اقتصاد۲۴ -شورولت از پیشگامان تولید شاسیبلندهای لوکس پهن پیکر در امریکا است. بلیزر، یکی از محبوبترین نمونههای کلاسیک مرتبط با این کلاس خودروها محسوب میشود که در ابتدای تولید، با بدنه دو در و ارتفاع بالا، شهرت جهانی یافت. نسل اول بلیزر K5، سال ۱۹۶۹ معرفی شد و تا سال ۱۹۹۴ با نسل سوم روی خط تولید باقی ماند. مهمترین دلیل توقف عرضه بلیزر در اواسط دهه ۹۰ میلادی، مصرف سوخت بالا و کاهش علاقه عمومی به خودروهای پهن پیکر بود.
نسل دوم بلیزر که بین سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱، نزدیک به دو دهه تولید میشد، بیش از دیگر انواع بلیزر مورد توجه قرار گرفت. ارتفاع سقف این خودرو در حالت استاندارد، ۱/۹۷ متر است و دو متر عرض بدنه فراهم میکند. طول بدنه ۴/۷ متر برای بلیزر نسل دوم، فضای ایدهآل صندوق و سرنشینان ارائه میدهد. این خودرو در زمان تولید، هفت نوع پیشرانه داشت که کممصرفترین آنها، ۶ سیلندر خطی ۴/۱ لیتری با قدرت ۱۰۵ تا ۱۳۰ اسببخار و پرمصرفترین نمونه، ۶/۶ لیتری V8 با قدرت ۲۱۰ اسببخار بود.
بیشتر بخوانید:جنرال موتورز هنوز موفق به ساخت هامر برقی نشده است
شیوع ویروس کرونا، منجر به تعطیلی نمایشگاههای خودرو امریکا شده است. به همین دلیل، امسال فستیوال خودروهای تقویت شده و سفارشی لسوگاس (SEMA) نیز بهصورت مجازی برگزار میشود. نخستین نمونه از مدلهای خاص سما ۲۰۲۰، نسخه برقیسازی شده از بلیزر K5 کلاسیک است. بلیزر مدرن با پیشرانه برقی، سال ۲۰۲۱ توسط شورولت تولید خواهد شد و البته ابهت مدل کلاسیک دهه ۷۰ میلادی را نخواهد اشت.
بلیزر K5 انتخابشده برای این پروژه، قبلا مجهز به موتور ۶/۵۵ لیتری هشت سیلندر با قدرت ۱۷۵ اسببخار و جعبهدنده دستی سه سرعته بوده است. حالا، پیشرانه ۲۰۰ اسببخار و ۳۶۱ نیوتنمتر شورولت بولت، بهجای تجهیزات قبلی وجود دارد و باتری ۶۰ کیلووات ساعت ۴۰۰ ولت در کف صندوق عقب دیده میشود. همچنین، جعبهدنده ۴ سرعته خودکار و ترمزهای بادی (پنوماتیک بدون روغن ترمز) روی بلیزر نصب شدهاند.
دپارتمان eCrate در شرکت شورولت، محصولات متنوع و عمدتا کلاسیک این خودروساز را با پیشرانههای برقی و تجهیزات مدرن فنی، بازسازی میکند. مهندسان eCrate، پیشتر یک دستگاه کامارو ۲۰۱۸ را با نام eCOPO، برقیسازی کرده بودند تا قدرت ۷۰۰ اسببخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتنمتر داشته باشد. همچنین وانت شورولت C-10 مدل ۱۹۶۲ هم با موتور برقی ۴۵۰ اسببخار، سال ۲۰۱۹ معرفی شد.