تاریخ انتشار: ۰۴:۲۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ اعلام شد؛

بودجه ۱۴۰۰ مناطق آزاد در مرحله تلفیق/ بودجه سازمان‌های مناطق آزاد هیچ وابستگی به بودجه دولت ندارند

مدیر برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: یکی از نقاط درخشان بودجه سازمان‌های مناطق آزاد این است که هیچ وابستگی به بودجه دولتی ندارد و برخلاف دستگاه‌های اجرایی کشور فاقد هرگونه وابستگی به بودجه دولتی است؛ در واقع مناطق آزاد بودجه خودگردان و مستقل دارند.

بودجه ۱۴۰۰ مناطق آزاد

اقتصاد۲۴- تدوین بودجه مناطق آزاد مختصات خاص خودش را دارد. از آنجا که مناطق آزاد وابستگی دولتی بابت بودجه ندارند و بر اساس درآمدهایی که دارند، برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای را انجام می‌دهند، از این رو طی چند ماه اخیر سازمان‌های مناطق آزاد ارزیابی‌های بودجه‌ای خود را برای سال ۱۴۰۰ انجام داده و نتایج را به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارجاع داده‌اند. به زودی دبیرخانه مناطق آزاد نیز کار تلفیق بودجه را انجام داده و تدوین بودجه مناطق آزاد به مراحل نهایی می‌رسد. از این رو از دکتر فتح اله آقاسی‌زاده، مدیر برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره آخرین اقدامات این دبیرخانه درباره تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ مناطق آزاد پرسیدیم. 

مناطق آزاد بودجه خودگردان دارند

وی در گفتگو با اقتصاد۲۴ با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۰ مناطق آزاد در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حال تدوین و تلفیق است، گفت: درحال حاضر مشغول بررسی بودجه‌های پیشنهادی سازمان‌های مناطق آزاد برای سال ۱۴۰۰ و اصلاحیه ۱۳۹۹ هستیم. طبق قوانین پایه مناطق آزاد و تجاری، سازمان‌های مناطق آزاد بودجه را پیشنهاد می‌کنند؛ پس از آن بودجه توسط مدیریت برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه و با توجه به دستوالعمل ابلاغی تدوین بودجه، بررسی و تلفیق می‌شود.

آقاسی زاده افزود: پس از پایان بررسی‌ها و تلفیق، بودجه سازمان‌های مناطق آزاد در قالب  کمیته منتخب و کارگروه شورایعالی مناطق آزاد نیز مورد بحث و بررسی تکمیلی قرار گیرد. نهایتا بودجه سال ۱۴۰۰ به شورایعالی سازمان‌های مناطق آزاد تقدیم و در آنجا پس از تصویب و تایید، ابلاغ می‌شود. روشن است که در این فرایند، قبل از  تقدیم بودجه به شورایعالی مناطق آزاد، کارگروه و کمیته منتخب نیز در این فرایند، نقش آفرینی می‌کنند.


بیشتر بخوانید: بودجه ۹۹ سازمان‌های مناطق آزاد، هم پیوند با رویکرد‌های بودجه کل کشور


مدیر برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: تاکنون مدیریت برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به بررسی بودجه پیشنهادی ۶ سازمان مناطق آزاد پرداخته است. بودجه پیشنهادی سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در جلسات هفته جاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از تکمیل بررسی‌ها، از هفته آینده بودجه مناطق آزاد را تلفیق کرده و مراحل بعدی را انجام خواهیم داد؛ بنابراین هنوز کار تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مناطق آزاد به اتمام نرسیده است.

وی با بیان اینکه بودجه سازمان‌های مناطق آزاد فرمت و قالب ویژه خود را دارد، گفت: این قالب طی سال‌های گذشته مورد توافق و تفاهم قرار گرفته و اکنون مبنای تدوین بودجه سالانه است. این قالب که در طول زمان مورد وفاق قرار گرفته و نهایی شده است، دو بخش دارد. بخش اول آن بودجه جاری شامل درآمد‌ها و هزینه‌ها است. بخش دوم نیز مشتمل بر بودجه سرمایه‌ای است که منابع و مصارف در آن ذکر شده است. جداول کلان بودجه در چنین فرمت و قالبی تنظیم می‌شود. بعلاوه ماده واحده و مجموعه‌ای از تبصره‌ها نیز در تصویب نامه بودجه سازمان‌های مناطق آزاد گنجانده می‌شود که به تدابیر و شیوه‌های اختصاصی عملیاتی بودجه مرتبط است.

آقاسی‌زاده درباره شیوه‌های تامین منابع بودجه‌ای ۱۴۰۰ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: یکی از نقاط درخشان بودجه سازمان‌های مناطق آزاد این است که هیچ وابستگی به بودجه دولتی ندارد و برخلاف دستگاه‌های اجرایی کشور، سازمان‌های مناطق آزاد فاقد هرگونه وابستگی به بودجه دولتی هستند. به عبارتی مناطق آزاد از حیث بودجه‌ای، خودگردان و مستقل تعریف می‌شوند.

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: سازمان‌های مناطق آزاد مطابق قوانین خود، سازمان‌های مستقلی هستند که یکسری درآمد‌هایی شامل خدمات انبارداری، خدمات بندری، ورود و خروج کالا و مسافر، خدمات شهری و... دارند. از محل این درآمدها، هزینه‌ها تامین و از محل منابع، مصارف پوشش می‌داده می‌شود.

دکتر آقاسی زاده، مدیر برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد

وی در مورد هزینه‌های اجتماعی و توسعه منطقه‌ای سازمان‌های مناطق آزاد، به این توضیح پرداخته است که اگرچه دولت هیچ کمکی بابت درآمد‌ها به مناطق آزاد نمی‌کند، اما سازمان‌های مناطق آزاد خود را متعهد به هزینه‌های اجتماعی، فرهنگی و محرومیت‌زدایی می‌داند. البته قوانینی هم داریم مبنی بر اینکه سازمان‌های مناطق آزاد موظف هستند یک درصد به نهاد‌های حمایتی منطقه از طریق خزانه پرداخت کنند یا طبق قانون می‌توانند کمک‌هایی به نواحی خودشان یا نواحی همجوار انجام دهند که این موضوعات و هزینه‌ها نیز در بودجه دیده شده است.

آقاسی‌زاده  ادامه داد: بخش مهمی از فعالیت‌های سازمان‌های مناطق آزاد که در بودجه آن‌ها نیز تجلی پیدا کرده، تلاش‌هایی است که برای توسعه منطقه‌ای یا توسعه اجتماعی انجام می‌شود. در بودجه، اختصاصاً سرفصلی را برای حوزه فرهنگی و اجتماعی تعریف کرده‌ایم و سازمان‌های مناطق آزاد آن را در قالب اعداد و ارقام بودجه به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص می‌دهند. سازمان‌های مناطق آزاد در کمک به مدرسه‌سازی و آموزش، مساجد، فرهنگ، بهداشت و درمان و ... عملکرد خوبی دارند.

منابع بودجه‌ای مناطق آزاد

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد منابع درآمدی و سبد تامین مالی افزود: یکی از منابع بودجه‌ای ما عوارض ورود کالای تجاری است که از مسیر منطقه آزاد به سرزمین اصلی دریافت می‌شود. تسهیلات و اوراقی که سازمان‌های مناطق با نظام بانکی و در چارچوب قوانین کشور دنبال می‌کنند، یکی دیگر از منابع بودجه‌ای مناطق آزاد را تشکیل می‌دهد. منابع دیگر شامل مشارکت با بخش خصوصی، بهره‌برداری مناسب از زمین و فروش ساختمان و تاسیسات است. این موارد عمده‌ترین منابع بودجه‌ای مناطق آزاد را تشکیل می‌دهند.  

وی خاطرنشان کرد: منابع حاصل از تسهیلات و انتشار اوراق (صکوک، مشارکت و ...) از جمله راه‌های تامین منابع است که در مناطق آزاد نیز مورد توجه قرار گرفته است. این‌ها به نوعی با بازار سرمایه نیز مرتبط است. البته باید توجه داشته باشیم که سبد تامین منابع ما به ماهیت پروژه‌های عمرانی مناطق وابسته است. به این معنا که باید توجه کنیم که برخی از پروژه‌ها از منابع داخلی تامین اعتبار شوند؛ برخی دیگر از پروژه‌ها نیز از این امکان برخوردارند که از راه‌های دیگر، چون اوراق (مشارکت، خرید دین و صکوک) و برای برخی دیگر از پروژه‌ها  نیز از این امکان برخوردارند که از طریق تسهیلات داخلی و خارجی تامین اعتبار شوند.

آقاسی‌زاده تصریح کرد: مصارف بودجه سازمان‌های مناطق آزاد عمدتاً شامل پروژ‌ه‌های عمرانی است، به این معنا که منابع بودجه‌ای صرفاً به مصارف بودجه‌ای اختصاص دارد که بخش مهمی از آن را پروژه‌های عمرانی تشکیل می‌دهد. مصارف ما در پروژه‌های عمرانی در قالب هسته‌های تعریف شده از جمله حوزه حمل و نقل و ترانزیت، جامعه محلی و خدمات عمومی، صنعت و معدن و خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، تجارت و خدمات تجاری، کشاورزی و دامپروری، فناوری‌های پیشرفته و توسعه ظرفیت‌های علمی و پژوهشی تعریف می‌شود.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
برچسب منتخب
# مناطق آزاد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

عمل بینی در سال ۱۴۰۳ چقدر آب می‌خورد؟

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

نوسانات قیمت آهن در سال گذشته

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

عکس قدی خانم بازیگر با ست قرمز و دست تتو شده

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید