تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
بررسی ریشه‌های نوسان نرخ ارز

آینده قیمت دلار

به‌نظر می‌رسد افت قیمت دلار ناشی از کاهش انتظارات تورمی به‌دلیل جابه‌جایی قدرت در آمریکاست و در بلندمدت نمی‌توان انتظار کاهش قیمت دلار، تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی را داشت.

آینده قیمت دلار

اقتصاد۲۴ - قیمت هر دلار آمریکا ظرف مدتی کوتاه، از هفته دوم آبان‌ماه تا هفته گذشته، به سرعت ۲۸ درصد نزول کرد و حتی هفته قبل به ۲۱ هزار تومان هم رسید. اما ریشه‌های این نزول چه بود؟ آیا روند نزولی قیمت دلار ادامه خواهد یافت؟ به‌باورکارشناسان علت عمده نزول قیمت دلار کاهش انتظارات تورمی تحت‌تأثیر برگزاری انتخابات آمریکا بود شواهد نشان می‌دهد این نزول موقتی است و احتمالا در بلندمدت، برخلاف گفته‌های رئیس‌جمهوری، تداوم نخواهد داشت.

تا همین چند سال پیش اثبات اثر تحولات جهانی بر اقتصاد ایران حتی برای کارشناسان هم سخت بود، اما حالا به مدد افزایش قدرت تحلیل و داده‌ها در حوزه اقتصاد سیاسی، تقریبا اغلب کارشناسان نقش تحولات جهانی بر اقتصاد ایران را پذیرفته‌اند و می‌دانند اقتصاد ایران صرفا به قیمت جهانی نفت گره نخورده و از قیمت جهانی مواد خام گرفته تا رویداد‌ها و حوادث طبیعی و تحولات سیاسی بر اقتصاد ایران تأثیر دارد.

این موضوع به‌ویژه از آبان امسال همزمان با نوسان نرخ‌ها در بازار‌های دارایی در داخل کشور، بیش از گذشته اثبات شد و مشخص شد یک تحول سیاسی در فضای بین‌المللی چگونه می‌تواند در اقتصاد ایران نقش داشته باشد. در دو‌ماه و نیم گذشته قیمت‌ها در اغلب بازار‌ها نزولی شدند، پرچمدار این تحولات قیمتی هم دلار بود که با کاهش محسوسی مواجه شد و ارزش ریال در برابر دلار تقویت شد.

چرا قیمت دلار افت کرد؟

آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا هفته پیش، قیمت هر دلار آمریکا دست‌کم ۹ هزار تومان، معادل ۲۸ درصد، افت کرد. قیمت هر دلار آمریکا هفته قبل حتی به ۲۱ هزار تومان هم رسید. درحالی‌که یک روز قبل از برگزاری انتخابات آمریکا قیمت هر دلار آمریکا با این تصور که دونالد ترامپ پیروز انتخابات خواهد بود تا محدوده ۳۲ هزار تومان صعود کرده بود. مقایسه نمودار قیمت دلار و تحولات سیاسی نشان می‌دهد همگرایی آشکاری میان این دو تحول وجود داشته، زمانی که سرمایه‌گذاران دریافتند سیاست‌های فشار حداکثری با شکست دونالد ترامپ به خط پایان رسیده رفتار اقتصادی‌شان تغییر کرد و با کاهش انتظارات تورمی، قیمت دلار آمریکا به سرعت وارد شیب نزولی شد. از زمان مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا حجم عرضه در بازار ارز افزایش یافت؛ زیرا بسیاری از خریدارانی که منتظر افزایش قیمت‌ها بودند نگران کاهش سریع قیمت‌ها شدند. چنان که خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا که یکی از شعارهایش بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران بوده، باعث شد ارزش ریال در بازار ارز ایران به بالاترین سطح خود در ۵ ماه اخیر برسد.


بیشتر بخوانید: مخالفت دولت با ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی


بلومبرگ در ادامه با اشاره به ریزش ۸۰درصدی ارزش ریال مقابل دلار از اردیبهشت ۹۷ (مه سال۲۰۱۸) می‌نویسد: خروج دولت ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه اقتصاد ایران باعث شد تا ارزش ریال کاهش یابد، اما بایدن از بازگشت به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های مرتبط با برجام به شرطی که ایران به تعهداتش بازگردد، دفاع کرده است. دوره ریاست‌جمهوری او احتمال آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در خارج از این کشور را نیز بالا برده که می‌تواند باعث کاهش مشکل عرضه ارز در ایران شود.

با وجود این، دستگاه‌های سیاستگذار و اجرایی ظرف چند روز گذشته تدبیر و مدیریت خود را عامل نزول قیمت دلار دانسته‌اند. حتی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اعلام کرد اگر منابع بلوکه شده ایران در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار به ۱۵هزار تومان نیز خواهد رسید، اما احمد مجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی، در این‌باره می‌گوید: احتمالا دولت یا بانک‌مرکزی در ریزش فعلی نقشی نداشته‌اند، بلکه علت ریزش فعلی نرخ دلار نگرانی خریدارانی است که منتظر افزایش قیمت بودند و حالا احساس می‌کنند با توجه به استقرار دولت جدید آمریکا و پیامد‌های ناشی از آن، زیان خواهند کرد، پس به‌دنبال فروش ارز هستند.

با این حال کارشناسان بر این باورند که احتمال دارد دولت و بانک مرکزی بتوانند همزمان با آزاد‌سازی منابع ارزی ایران بر بازار ارز اثرگذار باشند؛ شاید به پشتوانه همین موضوع است که اغلب متقاضیان خرید دست نگه داشته‌اند و حجم تقاضا در برابر عرضه کاهش پیدا کرده است. ماسیج وویتال کارشناس مالی بین‌المللی هم به بلومبرگ می‌گوید: دورنمای آزادسازی میلیارد‌ها دلار از وجوه بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و دیگر کشور‌ها در کنار احتمال معافیت تحریمی خرید نفت از ایران باعث افزایش تقاضا برای در اختیار داشتن ریال شده است.

قیمت دلار به کجا خواهد رفت؟

تحلیلگران می‌گویند ثبات قیمت دلار در بلندمدت به کاهش انتظارات تورمی چندان وابسته نیست؛ به این معنی که کاهش انتظارات تورمی فقط در کوتاه‌مدت می‌تواند به تداوم روند نزولی قیمت دلار منجر شود، اما آنچه در بلندمدت تعیین‌کننده قیمت دلار است میزان منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی است و احتمالا این منابع به اندازه‌ای نخواهد بود که بتواند صرف کنترل یا سرکوب قیمت دلار در بلندمدت شود. مهدی رضایتی، کارشناس بازار‌های مالی در این‌باره می‌گوید: معمولا در شرایطی که دولت ۴۰-۳۰ میلیارد دلار مازاد عرضه در اختیار دارد به‌راحتی می‌تواند ظرف چند سال قیمت ارز را هرچه بخواهد تعیین کند. اما محاسبات نشان می‌دهد فعلا چنین درآمد ارزی مازادی در دسترس نیست.

او تأکید می‌کند: هر چند دولت احتمالا می‌تواند با اهداف سیاسی، پیش از انتخابات، قیمت دلار را به کمتر از ۲۰ هزار تومان کاهش دهد، اما در مقابل با این کار محرک‌های قاچاق کالا، تقاضای گردشگری، فرار سرمایه و حتی رشد پایه پولی جبران کسری بودجه فعال خواهد شد؛ بنابراین بعید است بیشتر از یک دوره کوتاه ثبات وجود داشته باشد.

یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هم در تحلیلی از آینده قیمت دلار، با اشاره به‌احتمال توافق محدود در حوزه هسته‌ای بین ایران و آمریکا اعلام کرده؛ چنین توافقی به‌معنای فراهم آمدن امکان صادرات فقط یک میلیون بشکه نفت و میعانات و احتمالا دسترسی به حدود ۱۵ میلیارد دلار منابع ارزی سالانه است که برای اقتصاد ایران، رقم قابل توجهی نیست. اگرچه به این مبلغ باید موضوع دسترسی بیشتر به مبالغ مسدود شده ارزی را هم اضافه کرد، اما احتمالا این منابع در مسیر کاهش دادن قیمت دلار صرف نخواهد شد. با فرض درآمد ۱۵ میلیارد دلاری ارزی، امکان پایین نگه داشتن قیمت ارز در سطحی کمتر از ۲۰ هزار تومان، اندک است.

مشاور سرمایه‌گذاری کیان در پیش‌بینی خود از آینده قیمت دلار تحلیل می‌کند: اگر دولت بعدی، اصولگرا باشد انگیزه دولت اصولگرا برای کاهش فوری قیمت ارز، از دولت کنونی کمتر است، زیرا به‌طور طبیعی، بلندمدت‌تر از دولت فعلی فکر می‌کند. همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ برای جبران کمبودها، احتمالا تورمی و انبساطی خواهد بود.

محسن حاجی‌بابا، رئیس کمیسیون بازار و پول سرمایه اتاق بازرگانی ایران هم درباره آینده قیمت دلار می‌گوید: وقتی رشد اقتصادی منفی است چطور دلار بشود ۱۰هزار تومان؟ اقتصاد یک زنجیره به هم پیوسته است و میزان اثرگذاری تمام اتفاقات هیجانی، حداکثر ۶‌ماه است.

او با بیان اینکه اقتصاد ایران سال‌هاست با تورم و کسری بودجه مواجه است، ادامه می‌دهد: در این شرایط چگونه می‌توان ارزش پولی ملی را حفظ کرد؟ تا تورم تک رقمی نشود امکان تقویت ارزش پول ملی هم وجود ندارد. تا زمانی که به ثبات ارزی و رشد سرمایه‌گذاری دست نیابیم ارزش پول ملی در مقابل سایر ارز‌ها تقویت نخواهد شد. البته شاید در مدتی کوتاه برخی عوامل روانی نرخ‌ها را به‌صورت هیجانی تغییر دهد، اما اثر آن ماندگار نیست، اتفاقا همین نوسانات قاتل اقتصاد می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

«سلطان رمزارز» جهان به ۲۵ سال حبس محکوم شد!

یک مسئول سابق: صدیقی از من خواسته بود ملک بهزیستی همجوار باغ ازگل را هم به او بدهیم!

عکس/ امضای جهانبخش بر پای شکسته دختر هوادار

بازداشت فرزند حمید نوری در سوئد + عکس

عکس/ اولین نماینده عربستان در مسابقه دختر شایسته جهان

ثبت رکورد جدی در قیمت حواله خودرو‌های جانبازان!

حذف شرکت‌های ایرانی از بازار عراق

داعش برای عملیات «گرگ تنها» در خاک اروپا فرمان داد!

یک قانون جدید برای صدور پایان کار ساختمان

بهترین ارز‌های دیجیتال برای سال ۲۰۲۴

قیمت طلا به ریل تعادلی خود بازمی‌گردد؟

فیلم/ ادعای جدید امیرحسین ثابتی علیه لاریجانی در شبکه افق

آندرتیکر، ستاره کشتی کج جهان وارد ایران می‌شود؟

فیلم/ دلیل جدایی المیرا شریفی‌مقدم از شبکه خبر افشا شد

حذف کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق + عکس

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است