تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۹
رئیس سابق هیئت‌عامل ایمیدرو:

منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس آینده درخشانی در زمینه سرمایه گذاری دارد

موذن‌زاده اعتقاد دارد که پتانسیل‌های منطقه ویژه خلیج فارس و استان هرمزگان بیش از میزان کنونی است و با توسعه بیشتر زیرساخت‌ها، می‌توان به موفقیت‌های بیشتری در زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی رسید.
منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس
اقتصاد۲۴ - منطقه ويژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خليج فارس، با توجه به نزديکي به بندر بزرگ شهيد رجايي و درياي آزاد، قرار گرفتن در کنار معادن بزرگ استان کرمان و هرمزگان و سهولت واردات و صادرات، در اوايل دهه هشتاد به عنوان هاب سرمايه‌گذاري، به‌ويژه در صنايع فلزي و فولادي، مطرح شد و زيرساخت‌هاي آن توسعه يافت.

 در همين زمينه، با مصطفي موذن‌زاده، رئيس اسبق هيئت‌عامل ايميدرو به گفت‌وگو نشسته‌ايم. موذن‌زاده اعتقاد دارد که پتانسيل‌هاي منطقه ويژه خليج فارس و استان هرمزگان بيش از ميزان کنوني است و با توسعه بيشتر زيرساخت‌ها، مي‌توان به موفقيت‌هاي بيشتري در زمينه جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي رسيد. وي همچنين مي‌گويد که توسعه صنايع جنبي، به‌ويژه صنايع پايين‌دستي و قطعه‌‎سازي‌ها، مي‌تواند نقش بسيار موثري در توسعه صنعتي اين منطقه ايفا کند. متن کامل اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد.

*در ابتداي شکل‌گيري منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس چه اهدافي ترسيم شده بود و تاکنون چه ميزان از اين اهداف محقق شده است؟

_مهم‌ترين هدف شکل‌گيري منطقه ويژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خليج فارس ايجاد يک منطقه صنعتي با محوريت توسعه صنايع فلزي و عمدتا براي صادرات و بخشي نيز به منظور واردات بوده است. علاوه بر توسعه صنايع فلزي، توسعه ديگر صنايع نيز در دستور کار قرار داشت و اين اهداف با توجه به زيرساخت‌هاي موجود در آن، به ويژه اسکله، ريل و ديگر امکانات، در نظر گرفته شد. ضمن اينکه قرار بود شرکت فولاد مبارکه در هرمزگان احداث شود که پس از انقلاب، اين مهم ميسر نشد. در همين حال، شرکت آلومينيوم المهدي نيز به عنوان نخستين واحد توليدکننده آلومينيوم پس از انقلاب در غرب بندرعباس (سايت کنوني منطقه ويژه خليج فارس پيش از شکل‌گيري و ثبت رسمي اين منطقه) احداث شده بود و به توليد آلومينيوم مي‌پرداخت. مجموعه اين مسائل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) را در اوايل دهه هشتاد به اين نتيجه رساند که بايد يک منطقه ويژه در سواحل غربي بندرعباس با محوريت صنايع فلزي شکل بگيرد. البته ديگر صنايع نيز در اين منطقه وجود داشتند، اما مهم‌ترين هدف، توسعه صنايع فلزي بود. ضمن اينکه صنايع جنبي و پايين‌دست نيز يکي ديگر از اهداف شکل‌گيري منطقه ويژه بودند که از جمله آن‌ها مي‌توان به سازندگان سازه‌هاي فلزي و قطعه‌سازي‌ها اشاره کرد که مکان‌يابي اين صنايع نيز صورت گرفته است. اين اهداف با توجه به نزديکي منطقه ويژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خليج فارس به بندر شهيد رجايي، به عنوان بزرگ‌ترين بندر تجاري کشور در صادرات و واردات، ترسيم شدند. 


بیشتر بخوانید: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس منطقه‌ای منحصربفرد برای توسعه صنایع فولاد و آلومینیوم/ مزیت‌های منطقه کدامند؟


با توجه به مزيت حضور در کنار بندرها، ايجاد ارزش افزوده در برنامه‌هاي ايميدرو قرار گرفت. لازم به يادآوري است که در آن زمان، پالايشگاه‌هاي گاز و نفت نيز احداث شده بودند و با توجه به احداث صنايع پايين‌دستي نفت و گاز، صادرات اين محصولات نيز از منطقه ويژه خليج فارس با ايجاد ارزش افزوده همراه خواهد بود.

*منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس از لحاظ جغرافياي سياسي چه پتانسيل‌هاي استراتژيکي دارد؟

_منطقه ويژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خليج فارس در کنار بزرگ‌ترين دروازه دريايي کشور يعني بندر شهيد رجايي واقع شده است. علاوه بر اين، در مقابل اين منطقه ويژه اقتصادی و سواحل بندرعباس، جزيره قشم قرار دارد که همانند يک موج‌شکن بزرگ عمل مي‌کند و به ايجاد تعادل در ساحل و ساکن بودن امواج کمک شاياني مي‌کند. در همين حال، از نظر پتانسيل نيروي انساني و جمعيتي، بندرعباس يکي از شهرهاي بزرگ ايران به شمار مي‌رود. 
استان هرمزگان و بندر شهيد رجايي مرکز ترانزيت بسياري از کالاهاي اساسي از ديگر کشورها به کشورهاي آسياي مياني همچون افغانستان، تاجيکستان، قرقيزستان، قزاقستان و ترکمنستان محسوب مي‌شوند؛ ضمن اينکه اين استان به منابع و ميدان‌هاي گازي بزرگي همچون سرخون دسترسي دارد. لازم به يادآوري است که خط لوله صلح، که قرار بود گاز را از ايران به پاکستان و سپس به هندوستان برساند، از اين منطقه گذر مي‌کرد و يکي از منابع تامين گاز آن از ميدان‌هاي گازي استان هرمزگان بود. 
به اين نکته مهم بايد توجه داشت که ابتدا قرار بود شرکت آلومينيوم جنوب (سالکو) در منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس جانمايي و احداث شود، اما برخي از مديران وقت، با توجه به نزديکي به عسلويه (پايتخت گازي جهان)، اصرار به احداث آن در کنار اين ميدان عظيم گازي داشتند. با اين حال، مشاور خارجي آن زمان ايميدرو، با توجه به بررسي‌هاي انجام‌شده، بندرعباس (مکان کنوني منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس) را به عنوان بهترين مکان براي احداث کارخانه آلومينيوم جنوب در نظر گرفت. متاسفانه پس از مدتي تصميم بر آن شد که آلومينيوم جنوب نه در عسلويه احداث شود نه در منطقه ويژه خليج فارس و به مکان کنوني منتقل شود که براي احداث آن نيز هزينه‌هاي زيربنايي بسيار زيادي شد.
استان هرمزگان، به دليل قرارگيري در ميانه درياي عمان و خليج فارس، حتي مي‌تواند شاهراه اتصال غرب به شرق و بالعکس نيز باشد و يکي از پل‌هاي توسعه سواحل مکران نيز قرار گيرد. به همين دليل، اين استان يکي از نقاط جذاب سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود و در اوايل دهه هشتاد، ايميدرو سواحل بندرعباس را به عنوان بهترين نقطه براي سرمايه‌گذاري در صنعت فولاد به مسئولان دولتي معرفي کرد. پس از اين زمان بود که با توسعه دو شرکت بزرگ فولادي يعني فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب کيش، شاهد گسيل سرمايه‌گذاري‌هاي صنعت فولاد به استان هرمزگان بوديم.

*به عقيده شما، منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس در چند سال اخير چه موفقيت‌هايي را در توسعه صنايع معدني به دست آورده است؟

_شرکت‌هاي فولادي، با توجه به مزيت‌هاي موجود در اين منطقه، به‌ خوبي شکل گرفته‌اند که از جمله آن‌ها مي‌توان به شرکت‌هاي فولاد کاوه جنوب کيش، فولاد هرمزگان، صبا فولاد خليج فارس، گندله‌ سازي مادکوش و... اشاره کرد. شرکت آلومينيوم المهدي در منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس حضور داشت و سپس شرکت هرمزال نيز به عنوان دومين توليدکننده آلومينيوم در اين منطقه به آن اضافه شد و به ثمر نشست. صنايع پالايشگاهي از جمله پالايشگاه خليج فارس نيز شکل گرفته و توسعه يافته‌اند. ديگر موفقيت اين منطقه در توسعه، احداث و توسعه خطوط ريلي، به‌ويژه واگن‌برگردان‌ها و بارکو بوده است، به طوري که يکي از پيشرفته‌ترين خطوط ريلي کشور در منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس احداث شده است و در دست توسعه قرار دارد. در ضمن، اسکله‌هاي اين منطقه نيز، با توجه به مزيت‌هاي صادراتي و وارداتي، به صورت پيشرفته طراحي و اجرا شده‌اند و اين توسعه در حال حاضر نيز ادامه دارد. 
نيروگاه برق اوکسين نيز، که اخيرا به بهره‌برداري رسيده است، طرح توسعه‌ايِ ديگري بود که در اوايل دهه هشتاد مطرح شد و خوشبختانه، با پيگيري‌هاي ايميدرو و سرمايه‌گذار آن يعني شرکت سرمايه‌گذاري غدير، فاز نخست آن يعني نيروگاه گازي به اتمام رسيده است. ضمن اينکه اين نيروگاه قابليت تبديل شدن به نيروگاه سيکل ترکيبي را نيز دارد که در دست پيگيري است. 
توسعه در منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس به صورت جدي ادامه دارد و با توجه به پتانسيل‌هاي کم‌نظير اين منطقه در مقايسه با ساير مناطق ويژه در کشور، بايد توجه بيشتري به آن شود تا هاب سرمايه‌گذاري جديدي در صنايع فلزي شکل بگيرد. 

*چه چشم‌اندازي را از لحاظ رونق‌بخشي به اقتصاد منطقه و کشور براي منطقه ويژه اقتصادی خليج فارس متصور هستيد و اين منطقه براي رسيدن به آن بايد چه تدابيري را اتخاذ کند؟

_با پتانسيل‌هاي بسيار خوبي که ذکر شد، قطعا منطقه ويژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خليج فارس آينده درخشاني در زمينه سرمايه‌گذاري و توليد خواهد داشت. متوليان منطقه ويژه بايد امر توسعه را در آن به صورت جدي پيگيري کنند و با تلاش اين مديران، حتما توسعه صنعت کشور به ثمر خواهد نشست. جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي بايد مهم‌ترين هدف مديران باشد. هرچند جذب سرمايه‌گذاري خارجي در برهه کنوني، که کشور تحت فشار تحريم‌هاي متعدد قرار دارد، بسيار دشوار است، بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي پس از حضور در ايران، نوار ساحلي و به‌ويژه استان هرمزگان را، با توجه به پتانسيل‌‎هاي زيرساختي آن، ترجيح خواهند داد؛ به همين دليل، بايد از اين شرايط بهترين بهره را برد.

منبع: فرینا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

ریزپرنده چیست؟

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول