تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۹
قطعه‌سازان، خودروساز می‌شوند؟

نشانه‌هایی برای شکست انحصار خودروسازی

شکست انحصار خودروسازی با خودروساز شدن قطعه‌سازان" این خبری بود که چندی پیش وزیر صمت در جلسه‌ای با قطعه سازان مطرح کرد. وزیر صمت در آن جلسه گفت که باید کنسرسیومی از قطعه سازان تشکیل شود تا بازار خودرو رقابتی شود و اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا از رقبای توانمند برای ایجاد رقابت در بازار خودرو حمایت کند.

خودرو

اقتصاد۲۴ - اینطور که مشخص است وزیر جدید صمت، برنامه های متفاوتی برای صنعت خودرو دارد و در نظر دارد بازار خودرو را به شدت رقابتی کند و در اوایل حکم وزیری از آزادسازی واردات خودرو سخن گفت و پس از آن شاهد صحبت های مختلفی در خصوص شکستن انحصاری که توسط 2 خودروساز در کشور ایجاد شده، کرد.
او شکستن انحصار در تولید خودرو را مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور دانست و اظهار کرد: شرکت‌های توانمند قطعه‌ساز می‌توانند از طریق ترکیب شدن با یکدیگر، کنسرسیومی برای تولید خودرو تشکیل دهند و بر روی فناوری و نوآوری با ریسک‌پذیری کار کنند. بایستی تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه‌سازان مسیری برای کاهش هزینه‌های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.
همچنین این مقام مسئول از زمانی که سکانداری این وزارت خانه را برعهده گرفته از کیفیت پایین خودروها به شدت انتقاد کرده است.

برای خودروساز شدن، نیاز به، به روزرسانی دانش فنی است 

سیامک مقتدری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران، در خصوص خودروساز شدن قطعه سازان، گفت: بحثی که وجود دارد، خودروساز شدن قطعه سازان نیاز به الزاماتی دارد که در صورت فراهم شدن آنها می توان روی قطعه سازان برای خودروساز شدن، حساب کرد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران  تشریح کرد: یکی از مهمترین الزامات برای خودرو بحث سرمایه گذاری است. برای خودروساز شدن نیاز به سرمایه گذاری زیاد است و به دنبال آن با ایجاد این سرمایه گذاری می توانیم تا حدودی روی خودروساز شدن قطعه سازان حساب کرد. 
مقتدری تشریح کرد: اگر بحث سرمایه گذاری را کنار بگذاریم، بحث به روز بودن نیز بسیار پررنگ است. اگر قطعه سازان بخواهند خودروساز شوند نیاز است تا به روز شوند، در غیر این صورت از مدل های قبلی استفاده می کنند و تغییری در صنعت خودرو رخ نخواهد داد. 

او ادامه داد: اینکه مدل قدیمی را بخواهیم تحویل دهیم تحولی در این صنعت ایجاد نخواهد شد و این بازار مرتفع نمی شود. برای خودروساز شدن نیاز است با خودروسازهای خارجی در ارتباط باشیم. دانشی که اکنون در صنعت خودرو داریم قدیمی است و با دانش فنی که اکنون داریم نباید قطعه سازان را در این موقعیت قرار دهیم.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران بیان کرد: علی رغم اینکه قطعه سازان دوست دارند که خودروساز شوند اما این کار اکنون شدنی نیست و در این جایگاه قرار نداریم. بحث قرار داشتن در زنجیره تامین خودروسازان مطرح بین المللی منتفی است.
مقتدری با بیان اینکه اکنون قطعه سازان با خودروسازان در ارتباط هستند، گفت: این ارتباطی که اکنون وجود دارد بسیار محدود است و در خصوص تعامل و همکاری‌های تکنولوژی و دانش فنی ارتباطات همچنان وجود دارد. 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران با بیان اینکه تربیت مغز و انتقال دانش مانند کالا نیست که از گمرک مشهود باشد، گفت: تربیت مغز و انتقال دانش جزو دارایی‌های نامشهود است که صنعت قطعه سازی همچنان از آن استفاده می‌کند. درست است که دانش فنی اکنون بین دیگر کشورها مبادله می شود اما همچنان کم است.  
او گفت: متاسفانه در کشور توان اینکه بخواهیم خودرو بر اساس دانش فنی طراحی کنیم، نداریم. اگر قطعه ساز خودروساز شود، از پلتفرم قدیمی استفاده می کنند و همچنان از دیگر خودروسازها عقب تر خواهیم بود.


بیشتر بخوانید: فروش سفارشی خودرو


همکاری قطعه سازان با خودروسازان

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو  با بیان اینکه نشستی با محوریت مشکلات صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی  با نگرش عمده به صنعت قطعه‌سازی کشور برگزار شد و مشکلات قیمت‌گذاری، نقدینگی، ارز و مشکلات گمرکی مطرح شد، گفت: در آن جلسه،  وزیر صنعت اظهار نظر کردند که قطعه‌سازان به صورت یک کمیسیون مشترکی با خودروسازان همکاری داشته باشند و تجهیزات خودروسازان را برای تولید خودرو توسط خود قطعه‌سازان به کار گیرند تا منجر به شکست انحصاری که در هردو خودروسازان ایجاد شده است، شود.
او در رابطه با مشکلات نقدینگی صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و راه‌حل‌های مطرح شده، گفت: برای حل مشکلات نقدینگی دو اتفاق قرار است که بیفتد. علاوه بر اینکه پیگیر ۵ هزار  میلیارد تومان باقی ‌مانده از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب سال گذشته هستیم که در سال جاری دریافت کنیم، "طرح گام" است که به عنوان پایلوت قرار است صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی شروع به کار کنند و جلسات مربوط به آن در حال برگزاری است.
دبیر انجمن قطعه‌سازان در رابطه با حل بخشی از مشکلات کمبود نقدینگی این صنعت با طرح گام، ابراز امیدواری کرد که با اجرا شدن طرح گام، کمکی به تامین نقدینگی هر دو صورت گیرد.
وی افزود: در طرح گام، تازه ابتدای راه و در پایلوت هستیم. بایستی حرکت کرد تا دید چه اتفاقی خواهدافتاد. وعده‌هایی داده شد برای تامین نقدینگی در قالب پرداخت ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده و از محل طرح گام، فضای مثبتی ایجاد کرده است، اما باید پیش رفت تا نتیجه مشخص شود.

برقراری ارتباط با خودروسازان بزرگ برای ارتقا صنعت خودرو

ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، در خصوص خودروساز شدن قطعه سازان، گفت: برای خودروساز شدن قطعه سازان نیاز است با خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم و این ارتباط مزایای زیادی نیز دارد. در بحث تولید قطعات باید بتوانیم به خودباوری برسیم که قطعه‌سازان و خودروسازان به توانمندی داخلی دست یابند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه همه خودروسازان دنیا در مقطعی از زمان با شرکت‌های بزرگ ارتباط داشتند و همین عامل باعث رشد آنها در صنعت خودروسازی شد، گفت: یکی از مزایای برقراری ارتباط با خودروسازان دنیا، رسیدن به بلوغ فنی است. مدیریت صنعت خودرو به گونه‌ای بوده که وابستگی همیشه وجود داشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه فضای تحریم فرصتی را ایجاد کرده که تولیدکنندگان قطعات خودرو و خودروسازان کیفیت محصولات خود را افزایش دهند، گفت: افزایشی که می‌تواند به کمک طراحی و تولید داخلی و با ایجاد سازمانی این موضوع قابل انجام است. فقط باید توجه داشت که مسائل اقتصادی خودروسازی را بتوان مدیریت کرد، می‌توان از خودروسازان و قطعه‌سازان انتظار داشت که دانش فنی را توسعه دهند و وابستگی را از خارج کشور کم کنند.
در صنعت خودرو می توان با افزایش دانش فنی، تمام قطعاتی که در دنیا تولید می‌شود را با هر تکنولوژی توسعه داد. اما باید به این نکته اشاره کرد که باید مزیت اقتصادی برای خودروساز شدن قطعه سازان ایجاد شود. سال های تحریم نشان داد که ما توانایی مدیریت اقتصادی نداریم. تحریم فرصتی برای خودباوری و رسیدن به دانش فنی مطلوب است، بنابراین باید در کشور ظرفیت را ایجاد کرد هرچند که مدیران اعتقاد ندارند. می‌توان همه قطعات جدید را در داخل کشور تولید کرد، اما این مساله نیاز به مدیریت کلان کشوری دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

جزییات تعطیلی مدارس و ادارات استان‌های کشور یکشنبه ۱۲ اسفند

عکس/ ورودی بازار کفاش‌های سبزه‌میدان ۱۲۰ سال پیش و دوره قاجار دوره قاجار

عکس/ نمایی باورنکردنی از ۶۴ سال پیش فرودگاه کرمانشاه

عکس/ گریم متفاوت یکتا ناصر و امین حیایی در کوکتل مولوتف

عکس/ قابی دیده نشده از مهدی پاکدل در کنار بهنوش طباطبایی

عکس/ تیپ اروپایی جمیله ۵۳ سال پیش با لباس رنگارنگ

عکس/ نشست مشترک سران قوا به میزبانی دولت

نمایی غمبار از گورستان ۱۲۵ ساله امامیه

عکس/ تیپ اجق وجق جواد عزتی و همسرش با کلیپس دهه ۸۰ و عینک آفتابی

عکس/ مراسم عروسی گریس کلی و شاهزاده موناکو ۶۹ سال پیش با لباس نظامی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ حمایت دولت از عبدالناصر همتی

عکس/ رودخانه لنگرود و پل خشتی روی آن ۶۰ سال پیش

حاشیه‌های استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس

عکس/ منظره قدیم محله میدان لاهیجان ۷۰ سال پیش و دوره پهلوی

عکس/ حجت الاسلام نقویان به دیدار علی دایی رفت

قیمت ماهی امروز + جدول

جدیدترین رقم رهن و اجاره خانه در قم + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

بند کمال‌خان افغان ها مانع احیای تالاب هامون

فیلم/ واکنش تند عضو شورای شهر به زاکانی

پزشکیان در دفاع از همتی: شرایط جنگی است

همتی: از من نخواهید مطالبی بگویم که امنیت کشور را به خطر بیندازد

هزینه‌های اجاره خانه زنجان در آخرین ماه سال ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ میزان زمان روزه داری در کشور‌های جهان

حال و هوای جشن باستانی نوروز رود‌ها در قزوین

مناسب‌ترین ساعات خواب در ماه رمضان

بازگشت قیمت طلا به فاز صعودی

واردات ۶۰ هزار تن برنج تقلبی به ایران؛ چه کسی مجوز داد؟

کاهش ۳۱ درصدی ورودی سدها

صداوسیما؛ سازمانی با کمتر از ۱۲ درصد مخاطب که سهمی معادل ۴ وزارتخانه حیاتی می‌بلعد/ بودجه نجومی تلویزیون و اولویتِ وارونه در بحران معیشت!

شمش‌های استاندارد زرپاد؛ پایان چالش‌ها و نگرانی‌های طلای آبشده

فیلم/ تذکر قالیباف به نمایندگان در جلسه استیضاح همتی

بیانیه جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران درباره حوادث جاده‌ای

فیلم/ افشاگری همتی درباره پشت پرده استیضاح

فیلم/ همتی بهارستان را به آتش کشید

سبقت قیمت خودرو‌های کارکرده از خودروی‌های صفر

ساز کوک کاهش قیمت دلار

وزیر آموزش و پرورش: عید امسال تکلیف نوروزی نداریم

جدیدترین قیمت خانه در ورامین اسفند ۱۴۰۳ + جدول

معرفی هواپیمای چند منظوره تورنادو

ریزش عجیب قیمت پژوپارس در بازار امروز + جدول

ترکیب احتمالی استقلال مقابل النصر

فیلم/ همتی: از من نخواهید اطلاعاتی بدهم که دشمن شاد شود

استیضاح کنندگان همتی زمان را درک کنند

فیلم/ پزشکیان:در کشور‌های دیگر دلار داریم ولی پس نمی‌دهند

شاخص ریسک بیت‌کوین بالا رفت

روز و ساعت بازی استقلال و النصر مشخص شد

فیلم/ پزشکیان: وظیفه ما امیدآفرینی است

فیلم/ پزشکیان درباره گفت‌و‌گو با آمریکا چه گفت؟

بازی مار و پله اردوغان علیه ایران؛ اظهارات تازه وزیر خارجه ترکیه را چگونه باید تفسیر کرد؟

فیلم/ پزشکیان: وزارت بهداشت ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت

آغاز پیش‌فروش سکه‌های ضرب ۸۶ از ساعت ۱۲ امروز

اختلاف جلیلی و قالیباف بدون ریش سفیدی

عکس/ پزشکیان برای دفاع از همتی پشت تریبون مجلس

شبح توافق مونیخ بر سر زلنسکی و اروپا؛ آیا ترامپ اوکراین را به روسیه تحویل می‌دهد؟

ارز چندنرخی، بمب ساعتی رانت و فساد در سلامت

آلاینده‌های تالاب انزلی تهدیدی برای سلامت/ از بهشت تا لجنزار؛ تبدیل دو رودخانه حیاتی رشت به کانال فاضلاب

FATF سلاح جدید پایداری برای حذف وزیر اقتصاد

فیلم/ سه نماینده موافق استیضاح چه گفتند؟

با ناترازی‌های فعلی، اعلام تعطیلی تنها راه ممکن است/ در ایران مردم با ۴۰ لیتر آب حمام می‌کنند، در انگلیس با ۲ سطل آب!