایران شد

یاریگران کیش و اجرای جشنواره پیشگیری از اعتیاد

لاستیک دولتی را از کجا بخریم؟

هر دو دقیقه یک زن به این سرطان مبتلا می‌شود

انتشار اوراق صکوک پروژه‌های عمرانی سازمان در شرکت فرابورس/تسریع در فرایند احداث پروژه‌های زیرساختی با بهره گیری از ابزار نوین جذب منابع مالی

فیلم/ سالار عقیلی عزادار شد

کاهش ظرفیت پذیرش هواپیما‌ها از امروز

استفتائات جدید درباره کرونا از رهبر انقلاب

نامه حجاریان به همایون شجریان

سومین آزمون عملی صنایع دستی با حضور ۱۳ هنرمند منطقه آزاد قشمی

همه چیز برای افزایش صادرات مهیاست/ آمادگی ایران برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی

شکار لحظه‌ها در حیات وحش

قیمت انواع گوشی موبایل امروز پنجشنبه ۱ آبان ۹۹+جدول

صادرات بزرگ‌ترین محموله بنزین در تاریخ بورس انرژی ایران

رابطه چینی‌ها و رشد اقتصادی در ایران

خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه/حقیقی ها کدام صنایع بورسی را فروختند؟

چشم به راه ثبات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱ آبان ۹۹+جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آبان ۹۹ +جدول

فیلم/۵ نکته کلیدی برای تازه‌واردهای بورسی از زبان رئیس سازمان بورس

قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت طلا امروز پنجشنبه ۱ آبان ۹۹+جدول

قرارداد نفتی نافرجامی که شاه مخلوع با اسرائیل بست

صعود بورس‌ها در آمریکا و آسیا

راهکار جبران کسری بودجه دولت در مواجهه با خسارات کرونا/ رضایتی در چهره مردم نمی‌بینیم

با برترین منطقه آزاد اروپا آشنا شوید/ جاذبه‌های کاتوویتس، صنعتی‌ترین شهر لهستان برای سرمایه‌گذاران

قتل همکلاسی به خاطر آزار شیطانی +عکس

خواص بی نظیر سنگدان مرغ

سپاهان بازیکن استقلال را هوایی کرد

دستور رئیسی درباره عاملان شهادت آمر به معروف

جزئیات خودکشی ۳ جوان در نیشابور

رویترز: اوباما رسما برای بایدن به میدان می‌آید

شجاع با الریان بست؟ پرسپولیس: شکایت می‌کنیم

بازدید مدیرعامل منطقه آزاد قشم از مراحل آماده‌سازی پیست اتومبیلرانی مسابقات اسلالوم قشم

بدون فشار‌های آمریکا وام ایران را پرداخت کنید!