تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۹ دی ۱۳۹۹
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه ۹۹

افت ۲۵ هزار واحدی شاخص در روز بد بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه با کاهش ۲۵ هزار و ۱۶۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۴ واحد عقب‌نشینی کرد. در این روز شاخص کل ۱.۷۵ درصد و شاخص هم‌وزن ۷۸ صدم درصد کاهش داشتند که نشان می‌دهد وضعیت شرکت‌های بزرگ وخیم‌تر از شرکت‌های کوچک بوده است. تا جایی که فملی، شستا، فارس، فولاد، خودرو، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند

شاخص بورس

اقتصاد۲۴ - روند صعودی بورس امروز بیشتر از پنج دقیقه دوام نیاورد و بلافاصله بعد از آن شاهد کاهش شاخص کل بودیم. تا جایی که با گذشت ۳۰ دقیقه از شروع معاملات، شاخص کل ۱۰ هزار و ۱۰۰ واحد کاهش پیدا کرده و به محدوده یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد رسیده است. در این ساعت شاخص کل ۷۰ صدم و شاخص هم‌وزن ۵۹ صدم کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک و بزرگ اغلب در مدار نزولی حرکت می‌کنند. نماد‌های فولاد، خودرو، فملی، نوری، وپارس، شستا و شبندر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل از خود به جا گذاشته‌اند. 

اکثریت به دست قرمز‌ها افتاد

بعد از رفت و برگشت بورس در اولین دقایق بازار امروز، نقشه بورس رنگ قرمز به خود گرفت و تعداد نماد‌های منفی بازار سر به فلک کشید. تا جایی که از مجموع ۳۰۹ نماد بورسی معامله شده در این ساعات، ۸۷ نماد روند صعودی دارند و ۲۲۲ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. همچنین از بین ۲۳۹ نماد فرابورسی، ۸۴ نماد در مدار صعودی حرکت می‌کنند و ۱۵۵ نماد قرمزرنگ هستند. موردی که به خوبی رنگ قرمز نقشه بازار را توضیح می‌دهد.

بررسی نقشه بازار بعد از نوسان کوتاه مدت شاخص که نهایتا به کاهش آن منجر شد، نشان می‌دهد امروز احتمالا دوباره با یک بازار نزولی طرف هستیم. گروه‌های کوچک معاملات بیشتری دارند. تا جایی که استخراج کانه‌های فلزی به برترین گروه صنعت تبدیل شده و در این گروه اغلب نماد‌ها به جز کگهر قرمزرنگ هستند و کاما تا صف فروش پیش رفته است. بیمه‌ها از نظر ارزش معاملات در رتبه دوم قرار دارند و در بین آن‌ها به جز سه نماد سبزرنگ کوثر، دانا و بنو که برایشان صف خرید تشکیل شده، بقیه نماد‌ها عموما قرمزرنگ هستند و شاهد تشکیل صفف روش برای نوین، میهن، وسین و ودی هستیم. محصولات غذایی در بازار قرمز امروز رنگ سبز به خود گرفته و دست کم در نماد‌های پرمعامله شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌های غذایی هستیم. گروه فلزات اساسی اغلب قرمزرنگ است. هرچند نماد‌های سبزرنگی مثل فوکا، فرزین، فالوم، فروس و فولاژ که عمدتا شرکت‌های کوچک هستند در بین آن‌ها به چشم می‌خورند. در گروه خودرو و ساخت قطعات به جز خنصیر و خکمک بقیه نماد در آستان تشکیل صف فروش قرار دارند و تا پنج درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. محصولات شیمایی شرایط مشابهی دارند. پالایشگاه‌ها بعد از صعود عجیب روز گذشته دوباره به روند نزولی افتاده و قرمزرنگ شده‌اند. امروز گروه‌های زراعت، صندوق‌های ETF، سیمانی‌ها، هولدینگ‌ها، قندی‌ها و ساخت محصولات فلزی از جمله گروه‌های قرمز بازار هستند. 

یک چهارم بازار در صف فروش

بررسی صف‌های خرید و فروش امروز بازار سرمایه نشان می‌دهد در نیمه معاملات حدود ۱۴۶ نماد که یک چهارم بازار را تشکیل می‌دهند، صف فروش دارند و ارزش صف‌های فروش آن‌ها در مجموع به دو هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان می‌رسد. در طرف مقابل تنها ۹۶ نماد شاهد تشکیل صف خرید هستند و ارزش مجموع این صف‌ها تقریبا هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان است. 

وآذر؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

تقاضای خرید سهام شرکت توسعه سرمایه‌گذاری آذربایجان همچنان بالاست و نماد وآذر را در مقام سنگین‌ترین صف خرید بازار سرمایه نگه داشته است. ارزش صف خرید این نماد امروز به حدود ۱۱۹ میلیارد تومان می‌رسد. کوثر با صف خرید ۱۱۲ میلیاردی در رتبه دوم و پتایر با صف خرید ۶۲ میلیاردی در مقام سوم قرار دارند. البته صف خرید ۱۴۱ میلیارد تومانی چخزر که به تازگی شاهد عرضه اولیه سهام آن بودیم، در نظر گرفته نشده است. از جمله دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز می‌توان به غگیلا، دتوزیع، زفکا، رافزا، شکربن، شستا، چکاوه، پدرخش و غگل اشاره کرد. 

بوعلی؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

شرکت پتروشیمی بوعلی بعد از رسیدن به حداکثر بازدهی عرضه‌های اولیه در مدار نزولی افتاده و شاهد تشکیل صف فروش در نماد بوعلی هستیم. ارزش صف فروش بوعلی که سنگین‌ترین صف بازار به حساب می‌آید، امروز حدود ۳۱۷ میلیارد تومان است. برکت با صف فروش ۲۴۰ میلیارد تومانی در مقام دوم ایستاده و ولپارس با صف فروش ۷۵ میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار دارد. خزر، کبافق، خودرو، انرژی ۱، شاروم، زدشت و دتولید دیگر نماد‌هایی هستند که صف فروش سنگینی در بازار امروز دارند. 

افت ۲۵ هزار واحدی شاخص کل در روز بد بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۹ دی‌ماه با کاهش ۲۵ هزار و ۱۶۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۴۱۲ هزار و ۴۴ واحد عقب‌نشینی کرد. در این روز شاخص کل ۱.۷۵ درصد و شاخص هم‌وزن ۷۸ صدم درصد کاهش داشتند که نشان می‌دهد وضعیت شرکت‌های بزرگ وخیم‌تر از شرکت‌های کوچک بوده است. تا جایی که فملی، شستا، فارس، فولاد، خودرو، شپنا و شبندر بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند. 
نقشه بازار در پایان معاملات نشان می‌دهد امروز استخراج کانه‌های فلزی، دارویی‌ها و غذایی‌ها بیشترین معاملات را در بورس شاهد بودند. در گروه استخراج کانه‌های فلزی، کاما با صف فروش به کار خود پایان داد، اما دیگر نمادها از جمله کگهر، کچاد و کگل شرایط خوبی را پشت سر گذاشتند. دارویی‌های به جز دشیمی و هجرت اغلب سبزپوش بودند و صف خرید داشتند. غذایی‌ها به جز غبهنوش، غفارس و غنوش شرایط مشابهی را تجربه کردند و شاهد تقاضای قابل توجه برای خرید سهام این شرکت‌ها بودیم. در گروه خودرو و ساخت قطعات، نمادهای بزرگ از جمله خودرو، خساپا و خگستر با صف فروش به کار خود پایان دادند، اما در این نمادهایی مثل خبهمن، خنصیر، خدیزل و خشرق بودند که شرایط خوبی را پشت سر گذاشتند و در پایان معاملات به صف خرید رسیدند. گروه فلزات اساسی روند یکسانی نداشت. فولاد با اینکه تا نیمه معاملات کاهش قیمت پیدا کرده بود اما تا پایان ساعت معاملات به قیمت روز گذشته برگشت. فملی در این فرآیند موفق ظاهر نشد و سه درصد ارزش خود را از دست داد. محصولات شیمیایی امروز اغلب قرمز رنگ بودند و صف فروش برای نمادهای بزرگ این گروه یعنی پترول، شگویا و نوری تشکیل شده بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی هم امروز روز خود نداشتند و در بین آنها پالایش بیش از پنج درصد ارزش خود را از دست داد. چراکه تمام نمادهای گروه پالایشگاه‌ها به جز شرانل صف فروش داشتند و شاهد کاهش پنج درصدی قیمت سهام شپنا، شتران، شبندر و شبریز بودیم. بیمه‌ها، نهادهای مالی، لاستیک و پلاستیک و سیمانی‌ها امروز شرایط بهتری نسبت به دیگر گروه‌ها داشتند. در طرف مقابل حمل و نقل، هولدینگ‌ها، عرضه برق و گاز، بانک‌ها در غیاب لیدرهایشان، زراعت، قندی‌ها و رایانه از جمله گروه‌های قرمز بازار بودند.

۲۰ هزار میلیارد در بورس جابه‌جا شد

معامله‌گران بورس امروز بیش از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۶۰۰ هزار معامله به ارزش ۱۳ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر معاملات شش هزار و ۹۵۴ میلیارد تومانی فرابورس را هم در نظر بگیریم، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود ۲۰ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به روز قبل افزایش پیدا کرده است. امروز کاما، شستا، شپنا، برکت، خودرو، کچاد و خساپا پرتراکنش‌ترین نماد‌های بورسی و وسپهر، بپیوند، گکوثر، چخزر، زملارد، بگیلان و ذوب پرتراکنش‌ترین نماد‌های فرابورسی بودند.



منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

تکذیب چاپ تراول ۵۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت پرواز‌های فرودگاه‌های کشور به حالت عادی

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

بهترین فیلم های مستند‌ سینمای جهان

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

افراد نفوذی در حاکمیت، عامل ضربه به اکوسیستم استارتاپی/ دولت از اینکه تشکل‌های صنفی مطالبه‌گری کنند خشنود نیست

تیپ شیک گلاره عباسی در یک مراسم جلب‌توجه کرد

درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران

اگر اسرائیل به مراکز هسته‌ای حمله کند تغییر در سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی قابل تصور است

کشف جسد مرد جوانی در محور پونل به خلخال

فیلم/سوتی مجدد رییسی: جمهوری اسلامی اونها!