تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اهمیت کریدور بین‌ المللی شمال به جنوب در توسعه مناطق آزاد ایران / کریدور نوستراک؛ رقیب کانال سوئز در تجارت

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: با اتحاد استراتژیک میان مناطق آزاد شاهد موفقیت بیشتری در توسعه مناطق و نقش‌آفرینی آنها در سطح بین الملل خواهیم بود.
بندر
اقتصاد24 - موافقتنامه کریدور بین‌ المللی شمال به جنوب ، به عنوان یکی از مسیرهای راهبردی در نیم‌کره شرقی جهان و مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن‌پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید. دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر و موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک منحصر به فرد ایران موجب شده بود تا مورد توجه کشورهای بزرگ جهان و سرمایه گذاران قرار گیرد؛ این موافقت‌نامه امروز هم یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مناطق آزاد ایران و کشورهای همسایه و نقطه عطفی در اقتصاد مناطق آزاد ایران به شمار می‌آید.

راه‌گذر یا کریدور بین‌المللی شمال به جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران به عنوان بندری استراتژیک به این راه‌گذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفا خواهد کرد .

در همین راستا مدیران منطقه آزاد انزلی و چابهار برای توسعه مناسبات و در جهت عملیاتی کردن مراودات دو کشور ایران و هند، روز گذشته (سه شنبه) راهی کشور هندوستان شدند.

در همین خصوص وحید طالب پور ، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 با تاکید بر اهمیت اتحاد استراتژیک مناطق آزاد ایران با یکدیگر و سایر مناطق آزاد جهان گفت: امروز یکی از مدل های جدید مناطق آزاد در جهان، مناطق آزاد موافقت‌نامه‌ای هستند که بر اساس آن میان چند کشور یا چند منطقه موافقت‌نامه تجارت ترجیحی بسته می ‌شود و یکسری از معافیت‌ها و قوانین گمرکی مدنظر قرار می‌گیرد که می تواند در پیشبرد اهداف و تسریع روند فعالیت‌ها موثر باشد. در حقیقت این تعریف جدید از مناطق آزاد در قالب تفاهم‌نامه‌هاست مانند توافق‌نامه اوراسیا که به زودی ایران هم به آن می‌پیوندد.



معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: اگر این مدل همکاری توسعه پیدا کند و بازتعریفی از همکاری‌ها و  مدل‌های جدیدی برای روابط در قالب شورای همکاری یا اتحاد استراتژیک بین مناطق آزاد ایران و کشورهای همسایه صورت گیرد، شاهد موفقیت بیشتری در توسعه مناطق آزاد و نقش‌آفرینی آنها در سطح بین الملل خواهیم بود و با تعمیم این الگو و مشارکت در زمینه‌های مختلف، موجب توسعه صادرات و تامین نیاز‌های داخلی خواهیم شد.

وی گفت: در همین زمینه به تازگی منطقه آزاد انزلی تفاهم‌نامه ای با منطقه آزاد چابهار و منطقه لوتوس آستراخان روسیه برای احیا و رونق بیشتر کریدور بین‌المللی شمال به جنوب تنظیم کرده و همکاری در دستور کار قرار دارد. منطقه آزاد انزلی با توجه و پیگیری تفاهم نامه مشترک میان ایران، هند و روسیه و تفاهم نامه هایی که در گذشته داشته مانند همکاری با منطقه آزاد اکتائو قزاقستان در جهت توسعه روابط با دیگر مناطق گام برداشته و در حرکت است.

اهمیت و کارکرد کریدور بین‌المللی شمال به جنوب


طالب پور در توضیح اهمیت و کارکرد کریدور شمال به جنوب گفت: بر اساس توافق‌نامه ای که میان سه کشور روسیه، ایران و هند منعقد شد، مبادلات کالایی در مسیر کریدور شمال – جنوب صورت خواهد گرفت و بخش عمده‌ای از کالا که از هند و کشورهای جنوب شرق آسیا مثل ژاپن و کره، از مسیر کانال سوئز به سمت اروپا و شمال شرق اروپا منتقل می‌شد؛ از طریق کریدور بین‌المللی شمال به جنوب به عنوان مسیر جایگزین برای کانال سوئز منتقل می‌شود و به جای عبور از مسیر طولانی باب المندب که امروز در بحث های امنیتی ضعیف است و کانال سوئز، بخشی از آن با ورود به چابهار یا بندرعباس و یا دیگر بنادر جنوبی و از آنجا به وسیله حمل و نقل ریلی و یا جاده ای به بنادر شمالی منتقل شود و از آنجا به روسیه و کشور های سی آی اس (CIS) با سهولت بیشتری حمل شود.

این عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه گفت: کشورهای آسیای شرقی، مانند چین، ژاپن، هند، تایوان و اندونزی حجم صادرات و تولید ناخالص داخلی بالایی دارند و صادرات کالای آنها بعد از گذشت از باب المندب و سوئز از طریق مسیر دریایی به شمال اروپا می رسد، که ایجاد این کریدور موجب ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و چرخش مالی و افزایش درآمد ارزی برای کشور ما خواهد شد.


وی افزود: کریدور نوستراک یا کریدور شمال به جنوب می بایست بخشی از بار کانال سوئز را به عهده بگیرد و رقیب کانال سوئز باشد. برای اجرایی شدن این مهم، ما نیازمند تکمیل زیرساخت‌ها به خصوص مسیر ریلی جنوب تا شمال بودیم و هم می بایست بنادر را برای پذیرش کشتی‌های بزرگتر توسعه می‌دادیم و پسکرانه وسیع‌تر ایجاد می‌کردیم.

طالب پور گفت: خوشبختانه بندر کاسپین که توسط منطقه آزاد انزلی ساخته شد، هم از نظر لجستیکی و هم به لحاظ مراودات و تفاهم نامه‌های تجاری ظرفیت خوبی دارد. سیاست گذاری مدیران به سویی رفته است که بتوانیم از بندر کاسپین به عنوان پورت داد و ستد کالا در کریدور شمال و جنوب بهره ببریم به همین خاطر این تفاهم نامه انعقاد شده و همکاران ما در منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد چابهار این ظرفیت را با جدیت دنبال می کنند.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جدیدترین نقشه عملیاتی جنگ در سوریه و حلب

خبر غیر رسمی از زمان رفع فیلترینگ

حمله تروریست‌ها به مناطق شیعه‌نشین در شمال حلب

فیلم/ درگیری‌هایی سنگین در شهر عندان در حومه حلب

عکس/ بهرام بیضایی در پشت صحنه چریکه تارا در سال ۱۳۵۷

فیلم/ در هواپیمای شخصی ترامپ چه خبر است؟

مشخصات خودروی زرهی ​​هیگارد

نمایشگاه نقاشی مسعود کیمیایی

عکس/ خان طومان در سوریه سقوط کرد

عکس/ رخ‌نمایی حیرت انگیز دماوند از کویر مرنجاب

مصدومیت ۳ نفر در پی واژگونی خودروی امام جمعه شاهرود

عکس/ خشم امیرحسین ثابتی از تعلیق ثریا

عکس/ آیا خان طومان سوریه واقعا سقوط کرده است؟

تعیین دومین مقصد سفر‌های استانی پزشکیان

فیلم/ علیرضا قربانی: در هر شرایطی بد ایران را نگویید

هشدار ایران درمورد فعال‌شدن گروه‌های تروریستی در سوریه

فیلم/ هلال احمر از کمک ۴۰۰ میلیاردی مردم ایران به لبنان خبر داد

پایان کابوس‌وار سال ۱۴۰۳ برای امید عالیشاه

عکس/ واکنش دستیار پزشکیان به اعلام ممنوعیت برنامه‌های فردوسی پور و سروش صحت

ایران هزاران سانتریفیوژ جدید نصب کرده است

عکس/ تغییر چهره جالب مهند سریال عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال

قیمت طلای جهانی در سراشیبی سقوط

عکس/ تغییر چهره شوکه کننده الهام حمیدی در ۴۷ سالگی

فیلم/ قابلیت جدید گوشی‌های هوآوی

عکس/ آیا واکسن گارداسیل همگانی می‌شود؟

عکس/ معماری حیرت انگیز رنسانی در روستایی اطراف همدان

عکس/ استوری دردناک نجمه جودکی برای عادل فردوسی‌پور

عکس/ دکتر شریعتی با ژست متفاوت در سفر یونان ۶۴ سال پیش

عکس / جنجال لباس و استایل سفیر زن فلسطین در بلژیک

فیلم/ رقص مهدی قائدی و سامان قدوس با لباس عربی

فیلم/ سردار نقدی: به دنبال طوفان الاقصی ۲ هستیم که کار اسرائیل را تمام کنیم

تصویر عزت‌الله انتظامی در فیلم ناپدید شده ملکوت ۴۵ سال پیش

عکس/ عراقچی با آیت‌الله جوادی آملی در قم دیدار کرد

آبشار بیشه در لرستان

حمله از چند جناح جواد خیابانی به بیرانوند

عکس/ محمدرضا گلزار با رضا قوچان‌نژاد در یک قاب

۶۱ تن شمش طلا با رشد ۳۷۰ درصدی وارد کشور شد

فیلم/ تصاویر هوایی از درگیری‌ها در حومه حلب

امید‌های استقلال برابر الاهلی به این ۲ بازیکن خاص

فیلم/ در حلب و سوریه چه خبر است؟

شاه سلطان حسین صفوی کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

عکس/ قلعه بابک نماد ایستادگی ایرانیان در آذربایجان شرقی از نماهایی متفاوت

عکس / دیدار عباس عراقچی با آیت الله مکارم شیرازی

گلوریا هاردی کیست و درباره این بازیگر ایرانی-فرانسوی چه می‌دانیم؟

عکس/ نمایی حیرت انگیز از آرامگاه کریم خان زند در شیراز

ایران رتبه اول جهانی در فرونشست سرزمینی را دارد

خودروی نظامی امرپ گاردین اکستریم؛ شاهکار نظامی بلغار

عکس‌های دیده نشده فردین و تختی با هم در یک قاب ۷۰ سال پیش

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

فیلم/ کوچه دو طبقه از عجایب شهر کاشان