مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی پیش از آغاز مذاکرات چهارجانبه ایران و آمریکا در سوئیس با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد و بر اهمیت موفقیت دیپلماسی در این مقطع حساس تأکید کرد.
شبکه خبری الحدث روز جمعه ۱۵ خرداد به نقل از «منابعی آگاه» گزارش داد تهران موافقت خود را با انتقال بخشی از ذخایر اورانیوم به یک کشور ثالث به اسلامآباد اعلام کرده است.
رافائل گروسی در اظهارات وقیحانه و همسو با سیاست تروریستی آمریکایی صهیونیستی علیه برنامه هستهای صلح آمیز ایران اظهار کرد: انعقاد هرگونه توافق با ایران بدون سازوکارهای دقیق راستیآزمایی و نظارت سختگیرانه بر تأسیسات هستهای، غیرمنطقی است.
اگرچه آژانس بینالمللی انرژی اتمی به طور مستقیم در مذاکرات میان ایران و آمریکا حضور ندارد، اما گروسی تأیید کرد که به صورت جداگانه با تهران و واشنگتن در ارتباط است و درباره جنبههای فنی موضوع با دو طرف گفتوگو میکند.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی ضمن اشاره به درگیریهای جهان و ابراز نگرانی نسبت به پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (انپیتی)، مدعی شد که با ایران «گفتوگوی حداقلی» دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در واکنش به گزافهگوییهای گروسی گفت: وظیفه آژانس بینالمللی انرژی اتمی، راستیآزمایی است، نه ارسال پیامهای سیاسی در مورد تنگه هرمز، موشکهای ایران یا نحوه رفتار تهران.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با اذعان به کاهش اعتماد عمومی به سازمان ملل، از درک عمیق احساس ناامیدی در منطقه سخن گفت و تأکید کرد که بازسازی این اعتماد مستلزم تعامل واقعی، اصلاح ساختارها و حضور مؤثر در کنار مردم آسیبدیده است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: یک توافق احتمالی میتواند شامل رقیقسازی بخشی از اورانیوم غنیشده ایران و انتقال باقیمانده آن به یک کشور ثالث باشد
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی ضمن آنکه خواستار مشارکت در هرگونه توافق احتمالی میان تهران و واشنگتن شد، گفت که جنگ علیه ایران باعث ایجاد «رقابت تسلیحات هستهای» در جهان میشود.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با استقبال از برقراری آتشبس تاکید کرد که این نهاد آماده است تا از طریق نقش ضروری خود در زمینه پادمانها و راستیآزمایی از دیپلماسی حمایت کند.