تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

اجرای فاز دوم متناسب سازی از اسفند

مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از اجرای مرحله دوم متناسب سازی مستمری بازنشستگان این سازمان در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ خبر داد.

متناسبسازی

اقتصاد ۲۴- مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی احتمال اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را از ماه جاری رد نکرد و گفت: «با مرحله آخر افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در سال ۹۹ اختلاف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان این صندوق‌ها، به بیش از ۴۹ درصد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری رسید. از این رو درصدد هستیم که با نظر مثبت دولت مرحله دوم متناسب‌سازی را در اسفند ماه اجرا کنیم.»

مصطفی سالاری در نشست خبری امروز خود با رسانه‌ها با اشاره به حذف دفترچه‌های تامین اجتماعی از ابتدای اسفند ماه، گفت: «در گام اول از ابتدای خرداد تمدید دفترچه بیمه‌ها (مهر زدن) را بدون نیاز به مراجعه حضوری برقرار ساختیم. در آبان ماه هم اعلام کردیم، که امکان نسخه‌نویسی به ۲ طریق وجود دارد؛ اول اینکه مراکز درمانی در سامانه‌های خودشان نسخه‌نویسی کنند؛ دوم اینکه در سامانه سازمان نسخه‌نویسی کنند.»

وی افزود: «از اول اسفند ماه هم چاپ دفترچه بیمه متوقف شد و شرایطی را فراهم کردیم که پزشک در سربرگ مطب یا هر کاغذ دیگری از قبیل کاغذ باطله، نسخه بیمار را با کد ملی او بنویسد تا بیمار بتواند آن را از داروخانه دریافت کند.»


بیشتر بخوانید: اجرای متناسب‌سازی دست کم ۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد


سالاری با بیان اینکه با حذف دفترچه بیمه دو فرض برای مراجعه کنندگان به مراکز درمانی وجود دارد، گفت: «یا برگه دفترچه بیمه آن‌ها تمام شده است که در این فرض مرکز درمانی می‌تواند به صورت برخط کد ملی فرد را استعلام و استحقاق درمان او را به دست آورند. برای ارائه خدمات هم در صورتی که بیمار هیچ برگه‌ای در دفترچه خود ندارد صرفا با کد ملی و جلد دفترچه بیمه می‌تواند خدمات بگیرد.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: «قصد داریم که به زودی نه تنها با کارت ملی که با ارائه هر اوراق هویتی قابل اتکایی در مراکز درمانی به بیماران خدمات ارائه شود. بیشترین انعطاف در این طرح به کار گرفته‌ایم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند؛ یعنی حتی پزشکانی که امکان نسخه‌نویسی الکترونیک را ندارند بتوانند در یک کاغذ ساده نسخه بیمار را بپیچند.»

وی با اشاره به مزایای توسعه نسخ الکترونیک، گفت: «تجویز هدفمند دارو و جلوگیری از عدم تداخل دارویی و انجام کنترل‌های سلامت از این جمله هستند. ضمن اینکه با الکترونیک شدن نسخ امکان ارائه خدمات جانبی را هم داریم؛ ازجمله می‌توان به ارائه خدمات با فرانشیز صفر در بیمارستان‌های دانشگاهی اشاره کرد که از روز عید مبعث (۲۱ اسفند) به اجرا گذاشته می‌شود. همچنین کل هزینه‌های مربوط به پروتز‌ها را زیر پوشش بیمه بردیم و طرحی را در دست داریم که جزئیات آن را بعدا اعلام می‌کنیم، اما کلیات آن این است که سهم بیمه شده دارای بیماری‌های صعب‌العلاج از هزینه‌های دارویی صفر می‌شود.»

سالاری با اشاره به لحاظ شدن ۳۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی، گفت: «با اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق در سال ۹۹، چهل و نه درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شد، اما با اجرای مرحله آخر افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در سال ۹۹ اختلاف حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان این صندوق‌ها، به بیش از ۴۹ درصد افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری رسید. از این رو درصدد هستیم که با نظر مثبت دولت مرحله دوم متناسب‌سازی را در اسفند ماه اجرا کنیم.»

وی افزود: «بر این اساس احکام بازنشستگان صادر می‌شود، اما هر روزی که احکام صادر شوند، تاریخ اجرای آن اول اسفند است. به هر صورت اگر متناسب‌سازی مرحله دوم در اسفند ماه اجرا شود، علی‌الحساب مبلغی را به بازنشستگان پرداخت می‌کنیم.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد اجرای متناسب‌سازی برای بازنشستگان سال ۹۹، گفت: «برای بازنشستگان جدید باید محاسبات مجدد صورت می‌گرفت و طبیعی است که امکان اینکه برای بازنشستگان ۹۹ که در طول سال بازنشسته می‌شوند، مبلغ متناسب را پیش پیش محاسبه و پرداخت کرد، وجود نداشت. در نتیجه از سال ۱۴۰۰، حقوق این گروه از بازنشستگان هم با مبلغ متناسب‌سازی پرداخت می‌شود.»

وی در بررسی افزایش مزد سال ۱۴۰۰ در جلسات شورای عالی کار کار، گفت: «چون سازمان تامین اجتماعی در جلسات شورای عالی کار نماینده‌ای ندارد ما هم نمی‌توانیم در مورد میزان افزایش دستمزد و حواشی آن صحبت کنیم، اما امیدوارم با توجه به افزایش مناسب حقوق کارمندان، کارگران هم افزایش مناسبی را در دستمزد خود شاهد باشند.»

سالاری در مورد تصمیم سازمان تامین اجتماعی برای کمک به مراکز درمانی برای توسعه زیرساخت‌های مربوط به تولید نسخه‌های الکترونیک، گفت: «اول اینکه پزشکانی که نسخه الکترونیک در سامانه تامین اجتماعی تولید کنند، ۸۰ درصد از هزینه نسخ خود را به صورت برخط در همان روز دریافت می‌کنند؛ البته در کنار این کار تسهیلاتی را هم برای مراکز تابعه وزارت بهداشت درنظر گرفته‌ایم که از آن برای تجهیز زیرساخت‌های مربوط به فناوری‌های اطلاعات استفاده کنند.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد تاثیر خدمات غیرحضوری بر کاهش درآمد‌های کارگزاری‌های تامین اجتماعی، گفت: «کارگزاری‌ها امور جایگزین را دارند و مصالح آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما اجرای خدمات به شکل الکترونیک الزام قانون است و قرار نیست که به خاطر مصالح کارگزاری‌ها متوقف شوند.»

وی در مورد ایراد حقوقی وارد شده به واگذاری ۲ درصد سهام شستا به بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: «باید بررسی شود که سهام به چه قیمت‌هایی واگذار شوند و این نیاز به اخذ مجور از هیات امنا داشت که البته من در جریان جزییات آن نیستم.»

سالاری در پاسخ به این پرسش که چرا از میان ۳۲ هزار میلیارد تومان سهامی که قرار بود به سازمان تامین اجتماعی واگذار شوند، تنها سهام هپکو واگذار شده است، گفت: «سهام سایر شرکت‌ها نیاز به قیمت‌گذاری داشت، اما هپکو در فرابورس آماده واگذاری بود؛ ضمن اینکه باید سریعتر تعیین تکلیف می‌شد تا بدهی‌های آن پرداخت شود. هپکو ۱۱۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی داشت که طلب آن با بدهی دولت به تامین اجتماعی تهاتر شد. به هر صورت اموال و دارایی هپکو آزاد شده است و قصد داریم که از ۳ تا ۴ روش ترکیبی به هپکو برای افزایش سرمایه کمک شود.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، افزود: «با توجه به اینکه سال ۹۹ پایان اجرای قانون بودجه است باید سهام سایر شرکت‌ها هم تا پایان سال به سازمان تامین اجتماعی منتقل شود. قیمت‌گذاری سهام این شرکت‌ها انجام شده است و ظرف روز‌های آینده نقل و انتقال انجام می‌شود.»

وی با اشاره به نگرانی‌های بیمه شدگان در مورد اجتناب برخی از مراکز درمانی از همکاری با سازمان تامین اجتماعی برای پذیرش بیمه شدگان بر اساس کد ملی و صدور نسخه الکترونیک برای آن‌ها، گفت: «بیمه شدگان که در این زمینه مشکل دارند با ۱۴۲۰ تماس بگیرند تا کار را پیگیری کنند و مشاوره بگیرند. در حالی تهیه فلوچارت‌ها و دستورالعمل‌های ارائه خدمات به بیمه شدگان و ارسال آن‌ها به مراکز درمانی غیرملکی هستیم تا همه مراکز درمانی از جزییات خبر داشته باشند، اما تا همین جای کار هم ۹۰ درصد از درمانگران با طرح همکاری داشته‌اند و در مورد باقی آن‌ها هم اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. این طرح پشتوانه ملی دارد و مصوبه مورد حمایت تمام دستگاه هاست.»

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ رابین هودی که زمین به نام صدیقی زد

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت قند و شکر امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ لحظه شروع سیل در شهر شیراز نوروز ۱۳۹۸

فیلم/ طعنه ابطحی خطاب به آقای ‎صدیقی: رابین هود دوران بوده جاعل!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

ماجرای کاظم صدیقی؛ از ابهر تا اُزگل / دو روایت از زمینی که به نام صدیقی سند زده شد

عکس/جلب‌توجه هانده ارچل

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هشدار هواشناسی یزد؛ باد و گرد و خاک در راه است

عکس/مصطفی کواکبیان: ازگل گیت آبروی روحانیت را نشانه رفته است

۵ راهکار برای چالش های محیط زیست ایران

بهشت پرستاران برای مهاجرت کجاست؟

۵ شخصیت خبرساز فوتبال ایران در ۱۲‌ماه گذشته

تاریخ عرضه سهام استقلال اعلام شد

خاص‌ترین لحظه سال ۱۴۰۲ برای همسر علیرضا بیرانوند + عکس

روش باتری به باتری خودرو چگونه است؟

کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در پایتخت

فیلم/ چالش فارسی حرف زدن ستاره فوتبال جهان در آنتن زنده

فیلم/ ازدحام مسافران نوروزی عتبات در مرز مهران

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

میوه‌های ارزان و با کیفیت را از این مراکز بخرید /آخرین قیمت انواع میوه در بازار

چرا گاهی برخلاف تحلیل‌های تکنیکی و بنیادی، قیمت سهام ریزش می‌کند؟

افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌و‌نقل عمومی تایید شد

هشدار به خریداران طلا / شب عید مراقب کلاهبرداران باشید

بازار مسکن به کما رفت/ خانه خریدن را فراموش کنید

متاسفانه کاظم صدیقی به وقایعی که با آبرویش گره خورده، اشراف ندارد

زمان دقیق اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد

فیلم/نتایج جلسات تعیین مزد ۱۴۰۳ کارگران از زبان وزیر کار

فیلم/قیمت سیم کارت علی پروین ۷ میلیارد است!

جهان بدون نفت چگونه است؟

با حقوق کارگری ۱۴۰۳ چند ماهه می‌توانیم خودرو بخریم؟

اینفوگرافی/میزان افزایش حقوق کارگران در ۷ سال گذشته

گردش عاشقانه نرگس محمدی و علی اوجی در کانادا + عکس

عکس/جدول کامل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳

شاخص بورس توانایی رسیدن به ۴ میلیون واحد را دارد؟

کیفیت هوای تهران در آخرین روز سال ۱۴۰۲

جاده چالوس بازگشایی شد

قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟

آیا اسرائیل بعد از ۷ اکتبر در غزه موفقیتی داشته است؟

فیلم/ علاقه علی پروین و حسن روشن به هایده و معین جنجالی شد!

عواملی که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تغییر می‌دهند

وضعیت هواشناسی امروز

خط لوله صلح فرصتی برای تبدیل شدن به هاب گازی/ پاکستان چگونه ایران را متقاعد می‌کند؟

دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان + تفسیر و معنی

رقم دقیق حداقل دستمزد کارگران مشخص شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

۷۳سال پس از ملی شدن صنعت نفت؛ واپسین روز از سال ۱۳۲۹ برای مردم ایران بیش باد + فیلم

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است/ کارگران و بازنشستگان از آرامش اقتصادی مایوس شده‌اند

بهترین زمان خرید ارز‌های دیجیتال

محور کرج-چالوس و آزادراه تهران-شمال مسدود شد

۸ دلیل برای سردرد‌های صبحگاهی