تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۶ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
چرا در قمیت های ارزنده همچنان عده ای فروشنده هستند؟

چرا بورس دوباره ریخت؟

میرمعینی با تاکید بر اینکه قیمت‌های امروز سهام بسیار ارزنده و جذاب برای سهام داران و فعالان بازار سرمایه است، اضافه کرد:با توجه به اصلاحی که اکثر نماد‌های بورسی و فرابورسی طی این چندماهه تجربه کردند، آن‌ها بسیار ارزنده هستند، اما به دلیل همان ناامیدی که به آن اشاره شد، همه منتظر هستند که قیمت‌ها با افت بیشتری مواجه شوند، تا بعد اقدام به خرید کنند

چرا بورس دوباره ریخت؟

اقتصاد۲۴ -در آخرین روز کاری هفته جاری، باز هم قرمزی تابلوی معاملاتی بورس تهران خودنمایی می‌کرد. با ثبت افت ۵/ ۲ درصدی نماگر سهام در این روز، حالا ضمن نزول ارزش کل بازار به کمتر از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان، این شاخص تا رسیدن به کف پیشین خود در ۲۰ آبان تنها ۵/ ۱ درصد فاصله دارد.

به گزارش فرارو، به این ترتیب بورس تهران که پس از اصلاح ۳ ماهه، ۱۰ آذرماه تغییر فاز داده بود حال تا ورود مجدد به فاز خرسی، به یک افت ۵/ ۰ درصدی نیاز دارد. اما دلیل ریزش مجدد قیمت سهام آن نیز در ثابت ماندن محرک‌های بنیادی چه بود؟ به نظر می‌رسد چشم‌انداز کاهشی نرخ دلار و البته دخالت‌های دولتی یکی، دو هفته پیش بیشترین اثر در افت قیمت‌ها را داشته است.

دو دلیل عمده ریزش بورس

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه دو دلیل عمده در رابطه با نزول شدید یک هفته اخیر بورس می‌توان برشمرد، گفت: دلیل اول که بسیار مهم است، مربوط به کاهش خوشبینی‌هایی است که ناشی از کاهش تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام است، در این رابطه با توجه به اتفاقاتی که رخ داد امید به آینده و بهبود اوضاع رنگ باخت و بسیاری نیز به این درک رسیدند که اوضاع اقتصادی طی ماه‌های پیش رو وخیم‌تر خواهد شد، یا اینکه حداقل آثار و نتایج مثبت مذاکرات مرتبط به این زودی‌ها هویدا نخواهد شد، بر اساس همین موضوع نیز خوشبینی جای خود را به بدبینی داد.

وی افزود: حال شاید این سوال پیش بیاید، در چنین شرایطی که چنین جو بدبینی به وجود آمده، چرا دلار در بازار با افزایش قیمت روبرو نشده، عمده دلیل این موضوع بحث‌هایی است که دولت در مورد کاهش قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان مطرح کرده، اما به نظر می‌رسد اگر بخواهیم از لحاظ تحلیلی به این موضوع نگاه بینداریم باید گفت، این حربه دولت دوام چندانی نخواهد داشت و اگر این جو بدبینی و ناامیدی از شرایط آینده ادامه داشته باشد، بدون شک دلار نیز دوباره با افزایش قیمت روبرو خواهد شد و دیگر در این نرخ‌ها باقی نمی‌ماند.

میرمعینی با اشاره به اینکه ناهماهنگی در دولت و عدم حمایت از بورس دومین دلیل نزول بورس طی این مدت بوده است، اظهارداشت: طی این مدت در داخل دولت ناهماهنگی‌های زیادی رخ داده و این مسئله در سال‌های گذشته صدمات و ضرر‌های جبران ناپذیری به بورس و سهام داران بازار سهام وارد کرده است، در این باره موضوع شیوه نامه قیمت گذاری دستوری فولاد که وزیر صمت و این وزارتخانه سخت به دنبال اجرای آن بودند، بسیار به اعتماد اهالی بازار سهام ضربه وارد کرد، در این رابطه قیمت گذاری دستوری در فولاد تنها به توزیع رانت منجر می‌شود و به نفع دلالان و رانت خواران است، از سوی دیگر وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود، باید قیمت آن بر اساس مکانیزم بازار و با توجه به عرضه و تقاضا تعیین شود، نه این که قیمت آن دستکاری و دستوری تعیین شود.

این کارشناس بازار سهام اضافه کرد: علاوه بر این مسائلی که در مورد قیمت گذاری دستوری فولاد رخ داد، ما در بازار‌های دیگر از جمله خودرو، نیز چنین موضوعی را داریم، که به هیچ عنوان مطلوب نیست، اگر بخواهیم با نگاه اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم، قیمت گذاری دستوری در هیچ بازاری جوابگو نیست و باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله توزیع رانت و ایجاد فساد می‌شود، بنابراین باید تعیین قیمت محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود، بر اساس عرضه و تقاضا باشد، تا همه چیز شفاف باشد و دیگر رانتی در کار نباشد.

چرا در قیمت‌های ارزنده همه فروشنده هستند؟

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌های امروز سهام بسیار ارزنده و جذاب برای سهام داران و فعالان بازار سرمایه است، اضافه کرد: با توجه به اصلاحی که اکثر نماد‌های بورسی و فرابورسی طی این چندماهه تجربه کردند، آن‌ها بسیار ارزنده هستند، اما به دلیل همان ناامیدی که به آن اشاره شد، همه منتظر هستند که قیمت‌ها با افت بیشتری مواجه شوند، تا بعد اقدام به خرید کنند، حتی در این زمینه حقوقی‌ها نیز می‌خواهند پایین‌تر اقدام به خرید کنند، متاسفانه این سیاست‌گذاری‌های غلطی که از سوی دولت انجام شده ضربه بزرگی به بورس وارد کرده، در این زمینه علاوه بر قیمت گذاری دستوری، مطرح کردن افزایش نرخ سود بانکی نیز از جمله دیگر مسائلی است که ریسک برای بورس ایجاد می‌کند و مانع رشد بورس می‌شود.
میرمعینی با اشاره تا زمانیکه ریسک‌های سیاسی و بین المللی از بین نرود، نمی‌توان انتظار رشد قابل توجه‌ای از بورس را داشت، ادامه داد: بنابراین باید این مسائل تعیین تکلیف شود تا این ریسک‌ها از میان برداشته شود، به بیان دیگر برجام باید مشخص شود، که چه سرنوشتی خواهد داشت و همچنین تحریم‌ها نیز آیا برداشته می‌شود یا خیر؟ این‌ها همه نکاتی هستند که حل شدن آن‌ها برای بورس از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی یادآور شد: این در حالیست که اگر این انتظار را داریم که بورس بیشتر از این با نزول همراه نشود، باید دولت در این زمینه درست عمل کند، به بیان دیگر باید از بورس حمایت مناسب انجام دهد و سیاست گذاری‌های صحیح نیز در دستور کار قرار دهد، همچنین برای رشد بورس نیز نیاز به محرک قوی داریم.

منبع: فرارو
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رحيم صرافان
0
0
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹
با سلام و ارزوي سلامتي همگي شما عزيزان در چند روز گذشته از هزاران كارشناس بازار سرمايه حتي يكنفر در باره اينكه اگر دلار به ١٥-١٧ هزار تومان برسد باين معني خواهد بود تحريمها كلا برداشته شده باشد امريكا به برجام برگشته باشد كه در اينصورت ارزش شركت هاي دلار محور valuation با استاندارد هاي بازارهاي ازاد قيمت گذاري خواهد شد براي مثال ملي مس با همين ذخاير و فروش فعلي بطور يقين كمتر از ٥٠-٦٠ ميليارد دلار ارزشگزاري نخواهد شد در مورد فولاد و پروشيمي ها همينطور با تشكر خداوند حافظ و نگهدارتان
رحيم صرافان
0
0
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹
با سلامي مجدد و ارزوي سلامتي شما عزيزان شايد يكمقدار ريختن بورس ها بعلت تنگ نظري و كوته بيني شماري از حقوقي ها باشه تصور بفرماييد امروز ثروت مدير عامل TESLA اقاي ELON MUSK يك شركت دو سه ساله ٢٠٠ ميليارد دلار برابر كل ارزش امروز بورس ايران واقعا چه بايد گفت ايران ثروتمند ايران داراي تاريخ چند هزار ساله و............. خداوند به همه دست اندركاران بورس ظرفيت إعطاء فرمايد با تشكر خداوند حافظ و نگهدارتان
رحيم صرافان
0
0
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹
با سلام و ارزوي سلامتي همگي شما عزيزان نكته جالب در مورد شركتهاي دلار محور اينكه هزينه هاي اين عزيزان ٩٠٪‏ به ريال انرژي ،كارگر ،كارمند و غيره هستش و ٩٠٪‏ تمام فروش به دلار چه در داخل و چه صادرات شما تصور بفرماييد حقوق كارگر ساده در غرب كمتر از ١٢ دلار در ساعت نيست باين معني در ايران بايد براي ٨ ساعت كار رقمي روزانه ٢.٤٠٠٠٠٠ تومان بايد پرداخت كنند خلاصه اينكه باين مردم ظلم نكنيد با هر اسمي كه با طراحي و فرار از پاسخگويي انها را تازه وارد هيجاني و ......... نام گزاراي كرديد ولي اينها كه اغلب هم جوان هستند گل هاي اين مملكت و بطور يقين إسرائيلي نيستند كه بايد نابود شوند با تشكر خداوند حافظ و نگهدارتان
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

احتمال کاهش قیمت سکه تا ۴۰ میلیون تومان/ خیال خوش بازار طلا به پایان تنش‌ها/ کف قیمتی طلای ۱۸ عیار چقدر است؟

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

فیلم/ رقم درآمد حامد آهنگی که شما را شوکه می‌کند!

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/استوری مریم مومن از مافیا با صدای خواننده زن قدیمی

بانک مرکزی متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار/ چه کسی در ابتدای سال سکه و ارز را گران کرد؟

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

بهترین فیلم‌های ژانر درام سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس‌های جذاب بازیگر خوشتیپ سریال دلدادگان

بهترین فیلم‌های ژانر خانوادگی سینمای جهان

عکس خانوادگی بازیگر سریال آوای باران در طبیعت

پیش‌بینی‌ها از بدتر شدن وضعیت اقتصاد ایران حکایت دارد/ ریال همچنان زیر تیغ

فیلم/ ژیلا صادقی: بعد از دورهمی خیلی آسیب دیدم

فیلم/ نظر مژده لواسانی درباره مهاجران افغان در ایران

تیپ شیک بازیگر «پدر سالار» در یک مراسم

ثبت نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا (چهارشنبه)

درگیری شدید مامور گشت ارشاد با یک دختر در رشت +فیلم

اطلاعیه تعطیلی مدارس چهارشنبه ۲۹ فروردین

عکسی از یک آگهی تبلیغاتی مخصوص اتباع در تهران

تکلیف مالکان استقلال و پرسپولیس مشخص شد

آخرین خبر درباره حمله احتمالی اسرائیل به ایران

یک فعال کارگری: قدرت خرید دستمزد کارگران به پایین‌ترین میزان در تاریخ شورایعالی کار رسیده است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رونمایی فرهاد مجیدی از چهره جدیدش در برج خلیفه

استدلال عجیب کیهان از عامل مشکلات اقتصادی مردم

پست دلگیر همسر بازیگر فوت شده تلویزیون

تصویب اولیه سند ملی سبک پوشش اسلامی- ایرانی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

هزینه مردن هم در تهران سر به فلک کشید!

روایت فایننشال تایمز از نحوه پاسخ احتمالی اسرائیل

ناگفته‌های همسر ناصرعبداللهی از مرگ او

حادثه دلخراش، امیرحسین صادقی را راهی بیمارستان کرد

اردن به هیچ کشوری حریم هوایی خود را نخواهد داد

زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

آرش رضامند چه نوشت که احضار شد؟

سی ان بی سی: کابینه جنگی اسرائیل بین گزینه خویشتن داری و انتقام علیه ایران قفل شده

نتانیاهو تحت فشار است

فیلم/لایو جنجالی بهاره رهنما در مورد رابطه بدون ازدواجش

اطلاعیه پلیس: فوت دختر جوان در ساختمان وزرا کذب است

نفت ۱۰۰ دلاری؛ دور یا نزدیک؟

معلمان در دایره فقر؛ روایتی سیاه و کدر از وضعیت معیشت و حقوق‌های ناچیز آموزگاران

جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس

شایعات جدید و جنجالی درباره فیلم «مست عشق»

احضار یک استقلالی به خاطر استوری جنجالی اش+ عکس

عکس/ آنا نعمتی قید آرایش را زد

عکس‌های جذاب بازیگر دونگ‌یی در طبیعت کره‌جنوبی

پیشتازی بانک ملی ایران در واگذاری‌ها با ثبت رکورد‌های جدید توسط آینده پویا

عکس/ تغییر چهره جذاب پادشاه سوکجونگ در ۵۲ سالگی

معرفی ورژن جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس

حمله هکری به سایت‌های اطلاعاتی اسرائیل

فیلم/لحظه دردناک خودکشی یک زن در ترکیه

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس + جدول

عکسی تلخ از التماس سرباز روس برای زنده ماندن!

حمایت صریح محمد خاتمی از پاسخ ایران به اسرائیل

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بانک رفاه کارگران دستگاه برتر در پیشبرد برنامه‌های تحولی معرفی شد

معرفی ۵ کارت گرافیک عالی برای سیستم گیمینگ و گیمر‌های حرفه‌ای