تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۹

واکنش بازار‌ها به پیروزی بایدن چه خواهد بود؟

چند ساعت پس از درگیری در برخی ایالت‌های امریکا و اعلام پیروزی قطعی جو بایدن در انتخابات، فضای مجازی و وب‌سایت‌های خبری گزارش‌هایی مبتنی بر «آغاز ریزش‌های شدید در بازار ارز و ایجاد صف‌های طولانی فروش» و «احتمال ریزش دلار به کانال‌های زیر بیست هزار تومان» منتشر کردند و حتی چند عکس از جلوی برخی صرافی‌ها نیز ضمیمه این خبر شده بود تا خبر‌ها به نوعی همراه با سند و مدرک هم باشد.

واکنش بازار‌ها به پیروزی بایدن

اقتصاد۲۴ - با این وجود تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت ۱۷ روز جمعه)، قیمت «دلار فردایی» در سایت «شبکه اطلاع‌رسانی طلا، ارز و سکه» در کانال ۲۵ هزار تومان قرار دارد و کاربران فضای مجازی و کانال‌های اطلاع‌رسانی نرخ دلار در واکنش به این اخبار به فضای «هیجانی» موجود در کشور پیوسته‌اند. هر چند گروهی نیز تلاش کرده‌اند از «فضای هیجانی قیمت‌گذاری دلار» فاصله بگیرند.

یک کاربر در این باره نوشته است: «با دلار ۳۲ هزار تومان، موز کیلویی ۱۷ هزار تومان بود و با دلار ۲۵ هزار تومان کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. با دلار ۳۲ هزار تومان هر دانه تخم‌مرغ حدود ۹۰۰ تومان و با دلار ۲۵ هزار تومان نیز هر دانه به ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. اگر کاهشی در نرخ دلار وجود دارد، چرا در قیمت کالا‌ها منعکس نمی‌شود؟»

فارغ از اینکه انتخابات در امریکا تا چه میزان بر اقتصاد جهان و البته نوسان قیمت بازار‌های سرمایه‌ای در ایران تاثیرگذار است، باید به این نکته اشاره کرد که قیمت ارز در کشور وابستگی زیادی به شاخص‌ها و فضای کلان اقتصادی دارد؛ تورم و نقدینگی از جمله شاخص‌هایی است که می‌تواند دورنمای قیمت دلار را معلوم کنند.
آنچه وزارت اقتصاد و دارایی از رشد سالانه نقدینگی اعلام کرده، گویای افزایش ۸.۲ درصدی آن طی سال ۹۷ تا ۹۸ است؛ به گونه‌ای که نرخ رشد نقدینگی از ۲۳.۱ به ۳۱.۳ درصد رسیده است. علاوه بر شاخص‌های اقتصادی، دارایی‌های بلوکه‌شده و «قدرت» بازگشت ایران به بازار‌های نفتی نیز موثر است. در بیش از ۲۰ ماهی که از لغو معافیت‌های خرید نفت توسط مشتریان عمد نفت ایران می‌گذرد، اکثر پالایشگاه‌ها با نفت سایر کشور‌ها از جمله عربستان و روسیه تطبیق پیدا کردند. این امر سختی‌های زیادی را بر سر راه بازگشت به بازار و فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت قرار می‌دهد.

هیجان؛ رفتار جدانشدنی بازار‌ها

هیجان در بازار‌ها هیچ زمانی کاهش پیدا نمی‌کند و البته «خوش‌بینی» است که «هیجان» را ایجاد می‌کند. تقریبا دو کلیدواژه «حباب قیمتی» و «ریزش‌های ناگهانی» برای تبیین رفتار‌های هیجانی در بازار‌ها بار‌ها و بار‌ها عنوان شده‌اند.
سابقه تاریخی رفتار بازار‌های ارز، مسکن و ... نشان می‌دهند تا چه اندازه می‌توانند تحت‌تاثیر خبرها، نتیجه انتخابات و ... قرار گیرند. هر چند خبرسازی و هیجان‌افکنی برخی سایت‌ها و کانال‌ها به خریداران کالای این بازار‌ها نیز به این هیجان می‌افزاید. آنچه برای تحلیل نرخ آتی ارز باید از آن بهره برد، نه در کانال‌های خبری وجود دارند و نه در صف‌های عریض و طویل جلو برخی صرافی‌ها بلکه در بررسی روند شاخص‌های اقتصادی مانند نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی است.

با استناد به گزارش‌های بانک مرکزی از روند چند سال اخیر این شاخص‌ها می‌توان دریافت که تقریبا «بهبودی در اعداد و ارقام» حاصل نشده یا بهبودی‌ها بسیار شکننده است و با یک اتفاق ساده از بین می‌رود. میانگین نرخ رشد اقتصادی طی سال‌های ۹۷ تا ۹۸ منفی ۵.۴ درصد، میانگین تورم مصرف‌کننده در این مدت حدود ۳۱ درصد و نرخ رشد نقدینگی نیز ۲۷.۲ درصد اعلام شده است.

هر چند پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد اقتصادی در پایان سال جاری مثبت ۱.۵ درصد شود، با این حال پیش‌بینی‌ها برای دو شاخص دیگر به خصوص با بودجه خوش‌بینانه سال ۱۴۰۰، نگران‌کننده خواهد بود.
هر چند محسن زنگنه، رییس کمیته اصلاح ساختار بودجه هفته گذشته از کاهش درآمد‌های نفتی به ۱.۵ بشکه در روز خبر داده بود، با این حال گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان «تصویر اقتصاد ایران و چشم‌انداز آن در آستانه تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰» نشان می‌دهد که روند فعلی نرخ تورم با انتظار افزایش نرخ ارز و کسری شدید بودجه، با نرخ هدف‌گذاری شده ۲۲ درصدی فاصله معناداری دارد.

از سوی دیگر کسری عملیاتی بودجه سال آینده که ۳۲۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده نیز بر افزایش احتمال استقراض از بانک مرکزی و در نهایت افزایش نقدینگی دامن می‌زند. مواردی که عنوان شد واقعیت‌های شاخص‌های مهم و اثرگذار اقتصادی است. تا زمانی که تورم و نقدینگی بر مدار افزایشی باشند، شاید نرخ دلار کاهش‌های جزیی و کوتاه‌مدت داشته باشد، اما فاصله قیمتی نرخ واقعی دلار با نرخ هیجانی بیشتر و بیشتر شده و بر افزایش تورم و نقدینگی دامن می‌زند.

آزاد شدن دارایی‌ها و ثبات بازار‌ها

آمار‌هایی که خبرگزاری رویترز از دارایی‌های مسدودشده ایران در سایر کشور‌ها منتشر کرده، نشان می‌دهد که ۳۶.۱ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ۵ کشور بلوکه شده که حدود دوبرابر فروش نفت کشور در سال ۲۰۱۹ است.
هر چند پایگاه خبری آسیاتایمز حجم کل دارایی‌های خارجی بلوکه‌شده ایران را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است، عمده دلیل بلوکه شدن این دارایی‌ها نیز تحریم عنوان شده با این وجود امیدواری‌هایی از آزاد شدن آن‌ها با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید وجود دارد. برخی معتقدند آزاد شدن این دارایی‌ها و تزریق تدریجی آن به اقتصاد ایران، نرخ دلار را در مسیر کاهشی قرار داده و حتی ممکن است به زیر ده هزار تومان نیز برسد.
با استناد به آنچه در بخش پیش گفته شد، آزاد شدن این اموال که البته زمان دقیقی برای آن عنوان نشده، تنها برای مدت محدودی جلوی نوسان‌های بزرگ‌تر را گرفته و در میان‌مدت نیز نرخ ارز را به ثبات می‌رساند، چراکه نیاز ارزی کشور تا پیش از تحریم‌ها سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار بود که حدود ۶۰ میلیارد دلار آن از فروش نفت و مابقی نیز از تجارت تامین می‌شد.
با آزاد شدن این منابع، بخش عمده‌ای صرف واردات کالا‌های مهم و اساسی و تجهیزات پزشکی خواهد شد. از طرف دیگر، آسیب بزرگ «هزینه‌کرد منابع ارزی» بر اقتصاد ایران که حالا با شاخص‌های کلان اقتصادی نه چندان امیدوارکننده چشم به رفع تحریم‌ها دارد را نباید فراموش کرد. اتفاقی که ممکن است با تبدیل دلار به ریال و تزریق پول پرقدرت به اقتصاد ایران همراه شود که آثار جبران‌ناپذیری بر شاخص‌هایی مانند تورم و نقدینگی خواهد داشت؛ بنابراین به این بخش نیز نباید چندان با دیده «خوش‌بینی» نگاه کرد.

دلار با نفت بازمی‌گردد؟

برآورد فروش روزانه نفت در سال آینده با کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برآورد شده است. با وجود تعدیل ۴۶ درصدی از فروش روزانه، کارشناسان هنوز معتقدند این رقم نیز ممکن است تحقق نیابد. چرا این عدد هم یک «خوش‌بینی» دیگر است؟

هر چند عمده دلیل برای عدم تحقق تداوم شیوع کرونا در تمام قاره‌هاست، اما آنچه نباید از آن غافل شد، سازگاری پالایشگاه‌های برخی کشور‌های عمده خریدار نفت ایران با نفت سایر کشورهاست. معافیت‌های نفتی عمده خریداران نفت ایران در اردیبهشت سال ۹۸ به پایان رسید. از آن زمان تاکنون عمده خریداران نفت، ثبت سفارش خرید نفت از ایران را متوقف و از سایر کشور‌های تولیدکننده مانند عربستان و روسیه نفت خریداری کردند. در این مدت نیز پالایشگاه‌های این کشور‌ها با نفت دیگری سازگار شده که این امر می‌تواند فروش نفت ایران حتی پس از تحریم‌ها را نیز با چالش مواجه کند. لازمه به حداقل رساندن مخاطرات پس از ورود نفت ایران به بازارها، فروش فرآورده‌های نفتی مطابق با استاندارد‌های جهانی است.

 

منبع: اعتماد

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات