تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

سایه سنگین اتفاقات سیاسی بر کسب و کار‌ها در ایران؛ از انتخابات آمریکا تا انتخابات ۱۴۰۰/ اغلب تولیدکنندگان به روزمرگی افتاده‌اند

دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران می‌گوید: در سایه تحولات سیاست خارجی و داخلی بخش خصوصی ایران به جای برندسازی و توسعه‌ فعالیتش بیشتر درگیر روزمرگی شده است؛ اغلب تولیدکنندگان به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن تحولات سیاسی پیشرو به برنامه ریزی کوتاه مدت برای تامین ارز و مواد اولیه مشغولند.
کسب و کار در ایران
اقتصاد۲۴ - وقایع سیاست خارجی و داخلی حکم تیغه‌های یک قیچی را دارند که فضای مابینشان محدوده فعالیت‌های اقتصادی را تعیین می‌کند؛ سوای اینکه لبه‌های قیچی سیاست تا چه اندازه تیز یا کند است؛ هرقدر دو لبه قیچی بیشتر از هم فاصله داشته باشند کسب و کار‌ها فضای بیشتری برای عرض اندام دارند و از قرار معلوم این روز‌ها برای اقتصاد ایران روز‌هایی است که فاصله بین لبه‌های قیچی سیاست به کمترین اندازه خود می‌رسد.
 
از یکطرف انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا را داشتیم که هرچند هنوز نتیجه نهایی آن به صورت رسمی اعلام نشده است، اما در سایه اخبار غیر رسمی معلوم که قرار است منازعه آمریکایی‌ها با ایران در دولت جدید این کشور وارد چه فازی بشود و چه اتفاقاتی را برای اقتصاد ایران رقم بزند؛ در طرف مقابل هم در بهار آینده انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران را داریم و بازهم مشخص نیست که در جریان جابجایی دولت آینده قرار است مردم و به خصوص فعالان اقتصادی در ایران چه موج جدیدی از تغییرات را تحمل کنند.
اینکه برآیند این انتخابات خارجی برگزار شده و آن انتخابات داخلی برگزار نشده بر اقتصاد ایران و بازارهایش چه تاثیری از خود برجای خواهند گذاشت؛ موضوع گفتگوی پیشروی اقتصاد۲۴ با آرمان خالقی، رئیس شبکه خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران است.
 
به باور این فعال اقتصادی نه فقط کسب و کار‌ها که حتی مردم عادی ایران هم به تغییراتی که ممکن است اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی بر زندگیشان بگذارد عادت کرده اند و حتی تلاش می‌کنند با کشف الگو‌های این تغییرات برای زندگی و کسب خود برنامه ریزی کنند که اغلب اوقات این پیش بینی‌ها درست و قطعی نیست؛ مثلا برآورد می‌کنند که اگر جمهوریخواهان در انتخابات آمریکا برنده شوند دلار و سکه گران شده و در مقابل اگر دموکرات‌ها برنده شوند نماد‌های بورس به رنگ سبز درخواهد آمد؛ البته نیازی به گفتن نیست که بعد از انتخابات اخیر آمریکا و روی کار آمدن یک فرد دموکرات، ریزش سنگین و طولانی مدتی در بازار سکه و دلار اتفاق نیفتاد و در مقابل هم رونق پیش بینی شده در بازار سهام محقق نشد.
 
وی با بیان اینکه در مورد تاثیر وقایع سیاسی داخلی بر امور اقتصادی نیز تحلیل‌هایی از این دست مرسوم است، ادامه می‌دهد: هرچند در همه کشور‌ها رخداد‌های سیاسی داخلی و خارجی به سهم خود بر امور اقتصادی تاثیر گذارند، اما در ایران امور اقتصادی بیش از پیش به مسائل سیاسی گره خورده است. مسئله فراتر از این است که در فردای برگزاری فلان انتخابات داخلی بازار خودرو یا مسکن دچار چه تغییراتی می‌شود؛ مسئله این است که در نتیجه جابجایی قدرت تا چقدر توافق‌های صورت گرفته اقتصادی به قوت خود باقی خواهد ماند.
 
دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران افزود: زیر سایه سنگین تحولات سیاست خارجی و داخلی کار بخش خصوصی ایران به جایی رسیده است که به جای برندسازی و برنامه‌ ریزی برای توسعه‌ و حضور پررنگ‌تر در بازار‌های مختلف بیشتر درگیر روزمرگی شده است؛ اغلب تولید کنندگان به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن تحولات سیاسی پیشرو به برنامه ریزی کوتاه مدت برای تامین ارز و مواد اولیه مشغولند. اینکه ماه آینده یا نهایت فصل پیشرو چه کاری انجام داده شود غایت افق تصمیم گیری‌ها در حوزه کسب و کارهاست در حالی که در کشور‌های دیگر تاثیر وقایع سیاسی داخل و خارج آنقدر نیست که بتواند برنامه ریزی‌های اقتصادی دولت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
 
خالقی می‌افزاید: کسانی که در ایران کار اقتصادی می‌کنند از یکسو نگران تصمیمی هستند که ساکنان آینده کاخ سفید می‌خواهند در مورد تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه ایران بگیرند و از طرف دیگر مطمئن نیستند که با روی کارآمدن دولت یا مجلس بعدی فضای کسب و کار چه تغییری خواهد کرد و این بار نام چه کسانی در مچ گیری‌های سیاسی بر سر زبان‌ها خواهد افتاد؛ کدام توافقات لغو و کدام مقررات تغییر خواهد کرد.
 
وی در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴  با متمرکز شدن بر تبعاتی که رخداد‌های سیاست داخلی ایران بر امور اقتصادی و بنگاه‌داری دارند، می‌گوید: از یک دهه پیش به این سو باب جدیدی در رقابت‌های سیاسی گشوده شده و آن متداول شدن داستان‌هایی در ژانر «بگم بگم» بود. اغلب مچ گیری‌های سیاسی هم به مسائل اقتصادی ربط داشته و باعث شده اند تا سرمایه اجتماعی دولت‌ها در نزد فعالان اقتصادی بخش خصوصی بی ارزش شود. فرض کنید در مقطعی جریان سیاسی، حکم قاعده‌ای را در اقتصاد پایه گذاری کرده است و زمان زیادی صرف شده تا صاحبان کسب و کار‌ها بتوانند فعالیتشان را حول این قاعده جدید منظم کنند، اما در جریان جابجایی سیاسی بعدی مچ گیری‌ها آغاز و تمامی قواعد زیر و رو می‌شوند. فرض کنید واگذاری یا نقل و انتقال یک امتیاز به شخص خاص از اساس ایراد داشته باشد، اما به دلایلی دیگر اتفاق بیفتد و در نهایت به رسوایی نظیر آنچه که امروز در کارخانه‌های بحران زده خصوصی سازی شده شاهدش هستیم منجر شود، اما دیگر نباید اصالت همه توافق‌های اقتصادی انجام شده را زیر سوال برد؛ متداول شدن چنین اتفاقاتی باعث شده است تا قول دولت‌ها در نزد سرمایه گذاران بخش خصوصی بی ارزش‌تر از هر زمان دیگری شود.
 
دبیر خانه صمت ایران در ادامه می‌افزاید: شناسایی موارد تخلف در صدور مجوز‌ها، کاری به اندازه اصلاح قوانین معیوب و نا کارآمد درست و اصولی است، اما آلودن اقتصاد و به خصوص فضای کسب و کار به مسائل جناحی و سیاسی فقط به اقتصاد ملی لطمه می‌زند؛ درست است که جریان‌های سیاسی همیشه به دنبال نفوذ خود در حوزه اقتصادی هستند اما صاحبان کسب و کار‌ها و سرمایه مانند هر شهروند دیگری تمایلات سیاسی خاص خودشان را دارند، اما همیشه در نزد آن‌ها و تشکل‌های صنفی‌شان، حساب مسائل سیاسی از امور اقتصادی جدا بوده است.
 
خالقی ادامه می‌دهد: اینکه اهالی سیاست در رابطه با مسائل اقتصادی از هر ابزاری استفاده کرده تا به خودی‌ها امتیاز داده و در مقابل مچ غیر خودی‌ها را بگیرند باعث می‌شود تا فعالان اقتصادی تمایلی برای توسعه کسب و کارشان نداشته باشند و در بهترین حالت فعالیت خود را هرچه محدودتر ادامه دهند. بازخورد چنین مسئله ای وجهه بیرونی خوبی ندارد، زیرا جلوی برندسازی در ایران را گرفته و باعث می‌شود تا سرمایه گذاران خارجی هم تمایلی برای ورود به بازار ایران نداشته باشند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس

بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود؟

قیمت رهن مسکن در آذری و حوالی + جدول

فیلم/ صحبت‌های قالیباف درباره تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو

پاسخ همایون اسعدیان به مدیر عامل نماوا+ فیلم

سارا و نیکای پایتخت به ایران بازمی‌گردند؟

خانه‌های ۲ تا ۳ میلیاردتومانی پایتخت کجا هستند؟ + جدول

اعلام جزئیات بیماری ترانه علیدوستی

جنجالی که مدیر عامل نماوا به پا کرد + فیلم

فیلم/هوای کشور تا آخر هفته بارانی است

بیماری ایکس؛ همه‌گیری بعدی جهانی چیست؟

بیت کوین رکورد زد

فیلم/تجمع اعتراضی برای مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

آغاز بیستمین حراج شمش طلا

دورخیز اصولگرایان برای رقابت در دور دوم انتخابات

واحد خیریه مصاف و ارتباطاتش/ پشت پرده تامین مالی موسسه «مصاف ایرانیان» متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور

سقوط انس جهانی طلا به پایین‌ترین نرخ یک هفته اخیر

فیلم/ وعده های خاندوزی پیش از وزیر شدن!

ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار نور چیست؟

سیستان و بلوچستان همچنان تشنه ماند/ میلیارد‌ها متر مکعب آب بارندگی اسفند و فروردین به دریا ریخت

خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی

فیلم/حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

جنجالِ نمایش یک زندگینامه؛ آیا اکران مست عشق شمس و مولانا ختم به خیر خواهد شد؟

حذف کودکان مهاجر از سازوکار درمان

عکس/ شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خواند + دستخط

ماجرای خرید جت شخصی در ایران

قیمت نفت افزایش یافت

نظام سه نرخی ارز به نفع بازار آزاد خواهد شکست

فیلم/خاطره بامزه جواد کاظمیان از دیدار با یک خواننده لس‌آنجلسی

موافقت دولت برای افزایش قیمت خودرو