در یک دیدار مهم و سرنوشتساز، عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، امروز در تهران میزبان وزیر خارجه ترکیه بود. این ملاقات که با هدف تقویت روابط دو کشور و بررسی مسائل منطقهای برگزار شد، با استقبال گرم دیپلماتیک همراه بود و میتواند نقشه روابط سیاسی آینده را ترسیم کند.
بخشی از افکار عمومی و طیفی از نخبگان سیاسی در ایران بر این باورند که با وجود همه این پیچیدگیها و موانع رویهمانباشته، گفتوگوهای پاریس همچنان تلاشی برای آزمودن امکان شکستن بنبست کنونی است.
عراقچی ثابت کرده نمی تواند نفر نخست دیپلماسی کشور باشد؛ مذاکرات متعدد و بی نتیجه وی گواه می دهد وی در نتیجه گرفتن چندان تفاوتی با جلیلی ندارد…دستگاه سیاست خارجی کشور بدون ابتکار است.
وزیر خارجه ایران در پایان تأکید کرد که جمهوری اسلامی همواره برای مذاکره آماده است و هیچگاه صحنه دیپلماسی را ترک نکرده، اما موفقیت هر مذاکرهای منوط به رعایت قواعد آن است.
وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با رسانه فرانسوی گفت: رژیم اسرائیل طی دو سال گذشته به هفت کشور حمله کرده است؛ بنابراین احتمال حملهٔ جدید یا جنگ جدید وجود دارد.
پاریس پس از تجربه نه چندان موفق میانجیگری در حاشیه سفر مسعود پزشکیان، رییسجمهور ایران به نیویورک، اکنون میخواهد باردیگر نقش میانجیگرایانهاش را به آزمون گذاشته و از طریق گفتوگو با آقای عراقچی زمینهای برای ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم یا حتی مستقیم تهران- واشنگتن فراهم آورد.
وزیر امور خارجه در مصاحبه فرانس۲۴ گفت: نامه رئیسجمهور ما به آقای بنسلمان هیچ ارتباطی به موضوع هستهای نداشت. این نامه درباره موضوع حج و تشکر از عربستان برای میزبانی بسیار خوب از زائران ایرانی در سال گذشته و آمادگی برای حجهای آینده بود. اما درباره موضوع هستهای، مشکل ما نبودِ واسطه نیست؛ مشکل، همان رویکرد و رفتار آمریکا است. تا زمانی که این رفتار تغییر نکند، چگونه میتوان مذاکره کرد؟
تاسیسات هستهای ایران صرفاً برای اهداف صلحآمیز طراحی شدهاند. حملات اخیر، خطر انتشار مواد شیمیایی و رادیواکتیو را ایجاد کرده و تهدیدی جدی برای جان انسانها و محیطزیست محسوب میشود که ممکن است محدود به مرزهای کشور نباشد.
با وجود اقدامات تنشزا، تحریمها و تهدید به انزوای دیپلماتیک، این تحرکات جدید نشان میدهد نهتنها دیپلماسی نمرده، بلکه بازیگران مختلف، از اروپا تا عربستان، به دنبال احیای شکل جدیدی از گفتوگو هستند
وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس بینالمللی دولتهای عضو کنوانسیون منع سلاحهای شیمیایی تاکید کرد که این کنوانسیون باید به دور از نفوذ و سیاسیکاری به مسئولیت خود ادامه دهد.
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران گفت: تحریمهایی که علیه ما به عنوان قربانی تسلیحات شیمیایی اعمال شده، مانع اقدامات ایران برای درمان قربانیان شده است
در دیداری که نگاه بسیاری از محافل دیپلماتیک را به خود جلب کرد، سیدعباس عراقچی با مقام ارشد سازمان منع سلاحهای شیمیایی به گفتوگویی حساس و پرمحور پرداخت
سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، عصر امروز یکشنبه به همراه هیئتی دیپلماتیک وارد مسقط، پایتخت عمان شد؛ سفری که در ادامه رایزنیهای منطقهای او انجام گرفته و نگاهها را متوجه تحولات پیشرو کرده است.
وزیر امور خارجه در گفتوگو با مجله اکونومیست تأکید کرد که ایران تجربه قابل اتکایی از مذاکره با دولت ترامپ ندارد و تا زمانی که واشنگتن از تحمیل خواستههای خود دست نکشد، امکان دستیابی به توافقی منصفانه و متوازن وجود نخواهد داشت.
وزیر امور خارجه امروز در واکنش به قطعنامه شورای حکام اعلام کرد که با وجود از بین رفتن پایههای توافق قاهره پس از اسنپبک، ایران رسماً طی نامهای به مدیرکل آژانس، این تفاهم را غیرمعتبر و پایانیافته اعلام کرده است.