تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر

سعید جلیلی و انتخابات ۱۴۰۰/ منتقد روحانی گزینه مناسبی برای مذاکره با آمریکاست؟

سعید جلیلی اخیرا کانال تلگرامی خود را راه‌اندازی کرده و برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ آماده شده است. او گزینه مناسب راست‌ترین جناح محافظه‌کار ایران به شمار می‌رود و حامیانش او را گزینه اصلح انتخابات می‌دانند.

سعید جلیلی و انتخابات 1400

اقتصاد۲۴ - از فردای انتخابات ۹۲ حامیان سعید جلیلی برنامه‌ریزی داشتند تا «مرد عمل» خود را در راس قوه مجریه ببینند. سعید جلیلی برای جبهه پایداری سال ۹۲ همانقدر عزیز بود که مصطفی معین برای جبهه مشارکت سال ۸۴. بدنه اصولگرای جبهه پایداری، سعید جلیلی را فردی می‌دید که نه مثل لاریجانی در معادلات قدرت میانه‌رو شده و نه مثل قالیباف به دنبال ارتباطات اقتصادی رفته است. سعید جلیلی برای اصولگرایان، مرد جبهه رفته‌ای است که با خودروی پراید خود، نمادی از یک مدیر پاکدست و ساده‌زیست است. همان تصویری که آن‌ها هشت سال قبل محمود احمدی نژاد و در سال ۸۰ احمد توکلی تصویر کرده بودند.

با این حال اعضای جریان غالب اصولگرایان بعد از انتخابات منتقد سعید جلیلی و جبهه پایداری شدند (چنانچه بعد از انتخابات ۸۸ نیز اصلاح‌طلبان کارگزاران و اعتماد ملی منتقد جبهه مشارکت بودند) آن‌ها از یک طرف معتقد بودند سعید جلیلی ائتلافی که در انتخابات می‌توانست قالیباف را رئیس جمهور کند، شکست. از طرف دیگر اعتقاد داشتند نوع حضور جلیلی در مناظره‌ها، بیشتر از اینکه به اصولگرایان کمک کند، نردبان رای‌آوری روحانی شد.

اصولگرایان می‌گفتند جلیلی در مناظره‌ها نتوانست از برنامه‌های خود دفاع کند و نقد‌های او به سایر نامزد‌های انتخابات، حتی به افرادی مثل ولایتی که اساسا محبوبیت زیادی در انتخابات نداشت، موجب شد تفاوت سیاست خارجی حسن روحانی و سعید جلیلی بیشتر به چشم بیاید و آن زمان عقلانیت روحانی به جای تندروری جلیلی مورد توجه مردمی قرار بگیرد که از تحریم‌ها خسته شده بودند.


بیشتر بخوانید:  مهره اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟


بعد از انتخابات، اما مسیر جلیلی از سایر نامزد‌های اصولگرا جدا شد. هیچ کدام امیدی به توافق بعد از انتخابات نداشتند. چهره‌های جریان اصولگرا، از قالیباف که نامزد اصلی آن جریان بود تا علی لاریجانی که دوازه سال ریاست مجلس اصولگرایان را بر عهده داشت، سعی کردند با دولت گفتمان مشترکی پیدا کنند تا از طرف مردم طرد نشوند. به گزارش رویداد۲۴ این گفتمان مشترک، حمایت از ظریف و برجام بود. همین شد که این چهره‌ها همگی از برجام حمایت کردند. قالیباف در زمان شهرداری خود در یک سخنرانی برج میلاد گفته بود «بنده هم به سهم خودم هر جا که فرصتی شد و دستی بر قلم بردم سعی کردم تا قدرشناسی کنم... مجموعه برجام در نگاهی کلی بدون شک، موفقیت بزرگی است... وظیفه خود می‌دانم بابت تلاش و زحمات این عزیزان تشکر کنم» علی لاریجانی هم در مجلس سعی کرد راه تصویب برجام را هموار کند. سایر چهره‌های اصولگرا هم جایی خارج از این بازی نبودند.

اما از همان زمان سعید جلیلی منتقد بزرگ سیاست‌های دولت روحانی مخصوصا برجام بود. سعید جلیلی بر خلاف افرادی مثل قالیباف، پرنسیب خود را خراب نکرد و همچنان به عنوان یک «کارشناس/متخصص سیاست خارجی»، در همان زمینه‌ای صحبت می‌کرد که به عنوان تخصص او شناخته می‌شد.

چند ماه قبل بود که او گفته بود که فرقی نمی‌کند در آمریکا الاغ‌ها روی کار بیایند یا فیل‌ها! البته ریشه این صحبت‌ها در واقع به ابتدای دولت روحانی برمی‌گردد. در همان زمان جلساتی در نقد سیاست خارجی دولت روحانی تحت عنوان دلواپسیم و... برگزار می‌شد که سعید جلیلی و حامیان او پای ثابت این جلسات بودند. آن‌ها حالا به صراحتی بیشتر از سال‌های گذشته می‌گویند که پیش‌بینی آن‌ها درست بوده و نسبت به غیر قابل اعتماد بودن آمریکا پیش از این بار‌ها هشدار داده بودند. این مهمترین نقطه تفاوت جلیلی با رقبای اصولگرای اوست.

سعید جلیلی و دولت در سایه

در حالی که اکثر جریان‌های اصولگرا از نبود ساز و کار حزبی گلایه می‌کنند، سعید جلیلی ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ پس از اعلام نتایج دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در نگاه دینی مشارکت و نظارت هم تکلیف و حق مردم و هم فرصتی بزرگ برای دولت در انجام بهتر مسئولیت‌هاست. بر همین مبنا معتقدان به گفتمان انقلاب اسلامی وظیفه و حق خود می­‌دانند با نگاهی ملی و فراتر از رقابت‌های انتخاباتی به مثابه (دولت در سایه) در چارچوب قانون و اخلاق، منتخب ملت و دولت او را در جهت رفع کاستی­‌ها، تصحیح ایراد‌ها و حرکت در مسیر خدمت به مردم، تعالی فرهنگ، مبارزه با فساد، ایجاد اشتغال و رونق تولید و افزونی عزت و اقتدار در روابط خارجی یاری کنند و بیانگر مطالبات مردم باشند.»

چند روز پس از سخنان سعید جلیلی، طرح ایدۀ دولت در سایه در جمع هم‌اندیشی فعالان سیاسی مطرح شد و یک ماه بعد جلیلی پس از تشریح مبانی نظری این ایده، جلسات دولت سایه را برای تأیید تصحیح و تکمیل برنامۀ دولت دوازدهم تشکیل داد. گسترۀ مباحثی که دولت در سایه به نقد برنامۀ قوۀ مجریه محدود نماند و دولت سایه خود را سای هم نهاد‌های حاکمیتی معرفی کرد.

بنا به اخبار موثق حتی کرونا هم نتوانسته جلسات دولت در سایه سعید جلیلی را متوقف کند و در این جلسات، برخی چهره‌های دولت احمدی نژاد مثل فریدون عباسی نیز با جان و دل شرکت می‌کنند. به این ترتیب می‌توان شماتیک کلی ستاد سعید جلیلی را برای انتخابات ۱۴۰۰ تصور کرد. اما مسئله اینجاست که دولت در سایه نه تنها درباره مسائل حاکمیتی، که درباره مسائل ساده دولتی هم تا امروز اظهار نظری نکرده است و جمع‌بندی جلسات محفلی آن‌ها تا امروز نمود بیرونی نداشته است. رفتاری که نشان می‌دهد محفل دولت در سایه بیشتر از اینکه یک حزب سیاسی برای نقد دولت باشد، یک جریان سیاسی برای ورود به انتخابات است. از افراد و گردانندگان این محفل هم تا امروز خبری به بیرون درز نکرده است؛ گرچه حدس‌های قریب به یقینی درباره ترکیب اعضای آن وجود دارد. هر چه که هست نمی‌توان از این محفل به عنوان یکی از نهاد‌های موثر در انتخابات ۱۴۰۰ چشم‌پوشی کرد.

حمایت حسن عباسی از سعید جلیلی

جبهه پایداری مهمترین جایی است که سعید جلیلی روی حمایت آن حساب باز کرده است. از سویی دیگر سعید جلیلی بر خلاف سایر اصولگرایان، با محمود احمدی نژاد مرزبندی نکرده و این امید را دارد که از حمایت ویژه احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها هم بهره‌مند شود.

حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‏‌های دکترینال امنیت بدون مرز نیز از دیگر افرادی است که در سخنرانی‌های خود سعید جلیلی را به عنوان نامزد برتر اصولگرایان معرفی کرده و معتقد است اگر جلیلی معرفی نمی‌شود به خاطر روحیه فساد ستیزی او است که در تقابل با باند‌های خاص در جریان اصولگرا قرار می‌گیرد. به جز این‌ها سعید جلیلی نیم نگاهی هم به حمایت نظامی-سیاسی‌ها دارد. افرادی که نمود سیاسی آن‌ها در جمعیت ایثارگران است، اما در بسیاری از قسمت‌های ارگان‌های نظامی نیز حضور جدی دارند و دست‌کم اصلی‌ترین قدرت رسانه‌ای اصولگرایان (از صدا و سیما تا ابر خبرگزاری‌های نظامی) در دست آنهاست. این تیم رسانه‌ای تا امروز زیر سایه جلیلی قرار نگرفته است. آن‌ها سهم خود را از دولت جلیلی می‌خواهند (چنانچه سهم خود را از مجلس اصولگرای یازدهم گرفتند) و در عین حال، با حساب و کتاب گسترده‌تر، سعی دارند از فردی حمایت کنند که در انتخابات ۱۴۰۰، سکوی پرشی برای آینده ایران داشته باشد.

چالش‌های سعید جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰

هرچند سعید جلیلی گزینه مهمی در میان کاندیدا‌های موجود به حساب می‌آید، اما حقیقت آن است که او هنوز برای اصولگرایان خیر الموجودین نیست. بخش تصمیم‌گیر و سیاستگذار اصولگرا روی توانایی سعید جلیلی ان‌قلت دارد و ماجرا‌هایی را به خاطر می‌آورد که در آستانه مذاکرات هسته‌ای بزرگترین مقامات ایران چگونه برای جلیلی کلاس توجیهی می‌گذاشتند تا به او آموزش دهند که با چه زبانی در مذاکرات سخن بگوید و چگونه از منافع جمهوری اسلامی دفاع کند. در حالیکه ایران تحت شدیدترین فشارهاست این سوال برای تصمیم‌گیران اصولگرا مطرح می‌شود که آیا جلیلی می‌تواند مشکلات خارجی را حل و فصل کند؛ شاید پاسخ این است که جلیلی برای مذاکره با جو بایدن گزینه مناسبی نباشد؛ چه آنکه اگر بنا بر مذاکره دموکرات‌ها باشد، بهتر است چهره‌ای میانه‌روتر از رییس جمهور ایران باشد و اگر بنا بر مذاکره با ترامپ هم باشد، باز هم جلیلی آنقدر تجربه ندارد که خیال حاکمیت از او جمع باشد با این وصف آن‌ها ترجیح می‌دهند در انتخابات ۱۴۰۰ گزینه‌ای رییس جمهور ایران باشد که این‌چنین نگرانی‌هایی درباره آن وجود نداشته باشد.

به جز این موضوع، ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف نیز در صف پاستور ایستاده‌اند و دست‌کم برای اصولگرایان، فعلا رییسی گزینه مورد توجه‌تری است، با این حساب تا زمانی که ابراهیم رئیسی حرف آخر را نزند، تکلیف اصولگرایان با سعید جلیلی روشن نخواهد شد.

منبع: رویداد24
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Zoha
0
4
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹
همه اولش شعارزیاددادن ومیدن...باید یه مدت بگذره
تانتیجرودید...ولی من کلا بااصول گراهاموافقم....
تابان
1
6
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹
خوب راست و دروغ رو قاطی کرده بودی.ممنون
حسین
0
10
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹
انشاا... اینبار مردم عزیز اشتباهی را که تصور میکردند مشکلات ما با مذاکره و دوستی با آمریکا حل میشه رو متوجه شدند و به کاندیدی که بتونه اقتصاد مقاومتی رو به انجام برسونه رای خواهند داد.
سعید امینی
0
5
شنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۹
واقعا که حق و باطل رو قاطی کردی و داری با خورد مخاطب میدی
مهیار
0
4
سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۹
خیلی خل وضعی که فکر میکنی برای مملکت بر اساس بایدن و ترامپ رئیس جمهور انتخاب باید بکنن یا فکر میکنی کسی قراره چنین کاری کنه
:)
خدا شفا دهد إن شاء الله
ناشناس
0
1
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
هر که رئیس جمهور ایران بشه باید پنبه مذاکره با شیطان بزرگ رو از گوشش در بیاره!! والسلام
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
چه متن یک طرف خوبی بود
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری عاشقانه مهناز افشار و دخترش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ چهره واقعی صهبا شرافتی بازیگر نون خ

امیدواری مادر امیر تتلو به آزادی پسرش!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فرماندار: دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال جاری

یک پیش‌بینی عجیب از بازار خودرو

رئیسی: اگر خطایی از رژیم صهیونیستی سر بزند، پاسخی می‌دهیم که پشیمان شوند

آزمون وکالت ۱۴۰۳ پاییز برگزار می‌شود

یک نکته درباره ماجرای کاظم صدیقی و گشت ارشاد

اولین تصویر رسمی از اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر صنعت‌نفت مشخص شد

در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک‌هایی استفاده شد؟

آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد

قتل مرد جوان با ۳۷ ضربه چاقو به خاطر یک میلیارد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

علم الهدی: اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید

دوستداران قهوه بخوانند

فیلم/ بغض یک هموطن از گرفتار شدن در سیل دبی

ارتباط بین سلامت تیروئید و خستگی مزمن در زنان

عکس‌های جدید خرم سلطان در ۴۰ سالگی

فیلم/ بدترین ضربه پنالتی تاریخ فوتبال

فیلم/مرگ غم انگیز یک زن پس از سقوط در جوی آب

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

رضوانی موتورز، پورشه ۹۱۱ را متحول می‌کند

انتقاد تند ربیعی از بازگشت گشت ارشاد + عکس

فیلم/ گل کوچیک سردار آزمون با دخترش در خانه

واکنش آذری جهرمی به بازگشت گشت ارشاد

فصل لاله‌ها در باغ ایرانی

عده‌ای اجیر می‌شوند در جلسه کنکور غایب باشند

فیلم/ حجت الاسلام جعفری بروجنی: اگر اسراییل به ایران حمله کند با پاسخ شکننده‌تری مواجه می‌شود

تصاویری آخرالزمانی از لحظه شروع طوفان و سیل در دبی

دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه

معاون اول جدید قوه قضاییه کیست؟

فیلم/ گلف بازی عجیب طارمی و بیرانوند

نوسان افزایشی دلار با علامت تشدید تحریم‌ها

عکس‌های دل نواز از حال خوب دریاچه ارومیه

سهمیه بنزین چه تغییری کرد؟

دست انداز جدید اتحادیه اروپا برای صادرات نفت ایران

کاسبی جدید با جنجالی‌ترین خودروی سال

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

فیلم/ لحظه ورود امیرعبداللهیان به نیویورک

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستور کار

اینفوگرافی/ضرر و زیان‌ تعطیلی پنجشنبه‌ها

سوگل خلیق عروس شد؟

بازدهی بورس در هفته محدودیت نوسان قیمت چگونه بود؟

قتل دلخراش دو جوان با شلیک گلوله در یک جشن تولد

مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه + عکس

دستگیری زنی که دایی مُرده اش را برای ضامن شدن به بانک آورده بود

فیلم/ با حمله دوباره اسرائیل تاکتیک پاسخ ما متفاوت خواهد بود

تلویزیون دستمزد نجومی می‌دهد؟

فیلم/بلایی که بازیگر معروف زن بر سر گربه‌ها آورد