در تماس تلفنی سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایوِت کوپر، وزیر امور خارجه انگلیس، در خصوص ابعاد و پیامدهای جنگ تحمیلی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان و شرایط جاری در منطقه گفتوگو و تبادل نظر شد.
تصور کنید رئیسجمهور ایران، با خونسردی و بیهیچ پردهپوشی، فهرستی از «اهداف ترور» را پیش روی یک سفیر خارجی بگذارد: رئیسجمهور ایالات متحده، رهبران کنگره، ژنرالهای عالیرتبه؛ و سپس بیدرنگ اعلام کند: «همه را یکییکی حذف خواهیم کرد.»
سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه و توشیمیتسو موتگی وزیر امور خارجه ژاپن، در تماس تلفنی، درباره آخرین تحولات منطقه در پرتوی تداوم تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی و آثار و پیامدهای منطقهای و حهانی آن گفتگو کردند.
وزیر امور خارجه گفت: تا جایی که من اطلاع دارم در خصوص رهبر معظم انقلاب تنها جراحات سطحی وجود داشته و ایشان در سلامت کامل به سر میبرند و اوضاع را تحت کنترل دارند.
وزیر امور خارجه در پی شهادت رییس شورای امنیت ملی در پیامی نوشت که شهید دکتر لاریجانی از برجستهترین چهرههای سیاست ایران و نماد اعتدال، عقلانیت و ژرفاندیشی راهبردی بود.
وزیر امور خارجه در گفتوگو با الجزیره گفت: به نظرم آقای پزشکان کاملا شفاف صحبت کرد؛ در کشور ما عذرخواهی نشانه قدرت و شرافت است و از عذرخواهی ابایی نداریم. عذرخواهی آقای پزشکیان خطاب به مردم منطقه و از سر احترام به شرایط دشواری بود که با آن روبهرو هستند. آمریکا به ما حمله کرد و ما مقابله به مثل کردیم ولی با این حال از مردم منطقه عذرخواهی کردیم، چون آنها آسیب دیدند این یعنی هیچ اختلاف داخلی در نظام وجود نداشت. بلافاصله بعد از اظهارات دکتر پزشکیان، رئیس جمهور آمریکا توییتی منتشر کرد و این عذرخواهی را نشانه ضعف دانست و اعلام کرد که ایران شکست خورده آن هم با ادبیات بسیار توهین آمیز؛ در واقع ترامپ از همان ابتدا این رویکرد را از بین برد و مانع شکل گیری فضای جدید و یک نگاه تازه بین ما و کشورهای منطقه شد. /دانشجو
عراقچی در جمع خبرنگاران بیان کرد آمریکا برای امنیت تنگه هرمز به کسانی متوسل شدهاند که تا دیروز دشمن خود حساب میکردند و اکنون از کشورهای دیگر میخواهند که این تنگه را بازکنند.
عراقچی نوشت: شنیدم خانواده یکی از سربازان آمریکایی که در این جنگ خودخواسته آمریکا علیه ایران کشته شد، اکنون برای تأمین هزینههای زندگی خود نیازمند کمکها و اعانههای مردمی است
بمباران مخازن سوخت در تهران توسط اسرائیل نقض حقوق بینالملل است و مصداقی از جنایت علیه محیط زیست به شمار میرود.اسرائیل باید به خاطر جنایات جنگی خود مجازات شود.