تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
در گفتگوی اقتصاد۲۴ با عباسعلی حقانی نسب مطرح شد؛

علاوه بر قالیباف، همتی و دژپسند هم باید استعفا دهند/ اگر دولت ریگی به کفشش نیست از بورس حمایت ساختاری کند

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: به نظر می‌رسد در کنار استعفای رئیس سازمان بورس باید رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نیز استعفا دهند. قالیباف اصل هم کم تقصیر ندارد؛ او به توصیه کارشناسان توجهی نکرد و در زمین دولت و بانک مرکزی بازی کرد و باید زودتر از اینها استعفا می‌داد.

استعفای رئیس سازمان بورس

اقتصاد۲۴ - سهامداران معترض مقابل سازمان بورس طی روز‌های گذشته نگران پول‌های سوخته شده خود بودند؛ اعتراض‌هایی که به نظر می‌رسید نخستین ترکش آن استعفای حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. خبری که با تصویر نامه استعفای قالیباف منتشر شد و نشان می‌داد سکاندار بورس پیش از این، یعنی در آذر نیز درخواست استعفای خود را تقدیم وزیر اقتصاد کرده بود. خبر استعفا اگرچه از سوی مدیر روابط‌عمومی بورس تأیید شده بود، اما خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگوی کوتاهی از قالیباف منتشر کرد که وی در آن خبر استعفایش را تکذیب می‌کرد.

در عین حال، اما وزیر اقتصاد گفت که این استعفا بررسی خواهد شد. با این همه، اما برخی کارشناسان معتقدند عامل اصلی ریزش بورس و سوخت شدن بخش زیادی از سرمایه مردم در این بازار نه رئیس سازمان بورس به تنهایی که محصول سلسله سیاست‌هایی است که سبب بروز چنین شرایطی شد. اما اتفاقات روز گذشته در ماجرای استعفای قالیباف، ذهن‌ها را به سمت استعفا و یا برکناری شاپور محمدی برد.

در حالی که شاخص در زمان او روی عدد ۶۰۰ هزار واحد بود، گو اینکه محمدی از این رشد سریع شاخص نگران بود سعی کرد با چند مصوبه حرکت توده واری بازار را کنترل کند، موضوعی که در آن زمان با مخالفت‌هایی روبرو شد و در نهایت منجر به استعفای وی شد. شاید محمدی پیش بینی این روز‌های بورس را زودتر از مسئولان و البته فعالان بازار می‌کرده است.

حال، اما بازار سرمایه علیرغم جلساتی که تشکیل شد و حمایت‌های زبانی از سوی مجلس، دولت و مسئولان همچنان منتظر اقدامات ساختاری و البته حمایت واقعی است؛ موضوعی که باید دید در ادامه دولت برای آن اقدامی صورت می‌دهد و یا تامین بخشی از کسری بودجه اش از بازار سرمایه کفایت می‌کند؟

از استعفای شاپور محمدی تا استعفای قالیباف اصل

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه، اما در گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: استعفای شاپور محمدی عملاً نوعی برکناری بود. محمدی و تیم او پیش بینی کرده بودند با توجه به ساختار توده واری بازار، بورس باید کنترل شود.

وی می‌افزاید: در آن زمان مصوبه‌ای تنظیم شده بود که حجم مبنا چند برابر افزایش پیدا کند و دامنه نوسان کمتر شود که البته در مصوبه دوم دامنه نوسان در همان ۵ درصد باقی می‌ماند که مصوبه دوم نیز با دخالت وزیر اقتصاد لغو شد.

حقانی نسب معتقد است عملاً دخالت دولت و مجلس در این زمان رخ داد. وی می‌گوید: با این کار هیئت مدیره قوی سازمان بورس به حاشیه رانده شد. در همان زمان ردپایی می‌بینیم از عبدالناصر همتی و بانک مرکزی که از لغو مصوبه حمایت کرد. نقش بانک مرکزی در اقتصاد از وزیر اقتصاد هم بیشتر است، اما این دو در یک اقدام مشترک، مصوبه را لغو و شاپور محمدی را به نوعی برکنار کردند.

حقانی نسب تصریح می‌کند: هرچند گفته شد که رئیس بانک مرکزی به عنوان عضو شورای عالی بورس از لغو این مصوبه حمایت کرده است، اما این شورا توسط وزیر تعیین می‌شود، چنانکه سایر اعضا نیز از لغو این مصوبه حمایت کردند و در این شرایط همه این افراد باید پاسخگو باشند.

وی با یادآوری این نکته که آغاز دخالت دولت، وزیر، رئیس بانک مرکزی و مجلس به عنوان عضو ناظر از همین زمان بود، اظهار می‌کند: اگرچه در همان زمان بدنه فعال بازار نیز به دلیل نفعی که می‌بردند از لغو این مصوبه استقبال کردند، اما ما علیرغم برخی انتقاد‌هایی که به عملکرد شاپور محمدی داشتیم در همان زمان از این مصوبه دفاع کردیم.

وقتی دولت سهامش را در بورس در قله فروخت

حقانی نسب در ادامه می‌گوید: توجیه در آن زمان این بود که بورس را با افزایش سرمایه، با عرضه اولیه‌ها و... کنترل خواهیم کرد و رشد بازار معقول خواهد بود، اما دیدیم علیرغم رشد بازار، عرضه انجام نشد. این تصور ایجاد شد که هدف بالا بردن قیمت است و در نهایت فروش سهام دولتی در قیمت بالاست.


بیشتر بخوانید: سه روایت خیلی صریح از بازندگان بورس‌


این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: حتی صندوق‌های ETF قرار بود در فروردین ماه که هنوز بازار زیاد رشد نکرده بود عرضه شود که عملاً این پروژه به تاخیر افتاد و فرآیند در زمان رشد وحشتناک بازار رخ داد و تنها صندوق نخست با قیمت مناسب‌تر عرضه شد.

وی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر سود بین بانکی که در اردیبهشت زیر ۱۰ درصد هم رسیده بود، اما بانک مرکزی روی آن تا بالای ۲۰ درصد رنج کشید و دولت هم شروع به عرضه سهام در قله قیمتی کرد.

حقانی نسب در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ تاکید می‌کند: ساختار بازار، توده‌واری بود و مردم مستقیم وارد بازار شده بودند؛ از آن سو سهام عدالت هم آزاد شده بود و شرایط خاصی ایجاد کرده بود. متاسفانه هیچ ابزار حرفه‌ای و بلند مدتی هم به دست مردم داده نشد. فضا به گونه‌ای بود که هم ورود مردم غیر حرفه‌ای بود و هم کوتاه مدت. نگاه سرمایه گذاران بلند مدت نبود و این باعث شد با همان شتابی که بازار رشد کرد شاهد کاهش بازار نیز باشیم.

وی می‌افزاید: همچنین در زمان انتخابات آمریکا، حقوقی‌ها هم که لازم نبود در این شرایط فروشنده باشند به صف فروشنده‌ها اضافه شدند و این باعث شد تا روند بازار همچنان کاهشی باشد.

حمایت‌ها از بورس نمایشی بود

حقانی نسب با بیان اینکه حمایت‌ها نیز بیشتر جنبه نمایشی داشت و از جنس حمایت‌های ساختاری نبود، اظهار می‌کند: اگر دولت، مجلس و به ویژه بانک مرکزی قرار بود از بازار حمایت کنند در گام نخست باید کار اشتباه رنج کشی نرخ بهره به بالای ۲۲ درصد جبران می‌شد ونرخ بهره پایین می‌آمد.

وی می‌گوید: متاسفانه با این نرخ بهره هم نقدینگی زیادی بدون اینکه تولیدی صورت بگیرد خلق شد و هم باعث شد فشار فروش در بازار سرمایه افزایش پیدا کند. در حال حاضر هم علیرغم اینکه بحث کاهش نرخ ارز مطرح است آنچه بر بازار‌های مولد به ویژه بازار سرمایه سایه افکنده، بحث نرخ بهره و سرمایه گذاری‌های حرفه‌ای و بلند مدت است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: اگر بانک مرکزی، دولت و وزارت اقتصاد ریگی به کفششان نیست و نمی‌خواهند نمک به زخم سهامداران بپاشند باید حمایت ساختاری از بازار داشته باشند، لذا در وهله اول باید نرخ بهره را که به صورت دستوری بالا بردند همان طور دستوری آن را پایین آورده و نرخ سود سپرده بانکی را کاهش دهند تا از بازار حمایت شود.

رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم باید استعفا دهند

حقانی نسب معتقد است: بزرگترین مشکل کشور که منشا اصلی فساد، تورم، رکود تولید و بدبختی مردم است، سیستم بانکی و به خصوص نرخ بهره بانکی است که در آن سود سرمایه گذاری را تلفیق کردند.

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد در کنار استعفای رئیس سازمان بورس، باید رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هم استعفا دهند. قالیباف اصل هم کم تقصیر ندارد؛ او به توصیه کارشناسان توجهی نکرد و در زمین دولت و بانک مرکزی بازی کرد و باید زودتر از این‌ها استعفا می‌داد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ می‌گوید: در واقع کاری که شاپور محمدی زیر بار آن نرفت، آن را قالیباف اصل در زمین سیاسی‌کاری‌های دولت و بانک مرکزی بازی کرد. در شورای پول و اعتبار هیچ عضوی از سازمان بورس حضور ندارد، اما در شورای عالی بورس، بانک مرکزی نماینده دارد.

۵۰ درصد مشکل بورس متوجه بانک مرکزی است

حقانی نسب در ادامه می‌گوید: حدود ۵۰ درصد مشکلات بازار سرمایه متوجه بانک مرکزی است. بانک مرکزی با قانون تجارت مخالفت می‌کند و در موضوع افزایش سرمایه بانک‌ها مانند بانک دی تاخیر ایجاد کرده است و در موضوع شفافیت بانک‌ها سنگ اندازی می‌شود. در سیستم بانکی بالای ۲ میلیون میلیارد تومان در تراز نامه بانکی افشا نشده است و بانک مرکزی مانع افشای دارایی این بانک هاست که از این ناحیه نیز به نوعی بازار سرمایه ضربه می‌خورد.

وی خاطرنشان می‌کند: در حالی که شرکت‌های حاضر در بورس بسیار ارزنده هستند، اما متاسفانه با شرایطی که دوستان ایجاد کردند همین شرکت‌های ارزنده به دلیل ساختار غلط توده واری، فروشنده هستند. دولت و کارگزاران نفع مشخصی از کوتاه مدت بودن بازار سهام می‌برند در حالی که بازار سرمایه یک بازار بلند مدت است.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: ضمن اینکه در بودجه ۱۴۰۰ بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت از نقل و انتقالات معاملات بورسی دیده شده است. این نشان می‌دهد دوست دارند مردم در بازار نگاه کوتاه مدت داشته باشند در حالی که باید دید بلند مدت در این بازار داشت.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۱
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
همه بلاها رو همان پورمحمدی و دار و دسته اش بر سر بورس آوردند و از آنجا که میدانست جه اتفاقاتی در پیش است فلنگ را بست که بتواند خود و خانواده اش از حباب بورسی که خودش ایجاد کرده بود بهره ببرد.. روحانی اتفاقا بهش لوح تقدیر داد و خبر برکناری فقط عوام فریبی و پوشش برای اوست... از شهریود ۹۸ دستکاری ها و تخلفات به اوج خودش رسید و مسولین و نماینه های مجلس ذینفه خودشون رو به خواب زدند. مهم نیست ملت هزینه اش رو کردند که نابودی نطاد و نسل شماها بیمه شود و قطعیت پیدا کند!
خدا.
1
3
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
باید همه مسولین بی سواد و دزد بی لیاقت هم استعفا دهن و هم محاکمه شون
کریم خدادی
0
5
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
بازارگردان وحقوقی سازمان بورس بوسیله نوسانگیری و با صف فروش وصف خرید غیر واقعی درست کردن سهام مردم دارند سرمایه مردم را به نفع خودشان استفاده می کنند دولت چون خودش هم منتفع است بدون توجه به نارضایتی مردم ازدولت وسازمان بورس مخصوصاً شورای عالی بورس که اصلاً خیالش نیست مردم سرمایه شان مفت ازدست می دهند به مجلس می گویند دخالت نکند پس قوه قضاییه وسازمان بازرسی کجا هستند این همه تخلفات علنی در سازمان بورس بر علیه مردم انجام می شود
مردم
0
5
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
صبحت بورس تنها نیست.از ریشه خرابه.دستهای پنهان زیادی الوده هست.
ناشناس
0
2
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
سیاست های اشتباه رییس کل بانک مرکزی در افزایش سود بانکی از عوامل اصلی ریزش بازار سرمایه میباشد . سود بانکی باید به ۱۵ درصد در سال کاهش یابد
محمد
1
0
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
اقایان سود خودشان رابردند وحالامیخواهند که سربه تن بورس ومردم نباشد چرا کارخانه ای که صد میایارد ارزش داشته الان شده بیست وپنج هزارملیارد ولی ارزش سهامش هنوز همان پانصد تومان است طرف پنجادرصد کارخانه را با پنج هزارمیلیارد خریده الان صاحب لیست هزارمیایرد است ولی حاضرنیست ارزش سهامش رابالاببرد درصورتی که قیمت تمام شده ی محصولاتش هم نسبت به زمان خرید سی برابر شده این جفا درحق سهامداران است لطفا به دادمردم برسید مگر تعداد سهامداری اصلی بیست تا شده که بخواهند سهامدران حقیقی را بابی ارزش کردن قیمت سهم بیست برابر کنند
حسین
0
1
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
باسلام ریگ نیست تخته سنگ درکفش ست
علی
0
0
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
اگر همتی سود سپرده‌ها را کم نمی کرد امروز بورس این جور به هم نمی ریخت
افشین
0
0
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
همش بازیه بخدا وگرنه همشون دست به یکی کردن خود رهبر باید نفوذ کنه وگرنه اینا مشکل مارو حل نمیکنن
ناشناس
سود از این کمتر همه که نمی توانند دلار وسکه بخرند یا برند توبورس
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
تداوم اعتراضات تا استعفا ومحاکمه همتی ودزد پسند
اراک
0
0
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
همشون دستشون تو دست هم
ناشناس
0
0
جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
این مافیای پدرسوخته دولتی که از زمان احمدی نژاد شکل
گرفته باید سرنگون بشه وگرنه هیچ اتفاق خاصی نمیفته
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
استعفا یعنی چه،اینها باید محاکمه شوند،بایدجوابگوی زیان مردم باشند
علی اصغر اکبرزاده اردکانی
0
0
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
با عرض معذرت این اقای دژپسند اصلا اینکاره نیست. اصلا معلوم نیست بخش دارد کجا سیر میکند.حتی نگاهی به پشت سرش ندارد .و یکجورهایی با این شاهکارش مدعی هم هست.
خدایا مدعیان خدمت به خلق خودت را برسر فهم بیاور.
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
واقعا پول ما رو خوردن یه آبم روش،ممنون از اینکه توشرایط کرونا که مردم در فقر وتورم وبدبختی وداغ عزیز به سر میبرن اینقد هوامون داشتین،یک میلیون وام به مردم دادین قسطش به موقع میگیرین ولی پول ما علف هرز بود که نابود کردین
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
دولت تدبیر و امید عامل اصلی زیان سهامداران خرد، ايجاد بی اعتمادی، روی آوردن مردم به بازار ارزهای دیجیتال و خروج سرمایه از کشور شدند.
ناشناس
0
0
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
آقای رییسی مگه قرار نبود مفسدین و رانت خواران رو جمع کنی....ایناها انقدر تعدادشون زیاده که تمام نمیشوند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر حقوق می گیرند؟

جایزه خودرو برای کم مصرفان برق خانگی!

برندگان دومین جشنواره بزرگ اصناف بانک تجارت معرفی شدند

ایران نفت خود را ارزان می‌فروشد؟

فیلم تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!

نظر دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

شوخی محمدرضا گلزار با مردم در پانتولیگ

استوری بانک شهر بعد از خرید پرسپولیس+ عکس

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات امیر تتلو

دومین جلسه دادگاه امیرتتلو برگزار شد

قانون واردات خودرو گردن گیر ندارد!

ماجرای علی هیبتی بوکسور ایرانی چیست؟ + فیلم

استایل جذاب گلاره عباسی با لباس بندری+ عکس

تغییر چهره کامران نجف‌زاده قبل و بعد از آمریکا؛ از عمل بینی تا کاشت مو! + عکس

عکس/ تیپ کراواتی الیکا عبدالرزاقی در سفر خارج

فیلم/جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران!

عکس/ سلفی آسانسوری نجمه جودکی با لباس مهمانی

ورژن ایرانی بلایند دیت چیست؟

عباس عبدی: گروه سوم اصولگرایان دروغگو، بی‌شخصیت و هتاک هستند

همه‌چیز درباره مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳

پست جدید میلاد کی مرام با تم جشن تولد + فیلم

سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است

سردار رادان: طرح نور با قوت ادامه دارد

واکنش عجیب روزنامه دولت به ایران خودرو!

فیلم/ ماشین لوکسی که هادی چوپان سوار می شود

چرا بغل کردن مادر رئیس جمهور ونزوئلا محرومیت نداشت، کاپیتان استقلال داشت؟

فیلم/ با طراح ایرانی شرکت ب ام و آشنا شوید

فیلم/ وقوع سیل بزرگ در چین

بودجه ستاد امر به معروف در سال ۱۴۰۲ چقدر بود؟

تداوم روند اصلاحی قیمت در بازار دلار

عرضه ۱۵۰۰ کیلو زعفران در بورس کالا

پشت پرده ماجرای دختر متروی تجریش و گشت ارشاد+ فیلم

فیلم/توضیحات سخنگوی دولت درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور

تداوم کاهش نرخ تورم سالانه در فروردین ماه

فیلم/ جنبش دانشجویان سیدنی در اعتراض به نسل کشی غزه

ادعای عجیب معاون رئیسی درباره شیرخوارگاه‌ها و زنان سرپرست خانوار!

فیلم/مردم ایران چقدر پول صدقه می‌دهند؟

پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن ارزان

اینفوگرافی/ نظر مردم درباره تعطیلی پنجشنبه

خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

استایل مجلسی هلیا امامی بازیگر شب‌های مافیا + عکس

تکلیف حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه چیست؟

مالک جدید استقلال شاخ مجازی شد+ عکس

شکایت پلیس فراجا از دروازه بان استقلال

قیمت خرید مسکن در امامزاده حسن و منطقه ۱۷ تهران + جدول

حمایت ویژه اژه‌ای از طرح حجاب فراجا

فیلم/ واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس