تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

ادامه وضعیت فعلی بازار خودرو برای اقتصاد و معیشت مردم بسیار خطرناک است/ طرح ساماندهی بازار خودرو به کجا رسید؟

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: طرح ساماندهی بازار خودرو که ما در کمیسیون هم مفصل به آن پرداختیم اگر با نظر مدیران ارشد وزارت صمت با اصلاحاتی که لازم است به توافق نهایی برسد در آن صورت تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌توان به ثبات بازار خودرو امیدوار بود.

بازار خودرو

محمد آیتی، اقتصاد۲۴ - از مجلس دهم تا امروز که پنج ماه از مجلس یازدهم می‌گذرد، بحث ساماندهی بازار خودرو مطرح بوده است، اما به واقع نه تنها اتفاق خاصی در این صنعت نیفتاده است که حتی شرایط روز به روز بر مصرف‌کننده سخت‌تر هم شده است.

دو خودروساز داخلی چندباری روی به پیش‌فروش و قرعه‌کشی محصولات خود آوردند تا شاید از التهاب بازار کاسته شود، ولی روند گذشته نشان می‌دهد همچنان نارضایتی توده‌های مردم از بابت سیاست‌های وضع‌شده بازار بالاست.

این نارضایتی بیشتر از این زاویه است که خودروسازان هر سه ماه یکبار مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت می‌کنند و همین مسئله باعث آشفتگی بازار خودرو و افزایش افسارگسیخته قیمت این محصول در بازار آزاد می‌شود. در مقابل مصرف کنندگان حقیقی معتقدند مگر حقوق یک کارگر یا کارمند در طول سال چقدر افزایش می‌یابد که بتواند تحمل افزایش چهار باره قیمت خودرو در طول یکسال را داشته باشد. این مصرف کنندگان همچنین معتقدند خودروسازان حتی با وجود دریافت مجوز افزایش قیمت دستی بر سر و روی محصولشان نمی‌کشد و قدری آن را ارتقاء نمی‌دهند که بدانیم فلسفه افزایش چندین باره قیمت‌ها در این بخش چیست؟

علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس به اقتصاد۲۴ می‌گوید: اگر ریشه مشکلات صنعت خودرو در ایران حل نشود همیشه باید شاهد این افت و خیز‌ها باشیم. اینکه هرچندوقت‌یکبار مُسکنی به این بازار تزریق شود و پس از افزایش چندباره قیمت‌ها، چند میلیونی قیمت خودرو پایین بیاید درمان و چاره کار نیست، زیرا این روند هم نارضایتی مصرف‌کننده و هم خودروسازان را به‌بار آورده است.


بیشتر بخوانید: قرعه‌کشی خودرو برای جمع کردن نقدینگی مردم است نه اجرای عدالت/ مردم قربانیان اصلی دخالت دولت در صنعت خودرو


وی افزود: طرح ساماندهی بازار خودرو که ما در کمیسیون صنایع مجلس آماده کردیم را وزیر صمت هم مطالعه کرده و قرار است بحث و بررسی‌ها در این خصوص ادامه داشته باشد تا در نهایت توافقات لازم صورت بگیرد. می‌باید در آینده نزدیک، بخشی از این برنامه اجرا و بخشی دیگر از آن به قانون تبدیل شود تا ثبات در بازار خودرو به‌وقوع بپیوندد. اکنون فاصله قیمت‌ها از درب کارخانه تا حاشیه بازار فوق‌العاده زیاد است و نمی‌شود با این فرمان بازار خودرو را کنترل و به ثبات رساند.

نماینده شیروان تصریح کرد: اگر بنا باشد مثل گذشته مافیای خودرو با فضاسازی‌هایی که داشته‌اند، مانع‌تراشی کنند و کسی هم جلودار آن‌ها نباشد، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. طرح ساماندهی بازار خودرو که ما در کمیسیون هم مفصل به آن پرداختیم اگر با نظر مدیران ارشد وزارت صمت با اصلاحاتی که لازم است به توافق نهایی برسد در آن صورت تا حد قابل ملاحظه‌ای می‌توان به ثبات بازار خودرو امیدوار بود.

جدی اظهار داشت: ما در این طرح، نظرات قطعه‌سازان، خودروسازان و مدیران وزارت صمت و دانشگاهیان برایمان مهم بوده و اصلاً نخواستیم فقط نظر خود را اعمال کنیم.

وی در پاسخ به اینکه نظر وزیر صمت در خصوص این طرح چیست؟ گفت: آقای وزیر با کلیت طرح موافق است فقط روی عرضه خودرو در بورس کمی حرف داشتند و گفتند باید در این موضوع به توافق برسیم که این اتفاق بیفتد یا نه و اگر عملی شد مکانیزم آن به چه صورت باشد؟

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم تا پیش از اینکه عمر این دولت به پایان برسد این موضوع به قانون تبدیل شود. خودرو کالای سرمایه‌ای شده است، یعنی یک نفر خودرو را لازم دارد، ولی ۲۰ نفر برای تصاحب آن ثبت‌نام می‌کنند. حقیقتاً ادامه این وضع برای اقتصاد کشور و معیشت مردم بسیار خطرناک است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹
سلام بهمن سال ۹۸ ماشین خود رافروختیم که ماشین صفر ثبت نام کرده و باآن امرار معاش کنیم ماه دیگه از ایران خودرو تحویل می گیریم باکلی افزایش قیمت . از آنطرف ماشین خود را اون موقع ارزان فروختیم وحالا با کلی افزایش قیمت مواجهیم که بقیه پولش راهم نداریم شورای رقابت هم که به کل حرف خودراعوض کرده قبلا ملاک افزایش راگرانی دلار اعلام کردند حال حرف دیگه ای می زنند . قسمتان می دهیم که قیمت زمستان را پایین بیاورید . هر طرحی که دارید حداقل از سال بعد اجرایی کنید و مردم را فریب ندهید
ناشناس
0
0
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹
سلام لطفا قمت كارخانه خودرو 3 ماهه چهارم را پايين بياوريد.چرا كه در 3 ماهه تابستان و پاييز ملاك افزايش قيمتها افزايش دلار بود اكنون كه دلار نسبت به 3 ماهه تابستان و پاييز پايين تر است قاعدتاً بايدافزايش قيمتهاي آن دو دوره را كم كنيد . علاوه بر اين كمي رحم به مردم در شب عيد كنيد كه فريب خوردند وپارسال خبري از افزايش قيمت 3 ماهه نبود اما با افزايش قيمتهاي شديد مواجه شدند و براي تحويل خودروهايشان مابقي پولش را ندارند.
ناشناس
0
0
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹
سلام شما را به جان عزيزانتون قسم مي دهيم كه قيمت محصولات ايران خودرو سه ماهه زمستان 99 را با توجه به پايين بودن دلار پايين بياوريد . 3 دوره خيلي زياد بالا رفته خودتون را جاي ما بگذاريد بعد از يكسال انتظار نمي تونيم انصراف بديم . از طرف ديگر هم بقيه پولش را نداريم. كمي وجدان و انصاف داشته باشيد. ما نمي خواهيم به بهانه افزايش توليد قيمت را بالا ببريد لطفاً به تعهدات قبلي عمل كنيد زيرا زمانيكه ماثبت نام كرديم حتي صحبت از افزايش فصلي هم نبود.
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹
اين رييس شوراي رقابت (شيوا ) چرا برروي حرف خودش نمي ماند اوايل سال 99 خودرو را كمي گران كرد وگفت خودروها ارزششان همين است و بيش از اين نبايد افزايش يابد . بعد افزايش فصلي مد شد. 20 آبان هم در سخنراني گفت با كاهش دلار حتما قيمت كارخانه كاهش مي يابد حالا دلار كلي كاهش يافته چرا بجاي اينكه خودروهاي زمستان را كاهش دهندمي گويند 18 خودرو افزايش پيدا مي كند اين گفته هاي ضد و نقيض چه معني مي دهد ؟؟؟ ما افزايش توليد نخواستيم همينكه قيمت پايين بيايد كلي خودرو از قبل توليد و فروخته شده وارد بازار خواهد شد كه زياد هم مي باشد . لطفا تكليف مردم كه يكساله ثبت نام كردند وآن موقع هيچ خيري از افزايش فصلي هم نبود را مشخص نماييد .
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
سلام چرا كسي جلوي زورگويي خودروسازان را نمي گيرد؟ اگر شوراي رقابت امسال قيمت گذاري بيرحمانه فصلي را انجام نمي داد خودرو سازان اينقدر طمع نمي كردند و به مردم بيچاره ستم وارد نمي شد . با وجود اينكه بطور چشمگير قيمت كارخانه خودرو بالا رفته و در صورتيكه با توجه به كاهش دلار قيمت زمستان بايد كاهش مي يافت هم ثابت ماند. باز خودرو سازها اعتراض دارند كه چرا قيمت بالا نرفته واقعاً متاسفيم براي خودمون كه ايراني هستيم.
مالباختگان
0
0
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
واقعاٌ شرم آوره با اين افزايش بي رويه قيمت كارخانه در سال 99 با توجه به كاهش دلار در زمستان 99 حال به حاي اينكه قيمت كارخانه را پايين بياورند براي ثابت نگهداشتن قيمت هم اعتراض دارند . و ميگويند تا آخر بهمن قرعه كشي بايد حذف شود و قيمتها طوري باشد كه هم مصرف كننده و هم توليد كننده راضي باشد . خيالتون راحت مصرف كننده اصلا راضي نيست و توليد كننده هم به اندازه كافي بالا برده . لطفاٌ رحم داشته باشيد و خودروي ما را كه يكساله ثبت نام كرديم و تا حالا كلي متضرر شديم را با توجه به كاهش دلار كه در فصلهاي پيش بالا برديد حالا لطفاٌ پايين آورده و تحويل دهيد و بيش از اين با روح و روان و زندگيمان بازي نكنيد .
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
خدا ازتون نگزره فقط همين، يك مشت دزد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید!

فیلم/لحظه معجزه آسای نجات کودک از سیلاب رودخانه‌ای در بم

فیلم/پوزخند عباس جدیدی هنگام سخنرانی علیرضا دبیر

فیلم عجیبی که از یک دانشگاه در تهران لو رفت!

فیلم/شانه‌زدن مو‌های آقای رئیس‌جمهور سوژه شد!

بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر اثر سانحه رانندگی مجروح شد

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

فیلم/ فنی‌ترین نوع درست کردن چایی

آلومینیوم ۴ (۶) - پرسپولیس (۵) ۴، حذف مدعی بزرگ!

تاریخ‌سازی یک دختر ایرانی در دبی

عکس/ شکار یک پلنگ ایرانی

آقای شمسایی، شما امشب مردم را جان به لب کردید!

 پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش بینی بورس فردا شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران

تصویر همسر ناوالنی بر روی جلد مجله تایم

جمیله علم الهدی: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید

ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

ورزشکار زن ایرانی روی جلد مجله معروف؛ ورود به عرصه مد پس از مهاجرت! + عکس

محافظ سابق خاتمی: در سال ۷۵ می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

فیلم/ کاخ سفید مسجد شد!

فیلم/ اشکان خطیبی در اروپا: دیگر توانایی کار کردن ندارم

فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید

کنایه سنگین عبدالناصر همتی به ابراهیم رئیسی

ظن ربودن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

عکس/ حضور تک‌تیرانداز‌ها در اطراف دانشگاه‌های بزرگ آمریکا

پاسخ منفی کمیته استیناف به فرجام‌خواهی کاپیتان استقلال

نجات باغ گیاه‌شناسی؛ مال‌باختگان ارتش دوباره سر خط / جنجال ساختمان‌سازی ارتش در حوالی چیتگر

برای تسکین دردهای عضلانی ناشی از ورزش این روش‌ها را امتحان کنید

عکس/ تصویر صمیمانه فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

یک سفر تفریحی به ازمیر چقدر آب می‌خورد؟ + جدول

عکس/ استایل جذاب بازیگر نقش افسر مین جانگو در ۵۲ سالگی

ماجرای پرت شدن سعید آقاخانی از کوه

تیم فوتسال افغانستان در یک قدمی صعود به جام جهانی ۲۰۲۴

کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود

خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در زمین میانکاله

فیلم/ لحظه‌ هولناک نجات یک کودک از سیلاب در بم

فیلم/ تنها تصاویر به جا مانده از پدر رهبر انقلاب

فیلم/ گلایه‌ دانش آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

فیلم/ بغض وزیر اسبق بهداشت برای مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

حضور غافل‌گیر کننده در خانه سیدحسین خمینی

مجازات شدید داوطلبان متخلف در کنکور

مالک متمول استقلال کدام سوپراستار را می‌خرد؟

عکس / صفحه اینستاگرام همسر سابق مهدی قایدی چه شد؟

فیلم/ مونتاژ فونیکس‌های مدیران خودرو در آب

تفاوت جالب میان داوطلبان زن و مرد در کنکور

فیلم/ پارکینگ خودرو‌های، خودروساز کرمانی را آب برد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار