وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: به مدت دو هفته تردد امن در تنگه هرمز در هماهنگی با نیروهای مسلح ایران و با نظرداشتن محدودیت های فنی موجود مقدور خواهد بود.
وزیر امور خارجه پاکستان، مساعی جمیله دیپلماتیک این کشور برای توقف تجاوز نظامی علیه ایران و اعاده صلح و ثبات به منطقه را تشریح کرد و بر اهمیت تداوم رایزنیها برای نیل به این هدف تاکید کرد.
عراقچی به حملات آمریکا و اسرائیل به نیروگاه بوشهر واکنش نشان داد. وزیر امور خارجه درباره این حملات هشدار داد که هرگونه تشعشعات رادیواکتیو، نه تهران، بلکه پایتختهای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به ورطه نابودی خواهد کشاند.
سید عباس عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران با رویکردی مسئولانه و علیرغم ناامنی تحمیلی بر منطقه و تنگه هرمز، برای تردد ایمن شناورها و کشتیهای غیرمتخاصم، از طریق هماهنگی با مراجع ذیصلاح ایرانی تسهیلات لازم را فراهم کرده است.
وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه شنبه با حضور در میان تجمعات مردمی در خیابانهای تهران، از نزدیک در فضای شور و نشاط مردمی حضور یافت. وی در حاشیه این حضور، هدف خود را از آمدن به میان مردم، «روحیه گرفتن از انرژی بینظیر آنان» عنوان کرد و گفت: من آمدم هم روحیه بگیرم.
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با الجزیره گفت: آنچه اکنون در حال رخ دادن است، مذاکره نیست بلکه تبادل پیامها به صورت مستقیم یا از طریق دوستانمان در منطقه است.
وزیر امور خارجه ایران در جلسه اضطراری شورای حقوق بشر در مورد حمله به مدرسه شجره طیبه میناب گفت: عناوین «جنایت جنگی» و «جنایت علیه بشریت» بهتنهایی برای توصیف شدت فجایعی که آنها مرتکب میشوند، کافی نیست. الگوی هدفگیری متجاوزان، همراه با لفاظیهای آنان، تردید اندکی باقی میگذارد که نیت روشن آنها ارتکاب نسلکشی است.
وزیر خارجه کشورمان در پیامی بر آمادگی کامل وزارت امور خارجه برای تعامل، همکاری و هماهنگی همهجانبه در مسیر تحقق اهداف و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
سید عباس عراقچی، ضمن تشریح ابعاد و آثار حملات اخیر امریکایی- اسراییلی به استانهای همجوار دریای خزر، نسبت به تبعات امنیتی و زیستمحیطی این حملات بر دریای خزر و مناطق پیرامونی هشدار داد.