اقتصاد۲۴ - یک باغدار نمونه مرکبات، با بیان اینکه نگاه بیمه دربخش کشاورزی متفاوت از بیمههای بازرگانی است، افزود: در بخش بیمههای بازرگانی همچون آتشسوزی وخودرو شرکتهای بیمهای سعی در جلب رضایت مشتری دارند، اما دربخش کشاورزی بیمه توانایی راضی کردن بیمهگذاران را ندارد.
بصیرالله آزاد نوذری گفت: کشاورزان و باغداران از بیمه محصولات کشاورزی رضایت ندارند، زیرا مابین رقم پرداختی توسط صندوق بیمه و خسارت وارده به کشاورز تطابقی وجود ندارد.
وی، با اشاره به عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی، مدعی شد: زمانی که صندوق با این عدم استقبال از سوی کشاورزان روبرو شد بیمه محصولات را اجباری کرد یعنی درصورتی به کشاورز بذر وکود میداد که محصول خودرا بیمه کند.
این باغدارنمونه مرکبات، تعریف صندوق بیمه کشاورزی از محصول دهی باغ و همچنین فروش و قیمت گذاری محصول را متفاوت با آن چیزی که در واقعیت برای باغدار اتفاق میافتد، بیان کرد و گفت: همه این عوامل منجر به عدم تمایل باغداران برای بیمه محصول میشود.
آزاد نوذری ادامه داد: باغداران معتقد هستند که در قبال حق بیمههای سنگینی که چندین سال میپردازند و تا ۱۰ سال هیچگونه خسارتی هم رخ نمیدهد درزمان رخ دادن خسارت خدماتی از صندوق بیمه دریافت نمیکنند.
وی، خاطرنشان کرد که بیشتر کشاورزان و باغداران از صنعت بیمه در بخش کشاورزی راضی نبوده، زیرا مبلغ پرداختی بابت خسارت با هزینه واقع شده اختلاف فاحشی دارد.
این باغدار نمونه مرکبات با بیان اینکه دارای ۱۰ هکتار باغ مرکبات است، ادامه داد: باغ وی فاقد بیمه محصول کشاورزی است، اما برای یک مجموعه دیگر خود از بیمه نامههای آتش سوزی و مسئولیت مدنی استفاده میکند.
نوذری با تاکید بر اینکه به زودی میوه داخل انبار را هم بیمه خواهد کرد، گفت: میوه روی درخت را بیمه نخواهد کرد، زیرا تعاریف و توجیهات صندوق بیمه کشاورزی نمیتواند باغداران و کشاورزان را قانع کند.