تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

راهکارهای یک اقتصاددان برای حل مشکل پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور/ گرفتاری تجار ایرانی با کره چطور پایان می‌یابد؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی برای حل مشکل پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: ایران همزمان در چند پیمان اقتصادی منطقه‌ای دیگر عضویت دارد که هر کدامشان یک بازار ایده‌آل برای مراودات بازرگانی خارجی ایران محسوب می‌شوند؛ کافی است از این طریق برای تهاتر کالا‌ها استفاده کنیم و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کالا و خدماتی را در ازای یک کالا یا خدمات دیگر مبادله کنیم.

 پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی

اقتصاد۲۴ - ترور هفته گذشته محسن فخری زاده، دانشمند هسته‌ای ایرانی هرقدر هم از دید سیاستمداران کره جنوبی عملی مجرمانه و منقلب کننده تلقی شود که باید آن را محکوم کرد؛ باز هم این محکومیت و اعلان برائت نفعی به حال مناسبات اقتصادی گره خورده تهران – سئول ندارد؛ بازرگانان ایرانی بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار پول در بانک‌های کره‌ای موجود دارند که حتی شرایط انتقال یک سنت از آن به داخل ایران وجود ندارد.

در دوران کوتاهی که برجام در مراودات جهانی با ایران ارزش و اعتباری داشت، حجم مراودات مالی ایران با کره جنوبی به ۱۷ میلیارد دلار رسید، اما با خروج سریع آمریکا از این پیمان سطح مبادلات بازرگانی میان دو کشور ایران و کره جنوبی به سرعت فروکش کرد تا حدی که دیگر طرف‌های ایرانی نتوانستند پول خود را از بانک‌های کره خارج کنند.

پولی که به گفته حسین تنهایی، مسئول اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی حجم آن از ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود و حالا چند ماهی‌ست که پس گرفتن این پول که به یکی از دغدغه‌های در مناسبات بازرگانی دو کشور تبدیل شده است.

سختگیری سئول در استرداد دارایی‌های متعلق به تجار ایرانی اقدام تازه‌ای نیست که با خروج آمریکای ترامپ از برجام اتفاق افتاده باشد؛ در ابتدای دهه ۹۰ شمسی که تحریم‌های هسته‌ای بر تمامی شئون بازرگانی خارجی ایران سایه افکنده بود، شماری از کارگران کارخانه لوازم خانگی انتخاب با هماهنگی کارفرمای خود چند باری از اصفهان به تهران آمدند تا بابت مطالبات بلوکه شده این شرکت مقابل ساختمان سفارت کره جنوبی تجمع کنند، تجمعی که هرچند در زمان خود پوشش رسانه‌ای یافت، اما کسی از عاقبت و نتیجه آن خبری ندارد.

مسعود دانشمند، اقتصاددان و دبیرکل خانه اقتصاد درباره مناسبات اقتصاد گره خورده تهران و سئول به اقتصاد۲۴ می‌گوید: سرآغاز روابط اقتصادی ایران و کره جنوبی از دهه ۵۰ خورشیدی بود؛ آن زمان از برند‌های امروز کره‌ای در بازار لوازم خانگی یا خودرو خبری نبود. کره جنوبی حتی در قیاس با کره شمالی از نظر زیر ساخت‌های اقتصاد صنعتی وضعیت نامناسب‌تری داشت. هنوز دو دهه از خاتمه جنگ دو کره و آغاز برنامه‌های توسعه‌ای کره نگذشته بود، ایران بازاری بود که کره ای‌ها برای کار کردن به آنجا می‌آمدند و با حسرت به صنایع خودروسازی آن نگاه می‌کردند و در همین راستا بود که میان دو پایتخت تهران و سئول پیوند خواهرخوانندگی خوانده شد؛ اما سیر اتفاقات جهانی به سمتی رفت که کره ای‌ها به عکس ایران توانستند مسیر توسعه را طی کنند.

وی ادامه می‌دهد: در ادامه همین سلسله تحولات بود که مناسبات اقتصادی تهران و سئول وارد مرحله جدیدی شد؛ جنگ ایران و عراق تازه تمام شده بود و ایران می‌خواست به مدار اقتصاد جهانی بازگردد و برای همین کره‌ای‌ها که محصولات مقرون به صرفه‌ای داشتند جایگزین مناسب برای شرکت‌های آمریکایی و اروپای غربی تلقی می‌شد؛ البته مقارن همین ایام اقتصاد کره جنوبی نزدیک شدن بیشتر به شرکت‌های آمریکایی را آغاز کرده بود، اما این نزدیکی تا اوج گیری اختلافات هسته‌ای ایران و غرب مشکل خاصی در مناسبات اقتصادی دو کشور ایجاد نکرد؛ سرمایه گذاران آمریکایی در صنایع خودرو و لوازم خانگی کره‌ای سهامدار شدند و همزمان با آن محصولات این کارخانه‌ها در بازار‌های ایران هم فروش می‌رفت.


بیشتر بخوانید: پالس مثبت کره جنوبی برای پرداخت پول‌های ایران


دانشمند در ادامه می‌گوید: این مربوط به زمانی است که نگاه زمامداران ایران به شرق بود و در ایده‌آل‌پردازی‌ها تصور می‌شد که روزی ایران به ژاپن یا کره اسلامی تبدیل شود؛ اما با بالا گرفتن اختلافات ایران و غرب توسعه مناسبات بازرگانی با کره هم متوقف شد؛ در اصل کره‌ای‌ها از ترس گرفتار شدن به تحریم‌های آمریکایی‌ها پاپس کشیدند و دیگر مانند گذشته به همکاری خود با ایران ادامه نداند، رفتاری که از جانب دیگر شرکای اقتصادی ایران هم سر زد؛ چینی‌ها، ژاپنی‌ها، هندی‌ها و... تا زمانی که در چارچوب تحریم‌های آمریکا مستثنی محسوب می‌شدند به صورت حساب شده به مراودات بازرگانی خود با ایران ادامه دادند.

این اقتصاددان می‌افزاید: دغدغه بیرون آوردن پول بازرگانان ایرانی از کره و دیگر کشور‌ها هم از همینجا آغاز شد؛ بانک‌های کره‌ای هر لحظه می‌ترسند که به تیر تحریم‌های ثانویه آمریکا گرفتار شوند؛ لذا حتی حاضر نیستند از طریق کانال امن اینستکس با ایران وارد مراوده شوند. از طرف دیگر در داخل ایران دولت و وزارت صمت اصرار شدید دارند که تجار و بازرگانان ایرانی ارز حاصل از صادرات را هرچه زودتر بازگردانده و در سامانه نیمایی به ثبت برسانند غافل از اینکه همین اطلاعات مندرج در این سامانه می‌تواند به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن طرف‌های خارجی برای نپرداختن مطالبات بازرگانان ایرانی یا مسدود کردن امکان دسترسی بازرگانان ایرانی به حساب‌های بانکی باشد.

خیابان تهران در کره جنوبی

وی می‌گوید: در چنین شرایطی نمی‌توان توقع خاصی از طرف‌های خارجی و مثلا کره‌ای‌ها داشت؛ بالاخره اقتصاد آن‌ها وابسته به غرب و آمریکاست. همین حالا اکثر برند‌های کره‌ای در حوزه کالا‌های مصرفی فعالیت دارند. درست است که از نظر صنعتی قطب لوازم الکتریکی، خانگی یا خودروسازی محسوب می‌شوند، اما بازار‌های فروششان در میان مردم است و با کوچکترین نوسانی دچار مشکل می‌شوند؛ درست برعکس موقعیتی که اقتصاد‌های غربی مثل آمریکا یا آلمان در آن قرار دارند و چون حوزه فعالیتشان ساخت تکنولوژی و ماشین آلات صنعتی است همیشه در مواجهه با بحران‌های اقتصادی کمتر دچار آسیب می‌شوند.

دانشمند صحبت‌های خود را اینطور خاتمه می‌دهد: وضعیت پیش آمده اتفاقی نیست که بازرگانان ایرانی نقشی در آن داشته باشند؛ اما تبعات آن شدیدا گریبانگیر کسانی است که در حوزه تجارت خارجی فعالیت دارند؛ به صورت مشخص بحث بازگرداندن ارز حالا دغدغه جدی تجار ایرانی است. دولت اصرار به تسریع این اتفاق دارد، اما در آنسوی مرز‌ها خریداران کالا‌ها و خدمات ایرانی مدام مقررات سختگیرانه‌ تحریمی آمریکا را بهانه می‌کنند؛ در این شرایط راه حل این است که ولو به صورت موقت از ظرفیت پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای برای تهاتر کالا‌ها استفاده کنیم. قبلا هم گفتم ایران همزمان در چند پیمان اقتصادی منطقه‌ای دیگر عضویت دارد که هر کدامشان یک بازار ایده آل برای مراودات بازرگانی خارجی ایران محسوب می‌شوند؛ کافی است از این طریق برای تهاتر کالا‌ها استفاده کنیم و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم کالا و خدماتی را در ازای یک کالا یا خدمات دیگر مبادله کنیم؛ این اتفاقی است که اگر بیفتد دیگر مشکل بلوکه شدن یا مسدود شدن حساب تجار ایرانی در کشور‌های طرف مبادله آنقدر‌ها هم جدی نیست و از طرفی هم کالا‌ها و خدمات مورد نیاز بازار‌های کشور هم به سهولت بیشتری تامین خواهد شد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت کیا اپتیما، اسپورتیج و سراتو در بازار ایران + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مهمترین نکات در رانندگی با خودروی دنده اتومات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حق کمیسیون‌های نجومی مشاوران املاک در آشفته بازار مسکن/ کمیسیون‌هایی که از نیم درصد به ۲ درصد هم می‌رسد!/ دولت هم پای قانون خود نایستاد

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

اولین خرید فصل جدید استقلال مشخص شد

احتمال توفق برجام دلار را در مسیر نزولی قرار داد

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

عکس/ استایل جنجالی ژیلا صادقی در راه بازگشت از آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ازدواج عروس ۲۲ ساله با داماد ۹۲

بهترین تفرجگاه‌های قزوین در فصل بهار

عکس/ خواهر زیبای حامد آهنگی

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

عکس/استوری خاصِ رسول خادم

فیلم/روایت مهناز افشار از شکست و سرخوردگی پس از مهاجرت

حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو اعلام شد / رقم را ببینید

پلمب طلافروشی‌های متخلف در مشهد

حراج سکه بانک مرکزی؛ بهترین پیشنهاد برای خرید سکه دولتی

عکس/استوری جالب زیدان که حال و هوای ایران را دارد

بازیگر تایتانیک و ارباب حلقه‌ها درگذشت

عکس/پک پذیرایی جلسه دفاع مناطق محروم

شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما

مهناز افشار مرغ پخته داخل قابلمه را خنداند!

هشدار به یارانه‌بگیران متقاضی وام

این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است

آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی

رباینده دختر نوجوان در تهران دستگیر شد

وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

موارد ردصلاحیت روحانی منتشر خواهد شد

واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی

عکس/تیپ خاص دختر مو قرمز سینمای ایران

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

باد شدید در راه است

پُرافتخارترین بازیکن رئال در تاریخ لالیگا کیست؟

دختر وزنه‌بردار ایرانی با تیم پناهندگان در المپیک پاریس!

رونمایی «نیکا» از میوه مورد علاقه‌اش در سوئد

عکس یک آگهی ترحیم که آبروی صداوسیما را بُرد

بهترین صبحانه برای لاغری کدامند؟

واکنش همتی از نرخ تورم بانک مرکزی

هشدار سنگین یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم

سعید آقاخانی در سریال«نون خ» دستمزد نجومی گرفت؟

دیوید تیلور و همسرش در راه ایران!

حکم حبس برای دخترشیشه‌ای که باعث مرگ مادر معتادش شد

افزایش واریزی مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی

نکونام حذف شد!

دیابتی‌ها هندوانه بخورند؟

نسخه ایرانی ال نود به بازار می‌آید + عکس

کافی شاپ لاکچری افغانستانی‌ها در ایران +عکس

عکس/ پوشش باورنکردنی زنان در قلب اروپا

جدیدترین تصاویر از امپراتور یوری در یک سریال معمایی

حج‌گزاران بخوانند/ چگونه مصرف اینترنت و مکالمه در عربستان را 27 برابر ارزان‌تر کنیم؟

فیلم/مراقب پایتان در متروی میدان ولیعصر باشید!

قرارداد ۲.۷ میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین

عکس/ نمونه استخدام فامیلی در صدا و سیما

عکسی جالب از هدیه روز معلم دانش‌آموزان عشایر پربازدید شد

عکس/واکنش جالب رضا رشیدپور به گزارش کیهان!

پیام تسلیت مدیرعامل بانک رفاه کارگران به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

آخرین آمار چک‌های برگشتی در سال ۱۴۰۲