تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
در سالی که قیمت‌ها در بازار خودرو اوج گرفت

زیان ۱۲ هزار میلیاردی خودروسازان فقط در ۶ ماه!

 در سالی که قیمت‌ها در بازار خودرو اوج گرفته است و رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، شاهد زیان دو طرف عرضه و تقاضا در این بازار هستیم. دو طرف اصلی این بازار به واسطه قیمت‌گذاری دستوری قادر به فروش و خرید بی‌ضرر و زیان نیستند.

خودروسازاقتصاد۲۴ -در سالی که قیمت‌ها در بازار خودرو اوج گرفته است و رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، شاهد زیان دو طرف عرضه و تقاضا در این بازار هستیم. دو طرف اصلی این بازار به واسطه قیمت‌گذاری دستوری قادر به فروش و خرید بی‌ضرر و زیان نیستند.

طبق آخرین صورت‌های مالی، سه خودروساز بزرگ کشور در نیمه اول امسال زیان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را در تولید تجربه کرده‌اند که در مجموع زیان انباشته آنها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر تقاضای مصرفی نیز به واسطه مانور تقاضای سرمایه‌ای ناشی از اختلاف قیمت دستوری با قیمت بازار مجبور به خرید خودرو با قیمت‌های بسیار بالا شد. آنچه مشخص است خودروساز و مصرف‌کننده هر دو به واسطه قیمت‌گذاری دستوری وارد بازی باخت - باخت بازار خودرو شده‌اند. برای پایان دادن به وضعیت فعلی چاره‌ای جز آزادسازی قیمت‌ها نیست؛ چرا که مسیر جدید، بازی برد - برد را برای دو طرف رقم خواهد زد و سمت عرضه همراه با تقاضا منتفع خواهند شد.

با اعلام صورت‌های مالی شش ماه نخست خودروسازان به بورس، مشخص شد ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی نیمسال ابتدایی ۹۹ زیان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده‌اند. با ثبت این رقم اما مجموع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان شهریور امسال به مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شد. تداوم روند زیان‌دهی غول‌های جاده مخصوص طی نیمه نخست امسال در حالی است که اگرچه سیاست نرخ‌گذاری دستوری خودروهای داخلی همچنان ادامه داشته، با این حال قیمت کارخانه‌ای آنها دو بار در شش ماه ابتدایی سال افزایش یافت.

به گفته خودروسازان، ریشه اصلی ضرر آنها در نرخ‌گذاری دستوری نهفته است، به این معنی که قیمت‌های تعیین شده برای محصولات‌شان کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد و منجر به زیان‌دهی می‌شود. این در شرایطی است که انتظار می‌رفت با توجه به صدور دو مجوز افزایش قیمت (یکی در اردیبهشت و دیگری در مرداد) زیان خودروسازان کنترل شود، با این حال طبق ادعای غول‌های جاده مخصوص (با توجه به‌صورت‌های مالی شش ماه امسال) آنها همچنان بنگاه‌هایی زیان‌ده هستند.


بیشتربخوانید:مجلس با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است


سال‌هاست قیمت خودروهای داخلی توسط نهادهای بیرون از صنعت خودرو تعیین می‌شود و در این بین، شورای رقابت نقش پررنگ‌تری داشته است. این شورا که در بهمن 91 با تصمیم رئیس دولت دهم مسوولیت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را بر عهده گرفت، دو بار از پروسه تعیین قیمت کنار گذاشته شد، یک بار در شهریور 97 و دیگری نیز همین چند هفته پیش. با این حال مرجع اصلی تعیین قیمت خودروهای داخلی برای حدودا 8 سال، شورای رقابت بوده که همواره نیز هم از سوی خودروسازان و هم از جانب مشتریان مورد انتقاد قرار گرفته است.

اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی اما گاهی به دست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار نیز افتاده که اگرچه آنها در مقایسه با شورای رقابت رفتار بهتری با خودروسازان داشته‌اند، با این حال نفس نرخ‌گذاری دستوری در عملکردشان مشهود بوده است. تا پیش از دستوری شدن قیمت خودرو، خودروسازان مجاز بودند محصولات خود را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. طبق این روش، قیمت کارخانه‌ای خودروها نزدیک به نرخ بازار تعیین می‌شود و بنابراین فضایی برای جولان دلالان و واسطه‌گران وجود ندارد. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن 97 خبر از تصویب قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار داد، با این حال مصوبه موردنظر اجرایی نشد و نرخ‌گذاری همچنان دستوری باقی ماند. حالا اما گفته می‌شود وزارت صمت باز هم به دنبال اجرای سیاست قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار است و قصد دارد مصوبه آن را از شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دریافت کند.

اگر این اتفاق رخ دهد، خودروسازان مجاز می‌شوند نرخ محصولات خود را نزدیک به بازار تعیین کرده و ضمن خروج از زیان‌دهی، در مسیر کسب سود نیز قرار گیرند. البته با توجه به زیان انباشته هنگفت نزدیک به 40 هزار میلیارد تومانی، بعید است این ضرر بزرگ به این زودی‌ها جبران شود. اگر وزارت صمت موفق به کسب مجوز نرخ‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار شود، خودروسازان دیگر بهانه‌ای برای زیاندهی نخواهند داشت.

در واقع آنها اگر با وجود لغو نرخ‌گذاری دستوری باز هم زیان بدهند و ادعای بی‌پولی را مطرح کنند، دیگر هیچ گوش شنوایی برای پذیرش ادعاهای آنها وجود نخواهد داشت. البته همین حالا نیز افکار عمومی زیاندهی خودروسازان را باور ندارد و خیلی‌ها نیز معتقدند ضرر بزرگ غول‌های جاده مخصوص به دلیل ضعف مدیریتی آنها است نه صرفا نرخ‌گذاری دستوری. مسائلی مانند ریخت و پاش غیر ضروری، سرمایه‌گذاری‌های غیر اقتصادی و سیاسی و همچنین ضعف بهره‌وری (ناشی از وجود نیروی مازاد) مواردی است که به اعتقاد کارشناسان نمی‌توان نقش آنها را در ضعف ساختار مالی سه خودروساز بزرگ کشور و تداوم زیاندهی آنها نادیده گرفت.

زیان روی زیان خودروسازان

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، زیان‌دهی آنها در شش ماه ابتدایی امسال کماکان ادامه داشته است. بر این اساس و طبق ادعای خودروسازان، قیمت فروش برخی از محصولات آنها پایین‌تر از قیمت تمام شده تولید بوده است. در این بین، ایران‌خودرو در تولید تمام محصولاتش طی شش ماه ابتدایی امسال با زیان مواجه شده، چه آنکه قیمت فروش آنها پایین‌تر از مبلغ بهای تمام‌شده‌‌شان بوده است. بر این اساس، بهای تمام‌شده تولید محصولات ایران‌خودرو طی نیمه نخست 99، در مجموع بالغ بر 29 هزار و 700 میلیارد تومان بوده، اما جمع مبلغ فروش محصولات این شرکت کمی بالاتر از 23 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

با این حساب، ایران‌خودرویی‌ها طی نیمه نخست امسال بالغ بر شش هزار و 600 میلیارد تومان از ناحیه اختلاف «مبلغ بهای تمام‌شده» و «مبلغ فروش»، زیان دیده‌اند. زیان کلی ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال اما به بالای 9 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به ثبت این رقم اما جمع زیان انباشته بزرگ‌ترین خودروسازان ایران به 24 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است.

بنابر گزارش ارائه شده به بورس اما این شرکت 188 هزار و 472 دستگاه محصول طی نیمسال 99 به فروش رسانده و بنابراین، قیمت متوسط فروش این شرکت کمتر از 123 میلیون تومان بوده است. طبق صورت‌های مالی منتشره از سوی ایران خودرو، این شرکت در نیمه ابتدایی امسال، 145 هزار و 188 دستگاه انواع پژو را به فروش رسانده که کل مبلغ فروش آنها کمتر از 9 هزار و 500 میلیارد تومان بوده، یعنی با متوسط قیمت حدودا 65 میلیون و 500 هزار تومان. طبق ادعای ایران خودرو، این شرکت از ناحیه فروش پژوهای خود در نیمه ابتدایی امسال، بیش از 5هزار و 300 میلیارد تومان زیان دیده است. طبق گزارش ارائه‌شده به بورس، تولید سمند نیز برای ایران‌خودرو زیان به همراه داشته است.

این شرکت در نیمه نخست امسال حدود 900 میلیارد تومان از ناحیه فروش 20 هزار و 653 دستگاه سمند زیان دیده است. طبق ادعای ایران‌خودرو، مبلغ فروش سمندهای این شرکت در بازه زمانی موردنظر به هزار و 800 میلیارد تومان هم نرسیده است. ایران خودرویی‌ها اما در این بازه زمانی 16 هزار و 590 دستگاه دنا را نیز فروخته‌اند و بیش از 502 میلیارد تومان زیان دیده‌اند. طبق صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس، بزرگترین خودروساز ایران از ناحیه فروش هزار و 599 دستگاه رانا نیز بالغ بر 91 میلیارد و 700 میلیون تومان زیان حاصل کرده است. در فروش دانگ‌فنگ هم ایران‌خودرو بالغ بر شش میلیارد تومان زیان حاصل کرده، زیانی که از ناحیه فروش 107 دستگاهی این محصول ثبت شده است. همچنین فروش هایما نیز زیانی بالغ بر 24 میلیارد و 700 میلیون تومان روی دست آبی‌های جاده مخصوص گذاشته است. آنها در نیمه نخست امسال دو هزار و 491 دستگاه از این شاسی بلند چینی را فروخته‌اند. در نهایت اما 122 دستگاه تندر-90 فروخته‌ شده توسط ایران خودرو در نیمه ابتدایی امسال نیز بالغ بر یک میلیارد و 140 میلیون تومان زیان نصیب آنها کرده است. تندر-90 البته دیگر در ایران خودرو به تولید نمی‌رسد.

از ایران‌خودرو که بگذریم، سایپایی‌ها نیز نیمه ابتدایی سال جاری را با زیان به پایان رسانده‌اند. طبق گزارش ارائه شده به بورس، بالغ بر 2 هزار و 170 میلیارد تومان زیان نصیب دومین خودروساز بزرگ ایران شده است. با توجه به ثبت این رقم، جمع زیان انباشته نارنجی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریور امسال به بالای 11 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است. در این بین، فروش 57 هزار و 463 دستگاهی پراید در نیمه ابتدایی سال جاری، بالغ بر شش میلیارد و 300 میلیون تومان زیان روی دست سایپا گذاشته است. پراید البته دیگر در مدل‌های سواری به تولید نمی‌رسد، اما وانت آن کماکان در خطوط تولید این شرکت باقی مانده است. طبق ادعای سایپا، این شرکت پرایدهای خود را با متوسط قیمت کمتر از 32 میلیون تومان به فروش رسانده است. فروش دیگر محصول سایپا به نام تیبا نیز طی نیمه ابتدایی سال جاری چیزی حدود 615 میلیارد تومان زیان در کارنامه نارنجی‌های جاده مخصوص ثبت کرده است. همچنین مونتاژ آریو هم در بازه زمانی موردنظر، 150 میلیون تومان زیان به همراه داشته است.

این در حالی است که فروش 14 دستگاهی چانگان بیش از 727 میلیون تومان سود برای سایپایی‌ها به همراه داشته است. این سود البته بدون احتساب هزینه‌های مالی و متفرقه به دست آمده، ضمن آنکه گویا این خودروی چینی دیگر در کشور مونتاژ نمی‌شود. سایپایی‌ها همچنین از ناحیه فروش 80 دستگاه سراتو طی نیمه نخست 99، بیش از 709 میلیون تومان سود کرده‌اند که این سوددهی بدون احتساب هزینه‌های مالی و متفرقه بوده است. سراتو نیز مانند چانگان فعلا جایی در خطوط تولید سایپا ندارد.

در نهایت اما صورت‌های مالی پارس‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت نیز در دوره شش ماه نخست امسال، حدود893 میلیارد تومان زیان از ناحیه فروش محصولاتش حاصل کرده است. بر این اساس، جمع زیان انباشته سومین خودروساز بزرگ ایران به بالای سه هزار و 750 میلیارد تومان رسیده است. در صورت‌های مالی شش ماهه پارس خودرو، فروش 20 هزار و سه دستگاهی خانواده ایکس 100 (پراید) به ثبت رسیده که حاصل آن، زیان 69 میلیارد تومانی بوده است.

پارس خودرویی‌ها اما در فروش محصولات خانواده اس 200 (ساینا) آماری دو هزار و 42 دستگاهی را از خود به جا گذاشته‌اند. این تعداد فروش منجر به سوددهی نشده و نتیجه آن ثبت زیان بیش از 5/ 5 میلیارد تومانی بوده است. صورت‌های مالی پارس‌خودرو ستونی به نام «انواع خودرو سواری» نیز دارد که به نظر می‌رسد بیشتر خانواده رنو را در بر می‌گیرد. تعداد فروش این خودروها 18 هزار و 246 دستگاه بوده که نتیجه آن سود بیش از 80 میلیارد تومانی (البته بدون احتساب هزینه‌های مالی و متفرقه) بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیچ
0
1
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۹
ضرر و زیان خودروسازان وطنی دروغِ و کذبِ محضِ!!لابی دو غول خودرو سازی کشورمون اگر راست میگن اجازه واردات خودروهای ارزان قیمت چینی و خودروهای دسته دوم اروپایی رو صادر کنن تا ببینید چقدر از این دوشرکت خودروهای بی کیفیت خریداری میشه!آخه انصافتونو شُکر پژو پارس و جی ال ایکس و سمند و دنا و ۲۰۷ و ۲۰۶ شرکتی باید خداتومن قیمتش باشه بعد بنالین که ضرر و زیان کردیم!وجدانن اگر رو هر خودرو یک میلیاردم قیمت بذارین بازم ناله میکنین که ضرر میکنیم!چرا جیب گشاد شما هیچوقت پر نمیشه!انشاءالله خدا عذاب دنیا وآخرت رو براتون درنظر بگیره که ملت نگون بختو هرچقدر سرکیسه میکنین سیرمونی ندارین!
امیر
0
6
شنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۹
واقعا چقدر وقیح و پررو هستن این شرکت‌های خودروساز داخلی با خودروهای بی کیفیتشون. اگر ضرر میدین خو رو سازی رو تعطیل کنین. کشور ما به هیچ عنوان خودرو ساز نیست. اگر یک هزارم این پول توی کشاورزی سرمایه گذاری میشد الان وضع کشور اینطوری نبود.
Farhad
0
1
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۹
عجب!؟
هم باعث گرانی و دلال بازی، رانت بازی و هزار جور فساد جور واجور هستند هم زیان میدن برای چی ملت باید این وضعیت را تحمل کنند ببندید در این کارخانه های بی کیفیت را. لصلا بیست ماشین وارد نکنيم بریم به کشاورزی و دامداری و دیگر صنایع
Mohammadhassan
0
1
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۹
واقعا دروغ گو تر از اینها نیست اگه اینطور که اینا میگن چرا در کمپانی های ادم کششیشونو گل نمی گیرن تا ضرر ندن اینا خودشون پولای مردمو گرفتن ارابه مرگ تولید کردن و همشو دپو کردن و از طریق دلال هی نمایندگیاشون بی نوبت واراده میفروشن امثال ج. ا در شیراز که میگفتن ۷۵۰ میلیارد از این راه اختلاس کرده یه همچین فردی نماینده فروش پارس خودرو بود ولی یه نفر پشت این ماجرا نمیتونه باشه خیلی از اون کله گنده تر پشت این ماجرا هستن که بیشتر از اون پول بالا می کشن
ناشناس
0
3
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۹
بادرود.اقتصاد۲۴وتجارت نیوزچه هماهنگ وخوب باهم این مطلب راانتشارداده ایدبرایتان خوب می صرفدوچه زیباست رسانه هاکه بزرگترین رسالتشان دفاع ازحقوق ملتشان است درایران به کمک دولت می روندتاهرچه لیشترملت رافریب دهندوخیانت به حق وحقوق ملت ونابودی منابع ملی ومردمی می کنندراست می گوییدچراآنهاراتعطیل وازهدردادن سرمایه ملت وکشورجلوگیری کنیدوبااین زیانی که باسیاه بازی نشان می دهیدخودروخارجی واردکنیدهم به نفع کشوروهم رفاه ملت تامین می شودوبعدازچهل سال لااقل حق انتخاب وسیله نقلیه رابه ملت بدهیدماکه درهمه چیزحتی حقوق اجتماعی نداشته مان به لطف رسانه هایی چون شما تحمیلی واجباری است یک بارهم شده یک حق انتخاب به ملت بدهید.باسپاس
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
در صورت های مالی ضرر می کنند ولی در واقعیت نه. چون به قیمت بازار می‌فروشند ولی به قیمت کارخانه در صورتهای مالی ثبت می کنند. ضرر شامل حال سهامداران و متقاضی مصرفی و سود شامل حال دلالان و رانت خواران.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خدا لعننتتون كنه واقعا اگه تو ضرر هستین درشو ببندین ما این دلی کهنه ها ب دردمون نمیخوره
ناشناس
0
0
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
خالی کردن جیب مردم چه زیانی برای شرکت های خودرو سازی دارد و اینکه هر وقت دلشون خواست افزایش قیمت دادند بعد شما از کدام قیمت دستوری صحبت می کنید؟؟قطعاتی رو که از سال های قبل داشتند رو با دلار امروز به مردم میفروشند و هنوز زیان می دهند پس مشکل از جای دیگریست
محمدرضا
0
0
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۹
بگو میخوان گرون کنن دنبال دارن جو روانی درست میکنن.
دروغ محضه.
کم از مردم بدبخت پول میگیرن؟
چقدر برگه سهام بی ارزش فروختن به این مردم؟
چقدر دستمزد کارگر رو اضافه کردن؟
قیمت مواد اولیه چقدر گرون شده که به موازاتش خودرو گرون نشده؟
حساب کنن اعداد و ارقام رو به مردم اعلام کنن اگر راست میگن.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری به یاد ماندنی از بهروز وثوقی و جمشید مشایخی در قیصر

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

عکس جنجالی مسعود پزشکیان در کنار مولوی عبدالحمید

عکس زیرخاکی ۵۰ ساله از منوچهر وثوق، فردین، بهمن مفید و ایرج قادری

عکس/ نمایی خاص از بهمن مفید و سعید راد در سال ۱۳۵۴

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ نمایندگانی که به حضور ظریف در دولت رای موافق دادند

عکس/ قدیمی‌ترین تاس کشف شده در جهان متعلق به ایران

عکس/ زیبایی حیرت انگیز پاییز در کلیبر آذربایجان شرقی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل

عکس/ قاب ویژه معاون خانم پزشکیان در تایلند

کدام کشورها نتانیاهو را دستگیر می‌کنند؟

عکس/ ایران خودرو افزایش قیمت‌ها را اعمال کرد

عکس/ داریوش فروهر در دفتر امام ۴۵ سال پیش

ادعای عجیب سعید جلیلی علیه بیژن زنگنه و دولت پزشکیان

پزشکیان: از روزی که آمدم هر روز بر طبل جنگ می‌کوبند

سیگنال مثبت دولت پزشکیان به برگزاری اعتراضات سیاسی/اصل ۲۷ قانون اساسی در دولت چهاردهم به شکل متفاوت اجرایی می‌شود؟

تورم ماهانه خانوار ایرانی چقدر شد؟

فیلم/ پزشکیان: در آموزش ما عدالت نداریم

سیستان و بلوچستان ارزان ترین استان کشور

آخرین عکس از چارلی چاپلین ۲ ماه قبل مرگش

اینفوگرافی/ محبوب‌ترین برند‌های موبایل در جهان

واردات دوباره گوشت قرمز تنظیم بازاری از افریقا

بی‌محلی دلار آزاد به افزایش نرخ نیما

واکنش فوری وزیر کار به حذف یارانه‌ها

مشترکان پر مصرف گاز نقره داغ می‌شوند

بهای نفت در بازار جهانی افزایشی شد

خاموشی‌های بخش خانگی کمتر خواهد شد

طلا باز هم اوج گرفت

اعلام زمان تحویل واحد‌های نهضت ملی مسکن

فیلم/ سرلشکر سلامی: مطمئن باشید از اسرائیل انتقام می‌گیرم

تصویری وحشتناک از برخورد موتورسوار با عابرپیاده!

با ۲۰ هزار میلیارد تومان کاسبی فیلترینگ چه کارهایی می‌توان کرد؟/ کاسبان فیلترینگ؛ تراژدی میلیاردی در سایه سیاست‌های محدودکننده!

واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ماجرای دختر علوم و تحقیقات

واکنش بایدن به حکم بازداشت نتانیاهو

عکس/ حرکت زیبای رسول خادم به مناسبت روز مرد

بیانیه ایران درباره قطعنامه شورای حکام

عکس / ابعادِ دم هواپیمای لجستیک سی۵

عکسی متفاوت از مسعود پزشکیان در سیستان و بلوچستان

عکس/ استوری سیدحسین حسینی برای امیر قلعه‌نویی

عکس/ آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

فیلم/ جشن تولد امیر قلعه نویی در کنار پسرش

فیلم/ حضور پزشکیان در گردهمایی سراسری مسئولین بسیج دانشجویی

آزمایش HIV محرمانه و رایگان است

عکس/ عیدی و پاداش کارگران ۳۰ سال پیش

چرا علیرضا بیرانوند افت کرد؟

کدام کشورها به قطعنامه علیه ایران رأی مثبت دادند؟

واکنش سازمان ملل به حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت

احتمال نیمکت نشینی علیرضا بیرانوند