تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۴ آبان ۱۳۹۹

گرانی آب میوه هم گردن دلالان افتاد

با این اوضاع و احوال گرانی و بیماری دیگر نای رفتن به آبمیوه فروشی در کمتر کسی باقیمانده است، اما دانستنش بد نیست که برقیمت‌های این صنف تنها در ۶ ماه ابتدایی سال جاری بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزوده شده است.
گرانی آب میوه هم گردن دلالان افتاد
اقتصاد۲۴ - آبمیوه‌فروشی‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش فروش داشته‌اند. همین‌طور مشاهدات میدانی نشان می‌دهد به سبب تاکید پزشکان بر مصرف انواع ویتامین‌ها و بالا بردن سیستم ایمنی بدن، سلیقه مردم به سمت آبمیوه‌های حاوی ویتامین C افزایش چشمگیری داشته به گونه‌ای که بالای ۶۰ درصد از دخل فعالان این صنف را آبمیوه‌های هویج، پرتقال، کرفس، لیمو و سیب تشکیل می‌دهد. با این اوصاف به دلیل افزایش هزینه‌ها حتی افزایش فروش ۲۰ درصدی هم کفاف هزینه‌های کاسبان این صنف را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید: جدیدترین قیمت میوه و صیفی/ نوسان در بازار صیفی جات


افزایش فروش ۳۰ درصدی

فروشنده یکی از آبمیوه‌فروشی‌های خیابان کارگر شمالی می‌گوید فروش کلی او نسبت به پارسال حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است: «اسفندماه پارسال و فروردین که کلا بسته بودیم و دخل کساد بود. از اردیبهشت‌ماه که مردم کم‌کم بیرون آمدند و به این شرایط عادت کردن دخل بهتر شد. میزان خرید مشتری‌های قبلی بیشتر شد و مشتری‌های جدیدی هم از همین محله پیدا کردم.» به گفته سلیمانی به سبب تاثیر ویتامین C روی ایمنی بدن تقاضای برخی از آبمیوه‌ها نسبت به قبل افزایش چشم‌گیری داشته است: «۷۰ درصد مشتری‌ها فقط آب‌پرتقال، آب‌کرفس و آب‌سیب سفارش می‌دهند.» او می‌گوید از ابتدای سال مجبور شده که سه دفعه قیمت محصولات خود را افزایش دهد: «قیمت میوه ثابت نیست. من نوعی که با میدان تره‌بار سروکار دارم می‌توانم شهادت بدهم که هیچ کمبود جنسی در بازار نیست و دلال‌ها قیمت‌ها را بالا و پایین می‌کنند. هویج را اردیبهشت ماه کیلویی ۲ هزار تومان می‌خریدم الان رسیده به ۴ هزار تومان. پرتقالی که کیلویی ۵ هزار تومان بود رسیده به ۹ هزار تومان و گاهی اوقات مجبورم ۱۰ هزار تومان هم بخرم. با این شرایط منم مجبورم نرخ آبمیوه را بالا ببرم. منتها موضوع این است که چقدر می‌توانم افزایش قیمت داشته باشم؟ مردم بابت یک لیوان آب پرتقال تا چند هزار تومان می‌توانند هزینه کنند؟ باور کنید اگر همین‌جوری پیش برود دیگر یک آبمیوه هم نمی‌توانند بخورند. زور دولت به دلال‌های بازار میوه و تره‌بار نمی‌رسد وقتی خرمالو امسال سر زمین ۱۵۰۰ تومان فروخته شده، اما بازار ۲۰ هزار تومان است یا کیوی ۵ هزار تومانی را دلال‌ها ۱۷ هزار تومان می‌دهند مشخص است که دلال‌ها تعیین‌کننده قیمت هستند. مردم هم به خاطر کرونا و تقویت بدن مجبور هستند بخرند.» آبمیوه‌فروشی دیگری هم حرف‌های او را تایید می‌کند. جوادی در خیابان فاطمی آّبمیوه‌فروشی دارد. او می‌گوید: «وقتی نمی‌توانند قیمت هویج یا پرتقال را ثابت نگه دارند چگونه می‌توان اقتصاد را مدیریت کرد؟» جوادی آب‌پرتقالی را که لیوانی ۱۰ هزار تومان می‌فروخته الان ۲۰ هزار تومان می‌فروشد: «وقتی قیمت مواد اولیه من هفته‌به‌هفته تغییر می‌کند اگر خودم بخواهم هم نمی‌توانم قیمت‌ها را ثابت نگه دارم. وگرنه من بدم نمی‌آید که فروش بیشتری داشته باشم.» دخل ۶ ماه ابتدایی این فروشنده نسبت به پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته است: «شرایط نسبت به پارسال خیلی بهتر است، اما موضوع هزینه‌های بالاست. درسته که من ۲۰ درصد افزایش فروش داشته‌ام، اما باید این را مدنظر داشت که هزینه‌ها بیشتر از ۱۰۰ درصد بالاتر رفته است. هزینه برق و دستمزد شاگرد افزایش داشته و اجاره بها هم کمر ما را شکسته است. اگر این ۲۰ درصد افزایش فروش هم نبود نمی‌دانستم باید چه کار کنم.» جوادی هم می‌گوید تقاضای برخی از آبمیوه‌ها بیشتر شده: «آب‌هویج و آب‌سیب و آب پرتقال بیشترین مشتری را دارند. عملا ۷۰ درصد فروش ما از این میوه‌ها است. میوه‌هایی که ویتامین C دارند و برای سلامتی بدن در مقابل کرونا مفید است. البته بعضی هم میکس می‌برند؛ مثلا مشتری‌هایی دارم که سفارش آب چند میوه را می‌دهند.» جوادی می‌گوید ۶۰ درصد دخلش را مشتری‌های ثابت تشکیل می‌دهند: «اگر مشتری‌های محلی و ثابت نبودند که نمی‌توانستم مغازه را باز نگه دارم. به خاطر شیوع کرونا درصد مشتری‌های گذری خیلی پایین آمده است. البته میزان خرید مشتری‌های ثابت هم افزایش داشته است.» او درباره این سوال که فکر می‌کنید پس از پخش واکسن کرونا فروش ریزش داشته باشد می‌گوید: «فکر نمی‌کنم. مردم نسبت به سلامت نگه‌داشتن بدنشان آگاه‌تر شدند و بعد از کرونا هم این موضوع ادامه خواهد داشت. هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که بیماری بیاید و دنیا را به این روز درآورد منتها الان مردم احتمال هر خطری را می‌دهند.»

مردم مجبور هستند

فروشنده دیگری درباره اعتراض مردم نسبت به قیمت آبمیوه‌ها می‌گوید: معمولا به اعتراض زبانی ختم می‌شود. مشتری‌های ثابت که به من اعتماد دارند و در جریان گرانی‌ها هستند. مشتری‌های گذری هم اعتراض چندانی نمی‌کنند. مردم مجبورند بخرند؛ کسی که در برنامه غذایی‌اش آبمیوه دارد به خاطر دو سه هزار تومان آن را حذف نمی‌کند، آن هم در شرایط کرونایی این روزها. گذری‌ها هم همین‌طور به خاطر یکی دو هزار تومان بیشتر از خرید منصرف نمی‌شوند. گرانی‌ها این‌قدر همه‌گیر شده که کسی از چیزی تعجب نمی‌کند.» مهدوی در خیابان میرزای شیرازی آبمیوه‌فروشی دارد و درباره دخل ۶ ماه ابتدای سال می‌گوید: «شرایط خیلی بهتر از ابتدای سال شد. فروش من نسبت به ۶ ماه ابتدایی پارسال هم ۲۰ درصد بیشتر شده، اما روی هم رفته ریزش مشتری داشتم. یعنی مشتری‌های ثابت خرید بیشتری می‌کنند و از تعداد مشتری‌های گذری کاسته شده است.» به عقیده این فروشنده خرید مردم بعد از کرونا هم ادامه خواهد داشت. او نیز می‌گوید فروش آبمیوه‌های حاوی ویتامین C افزایش چشمگیری داشته: «بالای ۶۰ درصد از فروش ما را آبمیوه‌های پرتقال و هویج تشکیل می‌دهد.»

شرایط آبمیوه‌فروشی‌ها بهتر از بقیه اصناف است. به سبب شیوع کرونا فروش آن‌ها افزایش داشته و سلیقه مردم هم به سمت آبمیوه‌های دارای ویتامین C سوق پیدا کرده است. موضوع جالب هزینه‌ها است، فروشندگان می‌گویند با وجود افزایش حدود ۲۰ درصدی فروش از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.
منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

آمار مهاجرت کادر درمان نزولی شد

کاهش ۴۷ درصدی آب ورودی به سدهای تهران

مدیرعامل استقلال: سرمربی را سیدورف انتخاب می‌کند

یک ممنوعیت دیگر عربستان برای حجاج

فیلم/ ماجرای جنجالی در دفترخانه هنگام عقد اکبر عبدی و همسرش

راه‌اندازی خانه‌ای امن برای دختران آسیب‌دیده

دیدار پرتنش ویتکاف با مقامات اسراییلی درباره ایران

عکس/ دیدار سید محمد خاتمی و ابطحی با شیخ حسین انصاریان

نسخه تازه ترامپ برای توافق با ایران

دهدشت لرزید

درخواست اردوغان از ایران درباره کریدور زنگزور

گرانی عجیب هزینه‌های اسباب‌کشی در تهران

عکس/ پوستر AFC برای تقابل استقلال و ملوان

فیلم/ حال و هوای محل برگزاری فینال جام حذفی در اراک

فیلم/ تذکر رهبر انقلاب به مسئولان کشور

عکس/ آرزوی موفقیت معنادار سرمربی پیشین استقلال برای تیمش

زمان بازگشایی خزانه جواهرات ملی اعلام شد

پشت پرده دیدار کرزی با عراقچی در رم

طوفان خاک در راه تهران

حداقل حقوق برای حذف یارانه چقدر است؟

عکس/ تصویری قدیمی از حضور سرلشکر باقری در اتاق فرماندهی جنگ

حال و هوای قبرستان بقیع

عکس/ چهره متفاوت صادق خلخالی ۴۴ سال پیش در لیبی

عکس/ زیبایی شگفت انگیز باغ جهان نما بهشت کوچک شیراز

آخرین قیمت کالا‌های اساسی در بازار/ شکر کمیاب شد

اقدام رسمی پرسپولیس برای جذب یک استقلالی

عکس/ ظاهر جذاب الیزابت تیلور ۷۸ سال پیش با لباس خال خالی

عکس/ استایل خاص دختران یک خانواده قجری با مدل مو و لباس اروپایی

عکس/ نمایی خارق‌العاده از غروب آفتاب از بالای ابر‌ها

فیلم/ حضور رئیس قوه قضائیه بر سر مزار ابراهیم رئیسی

موزه دانشگاه خوارزمی

عکس/ تغییر نام طارمی در آستانه فینال لیگ قهرمانان

عکس/ رقص حیرت انگیز نور و رنگ در شاهچراغ شیراز

عکس/ مادر و دایی دکتر مصدق ۱۰۲ سال پیش با لباس خاص

عکس/ بلندترین بادگیر تماشایی جهان در باغ دولت آباد یزد

فیلم/ یک ماه پس از انفجار بندر شهید رجایی

عکس/ ظاهر متفاوت صادق آهنگران ۳۴ سال پیش در کنار سردار سلیمانی

عکس/ بازگشایی سفارت آمریکا در دمشق

موج دوم طوفان نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس

چهار میلیون تومان هزینه یک شب کنسرت برای خانواده ۳ نفره

عکس/ ملک حسین در کنار همسر دوم اش ۶۴ سال پیش با استایل اروپایی

دلار آماده خیز برای عقب‌نشینی شد

مهاجم مدنظر کارتال استقلالی‌ها را شوکه کرد

عکس/ شکل و شمایل سوفیا لورن در ۸۷ سالگی با عینک و اکسسوری‌های لاکچری

بررسی وضعیت بازار بورس ایران در هفته اول خرداد ۱۴۰۴ + اینفوگرافی

عکس/ حسینی بازجوی مخوف ساواک ۵۴ سال پیش با چهره عجیب

عکس/ قیمت باورنکردنی اجاره خانه ۸۵ سال پیش حوالی کالج آمریکایی

ترکیب احتمالی استقلال مقابل ملوان در فینال جام حذفی

پرداخت وام ودیعه به ۹۵۶ هزار مستاجر طی ۴ سال اخیر

ساعت بازی استقلال - ملوان در فینال جام حذفی