رئیس سازمان انرژی اتمی در نامهای به مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی نوشت: جمهوری اسلامی ایران تدابیر لازم در خصوص دفاع از حقوق حاکمیتی خود را به عمل آورده و اقدامات حقوقی مقتضی به ویژه در ارتباط با بی عملیهای صورت گرفته توسط شخص جنابعالی را پیگیری خواهد نمود.
محمدجواد ظریف، وزیر اسبق وزارت امور خارجه، با انتشار متنی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس خواستار عزل و محاکمه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی شد.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه، با انتشار متنی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به انتقاد از ارائه دیرهنگام گزارش مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی پرداخته است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی:مدارکی از تسلیحاتی بودن برنامه هستهای ایران وجود ندارد. قطعاً موضوع احتمال ساخت توامندی سلاح هستهای مربوط به فردا نیست، اما شاید هم در حد چند سال نباشد. البته اینها صرفاً گمانهزنی است و به همین دلیل تأکید میکنم که ما واقعاً نمیدانیم.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در واکنش به حمله اسرائیل به تأسیسات هستهای ایران، هشدار داد که این تحولات به شدت نگرانکننده است و تحت هیچ شرایطی، حتی در مواقع تنشهای سیاسی، تأسیسات هستهای نباید مورد حمله قرار گیرند.
طبق یکی از اسناد افشا شده «رافائل گروسی» مدیرکل فعلی آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) دارای «روابط ویژه» با «رژیم صهیونیستی» است و بر اساس سلسله شواهد مستند و رسمی دیگر، کارگزاری گروسی در آژانس نقطه عطفی در تبدیل رویکرد منفی آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه برنامه صلح آمیز هستهای ایران شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با انتقاد از اظهارات مدیرکل آژانس درباره احتمال حمله به تاسیسات هستهای ایران اظهار کرد، گروسی نشان داد او هم جزو کشورهایی است که در سالهای طولانی گذشته علیه ملت ایران عملیات روانی انجام میدهند.
گروسی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی جروزالم پست ادعا کرد: ایرانیها به من گفتند که حمله اسرائیل به تأسیسات هستهای این کشور میتواند آنها را به دنبال کردن سلاح هستهای سوق دهد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه آی ۲۴ اسرائیل: از تاسیسات هستهای ایران بهشدت محافظت میشود و برای وارد آوردن آسیب، نیرویی بسیار ویرانگر لازم است.
نجفی گفت: وجود آثار اورانیوم دلیلی بر فعالیت هستهای نیست. نیروهای امنیتی ما از فعالیتهای جاسوسی از برخی مکانها اطلاعاتی بدست آوردند که به آژانس هم دادند و احتمالا بعضی از آثار اورانیوم به خاطر خرابکاریهاییست که صورت گرفته است.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست خبری:برجام طراحی شده بود که فعالیتهای ایران را تحت نظارت قرار بدهد ولی اگر الان قرار باشد برنامه تغییر کند معلوم است که برجام دیگر کامل نیست و به درد نمیخورد.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی:اجازه دهید از ابتدا بهروشنی اعلام کنم که ما در آژانس بینالمللی انرژی اتمی هرگز تهمت نمیزنیم؛ بلکه مبتنی بر بررسیهای دقیق، گزارش ارائه میکنیم. با توجه به عدم دریافت پاسخهای کامل و قانعکننده از سوی برخی کشورها، نمیتوانیم تأیید کنیم که برخی فعالیتها صرفاً با اهداف صلحآمیز انجام میشوند. این نارسایی در دریافت پاسخها، ما را بر آن داشته تا به موضوع حساسیت بیشتری نشان دهیم. در این میان، مسئولیت نهایی با کشورهاست که شفاف پاسخ دهند، نه با ما.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای گذشته درباره کشف ذرات اورانیوم در اماکنی که به گفته او، پیشتر اعلام نشده بود، در اظهاراتی تحریک آمیز مدعی شد: ایران یا به سؤالات آژانس پاسخ نداده، یا پاسخهای فنی معتبر ارائه نکرده است.