تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارشی از اختلال در سامانه خرید تایر

لاستیک دولتی را از کجا بخریم؟

مدتی است که شاهد گرانی لاستیک خودرو در بازار آزاد هستیم و این گرانی باعث مشکلات زیادی شده است.برخی علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت می‌دانند.
قیمت لاستیک دولتی
اقتصاد۲۴- مدتی است که شاهد گرانی لاستیک خودرو در بازار آزاد هستیم و این گرانی باعث مشکلات زیادی شده است. لاستیک پراید که زمانی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت، اکنون به بیش از یک میلیون تومان رسیده که فروشندگان علت این گرانی را نبود لاستیک در بازار می‌دانند.

از طرفی تولیدکنندگان تایر، ادعای تولید لاستیک را دارند و مدعی رفع نیاز لاستیک هستند. برخی نیز علت گرانی لاستیک را احتکار می‌دانند که چندی پیش خبری مبنی بر احتکار ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران خبر ساز شد.

سرهنگ علی، ولی پور گودرزی با اعلام خبر کشف بیش از ۱۰۵ هزار حلقه لاستیک دولتی در جنوب تهران اظهار کرد: در رصد‌های اطلاعاتی مشخص شد که انبارداری در حوالی خیابان رجایی مقدار زیادی لاستیک به قیمت دولتی را احتکار کرده است که بررسی موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به اینکه در بررسی‌های پلیسی مشخص شد که خبر صحت دارد، گفت: نتیجه تحقیقات انجام شده به مرجع قضائی منعکس و دستور دستگیری عامل یا عاملان احتکار و بازرسی از انباری اخذ شد و تیمی از کارآگاهان به نشانی اعلامی اعزام شدند.
بیشتر بخوانید: کشف انبار لاستیک‌های دولتی و ورق‌های فولادی

وی تصریح کرد: در بازرسی از این انبار ۱۰۵ هزار و ۷۲۵ حلقه انواع لاستیک به قیمت دولتی احتکار شده مربوط به ۲۱ شرکت شخصیت حقوقی کشف و در نهایت با دستور قضائی تمام اموال توقیف و انبار پلمب شد.

حال خبر از فروش لاستیک‌های دولتی در فضای مجازی خبر ساز شده و بسیاری برای خرید لاستیک به قیمت دولتی به سامانه جامع تجارت مراجعه می‌کنند. بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام‌مند ثبت شود.

این طور که مشخص است ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حواله‌ای نیست. لاستیک نیمه سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید می‌شود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد شده است. اما گویا این سامانه نیز مشکلاتی هم دارد.

یکی از خریداران لاستیک دولتی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای خرید لاستیک به نرخ آزاد توان کافی ندارم و از این رو مجبور به خرید لاستیک به نرخ دولتی هستم. چند روز است که سامانه‌ای برای خرید لاستیک به نرخ دولتی راه اندازی شده است.

او بیان کرد: برای خرید لاستیک به نرخ دولتی به سامانه جامعه تجارت مراجعه کردم، اما هیچ وقت به ثبت نام در این سایت نشدم و هر بار ایرادی گرفت. با وجود اینکه خودرو دارم اعلام کرد که شما فاقد خودرو هستید، گویا این سایت تنها برای از سر باز کردن برخی گله‌ها راه اندازی شده است.

فروش لاستیک دولتی

خرید لاستیک دولتی

نحوه فروش لاسنیک خودرو در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی!

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر در خصوص نحوه فروش خودرو در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی، بیان کرد: سال گذشته مقداری ارز دولتی (۴ هزار و ۲۰۰ تومانی) به تجار دادند تا لاستیک به نرخ دولتی وارد کنند. آن‌ها نیز مکلف بودند این کالا را به نرخ دولتی به فروش برسانند.

او بیان کرد: از اردیبهشت امسال فروش و عرضه این دسته از لاستیک‌ها با موانعی مواجه شد که بر این اساس افرادی که کالا را با نرخ دولتی وارد کرده اند، باید مابه تفاوت آن را پرداخت کنند که بر برخی از تجار معمولی این مابه تفاوت را پرداخت کردند. یعنی این لاستیک را با نرخ دولتی خریداری کردند، اما اکنون باید مابه تفاوت به نرخ نیمایی را پرداخت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر تشریح کرد: این بین لابی بازی‌های زیادی رخ داده که از همین روال گله‌مند هستیم. برخی در این سامانه با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی لاستیک می‌فروشند و برخی با نرخ نیمایی می‌فروشند که همین روال باعث لابی بازی شده است. موافق ادامه فعالیت برخی از شرکت‌ها در این سامانه نیستیم.

تایر با نرخ مصوب عرضه می‌شود

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با بیان اینکه قیمت تایر از سال گذشته تاکنون ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: در حال حاضر تایر دولتی یا غیر دولتی نداریم و تایر هم اکنون با نرخ مصوب عرضه می‌شود. تمام فروشندگان باید بر اساس نرخ مصوب اقدام به فروش تایر کنند.

سخنگوی انجمن صنف تایر با بیان اینکه با موافقت سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، قیمت مصوب انواع تایر تولید داخل کشور ۲۵ درصد دیگر افزایش یافته است که با محاسبه ۳۰ درصد دیگر افزایش علی‌الحسابی که همین یک‌ماه پیش اعمال شده بود، قیمت لاستیک در بازار کشور به‌طور رسمی تا ۵۵ درصد افزایش یافته است، تشریح کرد: تمام تولید کنندگان تایر دارای نمایندگی هستند و بر این اساس اقدام به فروش لاستیک با قیمت جدید می‌کنند.

تنها با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز به شدت در قیمت تایر تاثیر گذار است، گفت: تمام تایر‌های سواری در کشور ساخت داخل هستند، اما بر اساس نوسانات نرخ ارز قیمت گذاری می‌شوند چرا که مواد اولیه برای تامین این کالا از خارج وارد می‌شود و این واردات باعث نوسانات نرخ تایر می‌شود.

او در خصوص مراکز فروش لاستیک در کشور، گفت: تولیدکنندگان بسیاری در کشور وجود دارد و هر کدام دارای تعداد زیادی نمایندگی هستند که افراد می‌توانند به سایت هر نمایندگی مراجعه و کالای مورد نظر را از آنجا خریداری کنند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر بیان کرد: عرضه لاستیک‌های وارداتی و تولید داخل با ارز نیما نیز باید به طور کامل در سامانه جامع تجارت ثبت و از طریق شبکه مجاز با ثبت کامل اطلاعات خریدار، شماره پلاک، کارت پیمایش، میران پیمایش و ... صورت گیرد.

او با بیان اینکه برای فروش لاستیک به نرخ دولتی باید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با فروش اینترنتی تایر مخالفت کرده است، گفت: مسئولیت گرانفروشی تایر بر عهده نهاد‌های نظارتی است. بسیاری از ارگان‌های دولتی نظارتی مانند سازمان حمایت و تعزیرات بودجه فراوانی دریافت می‌کنند و می‌بایست بر بازار نظارت کرده و با متخلفان برخورد کنند.

او با تاکید بر اینکه عرضه تایر با قیمت مصوب متوقف نشده است، گفت: مردم می‌توانند برای خرید تایر به نمایندگی‌های شرکت‌های تولیدکننده تایر مراجعه کنند و در عین حال، مقداری از تایر تولیدی نیز به صورت آنلاین عرضه می‌شود.

تنها در پاسخ به این سؤال که قرار بود میزان عرضه تایر به صورت فروش اینترنتی افزایش یابد، این اتفاق نیفتاده است؟ گفت: سازمان حمایت با این مسئله موافق نبود و افزایش فروش آنلاین را تأیید نکرد. در حال حاضر فقط دو کارخانه تولیدکننده تایر، بخشی از محصولاتشان را به صورت آنلاین عرضه می‌کنند.

عرضه تایر سواری با نرخ دولتی در سامانه جامع تجارت

حمید محله‌ای معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با بیان اینکه ۲۰۰۰ عمده فروش، تولید ۸ تولیدکننده لاستیک را توزیع می‌کنند، افزود: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام‌مند ثبت شود.

او گفت: ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حواله‌ای نیست. لاستیک نیمه‌سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید می‌شود، باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود. از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد کردیم.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: تولید لاستیک در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته و ۵ ماه نخست امسال ۶۰۴ هزار لاستیک وانتی تولید شده است. البته آنچه که تا ۲۴ شهریور امسال در سامانه بهین یاب ثبت تولید شده ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ از این نوع لاستیک بوده است.

او ادامه داد:، اما در سامانه جامع تجارت تولید ۷۱ هزار حلقه لاستیک وانتی ثبت شده و هیچ لاستیکی از این سامانه توزیع نشده است. ثبت در سامانه باید روزانه انجام شود، زیرا در غیر این صورت، نظارت بر توزیع آن امکان‌پذیر نیست. مصرف‌کننده باید بداند لاستیک کجا وجود دارد که برای خرید به آنجا مراجعه کند. اگر برای ثبت لاستیک‌های نیمه‌سنگین در سامانه جامع تجارت با مشکل رو‌به‌رو هستیم، می‌توانیم آن را با تعامل تولیدکنندگان برطرف کنیم.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت دانست و افزود: زمانی که در سامانه، لاستیکی وجود ندارد، مردم از کجا باید آن را تهیه کنند. با ثبت تولید لاستیک در سامانه جامع تجارت تا پایان مهر حاشیه و تفاوت قیمت لاستیک در بازار برطرف می‌شود.

طبق گفته مسئولان، مردم با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد کنند و پس از راستی‌آزمایی درباره وجود خودرو و فعال‌بودن آن، پیامک اهلیت سنجی برای آن‌ها ارسال می‌شود. متقاضی بر این اساس درخواست خود را در سامانه ارائه می‌کند و سالی یک جفت لاستیک تحویل می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
0
1
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۹
با توجه به ریزش قیمت لازم بذکر است که لاستیک قیمت دولت باید از شرکتهای داخلی تهیه شود ودر هر شهر و کلان شهرم یک نمایندگی فروش قرار داده شود لذا با توجه به باز شدن دربها از سمت برجام که تسلیحات خرید و فروش و گرفتنش باز شده است لذا میتوان تورم را به صفر رساند و پرسنل مجلس نیز طبق مصوبه هر ماه نوزده میلیون تومان به این و اون هر خانواده در ایران پرداخت نماید و از ما بگیرند و بدهند .اجرکم خیرا .اندالله اقداکم
اکبرارضرومی
0
0
سه‌شنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
من وارد سامانه میشم در مرحله انتخاب سایز و آدرس صفحات باز نمیشن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول