تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹

اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود

نقویان تأکید کرد: حرف من این است که مردمی که با سلاح ایمان بیاورند، آن ایمان ارزشی ندارد. ایمانی ارزش دارد که از روی عشق، میل، رغبت و اشتیاق باشد. قرآن می‌گوید «لا اِکْراهَ فِی الدّین»؛ اساسا این دین جوری است که با اجبار و زور نمی‌توانید کسی را وادار به آن کنید.

صجبت های نقویان درمورد شجریان

اقتصاد۲۴ - دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور با تأکید بر اینکه پیامبر (ص) با شمشیر رحمت دل‌ها را فتح کرد، گفت: رهبر معظم انقلاب سال ۸۸ در نماز جمعه فرمود روش ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است. کسانی که خیلی سنگ ولایت را به سینه می‌زنند بگویند تا حالا چند نفر را جذب کرده اند. جذب یعنی کسی که دارد می‌رود را به این طرف بکشیم. کسی که انتقاد دارد و ناراحت است را توانسته ایم جذب کنیم یا هرچه بلد بودید در روزنامه نوشته اید؟

حجت الاسلام و المسلمین ناصر نقویان در هیأت عشاق الائمه حزب مردم سالاری با اشاره به ماجرای جنگ حنین و کار رسول خدا (ص) گفت: اگر مسئولین ما کمی محبت داشتند، شجریان مال ما بود. ما او را در دامن خیلی‌ها انداختیم که خودش هم دوست نداشت دو مصاحبه با آن‌ها داشته باشد. خیلی وقت‌ها کار با یک محبت و یک مهربانی حل می‌شود؛ کما اینکه پیامبر (ص) حل می‌کرد.

دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور افزود: حافظ خطاب به کسانی که به صندلی‌های خود چسبیده اند می‌گوید «فی الجمله (یک لحظه) اعتماد مکن بر ثبات دهر- کین کارخانه‌ای ست که تغییر می‌کنند». زود روزگار عوض می‌شود و کارخانه عالم می‌چرخد. قرآن می‌گوید «تلک الایام نداول‌ها بین الناس».

وی ادامه داد: اگر قرار است که این دین بر بقیه ادیان غلبه کند، بقیه ادیان چه ادیانی هستند؟ هرکس می‌گوید حق با من است. جالب است کسی که هیچ خبری از ادیان دیگر ندارد می‌گوید حق با من است. تو اگر همه تورات و انجیل را خوانده‌ای و اوستا را تماما خواندی، آن وقت می‌توانی بگویی حق با من است. ما وارد این بحث نمی‌شویم. فرض می‌کنیم همین دینی که ما داریم را خدا گفته می‌خواهد بر همه برتری بدهد و دین شما جهان شمول شود.

نقویان اظهار داشت: بحث این است که با چه ابزاری خدا می‌خواهد این کار را انجام دهد. بعضی از دوستان می‌گویند ما اسرائیل را بیچاره می‌کنیم و کاخ سفید را می‌گیریم و حسینیه می‌کنیم. یک فرض این است که با قدرت سلاح و توپ و تانک این کار انجام شود. این فرض معقول نیست. ممکن است سلاح ما برتر هم باشد. اشکالی هم ندارد؛ چشم ترامپ هم کور شود. یک نفر می‌گفت این تحریم‌ها کاغذ پاره است الآن می‌گویند این تحریم‌ها ما را بیچاره کرده است. یک نفر هم نیست بگوید چند مدل حرف می‌زنید. قرآن می‌گوید خدا خیلی عصبانی می‌شود حرفی بزنید که همین جوری از دهانتان در برود.

وی تأکید کرد: یک حرف نامربوط، به خصوص اگر در سطحی باشد که طنین این صدا جامعه را در نوردد، گناهش از هزار عرق خوری و زناکاری بدتر است؛ شک نکنید، دلیل و روایت دارم. چون آن فرد عرق خور خودش دارد در گوشه‌ای گناه می‌کند و فردا هم ان شاء الله توبه می‌کند و خدا هم توّاب و رحیم و «یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا»، اما وقتی ذهنیت جامعه عوض شد، «ذنب لایغفر» است. اگر من کاری کردم که مردم از دین برگشتند چطور می‌توانم شب قدر العفو العفو بگویم؟! تمام ذهن‌هایی که برگردانده‌ای را باید سر جایش بیاوری. آب رفته‌ای است که محال است برگردد.

این پژوهشگر مسائل دینی افزود: فرض می‌کنیم یک روز با سلاح برتر آمریکا را هم گرفتیم. حرف من این است که مردمی که با سلاح ایمان بیاورند، آن ایمان ارزشی ندارد. ایمانی ارزش دارد که از روی عشق، میل، رغبت و اشتیاق باشد. قرآن می‌گوید «لا اِکْراهَ فِی الدّین»؛ اساسا این دین جوری است که با اجبار و زور نمی‌توانید کسی را وادار به آن کنید. سالهاست با گشت ارشاد مردم را وادار کرده اید روسری سرشان کنند. به نظر شما این روسری سر کردن ارزشی دارد؟ آمار رابطه‌های پنهانی را هم دارید؟ سفیر جمهوری اسلامی در کشوری به من گفت این‌ها از هر جهت از ما سالم‌تر هستند.

وی ادامه داد: در مکه و مدینه که همه روسری و برقع هم دارند؛ پس چرا به آن‌ها فحش می‌دهید. می‌گوییم این‌ها ظاهر اسلام است. چطور مال آن‌ها ظاهر است و مال ما باطن است؟ دادگاه‌های آن‌ها واقعا خلوت است، ولی به مجتمع قضایی شهر مقدس مشهد بروید و ببینید چه خبر است. چه کار کرده ایم که همه مردم با هم دعوا دارند و همه با هم داریم می‌جنگیم؟ همه تقصیر ماهواره‌ها و دشمن است و ما هیچ تقصیری نداریم؟ این‌ها همه پسران نوح هستند که فاسد شده اند؟ چه زود خودشان را جای انبیاء و اولیاء می‌گذارند. «کار پاکان را قیاس از خود مگیر/ گرچه باشد در نوشتن شیر شیر». اگر پیامبر (ص) همین لباس را داشت و من همین لباس را دارم، من هم پیامبر (ص) می‌شوم؟

نقویان گفت: گزینه دوم این است که خدا معجزه می‌کند و مردم همه مسلمان می‌شوند. این هم فایده ندارد. چون خدا برای پیامبرش این کار را نکرد؛ می‌خواهد برای نواده پیامبرش حضرت مهدی (عج) این کار را انجام دهد؟ قانون خدا که عوض نمی‌شود. یک گزینه می‌ماند. چه چیزی باعث شد دین اسلام رشد کرد؟ اول اینکه حرف‌های پیامبر (ص) معقول و منطقی بود و مدام می‌گفت «افلا تعقلون»، «افلا یتفکرون» و «افلا یتدبرون». چرا فکر نمی‌کنید خدایی که من می‌گویم با عقل سازگارتر است یا خدایی که این سنگ پرست می‌گوید؟ می‌دیدند این منطقی‌تر است. دوم با فطرتتان بسنجید. فطرت انسان صداقت و راستی است. پیامبر (ص) به زن‌ها می‌گوید خیانت نکن و وقتی به فطرت خودش مراجعه می‌کرد می‌دید فطرتش همین را می‌گوید.

وی یادآور شد: پیامبر (ص) یک چیز دیگر هم داشته که در کنار این‌ها معنی پیدا می‌کند. قرآن می‌گوید «ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ». تو با شمشیر رحمت دل‌ها را فتح می‌کنی. داعش کم آدم کشته؟ هیتلر و موسولینی هم آدم کشته اند؟ پس چرا کسی کشته مرده این‌ها نیست؟ پیامبر (ص) با شمشیر حلم، گذشت، رحمت و بزرگواری دل‌ها را فتح کرد. ابزار مهم ریاست، قدرت و نفوذ کلام نیست؛ مهمترین ابزار ریاست، سعه صدر است و اینکه بتوانی راحت چشم پوشی کنی. به قول صائب تبریزی «مردم مصاف در همه جا یافت می‌شود/ در هیچ عرصه مرد تحمل ندیده ام». خدا در قرآن به پیامبر می‌فرماید «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ». تو به لطف خدا با آن‌ها نرم هستی و این نرمش و گذشت تو آن‌ها را دور تو جمع کرده است. «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِکَ». اگر بداخلاق بودی همه از دورت پراکنده می‌شدند.

دبیر سابق شورای عالی گزینش کشور اظهار داشت: هرکس از ما انتقاد کند، ممنوع التصویر و ممنوع المنبرشان می‌کنیم؛ پست و مقام آن‌ها را می‌گیریم. کسی می‌تواند بفهمد احترامی که به من می‌گذارند از ترس است و یا از عشق است؟ ببینید آفریقا راجع به نلسون ماندلا چه می‌گویند. ۲۷ سال زندان بود. حالا که آقا رئیس جمهور شده و سفید‌ها اقلیت شده اند، وقت انتقام است و می‌تواند همه را اعدام کند. قدرت نداشت؟ به دخترش گفت اگر آفریقا را دوست داری امروز بهترین روز بخشیدن است. هر جا می‌رفت همه به افتخارش بلند می‌شدند؛ چون بزرگ بود و بزرگی به ملتش یاد داد.

وی تأکید کرد: بعد از اینکه ابوسفیان یاران پیامبر (ص) را کشت، یک نفر از یاران گفت «الیوم یوم الملحمه»، اما پیامبر (ص) پاسخ داد «الیوم یوم المرحمه». پیامبری که من و شما اعتقاد به علم غیبش داریم و می‌داند فرزندان این ابوسفیان جنایتکار با فرزندان معصومش چه خواهند کرد؛ در عین حال او را می‌بخشد. رهبر معظم انقلاب سال ۸۸ در نماز جمعه فرمود روش ما جذب حداکثری و دفع حداقلی است. کسانی که خیلی سنگ ولایت را به سینه می‌زنند بگویند تا حالا چند نفر را جذب کرده اند. جذب یعنی کسی که دارد می‌رود را به این طرف بکشیم. کسی که انتقاد دارد و ناراحت است را توانسته ایم جذب کنیم یا هرچه بلد بودید در روزنامه نوشته اید؟ آن جور دینش را غلبه می‌داد.

نقویان در پایان گفت: وقتی علم با حلم در می‌آمیزد یک معجون ضد گلوله درست می‌کند که جز آدم‌های حسود، هیچ کس حریف شما نیست. امام رضا (ع) که علیه مأمون سلاح جمع نمی‌کرد. امام صادق (ع) که علیه منصور کار پارتیزانی نمی‌کرد. از جاذبه معنوی و رحمانی این‌ها می‌ترسیدند و آن‌ها نداشتند. چون بزرگی خرج دارد و باید از خودت بگذری و به جای نفرین دعا کنی و به جای خشم لبخند بزنی. مگر کار هرکسی است؟! حافظ می‌گوید «تحصیل عشق و رندی آسان نمود اول/ آخر بسوخت جانم در کسب این فضائل». خیلی سخت است. باید به کوره آتش بروی تا بتوانی عده‌ای را جذب کنی. پیامبر (ص) این کار را کرد تا خداوند به ایشان مدال «خلق عظیم» داد و گفت تو با مهربانی دل‌ها را جذب کرده‌ای و من خدا به تو نمره «عظیم» می‌دهم. آه پیامبر (ص) مهر و نفرینش دعا بود.

 

منبع: جماران

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مدت زمان تحویل کارت‌های سوخت کاهش می‌یابد

روایت حسن روحانی از «صبح جمعه» گرانی بنزین

دلار در یک هفته چقدر بازدهی داشت؟

بازدهی بازار طلا در یک هفته گذشته

شرکت چینی BOE احتمالاً نمایشگر آیفون SE ۴ را تولید می‌کند

عکس/حمله تسنیم به سفیر ایران در باکو به دلیل عکس با خانم مجری!

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان