تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

سالم‌ترین روش طبخ و خوردن تخم مرغ

اگرچه پختن تخم مرغ باعث هضم بیشتر برخی مواد مغذی می‌شود، اما می‌تواند به برخی مواد دیگر آسیب برساند. این موضوع غیر معمول نیست؛ پخت اکثر غذاها باعث کاهش برخی از مواد مغذی می‌شود، به خصوص اگر در دمای بالا برای مدت زمان طولانی پخته شوند.

سالم‌ترین روش طبخ و خوردن تخم مرغاقتصاد۲۴ - تخم‌مرغ‌ها غذایی ارزان، فوق‌العاده مغذی و حاوی کالری نسبتاً کمی هستند، اما این اجزا را در خود جای داده‌اند:
پروتئین‌ها
ویتامین‌ها
مواد معدنی
چربی‌های سالم
مواد مغذی مختلف
نحوه تهیه تخم‌مرغ می‌تواند بر مواد مغذی آن‌ها اثر بگذارد.
این مقاله سالم‌ترین روش‌های پخت و مصرف تخم مرغ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مروری بر روش‌های مختلف طبخ

تخم مرغ‌ها خوشمزه و بسیار پرکاربرد هستند. می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلف طبخ کرد و به راحتی با سایر غذا‌های سالم مانند سبزیجات ترکیب نمود. پختن آن‌ها همچنین باکتری‌های خطرناک را از بین می‌برد و آن‌ها را سالم‌تر می‌کند.
در اینجا مشهورترین روش‌های آشپزی به تفکیک آورده شده است:

جوشانده شده
تخم مرغ‌ها در پوسته‌های خود در یک قابلمه آب جوش به مدت ۶ الی ۱۰ دقیقه به طور کامل پخته می‌شوند، زمان پخت، بستگی به این دارد که بخواهید چقدر زرده‌ی تخم‌مرغتان بپزد. هرچه مدت بیشتری آن‌ها را بپزید، زرده سفت‌تر می‌شود.

آب‌پز شده
تخم‌مرغ‌های آب‌پز شده در آب کمی سردتر پخته می‌شوند. آن‌ها در یک قابلمه آب نیمه جوش بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه فارنهایت (۷۱-۸۲ درجه سانتی‌گراد) شکسته شده و به مدت ۲/۵ الی ۳ دقیقه پخته می‌شوند.
تخم مرغ آب پز

سرخ شده یا همان نیمرو
تخم‌مرغ‌های سرخ شده در یک ماهیتابه داغ که شامل یک لایه نازک از چربی مخصوص پخت و پز است، شکسته می‌شود. می‌توانید در حالی که زرده تخم مرغ رو به بالا قرار گرفته آن را بپزید و یا هر دو طرف را سرخ کنید.

پخته شده
تخم‌مرغ‌های پخته شده در فر داغ و در ظرف ته صاف تهیه می‌شوند.

مخلوط شده
تخم مرغ‌ها در یک کاسه مخلوط می‌شوند و سپس درون یک ماهیتابه داغ ریخته شده و روی حرارت ملایم هم زده می‌شوند تا جا بیفتند.

املت
برای تهیه یک املت، تخم مرغ‌ها را هم می‌زنند و به آرامی روی حرارت ملایم می‌پزند تا سفت شوند. برخلاف تخم مرغ مخلوط شده، برای تهیه املت، تخم مرغ‌ها را در کاسه جداگانه هم نمی‌زنند بلکه این کار را در ماهیتابه انجام می‌دهند.

ماکروویو شده‌
می‌توان از ماکروویو به طرق مختلفی برای پخت تخم مرغ استفاده کرد. زمان پخت تخم مرغ در ماکروویو بسیار کمتر از اجاق گاز است. با این حال، معمولاً ایده خوبی نیست که تخم‌مرغ‌هایی را که هنوز در داخل پوسته‌شان هستند ماکروویو کنید. زیرا ممکن است فشار به سرعت درون آن‌ها جمع شود و منفجر شوند.

طبخ باعث هضم بیشتر برخی مواد مغذی می‌شود

طبخ تخم مرغ باعث امن‌تر شدن آن برای خوردن و همچنین سبب هضم آسان‌تر برخی از مواد مغذی موجود در آن می‌شود. یک نمونه مربوط به پروتئین موجود در تخم مرغ است. مطالعات نشان داده است که با حرارت دیدن، هضم آن بیشتر می‌شود. در حقیقت، مطالعه‌ای نشان داد که بدن انسان می‌تواند ۹۱% پروتئین موجود در تخم مرغ پخته شده را استفاده کند، در حالی که این میزان در مورد تخم مرغ خام فقط ۵۱% است.
تصور می‌شود این تغییر توانایی هضم به این علت است که گرما باعث ایجاد تغییرات ساختاری در پروتئین‌های تخم مرغ خواهد شد.
در تخم‌مرغ‌های خام، ترکیبات بزرگ پروتئینی از یکدیگر جداشده و در یک مجموعه دور هم حلقه زده و ساختار پیچیده‌ای تشکیل می‌دهند. هنگامی که پروتئین‌ها پخته می‌شوند، گرما پیوند‌های ضعیفی را که باعث شکل گرفتن آن‌ها می‌شوند، می‌شکند سپس این پروتئین‌ها با سایر پروتئین‌های اطراف خود پیوند‌های جدیدی برقرار می‌کنند. هضم این پیوند‌های جدید موجود در تخم مرغ پخته شده، برای بدن آسان‌تر است.
شما می‌توانید این تغییرات را در تبدیل شدن سفیده و زرده تخم مرغ از یک ژل غلیظ به یک ساختار سفت‌تر مشاهده کنید.
پروتئین موجود در تخم مرغ خام همچنین می‌تواند در قابلیت دسترسی به ریزمغذی بیوتین تداخل ایجاد کند. تخم مرغ منبع خوبی از بیوتین است که ماده مغذی مهمی است که در متابولیسم چربی و قند استفاده می‌شود. همچنین به عنوان ویتامین B۷ یا ویتامین H شناخته می‌شود. در تخم‌مرغ‌های خام، پروتئینی در سفیده به نام آویدین به بیوتین متصل می‌شود و آن را برای بدن شما غیرقابل دسترس می‌کند؛ اما زمانی که تخم مرغ‌ها پخته می‌شوند، گرما باعث ایجاد تغییرات ساختاری در آویدین شده و اثرگذاری آن را در اتصال به بیوتین کاهش می‌دهد. این امر جذب بیوتین را آسان می‌کند.

طبخ تخم مرغ با حرارت زیاد ممکن است به مواد مغذی دیگر آسیب برساند

اگرچه پختن تخم مرغ باعث هضم بیشتر برخی مواد مغذی می‌شود، اما می‌تواند به برخی مواد دیگر آسیب برساند. این موضوع غیر معمول نیست؛ پخت اکثر غذا‌ها باعث کاهش برخی از مواد مغذی می‌شود، به خصوص اگر در دمای بالا برای مدت زمان طولانی پخته شوند.
مطالعاتی این پدیده را در تخم مرغ مورد بررسی قرار داده‌اند. یک مطالعه نشان داد که پختن تخم مرغ باعث کاهش ویتامین A در حدود ۱۷ الی ۲۰ درصد می‌شود.
همچنین ممکن است پختن به طور قابل توجهی تعداد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در تخم مرغ را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد که روش‌های معمول پخت و پز، از جمله ماکروویو کردن، جوشاندن و سرخ کردن تخم مرغ، تعداد آنتی‌اکسیدان‌های خاصی را به میزان ۱۶ تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.
مشخص شده است که به طور کلی زمان پخت و پز کوتاه‌تر (حتی در دمای بالا) موجب حفظ بیشتر مواد مغذی می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی تخم مرغ‌ها به مدت ۴۰ دقیقه پخته می‌شوند، ممکن است ۶۱% از ویتامین D خود را از دست بدهند، در حالی که اگر برای مدت زمان کوتاه‌تری سرخ شده یا جوشانده شوند این عدد به ۱۸% می‌رسد. با این حال، حتی اگر پختن، میزان این مواد مغذی را کاهش می‌دهد، تخم مرغ هنوز هم منبع بسیار غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است

پخت و پز با حرارت بالا کلسترول تخم مرغ را اکسید می‌کند

زرده تخم مرغ سرشار از کلسترول است. در حقیقت، یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود ۲۱۲ میلی‌گرم کلسترول است که ۷۱ درصد از مقدار ۳۰۰ میلی‌گرم مورد نیاز روزانه‌ای است که سابقاً توصیه شده است.
با این حال، زمانی‌که که تخم مرغ در دمای بالا پخته می‌شود، ممکن است کلسترول موجود در آن اکسید شده و ترکیباتی به نام اُکسیسترول تولید کند. این امر موجب نگرانی برای برخی افراد می‌شود، زیرا کلسترول اکسید شده و اکسیسترول در خون با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است.
تصور می‌شود که غذا‌های حاوی کلسترول اکسید شده و اکسیسترول‌ها به میزان وجود این ترکیبات در خون کمک می‌کنند. منابع اصلی کلسترول اکسید شده در رژیم غذایی ممکن است غذا‌های سرخ شده تجاری، مانند مرغ سوخاری، ماهی و سیب زمینی سرخ کرده باشد. همچنین لازم به ذکر است که تصور می‌شود کلسترول اکسید شده در بدن نسبت به کلسترول اکسیدی که می‌خورید مضرتر است.
از همه مهم‌تر، مطالعات نشان داده است که ارتباطی بین خوردن تخم مرغ و افزایش خطر بیماری قلبی در افراد سالم وجود ندارد.

پنج توصیه برای پخت تخم مرغ فوق‌العاده سالم

تخم مرغ غذایی مغذی است، اما شما می‌توانید تخم مرغ خود را حتی سالم‌تر آماده کنید. در اینجا پنج نکته برای طبخ تخم مرغ بسیار سالم آورده شده است:

۱. یک روش پخت کم کالری را انتخاب کنید
اگر می‌خواهید کالری مصرفی خود را کاهش دهید، تخم‌مرغ‌های جوشیده یا آب پز شده را انتخاب کنید. این روش‌های پخت و پز هیچ کالری مازاد ناشی از چربی را به غذا اضافه نمی‌کند، بنابراین کالری وعده غذایی‌تان کمتر از تخم مرغ سرخ شده یا مخلوط شده یا املت خواهد بود.

۲. آن‌ها را با سبزیجات ترکیب کنید
مصرف تخم مرغ به همراه سبزیجات کاملاً مناسب است. این بدان معنی است که مصرف تخم مرغ فرصتی عالی برای افزایش مصرف سبزیجات و افزودن فیبر و ویتامین‌های بیشتر به وعده غذایی شما فراهم می‌آورد. بعضی از ایده‌های ساده شامل افزودن سبزیجات مورد علاقه خود به داخل املت یا تخم مرغ مخلوط است. یا این‌که به راحتی تخم مرغ‌ها را با هر روشی که می‌خواهید بپزید و در کنار آن سبزیجات قرار دهید.
زمان پخت و پز کوتاه‌تر (حتی در دمای بالا) موجب حفظ بیشتر مواد مغذی می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی تخم مرغ‌ها به مدت ۴۰ دقیقه پخته می‌شوند، ممکن است ۶۱% از ویتامین D خود را از دست بدهند، در حالی که اگر برای مدت زمان کوتاه‌تری سرخ شده یا جوشانده شوند این عدد به ۱۸% می‌رسد


۳. آن‌ها را در روغنی که در دمای بالا پایدار است سرخ کنید
بهترین روغن‌ها برای پخت و پز در حرارت زیاد، مانند سرخ کردن، روغن‌هایی هستند که در دمای بالا پایدار بمانند و به راحتی اکسید نشوند و رادیکال‌های آزاد مضر ایجاد نکنند.
نمونه‌ای از گزینه‌های خوب شامل روغن آووکادو و روغن آفتابگردان است. اگر از روغن زیتون یا روغن نارگیل بسیار بکر استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌ها را به ترتیب در دمای کمتر از ۴۱۰ درجه فارنهایت (۲۱۰ درجه سانتی‌گراد) و ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتی‌گراد) طبخ کنید.

۴. مقوی‌ترین تخم‌مرغ‌هایی را که توانایی خرید آن را دارید انتخاب کنید
برخی عوامل، از جمله روش پرورش و رژیم غذایی مرغ، می‌توانند بر کیفیت غذایی تخم مرغ تأثیر بگذارد. به طور کلی، تصور می‌شود تخم‌مرغ‌های ارگانیک و پرورش یافته در مزرعه از نظر تغذیه‌ای نسبت به تخم‌مرغ‌هایی که در قفس هستند و به صورت مرسوم تولید می‌شوند، بهتر هستند.

۵. آن‌ها را بیش از حد نپزید
هرچه تخم مرغ را برای زمان طولانی‌تر و در دمای بالاتر بپزید، مواد مغذی بیشتری از دست می‌دهید. همچنین استفاده از دمای بالاتر برای مدت طولانی، ممکن است مقدار کلسترول اکسیده تخم مرغ را افزایش دهد، که به ویژه در مورد نوع سرخ شده بیشتر صدق می‌کند.


بیشتر بخوانید: عوارض باورنکردنی مصرف شیر برای سلامتی


نکته پایانی

به طور کلی، روش‌های پخت و پز کوتاه و با حرارت پایین باعث اکسیداسیون کمتر کلسترول می‌شوند و به حفظ بیشتر مواد مغذی تخم مرغ کمک می‌کنند. به همین دلیل، تخم‌مرغ‌های جوشانده شده و آب پز (چه سفت و چه نرم) ممکن است سالم‌ترین غذا برای خوردن باشند. این روش‌های پخت و پز همچنین کالری غیرضروری به غذا اضافه نمی‌کنند.
صرف‌نظر از اینکه از چه روشی برای طبخ آن‌ها کمک می‌گیرید، خوردن تخم مرغ به طور کلی بسیار سالم است؛ بنابراین شاید فقط باید آن‌ها را به روشی که بیشترین لذت را می‌برید پخته و مصرف کنید و در مورد جزئیات کوچک وسواس به خرج ندهید.

منبع:تبیان

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین