تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۱ دی ۱۳۹۹
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه ۹۹

رشد ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس در غیاب قیمت گذاری دستوری

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه با رشد ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۱۴ واحد رسید و به کانال ۱.۳ میلیونی برگشت. در ابتدای معاملات شاخص کل تا ۲۴ هزار واحد رشد داشت، اما در ادامه روند نسبتا نزولی به خود گرفت. تا پایان معاملات شاخص کل ۱.۶۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۴۹ درصد رشد کردند که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک و بزرگ در کنار هم این رشد را رقم زدند. هرچند نماد‌های فولاد، شستا، وغدیر، فملی، شپنا و خودرو تاثیر بیشتری در رشد شاخص کل داشتند

شاخص بورس

اقتصاد۲۴ - فروشندگان سهام پشیمان شدند. شاخص کل بورس امروز کار خود را با رشد ۲۳ هزار واحدی آغاز کرده و با صف خرید در نماد‌های سنگین، شاهد بازگشت روند صعودی به بازار هستیم. لغو شیوه‌نامه وزارت صنعت برای قیمت‌گذاری فولاد در جلسه فوری روز گذشته معاون اول رئیس جمهور برای نجات بورس، نتیجه داده و در ۳۰ دقیقه اول ابتدای امروز شاخص رشد ۱.۷۸ درصدی شاخص کل و ۱.۱۸ درصدی شاخص هم‌وزن هستیم. موردی که نشان می‌دهد چه شرکت‌های کوچک و چه شرکت‌های بزرگ امروز روند صعودی دارند. تا این لحظه نماد‌های فولاد، فملی، شستا، خودرو، فارس، وغدیر و شپنا بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشته‌اند. 

بازار سبزرنگ بعد از لغو شیوه‌نامه جنجالی فولاد

 از مجموع ۳۱۰ نماد بورسی معامله شده در ساعات اولیه، شاهد افزایش قیمت سهام در ۲۷۰ نماد هستیم و تنها ۴۰ نماد روند نزولی دارند. همچنین در بازار فرابورس هم از مجموع ۲۳۱ نماد معامله شده، ۱۷۰ نماد سبزرنگ هستند و ۶۱ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند. با این حساب می‌توان گفت امروز حدود ۸۰ درصد نماد‌های بازار سرمایه در مدار صعودی حرکت می‌کنند.

بررسی نقشه بازار نشان می‌دهد جلسه جهانگیری با بورسی‌ها نتیجه داده و حالا شاهد یک بازار سراسر سبزرنگ پر از صف‌های خرید سنگین هستیم. بیشترین آمار معاملات مرطوب به گروه خودرو است. در این گروه نمادهای خودرو، خچارس، خگستر و خزامیا بیش از چهار درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کنند و شاهد تشکیل صف خرید در نمادهای کوچک و متوسط هستیم. خبهمن، خزر، خمحور و خفنر تنها نمادهایی هستند که در روند صعودی گروه همراهی نمی‌کنند. فولاد و فملی بالاخره یک روز خوش دیدند. گروه فلزات اساسی بیشترین تاثیر را از لغو شیوه‌نامه قیمت‌گذاری فولاد گرفته و حالا شاهد تشکیل صف خرید برای نماد فولاد مبارکه اصفهان هستیم. فملی هم در مدار صعودی حرکت می‌کند. در این بین فمراد، فروی و کویر نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند و فرزین، فوکا و فپنتا نزولی هستند.

دیگر نمادهای فلزی اغلب با رنگ سبز به تابلو آمده‌اند. محصولات غذایی به جز خودکفا، غبهنوش و غبهار عموما شرایط خوبی را تجربه می‌کنند. مواد و محصولات دارویی بازار متعادلی دارند. هم نماد سبز و هم نماد قرمز در این گروه پیدا می‌شود. از نمونه قرمزها می‌توان به برکت و دبالک و از نمونه سبزها می‌توان به دیران و دتوزیع اشاره کرد. گروه فرآورده‌ها نفتی در ابتدا شاهد تشکیل صف خرید سنگین بود، اما در ادامه این صف جمع‌آوری شد. هرچند همچنان پالایشگاه‌ها سبزترین گروه بازار هستند. شپنا و شتران دو سه درصد و شبندر و شبریز در کنار شاوان شنفت پنج درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کنند. امروز خوش‌خوشان صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF سهامی است. حتی دولتی‌ها هم به روند صعودی افتاده و شاهد رشد دو سه درصدی قیمت واحدهای دارا یکم و پالایش هستیم. هولدینگ‌ها از جمله شستا، نهادهای مالی، سیمانی‌ها، حمل و نقل و رایانه از جمله دیگر گروه‌های سبزرنگ بازار امروز هستند. در طرف مقابل هتل و رستوران، زراعت و عرضه برق و گاز از جمله معدود گروه‌هایی هستند که در بازار صعودی امروز رنگ قرمز به خود گرفته‌اند.

ابطال معاملات فروش حقوقی فولاد در حین بازار

هفت شرکت حقوقی در ساعات ابتدایی بازار زمانی که برای نماد فولاد مبارکه اصفهان صف خرید تشکیل شده بود، اقدام به فروش ۱۵ میلیون سهام کردند که یک سوم کل سهام عرضه شده در نماد فولاد را تشکیل می‌داد. همین اقدام باعث شد صف خرید فولاد برای دقایق جمع‌آوری شود و شاهد کاهش قیمت آن باشیم. ناظر بازار در اقدامی عجیب، پیش از پایان ساعات معاملات، فروش حقوقی را باطل کرد و شاهد کاهش سهم حقوقی‌ها از فروش فولاد بودیم. عموما ناظر بازار معاملات مشکوک را بعد از پایان ساعت معاملات بررسی و در صورت لزوم آن‌ها را باطل می‌کند. این اولین بار است که در حین بازار شاهد ابطال معاملات هستیم.

تشکیل صف خرید برای ۴۰ درصد نماد‌ها

بررسی تعداد و ارزش صف‌های خرید در ساعات پایانی معاملات امروز نشان می‌دهد حدود ۲۴۸ نماد که ۳۹ درصد بازار را تشکیل می‌دهند دارای صف خرید هستند. مجموع ارزش صف‌های خرید به رقمی حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که در انتظار فروشنده هستند. در طرف مقابل ۹۰ نماد که ۱۴ درصد بازار را تشکیل می‌دهند صف فروش دارند و مجموع ارزش صف آن‌ها حدود هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان است.

شستا؛ سنگین‌ترین صف خرید بورس

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی امروز بعد از مدت‌ها روند نزولی، دل سهامدارانش را شاد کرد. نماد شستا با صف خرید ۹۰ میلیارد تومانی که تا پایان معاملات حفظ شد، در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید قرار دارد. حکشتی با صف خرید ۵۰ میلیارد تومانی در رتبه دوم و قرن با صف خرید ۴۵ میلیارد تومانی در رتبه سوم ایستاده‌اند. پارند، حتاید، غشاذر و ثبهساز از جمله دیگر صف‌های خرید سنگین بورس در بازار امروز هستند. در فرابورس هم فهرست سنگین‌ترین صف‌های خرید به ترتیب در اختیار سپیدار، کرمان، کلر، ذوب، رافزا، غگیلا و غصینو است.

شاخص بورس به رشد ۲۱ هزار واحدی بسنده کرد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۱ دی‌ماه با رشد ۲۰ هزار و ۸۲۲ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۱۴ واحد رسید و به کانال ۱.۳ میلیونی برگشت. در ابتدای معاملات شاخص کل تا ۲۴ هزار واحد رشد داشت، اما در ادامه روند نسبتا نزولی به خود گرفت. تا پایان معاملات شاخص کل ۱.۶۲ درصد و شاخص هم‌وزن ۱.۴۹ درصد رشد کردند که نشان می‌دهد شرکت‌های کوچک و بزرگ در کنار هم این رشد را رقم زدند. هرچند نماد‌های فولاد، شستا، وغدیر، فملی، شپنا و خودرو تاثیر بیشتری در رشد شاخص کل داشتند. در بین شاخص‌ساز‌ها فارس تنها نمادی بود که روی شاخص کل تاثیر نزولی گذاشت و به تنهایی آن را هزار واحد کاهش داد. 

افزایش ارزش معاملات روزانه به ۱۶ هزار میلیارد

معامله‌گران بورس امروز بیش از ۱۰ میلیارد سهام و اوراق مالی را در قالب یک میلیون و ۵۰۰ هزار معامله به ارزش ۱۱ هزار و ۳۳ میلیارد تومان دادوستد کردند. با در نظر گرفتن معاملات پنج هزار و ۲۹۲ میلیارد تومانی فرابورس، ارزش کل معاملات امروز بازار سرمایه به رقمی حدود ۱۶ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به روز گذشته افزایش پیدا کرده است. امروز فهرست نماد‌های پرتراکنش بورس در اختیار ولپارس، برکت، شتران، فملی، شپنا، خودرو و کاما بود. شاروم، زملاد، بپیوند، سپیدار، وسپهر، بگیلان و وپویا هم نماد‌های پرتراکنش فرابورس بودند.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟

فیلمی از دختر ابراهیم رئیسی که وایرال شد

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام توماج صالحی

واردات گوشت گرم از آفریقا!

قیمت جدید دام زنده اعلام شد