تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

بایدن به دنبال حل و فصل پرونده ایران یا مجازات عربستان؟

یک تحلیلگر سیاسی سعودی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با روزنامه العرب این سوال را مطرح کرده آیا دولت بایدن با انتشار گزارش قتل خاشقچی به دنبال حل و فصل پرونده ایران است یا مجازات عربستان سعودی؟

تصمیم بایدن درمورد بن سلمان

اقتصاد۲۴ - روزنامه اماراتی العرب چاپ لندن با اشاره به گزارش سی آی‌ای درباره قتل خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، به تحلیل تحولات اخیر در روابط واشنگتن و ریاض پرداخته و آن را بی ارتباط با مسئله پرونده هسته‌ای ایران ندانسته است.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا در نهایت گزارش قتل خاشقچی که در دولت ترامپ تهیه شده بود را منتشر کرد. این گزارش یک روز پس از تماس تلفنی دیرهنگام جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی منتشر شد. تماس تلفنی و انتشار این گزارش، دو اقدامی است که ناظران سیاسی آن را مهم و دارای پیام‌های قابل توجهی برای عربستان سعودی و منطقه ارزیابی می‌کنند.
حمله رسانه‌ای و سیاسی استثنایی آمریکا علیه عربستان

العرب می‌نویسد: گزارش منتشر شده از سوی سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا نشان می‌دهد که، ولی عهد سعودی با طرح ربایش و یا قتل خاشقچی، روزنامه نگار سعودی موافقت کرده بود. در پی انتشار این گزارش، سازمان ملل متحد با هدف تحت فشار قرار دادن ریاض، در یک زمان بندی مشخص و از پیش تعیین شده وارد موضوع شده است.

آمریکا حمله سیاسی استثنایی خود علیه عربستان را با انتشار گزارشی که سازمان اطلاعات جاسوسی این کشور آماده کرده و در آن مسئولیت ربایش و یا قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی را متوجه محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی دانسته است، تشدید کرده. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که به دنبال اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه عربستان است و اعلام کرد که واشنگتن از ارائه اسلحه به عربستان با هدف جلوگیری از ادامه جنگ یمن ممانعت می‌کند و ایالات متحده مسئولیت دفاع از این کشور را بر عهده خواهد داشت.

بر اساس این گزارش که از سوی دستگاه اطلاعات جاسوسی آمریکا آماده شده و روز جمعه منتشر شد، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با عملیات ربایش و قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی در محل کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ترکیه موافقت کرده بود. اقدامی که ناظران آن را به برهم خوردن بیشتر روابط میان ریاض و دولت جدید آمریکا تفسیر می‌کنند.

انتشار این گزارش همزمان با یک گام تنش زای دیگر آمریکا با هدف محدود کردن دسترسی عربستان به سلاح به ویژه سلاح‌های دفاعی انجام شد.

در گزارش مربوط به قتل خاشقچی آمده است که، ولی عهد سعودی با نقشه ربایش و یا قتل جمال خاشقچی موافقت کرده و نام ۲۱ نفر از کسانی که در این عملیات و به نیابت از محمد به سلمان دخالت داشتند را نیز منتشر کرده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز پیشتر از وجود ادله‌ای در ارتباط با نقش محمد بن سلمان در قتل خاشقچی در اختیار سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا خبر داده بود. در میان این ادله، مکالمه تلفنی محمد بن سلمان با برادرش خالد بن سلمان سفیر سعودی در آمریکا وجود دارد که مورد رصد سی‌آی‌ای قرار گرفته بود. در این مکالمه، محمد بن سلمان به برادرش دستور داده بود که به خاشقچی خبر دهند که برای دریافت مدارک مورد نیاز برای ازدواجش باید به استانبول بیاید.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار مشهور سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸ به طرز فجیعی زمانی که برای دریافت مدارک ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود، کشته شد.
روزنامه العرب در ادامه می‌نویسد که بسیاری از سعودی‌ها بر این باورند که این گزارش برای تحت فشار قرار دادن کشورشان سیاسی شده است و انتشار آن در این زمان خاص به عنوان بخشی از کارزار گسترده دولت بایدن انجام می‌شود که در آن محافل و لابی‌های مختلف آمریکایی که جزو مخالفان حکومت سعودی هستند، دخیلند و این سیاست زدگی به وضوح قابل مشاهده است.

یک تحلیلگر سیاسی سعودی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با روزنامه العرب این سوال را مطرح کرده آیا دولت بایدن به دنبال حل و فصل پرونده ایران است یا مجازات عربستان سعودی؟


بیشتر بخوانید: پاسخ بایدن درباره احتمال تحریم ولیعهد سعودی


با گذشت مدت زمان کمی از آغاز به کار دولت بایدن، مشخص شده است که عربستان سعودی به یکی از اولویت‌های آمریکا تبدیل شده است. تحلیل تلاش‌های استثنایی دولت بایدن در موضوع خاشقچی در شرایطی انجام می‌شود که چندین خبر فاش شده از تلاش واشنگتن برای "برکناری" محمد بن سلمان از، ولی عهدی سعودی حکایت دارد.

دولت بایدن به دنبال کنار زدن محمد به سلمان

گزارش منتشر شده از سوی پنتاگون، نشان می‌دهد که لووید آستون، وزیر دفاع جدید آمریکا به جای صحبت با، ولی عهد عربستان سعودی که اکنون مسئولیت روزانه مدیریت دولت عربستان سعودی را دارد، با وزیر دفاع این کشور گفتگو کرده است.

جو بایدن روز چهارشنبه گذشته، در میان سوالات خبرنگاران درباره گزینه‌های رئیس جمهور آمریکا درباره تعامل با ریاض، به گزارش سی آی‌ای درباره خاشقچی اشاره کرده و گفت که این گزارش را دیده است، وی، اما به جزئیات این گزارش اشاره‌ای نکرد.

عربستان سعودی ملک سلمان گزارش جمال خاشقچی

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز در گفتگو با خبرنگاران گفت که بایدن فقط با ملک سلمان گفتگو خواهد کرد و آمریکا آمادگی انتشار گزارش خاشقچی پس از خروج این گزارش از اسناد طبقه بندی شده را دارد؛ و در حالی که ارتباط بایدن با عربستان سعودی به ملک سلمان، پادشاه این کشور محدود می‌شود دیگر مقام‌های دولت جدید آمریکا نیز در سطوح دیگر با همتایان خود گفتگو کرده‌اند.

میزان حملات دیپلماتیک و رسانه‌ای علیه عربستان سعودی در آمریکا در حالی افزایش پیدا کرده است که ناظران بر این باورند که هدف از این حملات عقب نشینی ریاض در پرونده‌هایی است که دولت جدید در واشنگتن از ابتدا خواستار کسب موفقیت در آن‌ها است، پرونده‌هایی مانند یمن و پرونده هسته‌ای ایران.

هشدار بایدن به ریاض و تهران، جنگ یمن پایان می‌یابد؟

روزنامه نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد که احتمالا مکالمه تلفنی بایدن و ملک سلمان سرشار از تعارفات دیپلماتیک بوده است، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هدف حقیقی از تماس بایدن با پادشاه سعودی، هشدار به پادشاه عربستان درباره انتشار گزارش خاشقچی بوده است؛ چرا که انتشار این گزارش روابط آمریکا و سعودی را پیچیده خواهد کرد.

تحلیلگران بر این باور هستند که تاخیر در تماس بایدن با ملک سلمان چند هفته پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا و همچنین اظهار نظر‌های شدید از سوی مقام‌های مختلف در دولت جدید آمریکا و گزارش‌های رسانه‌ای همگی با هدف عقب راندن عربستان سعودی و عقب نشینی این کشور در مسائل مورد نظر دولت بایدن بوده است.

این تحلیلگران می‌گویند که عربستان سعودی تا الان به اعلام تمایل خود برای همکاری با دولت جدید آمریکا اکتفا کرده است و برای دستیابی به راه حل سیاسی در پرونده یمن اعلام آمادگی کرده. با این حال، این به معنای پذیرفتن وضع موجود نیست، اشاره به اینکه ریاض خروج از یمن را در شرایطی که این موضوع امنیت ملی این کشور را تضمین نکند قبول نخواهد کرد، موضوعی که واشنگتن را به استفاده از کانال‌های پشت پرده خود برای اعمال فشار بر ایران و حوثی‌ها سوق می‌دهد تا امتیازات متقابلی بدهند تا اطمینان حاصل شود که پس از تغییر شرایط فعلی، جنگ دوباره در این کشور شعله ور نخواهد شد.

انتظار نمی‌رود که فشار آمریکا بر روی مسئله هسته‌ای ایران به دلیل حساسیت این پرونده، منجر به دریافت امتیازاتی از طرف عربستان شود، خصوصاً که محمد بن سلمان کسی است که مواضع تندروی سعودی را نسبت به توافق هسته‌ای ایران رهبری می‌کند و خواستار این است که این توافق شامل مفاد بیشتری از جمله محدود کردن نقش ایران در منطقه و دخالت آن در امور داخلی بسیاری از کشور‌ها شود.

 

منبع: رویداد24

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاریخ عرضه سهام استقلال اعلام شد

خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲ برای همسر علیرضا بیرانوند + عکس

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی

آخرین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲

صعود قیمت طلا و سکه در راند آخر سال ۱۴۰۲

۳ سریال کره‌ای از کارگردان «دونگ‌یی» و «یانگوم» برای تعطیلات نوروز

زنان به کدام ویتامین‌ها نیاز دارند؟

۳ عارضه حذف وعده‌های غذایی