در پی نخستین حملات موشکی تهران به سمت اسرائیل، بورس تهران روز دوشنبه را با یک شیب نزولی آغاز کرد. اگرچه با اعلام پایان حملات از سوی قرارگاه خاتم الانبیاء شاخص کل بورس مجدداً مثبت شد و به کانال ۴.۵ میلیون واحد وارد شد.
بورس تهران پس از گذشت ۸۰ روز از آغاز جنگ سرانجام روز ۲۹ اردیبهشت بازگشایی شد؛ گشایش بازار سرمایه پس از تردید و، اما و اگر فراوان رخ داد، آن هم در شرایطی که سازمان بورس تصمیم گرفت ۴۲ نماد همچنان بسته بمانند
آیا ریزش شاخصهای سهامی یک اصلاح موقت پس از رشد پرشتاب اخیر است یا آغاز موجی جدید از فشار فروش خواهد بود؟ پاسخ این سوال تا حد زیادی به تحولات سیاسی روزهای آینده وابسته است.
ارزش معاملات خرد بورس دیروز با ثبت رقم ۳۷هزارمیلیارد تومان، رکورد تاریخی خود را جابهجا کرد. این رخداد همزمان با افت شاخصها و خروج پول حقیقی، از تداوم جریان دادوستد و جابهجایی مالکیت سهام در بازار حکایت دارد.
بورس تهران در پایان معاملات امروز، در حالی با افت سنگین شاخصها و غلبه رنگ سرخ بر بازار به کار خود پایان داد که روز گذشته تا آستانه فتح سقف تاریخی پیش رفته بود؛ اما شروع مجدد درگیریهای نظامی ورق را برگرداند.
با آغاز تنشها از شب گذشته شاخص کل بورس تهران امروز ۱۸ خرداد را با سقوطی ۶۶ هزار واحدی مواجه شد و بهای نفت برنت را در بازارهای جهانی به کانال ۹۶ دلار پرواز داد.
بورس پس از نزدیک به سه هفته رشد متوالی، در واکنش به تشدید تنشهای نظامی میان ایران و اسرائیل وارد مدار نزولی شد و نخستین روز منفی خود را از زمان بازگشایی ۲۹ اردیبهشت تجربه کرد.
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ثابت شده است وجود دامنه نوسان جلوی ریزش بازار را نمیگیرد، بلکه در واقع ریزش را به تأخیر میاندازد؛ یعنی مدت زمان آن را طولانی میکند. ما شاهد این اتفاق در سال ۱۳۹۹ نیز بودیم.
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس در حال جبران عقبماندگی چهار ماه گذشته است، گفت: «با احتساب تورم ۱۲ درصدی از بهمنماه تاکنون، بورس تازه در شاخص ۵ میلیون واحدی به نقطه قبل از جنگ میرسد.»