وزارت خارجه فرانسه روز جمعه خبر داده که دیپلماتهای ارشد اروپایی روز پنجشنبه به «سید عباس عراقچی» همتای ایرانی خود گفتهاند که درصورت عدم پیشرفت در زمینه توافق هستهای ایران تا پایان تابستان، برای بازگردانی تحریمهای سازمان ملل علیه تهران، مصمم هستند.
سایت حسن روحانی: رئیس جمهور اسبق کشورمان گفت: فرصتهای خیلی خوب داشتیم که از دست دادیم؛ عراقچی در بهار ۱۴۰۰ مذاکره کرد و هرچه ما گفتیم توانست از آنها بگیرد/حسن روحانی گفت: او توافق کرد که نه تنها تحریمهای قبلی برداشته شود بلکه هرچه ترامپ هم اضافه کرده بود، بردارند؛ تقریباً قبول کردند که حتی سپاه پاسداران از لیست تروریستی حذف شود/وی عنوان کرد: به خاطر اینکه آن آقا رئیسجمهور شود و این آقا نشود، فرصتها را از دست دادیم/روحانی گفت: یک امضا مانده بود که آقای عراقچی انجام دهد؛ نگذاشتند! تا روحانی ناموفق باشد! روحانی کی هست که موفق باشد یا نباشد؟ به فکر ملت و کشور باشید!
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان که شامگاه روز گذشته به منظور حضور در نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای وارد چین شده بود، امروز سهشنبه (۲۴ تیرماه) با جن بیک کولوبایف، وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و گفتوگو کرد.
سید عباس عراقچی وزیر خارجه ایران نوشت: نتانیاهو نزدیک به دو سال پیش وعده پیروزی در غزه را داد. نتیجه چه بود؟ یک باتلاق نظامی، روبهرو شدن با حکم بازداشت بینالمللی به اتهام جنایات جنگی، و ۲۰۰ هزار نیروی جدید برای حماس.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نشست خود با سفرای خارجی مقیم تهران بیان کرد: دستگاه دیپلماسی همگام با نیروهای مسلح از هیچ کوششی برای احقاق حقوق مشروع و قانونی ایرانیان سرافراز و مقاوم فروگذار نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر به کشورهای اروپایی هشدار داد که استفاده از مکانیسم اسنپبک مانند همان اشتباهی است که آمریکاییها در حمله به ایران انجام دادند و حل این پرونده را سختتر از قبل میکند.
در پی حمله آمریکا و اسرائیل به ایران، تحرکات دیپلماتیک برای احیای مذاکرات هستهای با محوریت قطر، عمان و عربستان شدت یافته است. عباس عراقچی بر اولویت دیپلماسی و جبران خسارات تأکید دارد اما ایران همکاری با آژانس را مشروط به تأیید شورای عالی امنیت ملی کرده است.
وزیر امور خارجه در نشست خبری گفت: ما در خصوص زمان، شکل و ابعاد از سرگیری دوباره مذاکرات با آمریکایی ها فعلا درحال بررسی هستیم. البته اگرفرصتی برای شکوفایی شرایط کشور باشد ما آن را از دست نخواهیم داد. ما همه جوانب رو بررسی میکنیم. درب های دیپلماسی هیچ وقت بسته نخواهد شد. ما یک جنگ قهرمانانه را پشت گذاشته ایم و تردیدی نیست که ملت ما پیروز این جنگ بودند. کسی که پیروز است طبعا ترسی از مذاکره ندارد.
وزیر امور خارجه گفت: باید اطمینان حاصل شود که اگر دوباره مذاکراتی شروع شد توسط آمریکا یا کشورهای دیگر به جنگ کشیده نخواهد شد/سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ۲۱ تیرماه در نشستی با سفرا و کارداران و روسای نمایندگیهای خارجی و بینالمللی مقیم تهران به تشریح آخرین تحولات پس از جنگ ۱۲ روزه پرداخت.