تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۶ مهر ۱۳۹۹

عزت الله ضرغامی و انتخابات ۱۴۰۰

تحرکات عزت الله ضرغامی بیشتر شده است؛ توییت‌ها و مصاحبه‌هایش اندکی افزایش یافته و به همین دلیل عده‌ای معتقدند او خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده می‌کند.

عزت الله ضرغامی و انتخابات

اقتصاد۲۴ - بعد از اینکه علی لاریجانی پس از ریاست صدا و سیما، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، همیشه ریاست صدا و سیما به عنوان نامزد احتمالی انتخابات مطرح بوده؛ به خصوص عزت الله ضرغامی که سابقه سیاسی هم داشته و از دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا بوده است. این بار هم انتشار یک مصاحبه ویدیویی از ضرغامی باعث شد نگاه‌ها به سمت او بچرخد؛ مصاحبه‌ای درباره دختران بدحجاب که به خاطر نحوه جملات ضرغامی بسیار دیده شد و البته بخش مهم برای فعالان سیاسی که درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی صحبت می‌کرد.

ضرغامی می‌گوید اجتهاد رسانه‌ای دارد؛ البته بیراه هم نمی‌گوید در میان حرف‌هایی روزمره‌ای که شاید برای هیچ مخاطبی نان و آب نشود، به ناگهان می‌گوید «برخی دختران پلنگ هستند» که با همین تیتر سایر حرف‌هایش نیز برای مخاطب جذاب شود. البته کاربران اصولگرای توییتر از این صحبت عصبانی شدند و از ضرغامی می‌پرسند آیا او با اعضای خانواده خود هم با این ادبیات صحبت می‌کند؟ کاربران منتقد هم می‌گویند هنوز ادبیات صحبت کردن با زنان را نمی‌داند و فکر می‌کند اگر درباره پلنگ‌ها صحبت کند مردم به او رای می‌دهند. برخی هم می‌گویند اینستاگرام یک پلتفرم هوشمند است و پیشنهاد‌های او بر اساس سرچ‌های کاربر است و ضرغامی خود مسیری رفته که به او «پلنگ» نشان می‌دهند.

محمدرضا خباز فعال سیاسی اصلاح طلب درباره صحبت‌های ضرغامی می‌نویسد «کاش این سخنان امروز را زمانی که کار دست او بود، می‌گفت. دومین نکته قابل توجه درباره ویدئوی منتشر شده از حرف‌های آقای ضرغامی ادبیات اوست که پسندیده نیست. ما در این‌باره نیز با آقای ضرغامی حرف داریم. او ظرف این سال‌ها که از عمرش گذشته، چنین ادبیاتی از خودش نشان نداده بود و نمی‌دانم که اکنون آن را از کجا آموخته و برای چه مصرفی بیان می‌کند. آیا مصرف سیاسی و انتخاباتی دارد؟»


بیشتر بخوانید: واعظی: مگر بیکارم گزینه کاندیداتوری باشم


ضرغامی بلافاصله بعد از وایرال شدن این ویدئو، به جای توضیح به سراغ موضوع اقتصاد رفت، شاید برای افرادی که نام او را جستجو می‌کنند، خود را یک اقتصاددان برجسته نشان دهد. او نوشت «ظرفیت کارخانجات روغن‌کشی ما ۶میلیون تن و مصرف کشور در سال ۲.۵میلیون تن است. چه دست‌هایی در کار است که روغن و کنجاله آماده وارد شود و بسیاری از کارخانجات تعطیل و کارگران بیکار شوند. چرا سیاست حمایتی از کشت دانه‌های روغنی با هدف کاهش واردات آن در اولویت قرار نمی‌گیرد؟»

فعلا سردار عزت ضرغامی با همین اجتهاد رسانه‌ای در آستانه انتخابات هر از گاه حرفی می‌زند که رفقای قدیمی‌اش فراموش نکنند او نیز می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری باشد؛ با این حال خودش گفته روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته و اگر فرد لایقی نباشد وارد انتخابات می‌شود.

جایگاه عزت الله ضرغامی در میان اصولگرایان

سال ۹۶ البته رای گیری جمنا میان اصولگرایان نشان داد او حتی جزو نامزد‌های رده اول این جریان سیاسی نیست. آن زمان جمنا اعلام کرد ضرغامی میان ۵ نامزد نهایی این مجموعه نیست و در رای‌گیری هشتم شده است. (سید ابراهیم رییسی نامزد اصلی اصولگرایان بود، علیرضا زاکانی رد صلاحیت شد، مهرداد بذرپاش ثبت نام نکرد و برخی گفتند برای ثبت‌نام دیر رسید، محمدباقر قالیباف به نفع رئیسی کنار رفت و پرویز فتاح بعد از یک اختلاف نظر که گفت علاقه‌ای به حضور در انتخابات ندارم)

بعضی تحلیلگران سیاسی معتقدند اصل تاسیس جمنا برای مدیریت کردن رفتار‌های یک‌جانبه افرادی مثل ضرغامی و سعید جلیلی و سایر نامزد‌های منفرد اصولگرا بوده است. ضرغامی که بیشتر از هر مدیری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، مدیریت افکار عمومی را در صداوسیما بر عهده داشته، با ابتکار جمنا توسط دوستان قدیمی به خروج از عرصه انتخابات مدیریت شد. برخی زمزمه‌هایی نیز وجود داشت که ضرغامی به راحتی مدیریت می‌شود و در سال‌های ریاست او بر صداوسیما، افرادی مثل دارابی به راحتی روی ضرغامی تاثیرگذار بودند و نیرو‌های خود را در بخش‌های مختلف خبری و مدیریتی منصوب می‌کردند. در همان دوره ضرغامی، نیرو‌های ایثارگران زیادی وارد صداوسیما شدند و در بخش‌های مختلف پست گرفتند.

ضرغامی قبل از انتخابات ۹۲ هم سعی داشت خود را با برند گفتمان «سه تیر» معرفی کند؛ گفتمانی که یک سر آن به روز پیروزی انتخابات احمدی نژاد برمی گشت. اما این تبلیغات برای او «نگرفت» و ضرغامی بی‌حاشیه به سکوت رفت. از آن زمان ضرغامی سعی کرده لباس اصولگرای معتدل را به تن کند. یک روز با عماد الدین باقی صبحانه خورد و یک روز دیگر از دیدارش با کروبی سخن گفت. دیداری که بعد از انتخابات ۸۸ بوده و در راستای دیدار‌هایی بوده که اصولگرایان تلاش داشتند بگویند راه میرحسین موسوی از کروبی جداست و یکی اقدامش ناخواسته بوده و دیگری فریب خورده است. بازی ضرغامی در این مورد هم نگرفت و حالا بعد از ده سال، روایتی مخدوش از آن ملاقات ارائه می‌کند.

چالش‌های عزت الله ضرغامی برای انتخابات ۱۴۰۰

مدیریت ده ساله ضرغامی بر صداوسیما و سابقه سپاه او تنها بخش قابل توجه در کارنامه کاری ضرغامی است؛ در اولی تاثیرگذار بود و توانست جریان اصولگرا را در صداوسیما منسجم‌تر کند و دست‌کم طیف ایثارگران را راضی نگه دارد. در دومی، اما معلوم نیست در سپاه دقیقا چه می‌کرده است. خودش می‌گوید در بخش راکت‌سازی و موشک‌سازی فعالیت می‌کرده است.

حقیقت آن است که ضرغامی برای اصولگرایان به عنوان گزینه شش دانگ ریاست جمهوری محسوب نمی‌شود. شاید ضرغامی تجربه‌های مدیریتی بالاتری کسب کند و مثلا ۱۰ سال بتوان جدی‌تر روی او فکر کرد، اما با این رزومه نه جامعه، که خود اصولگرایان هم علاقمند نیست کار را به او بسپارند. آن‌ها وقتی گزینه‌هایی مثل رییسی را دست به نقد دارند، بعید است روی گزینه‌های دست چندم خود سرمایه‌گذاری کنند. با این حساب با شرایط کنونی در خوشبینانه‌ترین حالت شاید بتوان سطح ضرغامی را سخنگوی دولت اصولگرایان یا کمی با چاشنی اغراق، معاون اول یا وزیر ارشاد دولت آن‌ها خواند نه بیشتر.

سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۸ برای اصولگرایان و البته نظام سال‌های سرنوشت‌سازی است؛ هر آن احتمال مذاکرات بسیار با جدی با آمریکا وجود دارد و در داخل نیز احتمال تغییرات هست، در این شرایط حساس ضرغامی چهره امتحان پس‌داده‌ای نیست که بتوان برای جمع کردن امور در داخل و خارج به او اتکا کرد. با این حال او می‌تواند سطح توقعات خود را در حد ریاست جمهوری نشان دهد و همچنان برای آن جایگاه لابی کند، شاید دست‌کم معاون اولی را به دست بیاورد اگرنه بعید است این رویا محقق شود که با ادبیات پلنگی بتوان جایگاهی جدی به دست آورد؛ البته تاریخ نشان داده رسیدن به این رویا‌ها خیلی هم در ایران سخت نیست!

منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد