تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹

یک خانواده معمولی‌ و این همه دردسر!

 در روزهای گذشته خبر ساخت فصل هفتم سریال «پایتخت» رسانه‌ای شد، فصل هفتم سریال از راه نرسیده مانند فصل ششم با حواشی زیادی همراه بود.

یک خانواده معمولی‌ و این همه دردسر!

اقتصاد۲۴ - فصل هفتم سریال «پایتخت» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته می‌شود. خبری که در هفته‌های گذشته منتشر شد و همانقدر که خوشحالی هوادارن این سریال را به همراه داشت، انتقاد منتقدان را نیز به همراه داشت البته حواشی زیادی نیز، مانند فصل ششم گریبان این سریال را گرفت. فصل هفتم سریال «پایتخت» برای نوروز ۱۴۰۰ ساخته می‌شود. خبری که در هفته‌های گذشته منتشر شد و همانقدر که خوشحالی هوادارن این سریال را به همراه داشت، انتقاد منتقدان را نیز به همراه داشت البته حواشی زیادی نیز، مانند فصل ششم گریبان این سریال را گرفت.

از حذف مهران احمدی و سارا و نیکا فرقانی و بازگشت علیرضا خمسه به این مجموعه تلویزیونی تا دستمزد میلیاردی محسن تنابنده و ساخته نشدن فصل هفتم این سریال از جمله خبرهایی بودند که در روزهای گذشته دست به دست شدند.با فوت خشایار الوند، نویسنده پایتخت درسال ۹۷، نویسنده این سریال تغییر پیدا کرد و آرش عباسی و محسن تنابنده مسئولیت نگارش فیلمنامه را بر عهده گرفتند. شاید این تغییر در سبک نگارش یکی از دلایل درگیر شدن این سریال با حواشی بود.


بیشتر بخوانید:مرگ کرونایی بازیگر معروف ایران همزمان با تولد نوزادش


پیش از این کمتر کسی فکر می‌کرد که در یک سریال نام فیلمنامه‌نویس برای مخاطب عام اهمیت داشته باشد اما پس از پخش فصل ششم «پایتخت» بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی مختلف، یاد شادروان خشایار الوند زنده شد و بخشی از مخاطبان این سریال در فضای مجازی فصل ششم را با فصل‌های قبل مقایسه کردند و جای خالی فیلمنامه‌نویس سریال را یادآوری کردند. این موضوع حتی انتقاد تلویحی وزیر فرهنگ را هم به دنبال داشت. سیدعباس صالحی در توئیتی نوشت که این خشایار الوند بود که به «پایتخت» جان می‌داد.
جمعه اول فروردین ۹۹اولین قسمت فصل ششم «پایتخت» روی آنتن شبکه یک سیما رفت و شاید بتوان گفت شروع حاشیه‌ها از همان قسمت اول آغاز شد. زمانی که سریال از شبکه یک سیما در حال پخش بود، در اتفاقی کم سابقه دوبار برای آگهی بازرگانی، پخش سریال قطع شد که اعتراض کاربران فضای مجازی و محسن تنابنده را به همراه داشت.

ممیزی‌های تلویزیون و اعتراض بازیگران

سازندگان یک اثر باید طبق قوانینی که وضع می‌شود رفتار کنند و از خط قرمزهای تعیین شده عبور نکنند، گاهی پیش می‌آید که خواسته یا ناخواسته از آن خط قرمزها عبور می‌کنند، گاهی هم مسئولین رسیدگی و نظارت به این موضوع خط قرمز را کمی جابه جا می‌کنند که معمولا تشخیص این موضوع سخت است، اما کمتر اثر هنری از قبیل کتاب و ترانه و تئاتر گرفته تا فیلم سینمایی و سریال پیدا می‌شود که بخش‌هایی از آن دستخوش تغییرات نشده باشد و فصل ششم سریال «پایتخت» نیز از این قاعده مستثنی نیست، یکی از این ممیزی‌ها توسط سیدامیر سیدزاده، با انتشار پستی در اینستاگرام مطرح شد.

ماجرای ممیزی‌های اعمال شده در سریال تا جایی ادامه پیدا کرد که تک تک بازیگران به این موضوع اعتراض کردند، بهرام افشاری بازیگر نقش بهتاش، یکی از این بازیگران بود که با انتشار پستی خبر از سانسور بخشی از سریال داد، اما مشخص نکرد که کدام بخش و به چه علت حذف شده است.

در ادامه سانسورهای تلویزیون و اعتراض بازیگران، احمد مهرانفر نیز با انتشار پستی از به سانسور اعتراض کرد و کمی بعدتر از او، محسن تنابنده از سانسورِ نسخه سانسور شده سریال نوشت و احمد مهرانفر دیالوگ سانسورشده سریال را در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد. پس از این اتفاقات بود که سیروس مقدم کارگردان سریال در گفت‌وگویی موارد حذف شده از سریالش را به حساسیت‌های شرایط روز جامعه ربط داد و گفت هیچ سانسوری در کار نیست. در همان زمان گمانه زنی‌هایی انجام شد که شاید هیچ سانسوری در کار نبوده و این ادعاها تنها یک بازی برای جذب مخاطب بوده است.

تاثیر «پایتخت» در استفاده از اینترنت

شاید شنیده باشید که می‌گویند زمان پخش یک سریال خیابان‌ها خلوت می‌شودیا به اصطلاح کوچه خلوت کن است، اما از آنجایی که در فروردین ۹۹ کرونا همه را خانه نشین کرده بود، اینبار یک سریال توانست خیابان‌های فضای مجازی را خلوت کند. به گفته سجاد بنابی، نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در توئیتی درباره تاثیر پخش سریال «پایتخت» روی کاهش مصرف اینترنت کشور خبر داد.

با گذشت پنج قسمت از فصل ششم سریال، یک بازی اینترنتی آنلاین در صفحه رسمی اینستاگرامش با یک نمودار از کم شدن میزان شرکت‌کننده‌های آنلاینش در زمان پخش سریال «پایتخت» خبر داد. البته کم شدن کاربران استفاده از فضای مجازی، خیلی جای تعجب نداشت چرا که طبق نظر سنجی صدا و سیما در میان سریال‌های تلویزیونی نوروز، سریال «پایتخت» با ۷۵درصد بیینده، به عنوان پر طرفدارترین سریال شناخته شد.

انتقادهای دنباله‌دار از بدآموزی‌های ادامه‌دار

یکی از انتقادهای پرتکرار از ابتدای پخش «پایتخت» در فصل ششم، بی‌احترامی کوچک‌ترهای خانواده به بزرگ‌ترها و در ادامه دروغ‌گویی‌های بی‌دلیل شخصیت‌های خانواده معمولی و فریبا از مواردی بود که از همان قسمت‌های ابتدایی تا قسمت پایانی اعتراضات و انتقادات مخاطبان سریال را به دنبال داشت. نمایش خشونت یکی دیگر از انتقاداتی بود که به این سریال وارد شد و مصداق آن هم سکانس‌های مربوط به بهبود و سندروم دست بیقرارش بود. موارد بی‌شماری که برخی رسانه‌ها از آن با عنوان بدآموزی‌هایی که نباید از نقی و ارسطو بیاموزیم یاد کردند.

ایرادهای کوچک اما مهم

فصل ششم «پایتخت» اما علاوه بر ضعف در فیلمنامه، با اشتباهات ریز و درشتی هم همراه بود که از چشم مخاطب تیزبین این سریال پنهان نماند. از ایرادات فوتبالی که هواداران فوتبال را دل‌زده کرد تا در دست داشتن متن اخبار چند ساعت پیش از پخش خبرها از تلویزیون که با واکنش گوینده خبر تلویزیون همراه بود. اینها در کنار مواردی مانند حضور فیلمبردار در زمین فوتبال در سکانس سیو دیدنی بهتاش فریبا در دروازه نساجی، تصویر دوربین و عوامل پشت دوربین در آینه ماشین، قوری‌ای که در یک پلان شکسته می‌شود و در پلان بعدی سالم سر جایش قرار دارد و ... برخی از مواردی هستند که بی دقتی عوامل سازنده را نمایان می‌کند.

جنجال ناتمام سکانس پایانی 

همه حواشی فصل ششم این سریال یک حسن‌ختام داشت که حسابی جنجال به پا کرد. یک زوج و سفر ماه‌عسل و یک موتورسیکلت و یک قایق و  یک دیالوگ از یک فیلم فارسی. سکانسی که به اعتقاد برخی پلان به پلان از فیلمی با بازی بهروز وثوقی کپی شده بود و همین موضوع انتقادات از سریال را به اوج رساند و حاشیه‌های زیادی را برای سریال به ارمغان آورد.البته کارگردان سریال بر خلاف منتقدان باور داشت که شوخی با قیصر غیر شرعی نبوده است .

شروعی که سرانجام نداشت

پس از پایان نیمه کاره فصل ششم، تکلیف فصل هفتم «پایتخت» مشخص نبود تا اینکه، خبر ساخته شدن فصل هفتم رسانه‌ای شد، اتفاقی که انتهای آن ختم به خیر نشد و به حواشی فصل ششم بیشتر دامن زد.
بازگشت علیرضا خمسه به سریال و حذف مهران احمدی از مسائلی بود که در ابتدای مسیر رسانه‌ای شد.
سارا و نیکا فرقانی دوخواهر دوقلو که در سریال نقش فرزندان ریما رامین‌فر(هما سعادت) و محسن تنابنده(نقی معمولی) را ایفا می‌کنند از سریال حذف شدند و این موضوع هم مخالفان جدی‌ای داشت، هم موافقان سر سخت. 

این قبیل حذف و اضافه کردن بازیگران در سریال‌ها رخ می‌دهد اما چیزی که اینبار بیش از هرچیزی جلب توجه کرد، انتشار رقمی به عنوان دستمزد محسن تنابنده بود که اعتراضات زیادی را به همراه داشت. محسن تنابنده  در پاسخ، با انتشار پستی اعلام کرد که به علت فضای نامناسب موجود، فصل هفتم ساخته نخواهد شد.حالا باید منتظر ماند و دید که نساختن فصل هفتم قطعی است یا یک قهر ساده است و تنابنده با عوامل سازنده کنار می‌آید و فضا برای ساخت سریال فراهم می‌شود و پرونده ساخت فصل هفتم سریال دوباره باز می‌شود یا خیر

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول