تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۳۰ مهر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش اقتصاد۲۴ درباره آنچه بر سر بازار‌های مالی ایران می‌گذرد؛

دلار ریخت، نوبت بورس است؟/ پیش‌بینی بورس تا پایان پاییز/ دلار به استقبال ترامپ و بورس به استقبال بایدن رفته بود!

بیش از دو ماه از ریزش بازار سرمایه می گذرد و در این مدت نرخ ارز به عنوان مهترین فاکتور اثرگذار در رشد بورس بیشترین و سریع ترین رشد را تجربه کرده است، اما اکنون در آغاز ریزش ارز هستیم و باید سر دیگر اَلاکُلنگ یعنی شاخص بورس سودای رشد در پیش بگیرد.

پیش بینی بازارهای مالی

حمیده قاسمی، اقتصاد۲۴ریزش فرسایشی بازار سرمایه رو به اتمام است؛ در شرایطی که تمام فاکتور‌های بنیادی می‌توانست محرک رشد بورس شود سهامداران چیزی جز ریزش‌های پی در پی بازار و تشکیل صفوف سنگین و دستوری را شاهد نبودند.

در شرایطی که بخش وسیع از سهام بازار سرمایه را شرکت‌های صادرات محور و یا در اصطلاح «شرکت‌های دلاری» تشکیل می‌دهند و مهمترین فاکتور اثرگذار بر فروش و سودسازی این شرکت‌ها یعنی نرخ دلار به شدت افزایش یافت، سهام این شرکت‌ها در بورس در سنگین‌ترین صفوف فروش بی‌طرفدار مانده بود.

در این مدت دلار نیما نیز مرز‌های جدید قیمتی را تجربه کرد و گزارش‌های ۶ ماهه عالی را از سوی شرکت‌ها راهی سامانه ناشران (کدال) کرد، اما بورس همچنان در محور دیگری سیر می‌کرد و شاخص هر روز با ریزش و از دست دادن حمایت‌ها یکی پس از دیگری بر واگرایی خود نسبت به نرخ دلار روز به روز می‌افزود.

اما دو نکته قابل تامل است؛
نخست؛ پولی که به صورت الاکلنگی بین بازار ارز و بورس حرکت می‌کند و هر بار یکی از این دو را به واسطه سفته بازی با نوسان شدید همراه کرده و هر زمان که صلاح بداند با هماهنگی جمعی از این بازار در اوج خارج می‌شود، یعنی سود اصلی را نصیب خود می‌کند و با ایجاد نوسانی سنگین پول‌هایی را جذب بازار مورد فعالیت خود کرده و در آن بازار در نهایت محبوس می‌کند و خود با رهایی در اوج سودگیری مسیر خود را از بازار ارز به بورس و از بورس به ارز عوض می‌کند!

دوم؛ این جابجایی پول بر اساس یک منطق سیاسی-اقتصادی است؛ منطقی ساختگی با تکیه بر ریسکی غیرسیستماتیک یا بعضا سیستماتیک! در شرایطی که بازار‌های ایران به عنوان «در تحریم‌ترین کشور جهان» تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی مترتب از سوی انتخابات آمریکا و تعیین تکلیف سیاست گذار ارشد کاخ سفید است اکنون این ریسک بر اساس اتفاق مذکور قابل تعریف می‌شود. در شوی تبلیغاتی دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه مواضع مختلفی درباره رفتار با ایران اعلام شد که تا حدی برخلاف نظر یکدیگر بود؛ بر این اساس می‌توان گفت که بازار ارز در ماه‌های اخیر به پیشواز ترامپ و بورس در این مدت به پیشواز بایدن رفته است و تناقض موجود در ریزش و سقوط بازار سرمایه با وجود افزایش شدید نرخ ارز بر این استدلال استوار است.

اما اکنون با وجود ریزش‌های سنگین همه بورسی‌ها اعم از متضرر یا تماشاگر به دنبال یافتن مسیر بهتری برای سرمایه گذاری و سود گرفتن از بورس به عنوان ارزان‌ترین بازار فعلی در میان انبوهی از بازار‌های گران هستند.

همه سهام در قیمت پیش فروش است!

حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان درباره مستعدترین گروه‌های بورسی برای انتخاب سرمایه گذاران در صورت بازگشت قطعی بازار به اقتصاد۲۴ گفت: قیمت‌ها اصلاح قابل توجهی داشتند؛ در نتیجه تمامی صنایع فعلی موجود در بازار تماما مستعد این هستند که بتوانند برگشت قیمتی خوبی داشته باشند.

حمیدرضا مهرآور

وی با توجه به افزایش نرخ ارز و مستعدتر بودن صنایع وابسته به ارز افزود: در این بین خیلی از صنایع هستند که می‌توانند تاثیر بیشتری از افزایش نرخ ارز داشته باشند. به خصوص آن دسته از صنایع مانند صنایع پالایشگاهی که صادرات محور و ارزآور هستند و گزارش‌های خود را با نرخ‌های افزایش یافته ارز هماهنگ کنند. همچنین صنعت بانکداری نیز افت قابل ملاحظه‌ای داشته است و اکنون با توجه به نرخ تثبیت ارزی موجود پتانسیل رشد بالایی دارند.


بیشتر بخوانید: دلاری‌ها به سرنوشت بورسی‌ها مبتلا می‌شوند؟/ دولت از بازار دلار و بورس نوسان می‌گیرد


مهرآور درباره تاثیر تحریم‌های اخیر بانکی ایجاد شده از سوی آمریکا و تاثیر آن‌ها بر صنعت بانکداری و سرمایه گذاری کشور تصریح کرد: کشور ما سالهاست با مساله تحریم روبروست. بدترین تحریم ما تحریم صنایع نفتی بود که توانستیم با صنایع جایگزین امورات کشور را اداره کنیم و کشور را جلو ببریم. بانک‌های ما سال‌های سال تحریم بودند و مراودات ارزی زیادی با دنیا نداشتیم. بر این اساس تحریم اخیر شاید تاثیر کوچکی بپذیرد، ولی این تاثیر آنقدر نیست که بتواند کسی را نگران کند.

افزایش نرخ تسعیر ارز؛ راه به‌روز کردن دارایی‌های بانکی

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ شفاف‌سازی بانک مرکزی و افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را اقدامی سازنده خواند و گفت: این اقدام در راستای شفاف سازی و به‌روز کردن ارزش دارایی‌های بانک‌ها بوده و طبیعتا حرکت خوبی است. بر این اساس دیگر لازم نیست بانک‌ها دارایی‌های خود را با نصف قیمت یا بیشتر در حساب‌های خود منعکس کنند.

وی یادآور شد: درست است که حرکت بانک مرکزی حرکت محتاطانه‌ای بود، اما در شرایط فعلی که افراد به دنبال دانستن ارزش روز دارایی‌های خود هستند، ارزش روز بانکی‌ها نیز کمی به‌روز‌تر و شفاف‌تر شده است.

آیا شاخص به سقف قبلی بر می‌گردد؟

مهرآور بازگشت به سقف شاخص قبلی را دور از انتظار ندانست و افزود: بهترین حالت برای حرکت بازار این است که سهم‌ها مثبت و رو به رشد باشند، اما شاخص ریتم رشد کندی داشته باشد تا قبل از رسیدن به سقف‌های قبلی بتواند سهام مستعد رشد را به سقف قبلی قیمتی خود برساند.

وی صعود سریع بازار را آسیب زننده ارزیابی و خاطرنشان کرد: در این شرایط باید بازار را مدیریت کنیم تا با ریتم مناسب حرکت کند، چراکه وقتی حرکت تندی صورت می‌گیرد، ممکن است ریزش سریعی نیز در پی داشته باشد؛ بنابراین امیدوارم این بار شاخص روند صعودی خود را که شروع کرده و این رشد تداوم یابد. ضمن این که دیگر شاهد شیب تند آن چه در صعود و چه در نزول نباشیم.

پیش‌بینی بورس در پاییز

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در پیش بینی بازار سرمایه در دو ماه باقیمانده از پاییز گفت: اگر اتفاق خاصی نیفتد و در شرایط قابل پیش بینی باشیم می‌توان گفت نه تنها در دو ماه باقیمانده از پاییز، بلکه تا آخر سال در بازار سرمایه وضعیت خوبی خواهیم داشت. انتخابات آمریکا نیز دیگر تاثیری بر بازار ایران ندارد. به طور کلی نیز سیاست کشور‌های غربی در مورد ایران مشخص است و با تغییر روسای جمهور فقط لحن عوض می‌شود و تاثیری در سیاست‌های کلی کشور‌ها ندارد.

دلار ریخت، نوبت بورس است؟

بررسی ها نشان می دهد در روز‌های اخیر دلار که تا قیمتی بالاتر از ۳۲ هزار تومان را به سرعت به خود دیده بود، بعد از چند روز ثبات در این نرخ به یکباره از عصر روز دوشنبه ۲۸ مهرماه به سرعت شروع به ریزش قیمتی کرد.

اتفاقی که در معاملات شبانه نیز پیگیری شد و تا ظهر روز ۲۹ مهرماه به سرعت در تابلوی صرافی ملی تا قیمت ۲۶ هزار تومان نیز رنج منفی خورد، یعنی پول درشت افراد پس از دو ماه سفته بازی در بازار ارز اکنون به رشد قابل قبول سیاست گذار رسیده و می‌تواند مسیر حرکت خود را عوض کند و با خروج از این بازار بار دیگر به سمت سفته بازی در بازار دیگری همچون بورس برود. مساله‌ای که دیگر برای کسی در ایران عجیب نیست، یعنی پولی که در اواخر مرداد از بورس در اوج خارج شد اکنون در اوج از بازار ارز خارج شده و بار دیگر به سمت بورس برمی گردد.

بر این اساس آنچه در دو ماه اخیر از سوی برنامه ریزان پشت پرده و اتاق‌های فکر برای حرکت پول‌های درشت در بازار‌های مالی ایران اعم از بورس و ارز رخ داده، تنها سناریویی برای انتقال سرمایه از نقدینگی موجود در جامعه به جیب برنامه ریزان بوده است. سناریو نیز طوری طراحی شده که افراد جامعه آن را به اتفاقات سیاسی آمریکا پیوند بزنند، یعنی تصمیمات خود را بر اساس گمانه زنی جهت داده شده سیاست گذاران طوری بگیرند که بر مبنای اتفاقات هنوز نیافتاده باشد که کیفیت تاثیر آن‌ها بر اقتصاد کشور مشخص نیست و با توجه به عدم تغییر اغلب شرایط بعضا می‌تواند بی اثر یا در نهایت کم اثر باشد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹
چرت و پرت بنویس
ناشناس
0
1
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹
دلار ۳۷۰۰ تومن بود کردین سی هزار تومن الان شده بیست وخورده ای هزار خوشحالین ارزون شد؟
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات