تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸
رابطه بیمه‌ها و خودروسازان اصلاح می‌شود؟

منافع صنعت بیمه، خودروسازان و صاحبان خودرو با اجرای دقیق طرح «کاویس»

نزدیک به 2 سال از راه اندازی سامانه جامع تجمیع و تخصیص اطلاعات خودرویی که بین بیمه گران به «کاویس» شناخته می شود، می‌گذرد؛ سامانه‌ای که بنا دارد بیمه خودروهای صفر کیلومتر را ساماندهی کند اما به گفته مدیران صنعت بیمه موفقیت آن در گرو همکاری همه شرکت‌هاست.
کارخانه خودروسازی
اقتصاد24- خردادماه پارسال بود که بیمه گران در جلسه شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران از سامانه کاویس رونمایی کردند؛ این طرح مشترک شرکت های بیمه برای ساماندهی بیمه خودروهای صفر کیلومتر به شمار می رفت زیرا در سال های اخیر کارشکنی خودروسازان در پرداخت حق بیمه این دسته از خودروها، بیمه گران را معترض کرده بود.

در طرح کاویس که رهبری آن در اختیار بیمه ایران است، اطلاعات خودروهای صفر کیلومتر شرکت های مختلف خودروساز تجمیع می شود و طی دستورالعمل مصوب سندیکای بیمه گران به نسبت سهم شرکت ها از بازار بیمه شخص ثالث، بین بیمه ها تخصیص می دهد تا فرآیند صدور را انجام دهند.

در ماه های ابتدایی راه اندازی این سامانه خودروسازان تلاش داشتند از همکاری با کاویس امتناع کنند زیرا این کار به معنی پرداخت بدهی های معوق آنان به شرکت های بیمه بود، اما سرانجام این طرح اجرایی شد و آنطور که «محسن پورکیانی» مدیرعامل بیمه ایران در بهمن ماه اعلام کرد، ایران خودرو همه بدهی معوق خود را به بیمه ها پرداخته اما سایپا حدود یک هزار و 500 میلیارد تومان بدهی معوق دارد.

درباره چگونگی اجرای طرح کاویس و اینکه آیا می تواند انتظارات صنعت بیمه را برآورده کند، به سراغ «محمدابراهیم کاردگر» مدیرعامل بیمه دانا رفتیم.

* چه شد که شرکت های بیمه با وجود رقابتی که دارند بر سر خودروهای صفرکیلومتر توافق کردند و کاویس شکل گرفت؟

- در گذشته هم سایپا و هم ایران خودرو بیمه نامه هایی را صادر می کردند که تا 20 درصد از اصل حق بیمه را برای خود نگه می داشتند؛ یعنی علاوه بر چهار تا پنج درصد حق صدور بیمه نامه و به همین میزان کارمزد، 20 درصد اضافه از بیمه نامه شخص ثالث کسر کرده و بقیه مبلغ که حدود 70 درصد بیمه نامه می شد را به شرکت ها می دادند.
این کار به دلیل زیان ده بودن رشته بیمه شخص ثالث در ایران، فشار مالی مضاعفی را بر منابع شرکت های بیمه وارد می کرد و در نتیجه شرکت ها را بر آن داشت تا در حوزه خودروهای صفر کیلومتر هم افزایی داشته باشند.

* آیا این ارقام جدا از مبالغی است که به عنوان عوارض از شخص ثالث اخذ می شود؟

- بله؛ بر اساس قوانین مختلف از مبلغ دریافتی بابت حق بیمه شخص ثالث باید 10 درصد به عنوان عوارض به وزارت بهداشت پرداخت شود؛ حدود 2 درصد به نیروی انتظامی و راهداری بابت کاهش تلفات جاده ای می رسد و هشت درصد به صندوق تامین خسارت بدنی پرداخت می شود. البته باید به این رقم حدود پنج درصد کارمزد و به همین میزان حق صدور را هم افزود.
با این اوصاف می بینیم با اینکه رشته بیمه شخص ثالث سهم بزرگی در صنعت بیمه کشور دارد اما بخش قابل توجهی از آن صرف پرداخت عوارض مختلف می شود. ضمن آنکه 9 درصد هم سهم مالیات بر ارزش افزوده است؛ یعنی در عمل این رشته زیانده است و سودی برای شرکت های بیمه ندارد.

* اگر شخص ثالث برای شرکت ها زیانده است پس چرا خودروسازان 20 درصد از اصل حق بیمه را به شرکت ها نمی دادند؟

-  مشکل اینجا بود که خودروسازان صدور حق بیمه را نوعی سود برای خود می دانستند؛ یعنی با این رویکرد که صدور بیمه نامه برای صنعت بیمه سودده است، بخشی از مبالغ حق بیمه را به عنوان سود شناسایی می کردند که رقم آن چند برابر کل سود صنعت بیمه بود.
همین رویکرد شرکت های بیمه را بر آن داشت که برای خودروهای صفر کیلومتر فکر اساسی کنند که نتیجه آن طرح کاویس بود.
مشکل دیگر این بود که شرکت های بیمه حق بیمه را در زمان فروش خودرو به صورت نقد از خریداران دریافت می کردند اما به بیمه ها نمی دادند؛ این کار سبب شده بود شرکت های بیمه در شرایطی به زیان دیدگان حوادث جاده ای خسارت بپردازند که پولی بابت حق بیمه آن دریافت نکرده اند.
حجم بالای بدهی های معوق خودروسازان عامل دیگری بود که بیمه ها بر سر کاویس به توافق برسند.

* چرا رهبری کنسرسیوم خودروهای صفر کیلومتر به بیمه ایران داده شد؟

-  این کار دلایل قانونی دارد؛ قانون بیمه شخص ثالث، بیمه ایران را ملزم کرده به عنوان تنها شرکت دولتی تحت هر شرایطی بیمه شخص ثالث به صاحبان خودرو بفروشد، در حالی که دیگر شرکت های بیمه در فروش بیمه نامه شخص ثالث مختار هستند.

* پس از اجرای کاویس آیا بدهی های جدیدی از خودروسازان به بیمه ها رسیده است؟

- مطالباتی که شرکت ها از خودروسازان داشتند، بدهی های معوق و مربوط به پیش از اجرای طرح کاویس است و بدهی جدیدی نداریم؛ اجرای طرح کاویس این خوبی را برای صنعت بیمه داشته که خودروسازان را ملزم به رعایت تعهداتشان کرده است.

* این پرسش مطرح است که چرا وقتی بیمه ها از خودروسازان طلب داشتند، باز هم حاضر به قبول صدور بیمه نامه برای خودروهای صفر کیلومتر بودند؟

- در صنعت بیمه، فروش بیمه نامه شخص ثالث راحت ترین کار است؛ شرکت های کوچک برای اینکه سهمی از بازار داشته باشند، سعی می کنند از طریق این رشته حوزه فعالیت های خود را توسعه دهند.
یکی از مشکلات صنعت بیمه این است که خصوصی سازی زمانی انجام شد که آمادگی لازم برای آن وجود نداشت؛ یعنی ریل گذاری خصوصی سازی در این صنعت صحیح نبود و به همین دلیل امروز شاهد رقابت های ناصحیح از جمله ارائه نرخ های غیرفنی بین بیمه ها هستیم.

* به نظر شما خصوصی سازی در صنعت بیمه چطور باید انجام می شد؟

- ابتدا باید رهبری قیمت ها را به بیمه ایران به عنوان شرکت بیمه دولتی می دادیم تا نرخ ها در صنعت بیمه فنی و کارشناسی باشد؛ در این صورت شرکت های کوچک هم آرام آرام با شرایط بازار کار می کردند و دیگر از این پدیده که شرکت ها برای به دست آوردن بازار نرخ های غیرفنی بدهند، خبری نبود و بتدریج خصوصی سازی صحیح شکل می گرفت.

* در این صورت رقابت در صنعت بیمه چه می شود؟

- برای رقابت صحیح ابتدا باید ادبیات رقابت را آموخت؛ وقتی این مشکل حل شد، می توان بازار را آزاد کرد که همه آزادانه فعالیت کنند.

* در مجموع چقدر به موفقیت طرح کاویس امید دارید؟

- این طرح با همکاری همه شرکت های بیمه، الگوی موفقی از رفاقت در کنار رقابت در بازار صنعت بیمه خواهد بود و امیدواریم بتوان منافع صنعت بیمه، خودروسازان و صاحبان خودرو را با اجرای کامل آن تامین کرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/جشن تولد علی شادمان با حضور رپر مشهور

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ ژست دیدنی فردین کنار دو ستاره سینمای هند ۵۳ سال پیش

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس جدید سردار قاآنی در دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز

با قطعی برق خداحافظی کنید

ثبت آیفون مسافری از امروز آغاز شد

پیش‌بینی عجیب از درصد رشد جمعیت در ایران

صادرات گاز ایران به عراق مطابق برنامه برقرار است

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۶ آ‌ذر ۱۴۰۳/ عقبگرد سکه با فرمان اونس جهانی طلا

ترکیب استقلال برای دیدار با پاختاکور

غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های یونان

معرفی گزارشگران دیدارهای استقلال و پرسپولیس

پزشکیان: باید با مردم درباره اصلاحات اقتصادی ضروری صحبت کنیم

فیلم/ روایت جالب فرزند آیت‌الله جوادی آملی از شیوه تربیتی پدر