رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، هشدار داد: حدود ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنیشده ایران هنوز در تأسیسات بمبارانشده باقی مانده و وضعیت آن نامشخص است. این ابهام، پرونده هستهای ایران را در نقطه بحرانی شفافیت قرار داده است.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس از ایران خواست دسترسی بازرسان به سایتهای کلیدی هستهای این کشور را دوباره برقرار کند.
رافائل گروسی گفت بنبست با ایران بر سر ذخایر اورانیوم با غنای بالا و بازرسی از تأسیسات هستهای که ازسوی آمریکا و رژیم صهیونیستی بمباران شدهاند، نمیتواند برای همیشه ادامه پیدا کند.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی میگوید: ما در تلاش هستیم تا راه را برای یک توافق جدید هموار کنیم و برای این هدف، در حال مشورت مستمر با دولت ایران و دیگر بازیگران کلیدی هستیم.
گروسی با گفتن اینکه وارد آمدن آسیب جدی به تاسیسات اتمی ایران نمیتواند دلیلی برای حضور نداشتن بازرسان در این محلها باشد، بر نقش «بسیار مهم» روسیه در حلوفصل برنامه هستهای ایران تاکید کرد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، در گفتوگویی با خبرگزاری روسی ریانووستی اعلام کرد که بررسیهای این نهاد هیچ نشانهای از قصد قدرتهای هستهای برای ازسرگیری آزمایشهای هستهای نشان نداده است.
گروسی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد شخصاً در ماههای آینده از نیروگاه بوشهر بازدید کند، گفت: «این امکان وجود دارد. روابط با ایران پیچیده است، اما من دائماً با آنها در تماس هستم.»
تنش دیپلماتیک ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی بالا گرفت. ایران تحت فشار سکوت گروسی و سکوت آژانس، خواستار واکنش فوری درباره حمله به تأسیسات هستهای خود شد و پرونده هستهای دوباره در مرکز توجه جهانی قرار گرفت.
گروه هکری «حنظله» پساز هککردن تلفن همراه نخستوزیر پیشین اسرائیل، فهرستی از مخاطبانش منتشر کرد که در آن نام «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم دیده میشود.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی مدعی است که بدون دستیابی به توافقی پایدار با ایران، تهدید این موضوع همواره زیر سایه «شمشیر داموکلس» باقی خواهد ماند.
به گفته گروسی، در حال حاضر آژانس تنها به سایتهایی دسترسی دارد که در حملات نظامی اخیر آمریکا آسیب ندیدهاند و این دسترسی هرچند مثبت است، اما کافی نیست.